Sök:

Sökresultat:

170 Uppsatser om Kinesiska trädgćrdar - Sida 3 av 12

InformationsosÀkerhet i en komplex miljö

Syftet med uppsatsen Àr att skapa förstÄelse för hur svenska medelstora företag i en förÀnderlig omgivning hanterar situationer dÀr det krÀvs information, direktiv och beslut frÄn kinesiska myndigheter. Studien grundar sig pÄ en kvalitativ metod. Vi har genomfört intervjuer med valt fallföretag och utvalda experter. Vidare har litteraturstudier givit oss en teoretisk referensram. Uppsatsen har resulterat i ett praktiskt och ett teoretiskt bidrag.

Svenskt ledarskap i Kina ? en ömsesidig anpassning

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva och försöka förstÄ hur det svenska ledarskapet fungerar i Kina, i svenska företag med kinesiska medarbetare. Vi Àmnar Àven belysa vilka erfarenheter svenska ledare har av mötet med den kinesiska kulturen. Metod: Vi har valt en kvalitativ metod för vÄr uppsats för att pÄ sÄ sÀtt kunna beskriva, förstÄ och fÄ en helhetsbild av fenomenet. Den metodik som vi har valt att anvÀnda oss av Àr intervjuer och enkÀter, som gett oss ett empiriskt underlag till denna uppsats, samt litteraturstudier, som gett oss en teoretisk referensram.Slutsatser: Att svenska ledare i stort Àr framgÄngsrika i Kina men att de problem som finns, enligt bÄde intervjupersoner och litteraturen, frÀmst uppstÄr inom omrÄdena kommunikation, motivation och initiativförmÄga. Problemen i verkligheten Àr dock inte lika stora som litteraturen beskriver.

Wheres that brand from ? Broadening the concept of foreign branding

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva och försöka förstÄ hur det svenska ledarskapet fungerar i Kina, i svenska företag med kinesiska medarbetare. Vi Àmnar Àven belysa vilka erfarenheter svenska ledare har av mötet med den kinesiska kulturen. Metod: Vi har valt en kvalitativ metod för vÄr uppsats för att pÄ sÄ sÀtt kunna beskriva, förstÄ och fÄ en helhetsbild av fenomenet. Den metodik som vi har valt att anvÀnda oss av Àr intervjuer och enkÀter, som gett oss ett empiriskt underlag till denna uppsats, samt litteraturstudier, som gett oss en teoretisk referensram.Slutsatser: Att svenska ledare i stort Àr framgÄngsrika i Kina men att de problem som finns, enligt bÄde intervjupersoner och litteraturen, frÀmst uppstÄr inom omrÄdena kommunikation, motivation och initiativförmÄga. Problemen i verkligheten Àr dock inte lika stora som litteraturen beskriver.

NÀr det vÀsterlÀndska systemet trÀffar den österlÀndska kulturen -En fallstudie av hur budgetering i ett svenskt dotterbolag sker i Kina utifrÄn kulturperspektivet

Bakgrund och Problem: Flera tidigare studier har visat att kultur kan pÄverkaimplementering av olika styrmedel i ett globalt företags utlÀndska dotterbolag. Under desenaste decennierna har Kina blivit ett land som attraherar mÄnga direktinvesteringar, menlandets kultur anses som en komplex faktor för utlÀndska investerare. En tidigare intervju somgjordes som en del av tvÄ grupparbeten under kandidatskursen vÀckte vÄrt intresse om hurfallföretagets ekonomistyrning fungerar. I egenskap av att uppsatsförfattarnas personligabakgrund har koppling till den kinesiska kulturen, blev valet av uppsatsÀmne ett avfallföretagets dotterbolags ekonomistyrning utifrÄn ett kulturellt perspektiv. BudgeteringnÀmndes under intervjun som ett viktigt planerings- och styrverktyg, och dÀrför valdesbudgetering i fallföretagets kinesiska dotterbolag som huvudomrÄde i denna studie.Syfte: Syftet med denna uppsats var att undersöka om utformning och implementering avbudgetering i ett kinesiskt dotterbolag som Àgs av ett svenskt moderbolag pÄverkas av denlokala kulturen.

Problem vid införande av IAS/IFRS - studie av den kinesiska redovisningsprofessionen utifrÄn ett kulturellt perspektiv

Syftet Àr att beskriva och analysera de problem som uppstÄr vid en introducering av internationella redovisningsstandarder och fokus lÀggs pÄ huruvida den kinesiska kulturen inverkar pÄ de problem som den kinesiska redovisningsprofessionen stÀlls inför vid en introducering i Kina. Vidare Àmnar vi analysera anvÀndbarheten av Hofstedes kulturdimensioner, vilka vi baserar vÄr studie pÄ. Vi har med utgÄngspunkt i en abduktiv ansats och ett deskriptivt angreppssÀtt genomfört en kvalitativ studie. Insamlingen av empiri har gjorts med hjÀlp av intervjuer. Vi har utgÄtt frÄn Hofstedes och Grays kulturteorier för att skapa det kulturella perspektiv som vÄrt syfte Àmnar.

ABB:S UTVECKLING AV GUANXI - en studie av mellanhÀnder och anstÀllning av lokalbefolkning i Kina

A1215Det har visat sig att skapandet av relationer, guanxi, har en stor inverkan pÄ ett företags prestation pÄ den kinesiska marknaden. VÄrt syfte med denna uppsats Àr att undersöka om och i sÄ fall hur mellanhÀnder och anstÀllning av lokalbefolkning har pÄverkat ABB:s utveckling av guanxi. Vi har genomfört tvÄ intervjuer med anstÀllda pÄ ABB och vi har Àven anvÀnt oss av sekundÀra kÀllor.Undersökningen visar att bÄde anvÀndning av mellanhÀnder och anstÀllning av lokalbefolkning har pÄverkat ABB:s utveckling av guanxi. MellanhÀnder har genom att förmedla kontakter bidragit till att företaget har utvecklat guanxi. I och med att ABB har anstÀllt lokal befolkning med god insikt och erfarenhet av den kinesiska kulturen har skapandet av guanxi underlÀttats.

FDI pÄ en komplex marknad : Erfarenheter frÄn svenska SME:s i Kina

Kina har vÀrldens största enskilda marknad och en ekonomi vars utveckling de senaste Ärtiondena haft en utveckling utan motstycke. Den forna planekonomin har lÀmnat plats för en betydligt liberalare inriktning vilket inom en snar framtid sannolikt kommer att göra Kina till vÀrldens största ekonomi. LÀggs till detta vÀldigt lÄga kostnader för produktion framtrÀder en bild av en marknad med enorma möjligheter för investerare. Faktum Àr att Kina idag Àr det frÀmsta mÄlet i vÀrlden för utlÀndska direktinvesteringar. Direktinvesteringar kommer dock i olika former och de komplexa förhÄllanden som rÄder pÄ den kinesiska marknaden innebÀr mÄnga fallgropar för en utlÀndsk investerare.

Kinesiskt konsumentbeteende och svenska detaljhandelsföretag i Kina : - En studie om kinesiska konsumenters instÀllning till svenska produkter och varumÀrken, samt företagens anpassning till den kinesiska marknaden

Den kinesiska marknaden har efter mÄnga Är av isolering börjat öppnas upp allt mer mot omvÀrlden. Med intrÀdet i WTO har utvecklingen de senaste Ären gÄtt fort och lagar och regleringar revideras kontinuerligt av den kontrollerande regeringen. IntrÀdet har inneburit en anpassning till övriga medlemslÀnder vilket gjort att möjligheterna för företagande i Kina stÀndigt ökar. Potentialerna pÄ marknaden Àr stora, vilket mÄnga utlÀndska företag redan upptÀckt. Trots det Àr det fortfarande ett begrÀnsat antal svenska företag pÄ marknaden, speciellt detaljhandelsföretag som vÀnder sig till konsumenter.

Servicekvalité och kultur : skillnaden mellan svenska studenter & kinesiska utbytesstudenter inom servicenÀringen

Syfte: Syftet med denna studie Àr att analysera skillnader i hur servicekvalitén inom servicenÀringen i Sverige uppfattas av svenska studenter och kinesiska utbytesstudenter.Metod: I studien anvÀndes en kvantitativ metod med hjÀlp av enkÀter med slutna svarsalternativ och ordinalskala, som distribuerades till totalt 324 svenska studenter och kinesiska utbytesstudenter. Vidare anvÀndes dataprogrammet IMB SPSS för att utföra faktoranalyser och klusteranalyser. Resultaten anvÀndes sedan för att testa de anvÀnda teorierna.Resultat: Genom att analysera de resultat som deducerats frÄn insamlad data har studien bidragit med ytterligare data inom kulturomrÄdet och servicenÀringen. Studiens teoretiska referensram har stÀrkt de slutsatser som gjorts, men har Àven visat sig vara vag i vissa sammanhang. Studien har visat vissa intressanta skillnader i hur kinesiska utbytesstudenter och svenska studenter uppfattar servicekvalitén inom servicenÀringen.Förslag till fortsatta studier: Studiens resultat skulle kunna bidra till förslag till fortsatta studier inom servicenÀringsomrÄdet och servicekvalité.

PÄ andra sidan muren : -en fallstudie om hur företag arbetar med finansiering i Kina

Sammanfattning Vi har i denna uppsats valt att studera hur företag arbetar med finansiering pÄ den kinesiska marknaden. Vi har gjort detta genom att analysera dels hur etableringssÀttet pÄverkat företagens riskhantering samt hur den kinesiska politiken pÄverkat företagets finansiering. För att uppfylla uppsatsens syfte har vi arbetat utefter en kvalitativ forskningsmetod och genomfört en fallstudie dÀr vi intervjuat sex personer som innehar kunskap som Àr relevant för uppsatsen. Vi ger ocksÄ rekommendationer om hur företag kan arbeta med att hantera finansiella risker pÄ den kinesiska marknaden.Den teoretiska referensramen innefattar företagsfinansiering, etableringssÀtt och den politiska risken. Teorikapitlet behandlar dessa dels ur ett generellt perspektiv men ocksÄ i relation till den företagsfinansiella kulturen i Kina.

Kina : Möjligheter och problem vid en etablering i Mittens rike

Den ekonomiska utvecklingen i Kina har varit snabbare Ă€n i nĂ„got annat land och idag tillhör Kina toppskiktet bland vĂ€rldens ledande ekonomier. År 2001 blev Kina en fullvĂ€rdig medlem i WTO vilket gjorde att Kinas nĂ€ringsliv öppnades upp allt mer för utlĂ€ndska företag och investeringar, men den kinesiska staten vill inte helt slĂ€ppa kontrollen över vissa strategiskt viktiga marknader. Beroende pĂ„ bransch, verksamhet eller etableringsform Ă€r förutsĂ€ttningarna olika. Det finns alltsĂ„ mĂ„nga specifika faktorer och förhĂ„llanden som kan skapa möjligheter eller problem för företag som skall etablera sig i Kina. Syftet med den hĂ€r studien Ă€r att synliggöra just de specifika möjligheter och problem som finns pĂ„ den kinesiska marknaden och hur svenska företag som har valt att etablera sig i Kina upplever dessa..

(Media) Made in China : En komparativ studie om regimkritik och regimsupport i kinesiska Internetbaserade nyhetstidningar

Kina har de senaste Ären genomgÄtt en omfattande utveckling pÄ det informationstekniska omrÄdet och den ekonomiska tillvÀxten i landet har ökat explosionsartat. Medieklimatet och den kinesiska statens kontroll över Internet genomgÄr i och med det hÀr stora förÀndringar. Trots att Internet skapar en till synes större frihet och ger nya möjligheter, anvÀnder den kinesiska staten Internet för att ytterligare öka sin kontroll över informationsflödet i landet. Genom cyberattacker frÄn kinesiska IP-adresser mot InternetjÀtten Google i början av 2010 lyftes Kinas Internetpolitik fram Àven i internationella medier, inklusive svenska. Genom att undersöka engelsksprÄkiga kinesiska nyhetsartiklar i dagstidningar pÄ Internet, om Google och Internetcensuren i Kina, Àmnade vi granska hur regimsupport respektive regimkritik yttrar sig i tvÄ kinesiska nyhetstidningar.

Kulturers pÄverkan pÄ ledarskap i multinationella företags dotterbolag

Betydelsen av kulturer har ökat till följd av globaliseringen och uppkomsten av multinationella företag. En intressant aspekt Àr dÀrför att undersöka huruvida det Àr nationell kultur eller organisationskultur som prÀglar ledarskapet i ett utlÀndskt dotterbolag vars kultur Àr vitt skild frÄn moderbolagets. DÀrför Àmnar denna studie att undersöka vad som influerat utformningen av ledarskapet pÄ det svenska multinationella företaget Perten Instruments dotterbolag i Kina. Detta genom att se om ledarskapet speglar landets egna nationella kultur eller om det har influerats av företagets organisationskultur och dÀrmed mer stÀmmer överens med den svenska kulturen. Studien utfördes genom intervjuer med anstÀllda pÄ moderbolaget i Sverige och dotterbolaget i Kina.

Svenska sourcingföretag i Kina : Vilka Àr framgÄngsfaktorerna för att etablera ett sourcingföretag i Kina?

SAMMANDRAG: Jag har anvÀnt mig av deduktiv teori vilket betyder att jag har skapat en egen modell genom en sammansÀttning av existerande teorier. Denna modell har se-dan anvÀnts i intervjuerna. Modellen visar att ett framgÄngsrikt sourcingföretag bör ha en bakgrund i en eller ett flertal branscher samt ett vÀl etablerat nÀtverk pÄ marknaden. Modellen visar Àven vÀrdet av erfarenhet pÄ den kinesiska marknaden. Det vill sÀga att om per-sonerna bakom sourcingföretaget har erfarenhet av att arbeta pÄ den kinesiska marknaden ökar dess chanser att lyckas.

Smarta lösningar för ett bÀttre liv?: en analys av Ikeas annonser i Sverige och Kina

Denna uppsats bygger pÄ en bildanalys av Ikeas annonsering i Kina respektive Sverige. Vi har analyserat tvÄ annonser i vardera land. Uppsatsens teoretiska grund baseras pÄ kommunikationsteori, fÀrglÀra, bildanalys och semiotik. I komparationen mellan annonser publicerade i de tvÄ lÀnderna kunde vi konstatera att de kulturella skillnaderna Àr pÄtagliga. Ikea i Sverige tar ut svÀngarna, lÀmnar mer öppenhet och nyttjar komisk retorik i sin marknadsföring.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->