Sök:

Sökresultat:

170 Uppsatser om Kinesiska trädgćrdar - Sida 4 av 12

Guanxi : - en bleknande tradition eller av vikt vid etableringsprocessen i Kina?

I jakten pÄ nya affÀrsmöjligheter ser allt fler svenska företag Kina som en potentiell marknad. Flera faktorer gör det svÄrt för utlÀndska företag att etablera sig pÄ den kinesiska marknaden, det tar tid, krÀver hÄrt arbete och ett vÀl utvecklat kontaktnÀt. Guanxi Àr ett begrepp som beskriver hur kineser skapar och underhÄller sociala relationer, bÄde privat och i affÀrslivet. Det Àr nödvÀndigt för utlÀndska företag att anskaffa kunskap om hur de utvecklar guanxi med lokala kinesiska aktörer för att framgÄngsrikt etablera sig i Kina.För att exemplifiera problematiken har vi genomfört en kvalitativ undersökning pÄ Alfa Laval och ExportrÄdet Kina. Syftet med denna uppsats Àr att med utgÄngspunkt i Blankenburgs nÀtverksmodell för utlandsetableringar undersöka hur Alfa Lavals etableringsprocess pÄ den kinesiska marknaden och utvecklandet av lokala nÀtverk genomförts med hÀnsyn till guanxi.

Resemotiv hos kinesiska turister i Sverige : En undersökning av kinesiska turisters resemotiv till Sverige

Platser utvecklas, nya destinationer upptÀcks stÀndigt. MÀnniskor finner varje Är nya resmÄl att besöka av olika orsaker. Turismen Àr en viktig inkomstkÀlla för mÄnga lÀnder och under 2008 fanns det 922 miljoner internationella turister. Turismen Àr den största och snabbast vÀxande ekonomiska sektorn i vÀrlden. China Outbound Tourism Development pÄstÄr att vÀrlden kan rÀkna med upp till 54 miljoner kineser under detta Är, 2010.

Kulturkrock : Vad ett svenskt företag bör ta hÀnsyn till vid etablering i Kina

Idag lockas företag frÄn andra lÀnder att etablera sig pÄ den kinesiska marknaden, eftersom Kina genom sin ökade ekonomi nu Àr en av de ledande lÀnderna i vÀrlden. I samband med detta ökar utbudet av marknadsföring för företagen i Kina. Som svenskt företag möter man viss svÄrighet med att etablera sig pÄ den nya marknaden, eftersom den visuella kommunikationen och marknadsföringen skiljer sig Ät frÄn svenskt marknaden. PÄ grund av den bristfÀlliga kunskap och misstag vid marknadskommunikation i Kina. Kan vi konstatera att svenska företag utformar sin marknadsföring för den kinesiska marknaden med för liten kÀnnedom om den kinesiska kulturen.

Företagsetableringar i frÀmmande kulturer : En fallstudie pÄ Kina

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att öka förstÄelsen för företags internationella etableringsstrategier och titta pÄ vilka möjligheter och hinder som finns i etableringsprocessen.Metod: Uppsatsens forskningsstrategi har varit att göra en fallstudie pÄ Kina och en surveyundersökning pÄ svenska företag som idag Àr representerade pÄ den kinesiska marknaden. Vidare kombinerar studien de tvÄ vetenskapliga angreppssÀtten kvalitativ och kvantitativ ansats. BÄde primÀrdata i form av surveyundersökningen och ett seminarium och sekundÀr data i form av olika litteratur sÄsom böcker, vetenskapliga artiklar och internet har anvÀnts för att knyta samman vÄra resultat.Resultat: Uppsatsen resulterar i att de största möjligheterna som finns för svenska företag pÄ den kinesiska marknaden Àr att öka sinlönsamhet och sÀnka sina produktionskostnader. De största hindren Àr lagar och förordningar, kulturella skillnader, tullavgifter, skatter och piratkopiering..

Kinesiska universitetsstudenters uppfattningar om sexualundervisning för ungdomar i Kina

Sexualitet och reproduktion utgör tvÄ centrala delar i mÀnniskors liv och Àr integrerade i vÄr personlighet. Det Àr dÀrför viktigt att frÄn tidig Älder skapa en god grund för sexuell hÀlsa och vÀlbefinnande. Att se ungdomar som handlingskraftiga aktörer och göra dessa delaktiga i diskussioner i en öppen dialog bidrar till ökade möjligheter för skapande och vidmakthÄllande av en hÀlsosam livsstil. Skolan utgör dÀrför en viktig arena för hÀlsofrÀmjande och preventivt arbete dÄ de flesta ungdomar kan nÄs dÀr. I Kina infördes en obligatorisk nioÄrig skolgÄng för Kinas samtliga ungdomar Är 1986 och Är 2002 infördes Àven obligatorisk skolbaserad sexualundervisning. Studien syftade till att undersöka hur kinesiska universitetsstudenters upplever sexualundervisning för ungdomar (10-19 Är) i Kina samt behov av förÀndringar och pÄgÄende utvecklingstendenser.

Made in China: Ursprungslandseffekter och konsumentattityder mot kinesiska varumÀrken

Idag Àr konsumentmarknaden inne i en globaliseringsfas som stÀndigt vÀxer. Marknader har idag öppnat upp sig, och hela vÀrlden tar del av den internationella handeln. Det pÄgÄr Àven en tydlig förÀndring i konsumentbeteendet vÀrlden över, dÄ informationsutbytet nu nÄr ut till hela vÀrlden. Konsumenter nöjer sig inte bara med den standard som erbjuds pÄ nÀra hÄll utan det specifika behovet har gjort att tillverkningen av varor och produkturvalet idag Àr enormt stort och tidsödande att vÀlja mellan.Företag kommunicerar med olika typer av pÄverkan exempelvis, direktreklam och varumÀrkesannonser för att nÄ ut till sin mÄlgrupp. Samtidigt som urvalet av produkter och tjÀnster vÀxer sig allt större, tenderar varumÀrkesutbudet att bli nÄgot mindre dÄ allt starkare internationella aktörer etablerar sig pÄ den globala marknaden, och köper upp eller konkurrerar ut nationella aktörer pÄ marknader vÀrlden över.

FrÄn kulturchock till anpassning : PÄverkar ett företags storlek, bransch och verksamhetstid svenska utlandstjÀnstgörandes anpassning till den kinesiska kulturen?

Allt fler svenskar Àr utlandsstationerade i Kina (Sveriges Ambassad 2008) och att anpassa sig till den kinesiska kulturen kan vara pÄfrestande för en utlandstjÀnstgörande. Problematiken kring kulturanpassning har lett till att olika teorier testats och utvecklats (Black & Mendenhall 1991). En av de modeller som tagits fram Àr U-kurvan som beskriver individens anpassningsprocess genom faserna kulturchock och kulturanpassning (Zapf 1991). Individuella faktorer, som exempelvis sprÄkkunskaper och kulturell erfarenhet har varit centrala inom forskningsomrÄdet (Earley & Mosakowski 2004, Shay & Baack 2004) och denna studie undersöker dÀrför företagsrelaterade faktorer dÄ en utlandstjÀnstgörandes förmÄga att utföra sina arbetsuppgifter pÄverkas av hur pass anpassad individen Àr till kulturen (Aycan 1997, Jun m. fl.

EN KINESISK ROBOT En C-uppsats om artificiell intelligens, med utgÄngspunkt i Det kinesiska rummet ? ett argument av John R. Searle

Idag Àr det inte helt ovanligt att tala om datorer som att de förstÄr eller pÄ ett eller annat sÀtt lever sitt eget liv. Idén om att datorer kanske kan tÀnka och vara medvetna har sina rötter i det arbete som Alan Turing utförde under 1900-talets första hÀlft. Han brukar anses ha lagt grunden till det som idag kallas artificiell intelligens (AI) (Preston, 2002). Man började fundera över om datorer kunde ha egenskaper som kan likstÀllas med mÀnniskors mentala tillstÄnd och dÀrför anvÀndas för att förklara dessa. Ett sÄdant pÄstÄende förs fram i en teori kallad ?datorfunktionalism?.

Koldioxidhaltig biogas som fordonsbrÀnsle : Lagring och förbrÀnning vid gÄrdsproduktion

Biogas har anva?nts som fordonsbra?nsle i Sverige sedan bo?rjan av 90-talet som ett fo?rnyelsebart alternativ till naturgas. Fo?rst till bussflottor och sedan slutet av 90-talet a?ven till personbilar. Biogasproduktionen i Sverige har sedan slutet av 90-talet varit omkring 1,5 TWh per a?r.

Matematik pÄ svenska och kinesiska : en komparativ studie mellan svenska och kinesiska lÀroböcker inom omrÄdet andragradsekvationer

Syftet med den hÀr studien Àr att 1) jÀmföra upplÀgget av lÀromedel i Sverige och i Kina (Shanghai), 2) jÀmföra de lösningsmetoder som presenteras i lÀromedlen samt 3) undersöka hur lÀromedlen prÀglats av den matematiska kulturen i respektive land. VÄr studie bygger pÄ APOS-teorin (kompletterat med PCK), en teori som bland annat beskriver processen av matematikinlÀrning i olika steg. Studien har vidare gÄtt till sÄ att vi gjort en textanalys och studerat de valda lÀromedlen, Matematik Är 8 (Liu, 2006) för Kina och Exponent B Röd (Gennow m.fl., 2004) för Sverige, för att hitta sÄvÀl likheter som skillnader mellan lÀromedlen. Resultatet av studien sammanfattas till att lÀromedlen till största delen tar upp samma metoder inom det studerade omrÄdet. Den upptÀckta skillnaden ligger i de övningsuppgifter som presenterats.

Är Renminbin undervĂ€rderad?

Kina har haft en exceptionell utveckling tiden efter den ekonomiska reformen 1979 dÄ den kinesiska regeringen började öppna upp den interna marknaden för internationell konkurrens. Resultatet har visats sig i vÀxande valutareserv och bytesbalans och framförallt i tilltagande BNP tillvÀxt. Under de senaste Ären har det framkommit hÄrd kritik frÄn omvÀrlden (lÀs USA och EU) dÀr budskapet har varit att den kinesiska regeringen skall revalvera sin valuta och dÀrmed nÀrma sin jÀmviktsvÀxelkurs. Den hÀr uppsatsen undersökte vad den nominella vÀxelkursen skulle ha varit i Kina nÀr budgetrestriktionen Àr uppfylld. Detta sker nÀr Kina möter sitt initiala överskott (underskott) med ett nuvÀrdesberÀknat underskott (överskott).

Kapitalism möter Kommunism - Att förstÄ svenska bankers affÀrsetablering i Kina

Syftet med det hÀr arbetet Àr att beskriva och analysera svenska bankers etablering i Kina med fokus pÄ regelverk, nÀtverksbildning och bankernas verksamhet. Vidare skall ett par tÀnkbara framtidsscenarier utforskas. Vi har anvÀnt hos av en kvalitativ metod dÀr vi har koncentrerat oss pÄ ett fÄtal djupintervjuer för att sedan komplettera med telefonintervjuer och e-postenkÀter. Fyra svenska banker har legat till grund för vÄr deskriptiva studie. Kinas öppnande mot omvÀrlden har inneburit att utlÀndska företag givits möjligheter att etablera sig inom landet.

Proffs eller no?rdar : En kvalitativ studie om samha?llets syn pa? e-sport

Despite the vast research on the effects of gaming, little is know how the phenomenon of e-sports and it?s followers is portrayed. While media can have significant impact on what and how e-sport is portrayed, no studies have been done in a Swedish context. This thesis aims at filling that gap with investigations of the two major Swedish newspapers. Six articles was analyzed with critical discourse analysis with a theoretical base of journalism.The result of which indicated that between the period of 2005 and 2012 e-sport and players was considered to be professional, committed and more in a sense that reminded much of the view on more traditional sport such as soccer and hockey.

Actua! : En jÀmförelse mellan tvÄ internetförmedlade behandlingar vid depression: beteendeaktivering och fysisk aktivitet

Vid sidan av de stora möjligheter tillvÀxtlandet Kina ger upphov till för utlÀndska aktörer, tillkommer Àven sÀrskilda svÄrigheter och utmaningar för företag som vill expandera till marknaden. Syftet med studien Àr att undersöka hur utmaningarna tar sig uttryck för svenska smÄ och medelstora företag inom modeindustrin vid expansion till landet, och frÄgan som uppsatsen Àmnar besvara Àr sÄledes vilka aspekter som utgör sÀrskilda svÄrigheter för dessa företag pÄ Kinas modemarknad. Studien antar en kvalitativ ansats och Àr av explorativ karaktÀr, dÀr intervjuer med branschexperter och företag med praktisk erfarenhet av etablering pÄ den kinesiska marknaden ligger till grund för det empiriska materialet. Resultatet av studien visar att den kinesiska marknaden har komplexa affÀrsmÀssiga karaktÀrsdrag som utgör svÄrigheter för svenska smÄ och medelstora företag att bedriva verksamhet i landet. De slutsatser som kan dras Àr att bristande marknadsspecifik kunskap, begrÀnsad kapacitet och oetablerade relationer Àr sÀrskilda svÄrigheter som svenska smÄ och medelstora företag inom modeindustrin stÀlls inför vid etablering i Kina..

Att göra affÀrer i dagens Kina : En studie över utmaningar som kan förekomma i affÀrsrelationer mellan svenska och kinesiska företag

Bakgrund: Samarbetet mellan svenska och kinesiska företag har ökat avsevÀrt i takt med att allt fler svenska företag etablerat sig pÄ den kinesiska marknaden. Detta har lett till ett ökat affÀrssamarbete mellan de tvÄ parterna dÀr nya relationer byggs upp och utvecklas för att fÄ större marknadsandelar.   Problematiskt Àr dock att det finns tydliga kulturella skillnader mellan Kina och Sverige som medför att det finns mÄnga utmaningar som kan pÄverka affÀrsrelationen. Syfte: Syftet Àr att utreda vilka utmaningar som kan förekomma i affÀrsrelationer mellan svenska och kinesiska företag samt vilka kulturella drag dessa grundar sig i. Teori: Den teoretiska grunden utgÄr frÄn teorier som redogör för kulturella skillnader mellan Sverige i Kina. Fokus ligger vid att fÄ förstÄelse för de mest betydande kulturdragen inom lÀndernas affÀrskulturer för att pÄ sÄ sÀtt urskilja vilka utmaningar som kan förekomma. Vidare förklaras vilka egenskaper som Àr viktiga för affÀrsrelationer samt hur relationerna har förÀndrats över tid. Metod: Det tillvÀgagÄngssÀtt som anvÀnts bygger en kvalitativ undersökning i form av djupgÄende semistrukturerade intervjuer.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->