
Trender på den svenska perennamarknaden
I detta arbete har jag underso?kt vilka trender som ra?der pa? den svenska perennamarknaden
2005. Bakgrunden till mitt a?mnesval a?r mitt intresse fo?r marknadsfo?ring och perenner. Mitt
syfte har varit att fa? fo?rsta?else fo?r vilka faktorer som inverkar pa? trenderna, hur trenderna
uppsta?r och hur de ser ut idag. Syftet har a?ven varit att fa? sto?rre kunskap om var och hur man
so?ker efter trender. Som metod har jag valt att anva?nda mig av kvalitativa intervjuer av
personer verksamma pa? den svenska perennamarknaden. Fra?gor jag sta?llt a?r vilka trender som
ra?der pa? perennamarknaden och vilka trender de tror kommer i framtiden. Jag har a?ven fra?gat
varifra?n trenderna kommer och om det finns na?gra trendsa?ttare pa? perennamarknaden. Fo?r att
kunna ta?cka in ett stort geografiskt omra?de och fo?r att spara tid har jag valt att go?ra
telefonintervjuer. Som ett komplement till intervjuerna har jag a?ven studerat vad
tra?dga?rdstidningarna Allers tra?dga?rd och Allt om tra?dga?rd samt branschtidningen Viola
skriver om perenner.
Under intervjuerna framkom det att perenner a?r mycket popula?rt och har varit det under en
la?ngre tid. Det syns ingen nedga?ng i perenners popularitet utan de spa?s en fortsatt popularitet.
De sto?rsta fo?ra?ndringarna som skett a?r den allt sto?rre o?verga?ngen fra?n odling i fyrkantiga
?perennakrukor? till att odla i runda krukor. Fo?rsa?ljningen av ?fa?rdigva?xta?, blommande
perenner i sto?rre krukstorlekar har ocksa? o?kat markant de senaste a?ren och tros o?ka allt mer
och innefatta fler sorter under sto?rre delen av sa?songen. Fra?n att ha varit lite mer exklusivt
finns de nu att ko?pa i dagligvaruhandeln. De ?fa?rdigva?xta? perennerna kan vara ett svar pa?
trenderna i va?r livsstil och va?r ekonomi. De la?ga ra?ntorna bidrar till en o?kad nyproduktion av
sma?hus, da?r man snabbt vill ha en vacker tra?dga?rd fo?r att fa? lugn och ro efter en stressad dag
pa? jobbet. Den ra?dande medelhavstrenden kan ocksa? ha sitt ursprung i dessa trender. Vi har
ra?d att a?ka pa? semester och vi vill beha?lla den sko?na och lugna semesterka?nslan a?ven na?r vi
kommer hem.
Trenderna som pa?verkar oss ha?r i Sverige anses komma fra?n Holland, Danmark, Tyskland och
England. De fo?rmedlas av tra?dga?rdsskribenter, tra?dga?rdsbo?cker, tra?dga?rdstidningar,
tra?dga?rdspersonligheter och TV. A?ven leveranto?rer och de lokala va?xtfo?rsa?ljarna tycks
pa?verka trenderna. Trendsa?ttarna inom perenner a?r ofta personer som a?r lyho?rda och
uppma?rksamma pa? trenderna i sin omva?rld och de a?r ofta bra pa? att marknadsfo?ra sin produkt.
Det finns lite lokala skillnader i trenderna inom perenner och detta kan bero pa? att en lokal
personlighet, som en statstra?dga?rdsma?stare eller en plantskola, fo?respra?kar en viss sorts
perenner. Design och inredningstrenden sa?tter ocksa? sina spa?r pa? perennamarknaden. Man vill
kunna mo?blera om och da? efterfra?gas perenner som passar fo?r krukodling ba?de i tra?dga?rd och
pa? balkong.
Kommande trender sa?gs vara mer naturlika planteringar till exempel woodland- och
pra?rieplanteringar. Just nu a?r det va?xter med blommor i bla?tt, vitt och rosa som dominerar
men man ser en o?kad popularitet i mer starka blomfa?rger. De nyheter som visas a?r nya sorter
med ny blomfa?rg, bladfa?rg eller va?xtsa?tt. Bladverket har blivit mer intressant och ro?dbladiga
och brokbladiga va?xter har o?kat i popularitet. Med alla nya sorter som kommer lockas
konsumenten att bo?rja samla pa? olika sorter av till exempel alunrot, pioner eller iris.
Tra?dga?rdstidningarna skriver mycket om krukodling och kryddva?xter och de visar reportage
fra?n prunkande, na?got vildvuxna tra?dga?rdar. Olika tra?dga?rdspersonligheter go?rs det ocksa?
reportage om da?r de fo?rmedlar sina ide?er. Viola har reportage fra?n ma?ssorna ba?de inom och
utanfo?r Sverige, da?r de beskriver vad som a?r nytt pa? marknaden.
Att vara uppma?rksam pa? trenderna i sin omva?rld a?r mycket viktigt fo?r att skapa
konkurrensfo?rdelar och lo?nsamhet i ett fo?retag. God kontakt med media, och att fo?lja med i
vad som skrivs och talas om da?r, a?r mycket viktigt fo?r att fa?nga upp kommande trender sa? att
fo?retaget kan tillgodose sina kunders behov.