
Sökresultat:
1028 Uppsatser om Kami-tradition - Sida 29 av 69
"etymologiskt uttytt: frälst." En studie av det religiösa vittnesbördet i Majken Johanssons sextiotalsdikt
The purpose of this thesis is to examine the religious testimony in the following works of the Swedish poet Majken Johansson (1930-1993): Liksom överlämnad (1965), Omtal (1969) and Från Magdala. Fragment ur en självbiografi (1972). A part of the purpose is also to investigate how Johansson phrases this testimony using a contemporary aesthetics. The thesis also studies how her works were received by the contemporary critics. The result shows that they tended to deprecate Johansson?s religiosity but were generally appreciative when it came to her poems.
Varför sagostund? Sagostundsverksamheten på folkbibliotek igår och idag.
The purpose of this Masters thesis is to investigate the reasons for public libraries to have story-time today and also the reasons for story-time at the public library historically in Sweden. Why is the phenomenon of story-time still existing at public libraries today? The study is based on a questionnaire that was sent to childrens librarians in the Västra Götaland region. The material collected in this questionnaire was put together and resulted in six different categories showing the libraries purposes and thoughts of their story-time activities. The categories were: cultural heritage/tradition, joy of reading, language and imagination, library visits, storytelling and mutual experience.
Stjälpa eller hjälpa? : En undersökning om yrkesverksamma lärares inställning till läxor
Purpose: The purpose of this work is to investigate teachers' professional attitude to homework as a method. The study will also provide answers to the purpose for which the homeworks are used in teaching and if the individual circumstances and needs are met by this method.Method: Qualitative research was conducted through interviews with four teachers from three different schools. In addition, published surveys were used in support of reasoning.Results: Neither the curriculum or the syllabus mentions homework. There are no directives for how much time should be dispensed with and the extent of a homework should be. In teacher training literature the homework is not discussed.
Fetma : en undersökning av hälsoproblemet fetma ca 1970-1985
Under det senaste året har det friskt debatterats om svensk folklig kultur och inte minst folkmusikens traditioner; debatten initierades vid manifestationer, som väcktes under hösten 2010, mot presentationen av Sverigedemokraternas främlingsfientliga åsikter rörande den svenska kulturen.Uppsatsen redovisar hur debatten mellan folkmusiken och Sverigedemokraterna förts i media och vad SD:s vilja att värna folkkulturen skulle tänkas leda till. I texten tas det upp olika exempel som i sig ställer frågor om vad ?svenskhet? innebär och om traditioner skall konserveras eller kunna förändras. Utifrån artiklar och uttalanden i olika medier redovisas de åsikter som yttrats, främst koncentrerat på fyra folkmusikmagasin: Folkmusik & Dans, Hembygden, Lira Musikmagasin och Spelmannen.Studien visar att begrepp, som exempelvis ?folksjäl? och ?tradition?, har med tiden bytt innebörd.
Den teoretiska utmaningen - En undersökning om nyinstitutionalismens (o)förmåga att förklara förändring.
This thesis aims to examine the possibility of understanding social change by using new institutionalism approaches on a specific case, The case, which describes the implementation of new public management reform in the Swedish health care system, is analysed from two separate new institutionalismperspectives; the tool perspective and the symbol perspective. These approaches differ from one another in the sense that the first relies on a rational choice ontology, while the latter rather refers to a sociological tradition. In the analysis, causal explanations as well as aim related explanations are presented. Formative moments such as economic stagnation, non-socialist governments and ideological isomorfism are presented as important factors behind the reformation. By using the tool perspective, the motives of the idea spreading and reformation of the Swedish health care system, are connected to a strictly rationalbasis such as cost efficiency and quality improvements.
Barnmorskors erfarenheter och handläggande av gravida kvinnor med uppvisad vaginalsmärta : en enkätstudie
Denna studie handlar om att skapa en fördjupad förståelse för hur lärarna i idrott och hälsa undervisar, bedömer och betygsätter elever i gymnasieskolans idrott och hälsas friluftsliv. Den enskilda lärarens definition av begreppet friluftsliv och hur lärare i dagens skolor definierar idrott och hälsas friluftsliv utifrån styrdokumenten redovisas även. Metoden som ligger till grund för studien är en kvalitativ undersökning. Undersökningen har gjorts med hjälp av intervjuer med lärare i idrott och hälsa på sex olika skolor i närliggande län. Vad som framkommer är att det finns otydligheter i styrdokumenten och att detta skapar stora tolkningsmöjligheter för den enskilda läraren.
Läroboksstyrd undervisning i matematik - en litteraturstudie
Den här uppsatsen är en litteraturstudie vars syfte är att ge en inblick i läroboksstyrd undervisning i matematik sett ur ett lärarperspektiv. Frågeställningarna behandlar hur mycket och på vilket sätt läroboken används i matematikundervisningen i grundskolan samt vilka skäl som lyfts fram i litteraturen för att använda lärobokstyrd undervisning.Resultatet visar att lärobokstyrd undervisning är mycket vanlig undervisningsmetod som används i matematikundervisningen i grundskolan. Läroboken används för att enkelt kunna nivågruppera eleverna, för att underlätta för lärarens planering, som en lärare, som en garanti att läro- och kursplanens mål uppnås, som en uppslagsbok och att eleverna kan arbeta självständigt. De argument som lyfts fram i litteraturen för läroboksstyrd undervisning är att den undervisningsformen har en tradition, är tidsbesparande för bland annat nyutexaminerade lärare samt att matematikämnet är hierarkiskt uppbyggt. Ytterligare argument för lärobokstyrd undervisning är att den ger undervisningen struktur, läroboken innehåller differentierade uppgifter samt är en idéspridare för nya metoder.Uppsatsens resultat visar flera fördelar med läroboksstyrd undervisning.
Vargens värde. Upplevelsevärden av vargen och vargjakten i media under licensjakten 2010
This thesis examines the experience value of the wolf and wolf hunting presented in mediaduring December 17, 2009-Feruary 15, 2010. I analyze news articles, editorials and letters tothe editor in three newspapers. In order to investigate the experience value of the wolf and thewolf hunt, I have with inspiration from a model employed in the assessment of experiencevalue of tangible cultural heritage, developed a model which I use to analyze the mediamaterial according to the criteria of aesthetic value, identity value, value of tradition andsymbolic value. In order to analyze the results of the analyze, I employ experimental andsociocultural theory and method, which means that I assume the experiences of the wolf andthe wolf hunt as related to a social and cultural perspective that partly depends on how weidentify ourselves and what kind of experiences and understandings we have of the landscapeand large carnivores. Since media affects how we perceive our surroundings and the wolfhunting attracted much attention in media, I found it interesting to examine how the wolf andthe wolf hunt were displayed in news articles and letters to the editor.
Lojalitet och representation - Svenska statsrådsrollens tolkningsdilemman
The appointing of Swedish governmental officials has gone through a dramatic change the last nine years. The tradition of officials appointed due to their political experience has been traded against the appointing of experts. In this study I ask questions about this new way of appointing representatives effects how these officials interpret their role. An official that who has never been in the party before appointed, obviously cannot consider the principal of party. With the theoretical approach of normative representation theory (representational style) I perform case studies that shows some change.
D'une manière élégante Français : Jämförelse mellan fransk flöjtestetik från sekelskiftet 1900 och modern flöjtestetik, belyst genom interpretation av Romance ur Suite Op. 34 av Widor
Syftet med föreliggande uppsats är att definiera begreppet fransk flöjtestetik. Arbetet berör hur den tradition som förknippas med Conservatoire de Paris har vuxit fram och hur den hållits vid liv. Arbetet innefattar några av de mer kända flöjtister som verkade vid Conservatoire de Paris och vilken influens de hade på musiklivet i Frankrike under 1800-talet. Flöjtens utveckling under 1700 och 1800-talet täcks även in och visar vilka följder det kan ha haft på de rådande flöjtistiska ideal. Den konstnärliga delen i arbetet inbegriper jämförelse mellan två olika klangliga ideal och vilken effekt det kan ha på musiken.
Detta är inte Afrika - Västafrikanska undervisningsmetoder i Sverige
Title: This is not Africa - West African teaching methods in Sweden. This is a work of "translation". The study started with a musical journey to Guinea, West Africa. It was a field study where I had the opportunity to open my senses towards another culture and another kind of music. I found another learning tradition and decided to try to bring it with me back to Sweden, into the Swedish school system.
Varför är inte omvårdnadshandledning mer etablerad i vården?
Trots att omvårdnadshandledningens goda effekter på vården har dokumenterats och trots att sjuksköterskestuderade har lärt sig metoden på Malmö högskola sedan 1993 upplevde författarna under sin verksamhetsförlagda praktik att metoden inte etablerats ute på avdelningarna. Syftet med studien var att kartlägga huruvida omvårdnadshandledning bedrivs på kirurgiska kliniker på ett sjukhus i södra Sverige, samt i de fall det inte görs, undersöka vilken orsaken till detta är utifrån verksamma sjuksköterskors uppfattning. Studien är kvalitativ och metoden för datainsamling var semistrukturerade intervjuer med 10 sjuksköterskor som var verksamma på kirurgiska kliniker. Som analysmetod användes en modifierad version av Burnards (1991) innehållsanalys. Vid analysen framkom följande kategorier: Brist på tid och ekonomiska resurser, bristande behov, aspekter relaterade till kultur och tradition, brister i organisation och funktion, negativ inställning sedan studietiden på Malmö högskola, har haft omvårdnadshandledning på avdelningen som inte fungerade, att vara nyutexaminerad sjuksköterska, okunskap om omvårdnadshandledning samt konflikträdsla.
Rektorer och grundskolereformer : Rektorers erfarenheter av reformarbete
Many political reforms are currently implemented in the Swedish schools. The trend indicate that education in Sweden follows neo-liberal restructuring policy, that highlights assessment, marketization and surveillance in different aspects. According to the new curriculum LGR 11 the school head is the school's educational leader with responsibility for the school's results and development. The reforms put new demands on the school heads tasks, their responsibility and leadership. The aim of my research study is to investigate how the school heads experience andhandle this situation.
Friluftsliv i idrott och hälsa : En kvalitativ studie av friluftsliv i gymnasieskolan och hur undervisningen sker, samt vad som bedöms och betygsätts
Denna studie handlar om att skapa en fördjupad förståelse för hur lärarna i idrott och hälsa undervisar, bedömer och betygsätter elever i gymnasieskolans idrott och hälsas friluftsliv. Den enskilda lärarens definition av begreppet friluftsliv och hur lärare i dagens skolor definierar idrott och hälsas friluftsliv utifrån styrdokumenten redovisas även. Metoden som ligger till grund för studien är en kvalitativ undersökning. Undersökningen har gjorts med hjälp av intervjuer med lärare i idrott och hälsa på sex olika skolor i närliggande län. Vad som framkommer är att det finns otydligheter i styrdokumenten och att detta skapar stora tolkningsmöjligheter för den enskilda läraren.
Våldets väg : inställningar till våld och konflikt bland singalesiska buddhister
During the course of history, the world have come to see powerful nations rise and fall, religions spread and diminish ? and all too often there have been violent struggles between religious groups and secular forces, a fact that we still see in our world today. In the West, we often hear about the violent and fundamental dimensions of Islam. Buddhism is rarely a part of the equation in a western context, regarding violence. A common perception is the picture of Buddhism as a guardian of non-violent principles and values.