Sök:

Tack för kaffet!

- en analys av konsumentbeteende hos Premium Coffees potentiella kunder


Hur resonerar potentiella kunder kring inköp av produkten som ens företag tillhandahåller? En av de främsta frågorna hos en marknadsförare, men också en fråga som är aktuell i vår marknadsekonomi i stort. Konsumentbeteende är därför ett givet fält inom företagsekonomin. Men hur går det till när konsumenten är ett företag? Vilka aspekter är viktiga och varför? Vilka marknadsföringsinsatser bör genomföras utifrån denna adderade förståelse? Det är utgångspunkten för denna uppsats. För att kunna svara på dessa frågor har en ny konsumentbeteendemodell utarbetats, vilket skett utifrån befintliga teorier inom konsumentbeteende och då särskilt den så kallade svarta lådan-modellen. Målet med modellen är att kasta ljus över relevanta aspekter och processer som beaktas och gås igenom i samband med inköp inom ett företag.Studien avser inköp av kaffemaskiner avgränsat till potentiella kunder för kaffe- och kaffemaskinleverantören Premium Coffee och dess produkt Nespresso, med betoning på större företag i Stockholmsområdet. Informationsinsamlingen har skett med hjälp av enkäter per mail.Utifrån vår empiri och analys av denna har vi gjort antagandet att priset är den absolut mest styrande faktorn för gruppen. Det verkar dock som om man kan tänka sig att betala mer om detta ?mer? är konkret och efterfrågat. Hit verkar inte en godare smak och möjligheter till varumärkesbyggande finnas utan snarare värden som miljövänlighet, kvalité och hållbarhet. Vidare kan vi också anta att inköp nästan alltid sker via anbud.Utifrån detta kan man dra slutsatser kring vilka insatser som skulle kunna genomföras. Hit hör att berättiga sitt ändå högre pris, men också utforma ett bättre svar på miljöfrågorna och en uppväxling av positioneringsaktiviteterna.

Författare

Niclas Holmberg Richard Frank

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..