Sök:

Årsredovisningens vikt vid beslutsfattande

Formella eller informella informationskällor?

ABSTRAKT  Svenska för invandrare, förkortat Sfi utgör en slags inkörsport till det svenska samhället för många invandrare. Sfi ska ge förutsättningar att lära sig svenska tillräckligt för att klara sig i samhället. Just Sfi är en viktig sluss till det svenska samhället. Syftet med denna studie är att beskriva, analysera samt förklara upplevelser av utsatthet och utanförskap på Sfi och hur de som upplevt detta resonerar kring sina upplevelser. Vi ville även undersöka om dessa upplevelser kan bero på diskriminering. I vår undersökning intervjuades nio personer med invandrarbakgrund som studerar eller studerat på Sfi. Denna studie har varit intressant att genomföra därför att det visade sig att det förekommer upplevelser av utsatthet och utanförskap på Sfi. Våra intervjupersoner berättade om upplevelser och situationer på Sfi. Det fanns många upplevelser av besvikelse, utsatthet och utanförskap. Tidigare forskning har visat att diskriminering finns inbyggt i samhällsstrukturen och är svår eller omöjlig att undvika. Den behöver inte heller vara avsiktlig men den påverkar likväl de individer som utsätts för diskriminerande handlingar och strukturer. Våra resultat har analyserats utifrån Baumans teori om trädgårdssamhället och Azars teori om det symboliska objektet. De upplevelser som framkom i intervjuerna har vi analyserat och beskrivit i denna uppsats och visat att viss institutionell diskriminering har förekommit.

Författare

Elin Loch Hansson Lina Ragnarson

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..