Sök:

Sökresultat:

170 Uppsatser om Kinesiska trädgćrdar - Sida 11 av 12

Avreglering och prisutveckling : En studie av prisutvecklingen av el- och telekommarknaden

Som en följd av den globalisering som sker av samhÀllet har mÄnga företag etablerat sig utomlands.  Detta medför att organisationerna kommer i kontakt med frÀmmande kulturer som innebÀr nya utmaningar. Det Àr dÀrmed av vikt att undersöka vad som motiverar mÀnniskor i olika lÀnder för att företagen skall kunna övervÀga en anpassning av sina motivationsstrategier.Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur svenska företag med kontor i sÄvÀl Sverige som Kina anvÀnder sig utav motivationsstrategier för att motivera sin personal. Vidare vill vi undersöka skillnaderna mellan vad som motiverar en svensk respektive en kinesisk anstÀlld och hur ledningen anpassar och arbetar med motivationsstrategier som styrmedel.Arbetet har framstÀllts, bearbetats och analyserats genom en kvalitativ forskningsmetod. Empiriskt material har samlats in genom djupintervjuer med fyra internationellt inriktade svenska företag. Förtagen Àr aktiva pÄ sÄvÀl den svenska som den kinesiska marknaden och faller under benÀmningen Small and Medium Size Entrerprices.

MiljöpÄverkan, hÀlsopÄverkan och LCC för direktdrivna kontra vÀxellÄdsdrivna vindkraftverk med avseende pÄ deras innehÄll av jordartsmetaller

Vindkraftverk med olika magnetiseringsmetoder (elektromagneter eller permanentmagneter) och maskindriftstyper (direktdrift eller vÀxellÄdsdrift) undersöks i denna rapport, gÀllande anvÀndningen av jordartsmetaller i dessa. I första delen av rapporten studeras miljö- och hÀlsopÄverkan frÄn jordartsmetallindustrin i den kinesiska provinsen Baotou. Detta dÄ Baotou stÄr för en stor del av försörjningen av jordartsmetaller till vindkraftverksindustrin. I den andra delen av rapporten undersöks skillnaderna i livscykelkostnader mellan vindkraftverk med olika generator- och maskindriftsystem. Rapporten innehÄller informationssökningar om olika aspekter som berör dessa teman sÄsom exempelvis olika typer av vindkraftverksgeneratorer pÄ marknaden, miljöpÄverkan frÄn olika Àmnen i jordartsmineraler, Ätervinning av jordartsmetaller och processen frÄn jordartsmineral till permanent-magnet.

FörbÀttras fabriksanstÀlldas arbetstiderav implementerandet av vÀsterlÀndskauppförandekoder i kinesiska fabriker? : En fallstudie

En uppförandekod Àr ett antal riktlinjer som ett företag eller en organisation stÀller upp i syfte att tillse att deras verksamhet bedrivs pÄ ett etiskt, socialt och/eller miljömÀssigt föredömligt sÀtt. MÄnga företag anvÀnder sig av uppförandekoder för att implementera CSR (Corporate Social Responsibility)-arbete i den egna organisationen. För att CSR-arbetet ska bli trovÀrdigt mÄste uppförandekoderna Àven implementeras i leverantörs- och distributionskedjorna. NÀr företag söker lÀgre produktionskostnader och anvÀnder sig av underleverantörer i lÄglönelÀnder, kan svÄrigheter med denna implementering uppstÄ. SvÄrigheterna beror till stor del pÄ att företagen Àr separerade geografiskt, vilket i sin tur leder till affÀrskulturella, sociala, politiska, ekonomiska och legala skillnader.

Sociala relationer pÄ Facebook : En studie om Facebook som ett socialt rum

Som en följd utav den vÀxande efterfrÄgan för importerade livsmedel i Kina, finns det idag ett par svenska livsmedelsföretag som exporterar svenska livsmedel till Kina. Den stÀndigt vÀxande ekonomin i Kina har skapat nya konsumentbehov och öppnat nya möjligheter för utlÀndska företag att sÀlja sina inhemska produkter till landet med en enormt vÀxande marknad.Enligt en fÀrsk amerikansk rapport har den ekonomiska tillvÀxten i Kina bidragit till en vÀxande medelsklass som efterfrÄgar sÀkrare och naturligare kvalitets produkter. I rapporten framgÄr att med en vÀxande medelklass i landet har mÀnniskor blivit mer mÄna om att köpa utlÀndska livsmedel. Detta pga. ett antal tidigare livsmedelsskandaler, som orsakat förödande konsekvenser för befolkningen.

Repatrioten- en outnyttjad resurs?

Kina Àr en enorm marknad med stora möjligheter och intresset för produktion och försÀljning i landet Àr stort hos svenska företag. En etablering Àr dock inte helt problemfri dÄ företagen möts av stora skillnader inom kultur, politik och ekonomi. För att övervinna de problem som skillnaderna innebÀr kan företaget anvÀnda sig av expatriering och dÀrmed skaffa sig kunskaper om landet. Vid repatriering kan expatriotens införskaffade kunskaper om Kina överföras och anvÀndas i företaget. Görs dessa kunskaper tillgÀngliga för andra ökar den internationella kompetensen i hela företaget och det kan bli mer konkurrenskraftigt.Vi vill i uppsatsen undersöka vilka typer av kunskaper som repatrioter, med erfarenhet frÄn Kina, kan bidra med till svenska företag sÄ att samarbetet med Kina förbÀttras och effektiviseras.

PRODUKTUTVECKLING AV KONFEKTION MED KORTA LEDTIDER MED LITEN RISK FÖR DEFEKTER

Arbetets bakgrund Àr en studie av hur produktutvecklings- och produktionsstegen ser ut i teorin för klÀdföretag som produktutvecklar genom ?snabbt marknadsbesvarande genom korta ledtider? och producerar genom det ?progressiva buntsystemet?. Jag presenterar de olika processerna och vilka svÄrigheter de bÀr med sig. I arbetets metoddel Àr samma processer studerade i praktiken hos intermediÀra företag och fabriker i Kina och tre nordiska ?fast-fashion?-företag.

MĂ„ltidens fem aspekter

Vid ett besök pĂ„ en restaurang har förvĂ€ntningarna blivit högre eftersom restaurangbesöken har ökat och gĂ€sterna stĂ€ller högre krav i Sverige. Helhetsupplevelsen har blivit en alltmer viktigare faktor under ett restaurangbesök. PĂ„ Grythyttan i Örebro har man utvecklat en modellstudie, sĂ„ kallad the five aspect meal model, som hjĂ€lp för att analysera vilka faktorer som kan uppfylla gĂ€stens krav vid ett restaurangbesök. MĂ„ltidens fem aspekter bestĂ„r av rummet, mötet, produkten, atmosfĂ€ren och styrsystemet, dĂ€r varje aspekt fyller en viktig roll i verksamheterna. Vi har tagit fasta pĂ„ de fem aspekterna och applicerat dem mot Hongkongs restauranger.

Belöningssystem och kinesisk management - hur motiveras kinesiska medarbetare?

Bakgrund och problem: Kinas ekonomi vÀxer sig allt större och fÄr allt mer betydelsesamtidigt som investeringar i servicebaserade företag ökar och investeringar i tillverkningavtar. Större krav stÀlls dÀrmed pÄ produktivitet och de aktiviteter medarbetare skahantera. Företag baserade pÄ utlÀndska investeringar visar en högre produktivitet i KinaÀn de inhemska, en anledning skulle kunna vara deras anvÀndning av belöningssystem.SÄledes finner vi en studie av huruvida man kan skapa motivation utifrÄn vÀsterlÀndskbelöningsteori i en kinesisk managementkontext av vÀrde. Vi vill med studien ocksÄskapa en ökad förstÄelse för hur kinesisk managementstil interagerar med vÀsterlÀndskbelöningssystemsteori.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att beskriva den vÀsterlÀndska belöningssystemsteorin ochsvara pÄ om och i sÄ fall hur den skulle kunna anvÀndas för att skapa motivation i ettföretag dÀr kinesisk managementstil rÄder. Vi vill dÀrmed skapa en ökad förstÄelse förhur kinesisk managementstil interagerar med vÀsterlÀndsk belöningssystemsteori.Metod: Studien bygger pÄ litteraturstudier och expertintervjuer utgörandes av tvÄsvenska företagare verksamma i Kina.

Hot mot och skydd av Intellectual Property i Kina

Korruptionen i Kina beror pÄ flera olika faktorer dÀr de huvudsakliga Àr ekonomiska, kulturella och kontrollmÀssiga. Det finns klara korrelationer mellan att Kina Àr ett relativt fattigt land och det faktum att dÀr finns en utbredd korruption, nÄgot som dÀremot inte Àr exklusivt för Kina. NÄgot som dock Àr mer unikt för Kina, och som vi ocksÄ funnit pÄverkar korruptionen, Àr det kulturella fenomenet guanxi som verkar i grÀnslandet mellan det lagliga och det vi anser korrupt. Den utbredda korruptionen i landet urholkar ocksÄ det juridiska IP-skyddet och leder till att skyddet mÄste övervÀgs pÄ fler plan Àn bara det rent juridiska. För att förebygga och motverka pÄgÄende intrÄng av IP Àr goda kontakter med statliga myndigheter bÄde pÄ central och pÄ lokal nivÄ mycket viktiga.

Hot mot och skydd av Intellectual Property i Kina

Korruptionen i Kina beror pÄ flera olika faktorer dÀr de huvudsakliga Àr ekonomiska, kulturella och kontrollmÀssiga. Det finns klara korrelationer mellan att Kina Àr ett relativt fattigt land och det faktum att dÀr finns en utbredd korruption, nÄgot som dÀremot inte Àr exklusivt för Kina. NÄgot som dock Àr mer unikt för Kina, och som vi ocksÄ funnit pÄverkar korruptionen, Àr det kulturella fenomenet guanxi som verkar i grÀnslandet mellan det lagliga och det vi anser korrupt. Den utbredda korruptionen i landet urholkar ocksÄ det juridiska IP-skyddet och leder till att skyddet mÄste övervÀgs pÄ fler plan Àn bara det rent juridiska. För att förebygga och motverka pÄgÄende intrÄng av IP Àr goda kontakter med statliga myndigheter bÄde pÄ central och pÄ lokal nivÄ mycket viktiga.

Individualistisk kollektivism eller kollektivistisk individualism? - En studie om unga kinesers tolkningar av reklam

Författare: Niklas NordmalmTitel: Individualistisk kollektivism eller kollektivistisk individualism? - En studie om unga kinesers tolkningar av reklamKurs: PÄbyggnadskursen (D) för medie- och kommunikationsvetenskap, GöteborgsUniversitetTermin: VT 2010Syfte: Studien avser att, utifrÄn en receptionsanalytisk forskningstradition, analysera den unga generationen kinesers tolkningar av reklam med hÀnseende till följande frÄgestÀllningar:1. Vilka tolkningar gör den unga generationens kineser av reklam?2. I vilken utstrÀckning kan de hÀr tolkningarna göras utifrÄn olika förestÀllningar om kollektivistiska kontra individualistiska kulturer?3.

Svensk Kinamat : Export av svenska livsmedel till Kina

Som en följd utav den vÀxande efterfrÄgan för importerade livsmedel i Kina, finns det idag ett par svenska livsmedelsföretag som exporterar svenska livsmedel till Kina. Den stÀndigt vÀxande ekonomin i Kina har skapat nya konsumentbehov och öppnat nya möjligheter för utlÀndska företag att sÀlja sina inhemska produkter till landet med en enormt vÀxande marknad.Enligt en fÀrsk amerikansk rapport har den ekonomiska tillvÀxten i Kina bidragit till en vÀxande medelsklass som efterfrÄgar sÀkrare och naturligare kvalitets produkter. I rapporten framgÄr att med en vÀxande medelklass i landet har mÀnniskor blivit mer mÄna om att köpa utlÀndska livsmedel. Detta pga. ett antal tidigare livsmedelsskandaler, som orsakat förödande konsekvenser för befolkningen.

Svensk företagsetablering i Kina : En fallstudie av tre olika företags internationaliseringsprocesser i Kina

Bakgrund:Handeln mellan Sverige och utlandet har en lÄng tradition bakom sig. I och med globaliseringen har svenska företag sett möjligheter med att expandera sin verksamhet till nya marknader. Detta har resulterat i att allt fler svenska företag vÀljer att etablera sin verksamhet utomlands. Det Àr idag inte endast stora företag som internationaliserar sin verksamhet, Àven smÄ och medelstoraföretag vÀljer att internationalisera sig för att kunna överleva. Detta medför att Àven dessa företag stÄr inför de internationaliseringsproblem som uppstÄr för att lyckas med sin utlandsetablering.Problem:Vilka faktorer Àr viktiga för en lyckad utlandsetablering i Kina?Syfte:Syftet med studien Àr att beskriva och analysera tre olika nyckelpersoners perspektiv pÄ etableringsprocessen i Kina, pÄ företagen MODUL Service AB, HÀstens SÀngar AB samt Elekta AB.Metod:Undersökningen Àr baserad pÄ intervjuer av tre stycken storleksmÀssigt olika svenska företag.Teori:I uppsatsen presenteras tre stycken teorier.

FörutsÀttningar för industriell produktion ur ett HR-perspektiv: en studie av en kinesisk produktionsenhet

Kina Àr idag en av vÀrldens snabbast vÀxande marknader, varför det för mÄnga bolag anses som mycket viktigt att vara etablerade i landet. I början av 1990-talet etablerade sig Sandvik pÄ den kinesiska marknaden genom bolaget Sandvik China Ltd dÀr bland annat Sandvik Coromants produktionsenhet i Langfang ingÄr. I dagslÀget har produktionsanlÀggningen i Langfang en relativt hög personalomsÀttning vilket fÄr tvÄ allvarliga konsekvenser för Sandvik. Först och frÀmst riskerar företaget att vÀrdefull information följer med den anstÀllde frÄn företaget och i vÀrsta fall hamnar i hÀnderna pÄ konkurrenterna. Vidare medför en hög personalomsÀttning att produktiviteten minskar eftersom produktionen Àr av komplex karaktÀr.

Oracular Spectacular - En studie av svensk bilindustris utveckling och framtida position

Den globala bilindustrin har under de senaste decennierna genomgÄtt betydande förÀndringar, vilketskapat ett allt hÄrdare marknadsklimat. Detta har medfört att strategisk positionering i synnerhet blivitallt viktigare för aktörerna pÄ marknaden. FörsÀljningen av Volvo Car Corporation och SaabAutomobile till Ford Motor Company samt General Motors under 1990-talet ansÄgs dÀrför som ennödvÀndig ÄtgÀrd för att sÀkerstÀlla Saabs och Volvos fortlevnad. Perioden under amerikansk Àgandehar emellertid visat sig tuff och knappt ett decennium senare stod bilindustrin för sin kanske störstautmaning nÄgonsin i sviterna av en extrem global lÄgkonjunktur. General Motor och Ford MotorCompany drabbades hÄrt, vilket ledde till att det inte lÀngre ansÄgs ekonomiskt hÄllbart att behÄllaförlusttyngda bilmÀrken som Saab och Volvo.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->