Sök:

Sökresultat:

791 Uppsatser om Kapitalism mćlrationalitet positivism abstrakt socialitet - Sida 27 av 53

Kejsarsnittets pÄverkan mellan förÀldrar och barn : En litteraturstudie

För det nyfödda barnet Àr det viktigt att direkt fÄ hud mot hud kontakt och dÀrmed en bra möjlighet att knyta an till sina förÀldrar. En tidig anknytning ligger till grund för barnets utveckling och vÀlbefinnande. Efter ett kejsarsnitt separeras mamman och barnet de första timmarna postpartum. Denna studie var en beskrivande litteraturstudie med syfte att beskriva om anknytningen pÄverkas mellan förÀldrar och barn efter ett kejsarsnitt. Relevant litteratur har söks genom databaserna Medline och Cinahl.

Den mödosamma vÀgen ur Jehovas vittnen : Sociala relationer före och efter uttrÀdet

ABSTRAKTUppsatsen handlar om hur en persons sociala relationer pÄverkas nÀr individen distansierarsig frÄn Jehovas vittnen. För att uppfylla syftet genomfördes en kvalitativ studie pÄ basen avsemistrukturerade intervjuer med fyra stycken personer dÀr tre har lÀmnat Jehovas vittnenoch en Àr pÄ vÀg att lÀmna. Resultatet har jag tolkat utifrÄn den kunskapssociologiska teorinobjektiv och subjektiv identitet av Berger & Luckmann(2003). Resultatet visade att nÀrinformanterna fortfarande var aktiva medlemmar i Jehovas vittnen sÄ mÄdde de bra.UmgÀnget inom Jehovas vittnen var enligt informanterna fullt tillrÀcklig dÀr man tyckte attgemenskapen var bÄde varm och hjÀrtlig och i det sociala umgÀnget saknades inget.UmgÀnget med mÀnniskor utanför Jehovas vittnen var nÀst intill obefintligt förutom meddem pÄ jobbet, som krÀvdes för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Jehovas vittnens regleroch lagar var man tvungna att följa annars skulle man fÄ sanktioner i form av att blitillrÀttavisad eller sÄ blev man av med sina privilegier.

Laborativ matematik : - en vÀg till förstÄelse, utifrÄn lÀrares perspektiv

ABSTRAKTMatematiken bör vÀcka lust och nyfikenhet. Skolverket menar att elevers lust att lÀra i de tidiga skolÄren fortfarande Àr stor, innehÄllet i matematikundervisningen Àr omvÀxlande och eleven fÄr aktivera alla sina sinnen. Dock visar undersökningar att den laborativa matematiken i undervisningen snabbt minskar i omfattning upp i skolÄren.Syftet med arbetet Àr att undersöka hur och varför lÀrare anvÀnder laborativ matematik i skolans tidiga Är. Resultatet av studien grundar sig pÄ intervjuer och observationer av tre lÀrare som undervisar elever i Är 1-3. Samtliga lÀrare i studien arbetar laborativt i nÄgon omfattning.Undersökningen visar att lÀrarna arbetar för att matematikundervisningen ska ge eleven förstÄelse för matematiken och möjlighet till kreativitet och variation.

Den lÀngsta vÀgen. NÄgra kursdeltagares tankar om förutsÀttningarna att klara kursmÄlen för sfi.

Malmö högskola LÀrarutbildningen Skolutveckling och ledarskap Specialpedagogik VÄrterminen 2009 ABSTRAKT StÄlhammar, Gertie (2009). Den lÀngsta vÀgen. NÄgra kursdeltagares tankar om förutsÀttningarna att klara kursmÄlen för sfi. (The longest road. Some course participants? thoughts on the prerequisites to meet the course objectives in Swedish for immigrants.) Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Undersökningens syfte var att belysa förutsÀttningar som ges kursdeltagarna vid Svenska för invandrare (sfi) pÄ studievÀg 1 genom ett inifrÄnperspektiv.

Årsredovisningens vikt vid beslutsfattande : Formella eller informella informationskĂ€llor?

ABSTRAKT  Svenska för invandrare, förkortat Sfi utgör en slags inkörsport till det svenska samhÀllet för mÄnga invandrare. Sfi ska ge förutsÀttningar att lÀra sig svenska tillrÀckligt för att klara sig i samhÀllet. Just Sfi Àr en viktig sluss till det svenska samhÀllet. Syftet med denna studie Àr att beskriva, analysera samt förklara upplevelser av utsatthet och utanförskap pÄ Sfi och hur de som upplevt detta resonerar kring sina upplevelser. Vi ville Àven undersöka om dessa upplevelser kan bero pÄ diskriminering.

Kohandeln 1933

AbstraktEfter riksdagsvalet 1932 hade den socialdemokratiska regeringen svÄrt att finna stöd för sin arbetslöshetspolitik i riksdagen. PÄ vÄren 1933 kunde dock en uppgörelse komma till stÄnd i samarbete med Bondeförbundet, uppgörelsen har kommit att kallas för kohandeln. Uppsatsen beskriver allmÀnt bakgrunden, syftet och utformningen av kohandeln. Huvudsyfte med uppsatsen Àr att undersöka hur tre hallÀndska lokaltidningarna samt tre rikstidningar uppfattade kohandeln i sina ledarartiklar. Uppsatsen syftar Àven till att undersöka om det fanns nÄgon signifikativ skillnad mellan hur kohandeln uppfattades i lokaltidningarna jÀmfört med rikstidningarna, samt om det gÄr att urskilja nÄgot samband mellan respektive tidnings uppfattning av kohandeln och dess politiska tillhörighet.

Sex och samlevnadsundervisning i grundsÀrskolans Äk 6-10 och gymnasiesÀrskolans nationella program

Abstrakt HÄllö, Johanna (2010). Sex - och samlevnadsundervisning i grundsÀrskolans Äk 6-10 och gymnasiesÀrskolans nationella program (Sex education in special school grades 6-10 and upper secondary school) Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med denna studie Àr att uppmÀrksamma och undersöka hur sex- och samlevnadsundervisningen bedrivs i grundsÀrskolan Äk 6-10 samt gymnasiesÀrskolans nationella program, dÀr eleverna har intellektuella funktionsnedsÀttningar. Jag har valt en kvalitativ ansats dÀr jag anvÀnt intervju som metod för att dÀrigenom erhÄllit kunskap om frÄgestÀllningen. Resultatet visar att det Àr specialpedagogerna som har ansvaret för utformningen av sex och samlevnadsundervisningen och att de anvÀnder sig av bÄde praktiska och teoretiska övningar i undervisningen. InnehÄllet i undervisningen Àr relativt lika pÄ de olika skolorna i undersökningen men undervisningstiden skiljer sig beroende pÄ skola Undervisningen kan bÄde frambringa svÄrigheter samt möjligheter vilket fÄr konsekvenser för eleverna.

Anhörigas upplevelse vid palliativ vÄrd i hemmet

 AbstraktPalliativ vÄrd syftar till att förbÀttra vÄrden för de döende genom att betona vikten av vissaÄtgÀrder för att minimera lidandet och underlÀtta för patient och nÀrstÄende. Det har blivitvanligt att nÀrstÄende uppfyller den döendes sista önskemÄl, att fÄ dö i sitt hem. Syftet meddenna litteraturstudie var att belysa anhörigas upplevelser vid palliativ omvÄrdnad i hemmet.Inför studien har fjorton kvalitativa och kvantitativ artiklar analyserats som handlade omnÀrstÄendes upplevelser av palliativ vÄrd i hemmet. Vilket resulterade i fyra kategorier:anhörigas upplevelse av att vÄrda i hemmiljö, anhörigas ansvar och upplevelse vid palliativvÄrd i hemmet, anhörigas upplevelse av trygghet och stöd, anhörigas upplevelse avförestÄende död. Det fanns ett stort behov av professionellt stöd och information omsjukdomsförloppet för att de nÀrstÄende ska kunna sköta situationen och reducera rÀdslan attsköta om sin sjuke anhörige.

Mobbning i skolan / bullying in school

Abstrakt Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att undersöka hur lÀrare och pedagoger arbetar för att motverka mobbning i skolan. Det empiriska materialet Àr insamlat pÄ en F- 5 grundskola i en större kommun i södra SkÄne. En grundskollÀrare och skolsköterskan pÄ skolan intervjuades, de Àr bÄde en del av trygghetsgruppen pÄ skolan, en grupp som bestÄr av rektor, specialpedagog, kurator, skolsköterska, lÀrare och fritidspedagoger. Innan intervjuerna observerade vi ett trygghetsmöte. VÄr undersökning visade att personalen pÄ vÄr skola arbetar med ett salutogent tÀnkande genom att lyfta det positiva i verksamheten och genom att inspirera eleverna till att agera med andras bÀsta för ögonen, det vill sÀga ett prosocialt beteende.

Patientens omvÄrdnadsbehov under rehabilitering efter en hjÀrtinfarkt : En systematisk litteraturstudie

Föreliggande systematiska litteraturstudie syftade till att samla information, som kan hjÀlpa sjuksköterskan att fÄ insyn i patientens omvÄrdnadsbehov under rehabiliteringen efter en hjÀrtinfarkt. Sexton vetenskapliga artiklar valdes ut via fulltextdatabasen ELIN (Electronic Library Information Navigator) för vidare granskning. Sökorden cardiac*, rehab* AND nurs* anvÀndes. Litteratururvalet till resultatet utfördes genom att lÀsa titlar, abstrakt och sedan utfördes en kvalitetsgranskning av artiklarna efter granskningsmallar med 28 bedömningskriterier. OmvÄrdnadsbehoven som framkom vid artikelgranskningen evidensgraderades med hjÀlp av en graderingsskala modifierad efter Bahtsevani.

Att möta barn med neuropsykiatriska symtom i grundskolan

ABSTRAKTChristina KilpelÀinen?Att möta barn med neuropsykiatriska symtom i grundskolan??To approach children with neuro psychiatric symptoms in elementary school?Antal sidor: 42Syftet med mitt examensarbete Àr att fÄ en utökad kunskap och förstÄelse för barn med neuropsykiatriska symtom i grundskolan. Kunskap skapar förstÄelse, vilket leder till att man bemöter och strukturerar skoldagen pÄ ett individuellt sÀtt. Det ska vara lika naturligt att kompensera miljön för barn med neuropsykiatriska symtom i grundskolan, som att kompensera ett nÀrsynt barn med glasögon eller en hörselnedsÀttning med hörapparat. Jag vill ha svar pÄ vad neuropsykiatriska symtom innebÀr och hur man kan strukturera och bemöta dessa barn i grundskolan.

Kommunikation och bemötande : FörÀldrars upplevelse av utvecklingssamtal i förskolan

AbstraktStudien har sitt fokus pÄ förÀldrars upplevelse av kommunikation och bemötande i förskolans utvecklingssamtal. Genom att ta del av hur förÀldrar uttrycker sig pÄ olika internetsidor har det visat sig att utvecklingssamtal upplevs mycket olika av förÀldrarna. Intresset Àr dÀrför riktat mot att nÀrma sig en djupare förstÄelse av hur förÀldrar upplever kommunikation och bemötande i utvecklingssamtalen. FrÄgan som fokuseras Àr Hur upplever förÀldrar kommunikation och bemötande i förskolans utvecklingssamtal? Det teoretiska ramverket utgörs av Deweys tankar om kommunikation som ett innehÄll, Meads sÀtt att se pÄ kommunikation som nÄgot som hÀnder i mötet mellan mÀnniskor och Bernsteins sÀtt att se pÄ den styrning som sker i kommunikationen.För att fÄ svar pÄ förÀldrars upplevelser anvÀndes semistrukturerade intervjuer.I analysen av resultatet framkommer att kommunikationen i utvecklingssamtalet oftast sker genom informationsutbyte.

SprÄkprojekt en vÀg för utveckling av barns sprÄkliga kompetens

En mĂ€nniskas sprĂ„kutveckling Ă€r fantastiskt. Trots avsaknad av formell utbildning blir de flesta barn pĂ„ nĂ„gra fĂ„ Ă„r goda sprĂ„kbrukare. SprĂ„ket, som Ă€r ett abstrakt och komplicerat symbolsystem, utvecklas och förfinas hos de flesta av oss utan att vi egentligen vet eller reflekterar över hur det gĂ„r till. ÄndĂ„ har pĂ„ senare Ă„r personal i skolor och förskolor signalerat att man kĂ€nner oro över barns sprĂ„k. En del barn har börjat första klass utan att ha de sprĂ„kkunskaper som behövs för att klara undervisningen.

Ambulanspersonalens upplevelser av AllfabÄren som arbetsredskap

AbstraktSpasticitet Àr det vanligaste symptomet bland personer med en övre motorneuronskada, vilket leder till fysiska funktionsnedsÀttningar, som kan orsak smÀrta och felstÀllning i skelett.Studier har visat att en kombination av behandling med elektrisk stimulering och fysisk aktivitet har god effekt vid behandling av spasticitet. Syftet med den föreliggande studien var att belysa den totala upplevelsen av elektrisk stimulering vad gÀller livskvalitet och förmÄga till fysisk aktivitet hos personer med spasticitet. Studien har en kvalitativ design, och genomfördes genom sex kvalitativa intervjuer (fyra mÀn, och tvÄ kvinnor) med anvÀndare av elektrodress/fria elektroder, i Äldrar 5-42 Är. Sammanfattningsvis har samtliga respondenter fÄtt nÄgon form av positiv effekt av elektrisk stimulering. De mest förekommande effekterna var: förbÀttrad gÄngfunktion, mindre obehagskÀnsla i hand/underarm samt bÀttre rörelseekonomi.

Bland pojkar och gruppkulturer i skolan : En enkÀt- och fokusgruppstudie i pojkars attitydertill skolan och skolarbete

AbstraktFöreliggande arbete beskriver en kombinerad enkÀt- och fokusgruppsundersökning pÄen högstadieskola i en mindre kommun i södra Sverige. Syftet med undersökningen Àratt med hjÀlp av dessa metoder, ta reda pÄ hur pojkar resonerar kring sin instÀllningtill skolan, och utifrÄn detta, svara pÄ ifall pojkarna ger uttryck för en antipluggkultur,och i sÄ fall, hur det manifesterar sig.Dessa undersökningar ligger till grund för en diskussion, dÀr slutligen dessa slutsatserkunde dras: De flesta elever anser att skolan Àr viktig, samt att flickor tenderar attprestera bÀttre Àn pojkar, som i större utstrÀckning lÄter och stör mer. Dessa Äsikterverkar pojkarna under fokusgruppsintervjuerna dock inte helt hÄlla med om, dÄ derassvar stundtals antydde det motsatta. Pojkarnas enkÀtsvar skiljer sig Ät frÄn de svar somges under intervjuerna, dÀrav kan man ana en viss pÄtryckning frÄn gruppen om attbland annat hÄlla varandra om ryggen, samt att svara pÄ ett sÀtt som upprÀtthÄllerderas maskulina fasad.Pojkarnas resonemang speglar stundtals attityder som Àr nÀra sammankopplade till enantipluggkultur, men vid nÀrmare granskning ter sig deras svar mer vara kopplade tillen uppgivenhet kring Àmnen som för deras del inte bÀr nÄgon större relevans..

<- FöregÄende sida 27 NÀsta sida ->