Den längsta vägen. Några kursdeltagares tankar om förutsättningarna att klara kursmålen för sfi.
Malmö högskola
Lärarutbildningen
Skolutveckling och ledarskap
Specialpedagogik
Vårterminen 2009
ABSTRAKT
Stålhammar, Gertie (2009). Den längsta vägen. Några kursdeltagares tankar om
förutsättningarna att klara kursmålen för sfi. (The longest road. Some course participants?
thoughts on the prerequisites to meet the course objectives in Swedish for immigrants.)
Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö högskola.
Undersökningens syfte var att belysa förutsättningar som ges kursdeltagarna vid Svenska för
invandrare (sfi) på studieväg 1 genom ett inifrånperspektiv. Frågan som ställdes var hur
sfiundervisningen och åtgärder kan utformas så att fler än de som nu når målen kan lyckas.
En kvalitativ metod har använts. Sex invandrare som klarat, eller inom en nära tid
förväntas klara, sfi från kurs A studieväg 1 och t.o.m. kurs D med godkänt betyg har
intervjuats.
Undersökningen bekräftar känd forskning, att det måste finnas ömsesidig respekt,
meningsfullhet och användbarhet, samt delaktighet och medansvar, för att förutsättningarna
för måluppfyllelse ska finnas. Brister detta tar det onödigt lång tid att lära svenska eller så kan
man inte komma ända till målen för kurs D men ändras förutsättningarna är det å andra sidan
inte för sent att fullfölja studierna.
Nyckelord: Alfabetisering, Förutsättningar, Svenska för invandrare (sfi)
Handledare: Anna Sandell Examinator: Lena Lang