Sökresultat:
700 Uppsatser om Klassisk retorik för vćr tid - Sida 31 av 47
En kvalitativ innehÄllsanalys av Sveriges största nÀttidning - Aftonbladets nÀtupplaga
Titel: En kvalitativ innehÄllsanalys av Sveriges största nÀttidning ? Aftonbladets nÀtupplaga. Författare: Joakim JonssonHandledare: Ingegerd RydinExaminator: Ulrika SjöbergTyp av rapport: C-uppsats 10 poÀngUtbildning: Högskolan i Halmstad Sektionen för HÀlsa och SamhÀlle Medie- och kommunikationsvetenskap 41-60 poÀngDenna rapport avser att undersöka Aftonbladets Internetbaserade tidning, Aftonbladet.se. Sidan har dagligen ett stort antal besökare och Àr dÀrför en viktig del i svensk nyhetsförmedling. Undersökningen har i huvudsak riktat in sig pÄ frÄgestÀllningen: Hur Aftonbladet.se vÀnder sig till unga lÀsare? Det som undersöks Àr vilka hjÀlpmedel de tar till, sÄ som layout, retorik och bilder.
Romantik och rationalitet i Jane Austens Sense and Sensibility :
Jane Austen Àr en av 1800-talets mest lÀsta författare och har vunnit stor popularitet tack vare sina ingÄende och humoristiska portrÀtt av det engelska samhÀllet. Just hennes livliga beskrivningar av livet pÄ den engelska landsbygden runt Är 1800 kryddade med en satirisk underton gör Austens romaner intressanta objekt för litteraturanalys. Trots att hennes texter Àr fast rotade i sin tid tycks de aldrig bli omoderna, vilket beror pÄ att mÀnniskor nu som dÄ brottas med liknande problem och stÀllningstaganden. 200 Är senare tvingas vi fortfarande fatta livsavgörande beslut som rör kÀrlek, pengar och status. En av hennes mest kÀnda verk - Sense and Sensibility - publicerades 1811 och Àr en klassisk Austenroman som tar upp just problematiken kring dessa teman.
"Modets vÀktare" och "modets frihetskÀmpar" : - En kvalitativ studie om modebloggar
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur Internet fungerar som arena för alternativ offentlighet och för kommunikativa utövningar om mode- och skönhetsideal. Avsikten Àr att förstÄ hur Internet, och i synnerhet bloggen, fungerar som en plats dÀr man kan tillÀmpa alternativa praktiker pÄ.Undersökningen fokuserar pÄ svenska modebloggar som skiljer sig frÄn mÀngden, det vill sÀga de privata bloggar som innehÄllsmÀssigt sticker ut och Àr nischade. De alternativa modebloggar som vÀljs ut för studien jÀmförs med Sofi Fahrmans (Aftonbladet) och Ebba von Sydows (VeckoRevyn) bloggar. Anledningen till att valet kom att falla pÄ just Fahrman och von Sydow Àr att bÄda Àr vÀlkÀnda moderedaktörer som ofta figurerar i svenska medier; i TV, tidningar och pÄ Internet.Uppsatsen bygger pÄ sÄvÀl beskrivande som komparativa innehÄllsanalyser av sex modebloggar och kompletteras med en öppen enkÀt som besvaras av ett antal strategiskt utvalda modebloggare. Syftet Àr att, genom att skapa en bakgrundsbild kring fenomenet modeblogg, fÄ kunskaper om hur modebloggar upprÀttade av medieföretag samt privata och alternativa modebloggar skiljer sig Ät.
DrakportenAttityder angÄende inklusiv utbildning i Kina och i Sverige
Syftet med detta studium Àr att studera skillnader och likheter i attityder angÄende inklusiv utbildning i Kina och i Sverige; skall alla barn gÄ i samma skola? Detta görs genom kvalitativa studier bland nÄgra av skolans aktörer i de respektive lÀnderna. Som metod anvÀndes djupintervjuer. Den yttre likheten med en obligatorisk nioÄrig skolgÄng i de bÄda lÀnderna sammanföll med en överraskande stor inre likhet i form av ett gap mellan skolpolitisk retorik och praktik. Det offentliga mÄlet i Sverige Àr ?en skola för alla?, men i praktiken gÄr skolan mot allt större segregering av elever.
Företagsetablering pÄ den svenska marknaden : en studie om tre svenska jeansföretag
Syfte:Denna uppsats syftar till att ta reda pÄ hur klÀdesföretag kan etablera sig pÄ en redan mogen marknad. Detta har belysts genom att studera och analysera tre svenska jeansföretag. MÄlet var att finna vilka de viktigaste faktorerna Àr för att etablera klÀdesföretag pÄ den svenska marknaden.Metod:Först genomfördes kvalitativa intervjuer med de tre jeansföretagen. Intervjuerna redogjorde för företagens etableringsstrategier samt identiteter, vilka anvÀndes som grund för de enkÀtundersökningar som sedan genomfördes. De kvantitativa enkÀtundersökningarna av företagens potentiella och befintliga kunder, gav svar pÄ olika faktorers vikt vid köp av jeans.
Romantiska komedier pÄ DVD-omslag
The purpose of this thesis is to analyze DVD covers for the genre romantic comedy from the 2000s as a way to obtain patterns and codes provided by the genre. The theoretical framework consists of previous research that analyzed various posters, theories about semiotics, genre, and visual rhetoric. Â These theories will help answer the main question and help with the analysis.The objects for observation are ten DVD covers from the genre romantic comedy and a qualitative content analysis is used for this thesis. The movies are from the US and they are all high in Box Office. Box Office stands for how many tickets were sold and how much money a film has earned.
Studieverkstan politik och praktik : LĂ€gesrapport och probleminventering
Denna uppsats redogör för regering och riksdags samt högskoleledningars uppfattning om nivÄn pÄ andrasprÄksstudenters sprÄkliga kompetens i det svenska sprÄket. Uppsatsen visar hur dessa instanser anser att högskolor och universitet bör arbeta för att höja denna kompetens hos studenterna, dÀr det behövs. I ljuset av denna politiska diskurs undersöker och beskriver uppsatsen hur skolor runtom i landet svarar pÄ regeringens krav och hur kraven pÄverkar det arbete de för inom sina studentstödsverksamheter, de sÄ kallade StudieverkstÀderna. Uppsatsen Àr till sin karaktÀr dels en presentation eller ?positionsrapport? av verksamheternas arbete i nulÀget och dels en inventering bÄde av den problematik som studentstödsverksamheterna arbetar med och av de krav som de politiska instanserna stÀller pÄ andrasprÄkselevers sprÄkkompetens.Den teoretiska grunden för uppsatsen Àr forskningen inom interkulturell retorik, speciellt viktig Àr community of practice-teorin, som innebÀr att miljön formar grupper som hÄlls samman av det de gör; exempelvis kan en gemensam sprÄklig praktik forma en sÄdan sammanhÄllen grupp ? en community of practice eller sprÄkgemenskap.
Det levande biblioteket ? retorik kring fördomar och möten. En argumentationsanalys i relation till folkbibliotekets mÄngfaldsuppdrag.
The living library started in Denmark at the festival of Roskilde in 2000. It was initiated by the youth organisation ?Stop volden? (?Stop the violence?). Since 2005 the idea of lending a human being who represents a prejudice has also become a practice in a few public libraries in Sweden. I found it interesting to analyse the living library in relation to the mission of diversity in the public library.
"Nu blir det som ett riktigt Àmne" -Flipped classroom i bildundervisning
Jag har erfarat att bildundervisningen mÄnga gÄnger blir ineffektiv nÀr det kommer till den delen av Àmnet som innebÀr instruktioner och genomgÄng av planerad elevuppgift. Jag vill dÀrför introducera en ny undervisningsmetod, nÀmligen Flipped classroom, dÀr instruktioner och genomgÄng av planerad uppgift genomförs utanför skoltid i form av en instruktionsfilm. Jag har planerat en lektionssvit i bild, som i tvÄ klasser genomförs med metoden Flipped classroom. Syftet Àr att undersöka hur berörd bildlÀrare och dennes elever stÀller sig till bildundervisning med metoden Flipped classroom. Vidare vill jag ta del av hur eleverna mottar min instruktionsfilm i syfte om att fÄ en uppfattning om hur instruktionsfilmer i bildÀmnet kan utformas pÄ bÀsta sÀtt.
Talent Management - praktik eller bara retorik?: En studie om vad som format revisionsbyrÄers arbete med Talent Management
Humankapital blir en allt viktigare resurs för företag dÄ utvecklingen gÄr mot en mer kunskapsorienterad ekonomi. Medarbetares kunskap, motivation och förmÄga kan dÀrför, i linje med utvecklingen, skapa konkurrensfördelar för organisationer. Talent Management har utvecklats för att möta förÀndrade krav pÄ arbetsmarknaden samt för att ta tillvara pÄ medarbetarnas förmÄgor. Syftet med denna studie var att belysa hur tre företag i en kunskapsintensiv bransch, revisionsbranschen, praktiserar Talent Management samt analysera och förklara vad som format dess praktik. För att uppfylla syftet har studien haft ett deduktivt angreppssÀtt dÀr tidigare teorier analyserats mot studiens empiriska information.
Dockor, hyenor och kÀrlek : En jÀmförande studie av de politiska valfilmerna inför valet 2010
Syfte: Syftet med denna studie Àr att klarlÀgga hur de politiska partierna formulerar sitt budskap i tv-reklam inför valet till Sveriges riksdag 2010.Teoretiska perspektiv: I denna studie anvÀnds teori om politisk kommunikation, reklam och marknadsföring. Metod: Tre olika metoder anvÀndes vid denna studie. TvÄ typer av visuell analys: bildanalys och filmanalys samt en retorisk analys.Empiriskt material: AvsÀndarna av filmerna som granskats i denna studie Àr Moderaterna, Kristdemokraterna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet.Resultat: De svenska politiska reklamfilmerna anvÀnder sig inte av personkampanjer, dvs. de egna politikerna framtrÀder inte alls i filmerna annat Àn som speakerröster. Resultaten visar ocksÄ att filmerna skiljer sig Ät gÀllande musikval dÀr Moderaterna och Kristdemokraterna anvÀnder sig av mer vÀlkÀnda lÄtar Àn de övriga partierna.
Fermenterad och kallrökt korv : En jÀmförelse av klassisk och modern produktion
Inledning: I dagens matbutiker Àr utbudet av produkter stort, vilket kan göra det svÄrare för konsumenter att veta vad de skall köpa. Vid val av smÄbladssallat, kan det vara svÄrt att veta vad som skiljer de olika sorterna Ät och vad de bÀst kan anvÀndas till. Att beskriva sallaternas smaker och dofter med ord kan hjÀlpa konsumenterna att vÀlja. Syftet med studien var att undersöka effekten av sensoriska beskrivningar i valet av smÄbladssallat hos konsumenter. Metod och material: Den metod som anvÀndes var observation och genomfördes pÄ 59 respondenter.
VÄrdkris i skatteparadis : En ideologikritisk analys av vÄrdskandalen hösten 2011
Den 11 oktober 2011 publicerades en artikel i DN som handlade om Àldre- och omsorgsboendet KoppargÄrden. Artikeln blev startskottet till det som skulle bli en omfattande förtroendekris för Carema Care, företaget som driver KoppargÄrden. Den 22 december bad representanter för KKR och Triton, riskkapitalbolagen som Àger Carema Care, om ursÀkt. I uppsatsen undersöks hur krisen skildras och varför samt vad det Àr som gör det till en kris som KKR och Triton kÀnner sig nödgade att be om ursÀkt för.Det material jag har undersökt i uppsatsen Àr fyra debattartiklar frÄn Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet nÀtsidor. Genom ideologikritik, som genomförs med hjÀlp av Toulmins argumentationsmodell och framing, tar jag reda pÄ vilken syn pÄ krisen som kommer fram och möjliga förklaringar till varför det Àr just den bilden av krisen som skildras av respektive aktör.Det blev snabbt tydligt att detta inte enbart var en frÄga som handlade om praktisk vÄrd, utan det allra viktigaste verkade vara driftsformen och hur man skulle kontrollera den genom olika system. En ambivalent syn pÄ en fri marknad och konkurrens blir synlig i argumentationsanalysen.
Jullösa hemlösa och galna 'Latrin-amerikaner': En retorisk analys av prisvinnande radioreklamer och stereotypa karaktÀrer
Analysen undersöker vinnare av GuldÀgget frÄn Sverige och vinnare Cannes Lions Gold frÄn USA Ären 2010-2013 inom kategorin radioreklam, med fokus pÄ vilka retoriska grepp som anvÀnds i respektive vinnarbidrag, samt hur karaktÀrer skildras. Med utgÄngspunkt frÄn Renbergs modell för retorisk analys och med basen frÄn Perry Hinton?s forskning om stereotyper i samhÀllen tittar analysen nÀrmare pÄ trender och tendenser inom prisvinnande radioreklam och jÀmför dessa sinsemellan. Resultatet visar att de reklamer som vunnit Lions Àr mer av en underhÄllande karaktÀr, anvÀnder sig av mer etablerade grepp i inledningen, har högre oförutsÀgbarhet i avslutningen, anspelar pÄ humor (istÀllet för lidelse och sympati) och har mindre logisk koppling i sin argumentation till skillnad frÄn de som vunnit GuldÀgget. Resultatet visar Àven att stereotypa karaktÀrer förekommer eller föreslÄs i samtliga reklamkampanjer.
PrÀststudenternas och verksamma prÀsters uppfattning om sprÄkliga förberedelser inför sin predikogÀrning
This essay was written in order to elucidate how the priests-to-be and working priests experience the preparation for preaching during their training and if their identity as preachers depends on their preaching; how they refer to rhetoric and what the preparation training looks like.There is no Swedish research within this field, and even the existing international studies concentrate mostly on writing preparation within other occupations, e.g. economics, health care and public sectors. These studies also show that there are several discrepancies between the university preparation for professional writing and speaking and the professional discourse.In order to carry out the investigation the author has interviewed priests-to-be and working priests and examined the syllabi for homiletics and rhetoric. The result of this analysis offers a better insight into the nature of the training in preparing sermons that Swedish priests obtain during their professional education. The author refers to the results of other scientific investigations concerning preparation for professional writing and speaking and concludes that there are similar difficulties within the priest training, e.g.