
Sökresultat:
476 Uppsatser om John Bowlby - Sida 26 av 32
Lärarlett eller elevaktivt? : En studie av sex lektioner i ickelinjära funktioner på gymnasiet.
Matematiklärare brukar ofta ha en förkärlek för katederundervisning. John Hattie (2009) har gjort en metastudie över 800 andra metastudier om vilka faktorer som påverkar elevers studieprestationer, och han menar att direktundervisning ger bättre resultat än exempelvis elevaktiva arbetssätt. Men är direktundervisning och katederundervisning samma sak? Enligt Hattie är det inte riktigt samma sak. Det framgår dock inte riktigt vilken typ av elevprestationer som egentligen mätts i de undersökningar som Hattie studerat.
Agenda-setting, policyprocess & Kingdon : ? En studie av restaurangmomsen
What attribute affects salience on a political agenda? How come some reforms are implemented while others are not? These are essential and central questions for our society. Our society, our democracy and our everyday life are dependent of these factors; communication is the condition. In the 2011 budget from the Swedish conservative government, the question of lowering the VAT on restaurant- and catering services was the single most debated reform. This was occasioned from 2009 when the European Union allowed, for the first time since Swedish entry in 2005, a lower VAT on restaurant services.
Orientra mera?! : En jämförande undersökning mellan stadsskolor och mindre tätortsskolor i att orientera.
I den här uppsatsen jämförs hur tre bilderboksförfattare skildrar sin barndom. Deras användning av miljöskildringar, karaktärer och berättarteknik undersöks. Författarnas motiv för att berätta om sin barndom, deras syn på historia och deras inställning till att skriva för små barn har också studerats. Teorierna i uppsatsen har hämtats från bland andra historikern Peter Aronsson, psykologen Clarence Crafoord, litteraturvetarna Helene Ehriander, Judith Graham och John Stephens samt pedagogen Nanny Hartsmar. Uppsatsen utgår ifrån en narratologisk metod där bilderböckerna analyseras med hjälp av närläsning utifrån de metoder som Maria Nikolajeva presenterar i Bilderbokens pusselbitar (2000) och Barnbokens byggklossar (2004) samt de som Mieke Bal presenterar i Narratology.
Ett ständigt förbättringsarbete : Chefer under förändring
Behovet av effektivisering och förbättring är ständigt aktuellt för organisationer och företag, inte minst inom den offentliga sektorn. John P Kotter (1996) har i över ett decennium studerat över hundra företag som genomgått förändringsarbete och utifrån dessa studier tagit fram en 8 stegs-modell för att hjälpa organisationer att genomföra lyckade förändringsarbeten. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur chefer upplever förändringsarbete utifrån Kotters ?framgångsrecept?. Ser chefer effekter av förändringsarbetet i sin verksamhet och finns det likheter mellan chefernas upplevelse av förändringsarbetet och Kotters ?framgångsrecept? för ett lyckat förändringsarbete?För att uppnå syftet har en kvalitativ ansats använts bestående av en fallstudie inom Strängnäs kommun som genomför ett stort förändringsarbete kallat Brobygget.
Sam- och särundervisning - Fågel, fisk eller mittemellan
Abstrakt
Titel: Sam- och särundervisning - Fågel, fisk eller mittemellan?
Författare: John Lück och Magnus Bååth
Typ av arbete: C-uppsats
Handledare: Torbjörn Andersson Examinator: Kutte Jönsson
Program: Lärarutbildningen Malmö Högskola
Datum: 2010-01-03
Syftet med studien var att undersöka lärarnas och elevers syn på de olika undervisningsformerna, sär- och samundervisning i ämnet idrott och hälsa och vilken undervisningsform som är att föredra.
Våra frågeställningar var:
-Vad anser eleverna om sam- respektive särundervisning?
-Vad anser lärarna om sam- respektive särundervisning??
-Hur påverkas eleverna (flickor och pojkar) av de olika undervisningsformerna?
-Påverkas lärarnas betygsättning av undervisningsformerna?
Datainsamlingen gjordes i form av en kvantitativ enkätstudie på totalt 114 elever som var fördelade på särundervisning pojkar 37st, särundervisning flickor 43st och samundervisning 34st. Utöver detta genomförde vi 4st kvalitativa intervjuer med idrottslärare som hade erfarenhet från alla de ovan nämnda undervisningsformerna.
Våra resultat i studien visar att både pojkar och flickor föredrar särundervisning som undervisningsform. 73 % av pojkarna och 84 % av flickorna hade valt särundervisning om de själva fått välja undervisningsform. Vidare framgår det att det är framförallt flickor som påverkas negativt av samundervisning.
Förändringsarbete - Ökad tydlighet men skillnader i innebörd
I vår studie har vi fått tillträde till en industriell verksamhet och kunnat följa dess inledande fas för ett uppstartat förändringsarbete. Organisatorisk utveckling har sedan decennier tillbaka kommit att bli ett alltmer omtalat modeord, där förändringar sker oavkortat för att svara upp till en effektivisering som har betydelse för företagens överlevnad.Vårt syfte med studien var att skapa en djupare förståelse för hur en omorganisation påverkar den enskilda verksamheten och få en inblick i hur en förändring utifrån ledningens sida motiveras och hur den tas emot bland medarbetarna. Vidare ville vi genom förståelsen för vad som sker emellan dessa två stadier försöka utröna vilka förutsättningar som behövs för attframgångsrikt kunna implementera ett förändringsarbete.Dessa frågeställningar fick vi besvarade genom kvalitativa intervjuer som utfördes medmedarbetare på flera hierarkiska nivåer i organisationen. Våra övergripande teorier som har stöttat vår empiriska insamling har haft såväl medarbetarnas som ledningens perspektiv. Teorier som legat till grund för analysen av medarbetarnas uppfattningar kom att innefatta gruppdynamikens betydelse och personliga drivkrafter i arbetet.
Identitet och själviscensättning i bloggsfären : en kvalitativ studie av bloggen iMilk
Title: Identity and self-staging in the blogosphere- A qualitative (text and semiotic) study of the fashionblog ?iMilk?Number of pages: 55 (excluding references and appendix)Author: Lea KaufmannTutor: Göran SvenssonCourse: Media- and Communication Studies DPeriod: Spring term 2013University: Uppsala UniversityPurpose: The purpose of this master thesis is to theoreticallyinterpret contemporary identity in the web by analyzingthree fashion blog posts created by Signe Siemsen.The analysis is based on theories regarding identity andself-staging in the network society. The work aims tohighlight the relatively fresh theme "Internet as anidentity-creating and identity-seeking platform" andexplores ways of using a blog in order to create a virtualidentity. The study calls for more in-depth research andfurther discussion.Material: The material consists of iMilk, a Swedish fashion blogwritten by a 21-year-old girl. The blog existed betweenSeptember 2007 and March 2010 and three posts,namely from September 2007, April 2008 and October32008, were analyzed based on theories regarding identityand internet by Manuel Castells and John Sulers.Method: The following thesis is based on a qualitative discourseanalysis and a semiotic image analysis.Main results: The thesis you are about to read shows clear signs ofhow the creator behind iMilk, Signe Siemsen, is using herblog to construct and highlight selected parts of herpersonality and to define the person she wants to be andbe seen as.
En utredning av filosofins möjligheter : Avhandling i metafilosofi
Uppsatsen "En utredning av filosofins möjligheter" inleds med ett konstaterande av den bitande kritik som tidvis framförts mot filosofins olika dogmer och traditioner bland andra av Ludwig Wittgenstein, G. E. Moore och Richard Rorty. Det sägs vidare att all denna kritik hotar att förinta den positiva upptäckarlusten. En föresats görs därför att i funderingar och kritik se möjligheter för filosofin för att på så sätt bidraga till att föra denna framåt i något som förhoppningsvis blir ett konstruktivt inslag i debatten.
John Blund i Cyberspace : En undersökning om ungdomars sömn kopplat till deras användning av Informations- och Kommunikationsteknik
Sömnstörningar hos ungdomar anses vara ett växande problem. Det finns misstankar om att ungdomarnas ökade användning av Informations- och Kommunikationsteknik (IKT) är boven i dramat. Ungdomar upplevs spendera en allt större del av sin tid framför datorn, samtidigt som mobilen går varm av samtal och SMS. Det saknas dock utförlig forskning kring sambanden mellan IKT-användande och sömn. Syfte: Att undersöka huruvida ungdomar lider av sömnstörningar och om det i så fall kan kopplas till deras IKT-användande.
Förskollärares syn på uterummet som lärmiljö
Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare ser på uterummet som lärmiljö. Vad sker under utevistelsen på förskolan och hur tänker förskollärare kring miljön och dess betydelse för barns utveckling, lek och lärande? I denna studie har kvalitativ intervju som metod använts och sex olika förskollärare har intervjuats. Vi har valt att använda oss av John Deweys teori om lärande i denna studie. Ute får barn möjlighet att uppleva med alla sina sinnen och lära med hela kroppen vilket är en av grunderna i Deweys teori.
Utformning av ny självbetjäningsautomat
Scandinavian Airlines System är ett flygbolag baserat i de Skandinaviska länderna. Företaget har som visionen att de ska vara det naturliga första valet. Affärsidén är att lönsamt betjäna den Skandinaviska marknaden med ett brett utbud av flygbaserade tjänster med skärskilt fokus på affärsresandet. SAS har därför arbetat fram ett nytt incheckningskoncept där resenärer ska erbjudas valmöjligheten att checka in utanför flygplatsen i en större utsträckning med hjälp av Internet och mobiltelefon. Det nya incheckningskonceptet medför att behovet av dagens fullstora incheckningsautomater kommer att minska och istället ökar behovet av självbetjäningsautomater som endast skriver ut ?bagagetaggar?.
Det gymnasiala religionsämnet : en diskursanalys av styrdokument från två nordiska länder
I denna uppsats presenteras en undersökning av gymnasiala styrdokument för religionsämnet i Sverige och Norge. Styrdokument som varit föremål för analys är Religionskunskap 1 och Religion og etikk, vilka betraktas i denna uppsats som en betydande dimension av framtida medborgares meningsskapande process på livsåskådningsområdet. Syftet med undersökningen har varit att förklara denna dimension av meningsskapande genom att undersöka vad som konstituerar innehållet i styrdokumenten och hur pluralism konstitueras i dessa. Undersökningen tar sin utgångspunkt i John Deweys begrepp transaktion samt Michael Foucaults maktperspektiv. Begreppet transaktion innebär att gymnasielevernas meningsskapande process på livsåskådningsområdet är oavhängigt styrdokumentens innehåll i form av ett meningserbjudande.
Om du lyssnar på mig kanske jag lär mig något! : En essä om relationers betydelse för barnets lärande på förskolan
The purpose of this essay is to explore how educators are supposed to prioritize their work at the preschool so that all children are listened to and the conditions necessary for kids to dare to express their feelings and thoughts are in place. How is the relationship important for the child's learning? How do I become a committed educator who knows how to interpret and prioritize my work so it benefits children's learning? I am developing these questions in two parts in my following text. Firstly I am writing about why it is important that we who work as pedagogues meet the child on the child?s own terms.
Fängelsestraffet som vändpunkt? En kvalitativ studie om fängelsestraffets betydelse för att inte återfalla i brottslighet efter frigivning
Fängelsestraffet framställs många gånger som en händelse i individens liv som försvårar för honom eller henne att lyckas i framtiden, exempelvis med att finna och behålla en bostad eller ett arbete. Tidigare forskning har dock påvisat att fängelsestraffet och dess innehåll kan vara faktorer som bidrar till att en individ upphör med brottslighet. Syftet med aktuell studie har därmed varit att i en svensk kontext undersöka fängelsestraffets betydelse för en minskad återfallsrisk i kriminalitet efter frigivning samt fängelsestraffets eventuella position som vändpunkt. Detta med främsta utgångspunkt i Robert J. Sampson och John H.
Integration av ämnesinnehållen i ett temainriktat arbetssätt : Lärares åsikter gällande integration av matematik och naturorienterande ämnesinnehåll i förskolans temainriktade arbetssätt
Recently I discovered that preschool education has evolved from integration of various subject contents and working methods. The purpose of my study is to investigate preschool teachers' attitudes and ways of working with a theme-oriented approach. I also want to examine their opinions regarding the integration of subject content in terms of mathematics and science subjects (NO) in preschools theme-oriented work approach.My questions for this study are:What is a preschool teacher's attitude and their ways of working to a thematic-oriented approach?What is a preschool teacher's opinions regarding the integration of subject content, especially in mathematics and science subjects (NO) in their pre-schools theme-oriented work approach?I have used myself a qualitative method of investigation to produce materials for my research project. I collected my empirical material for my study from the semi-structured interviews that was done with four preschool teachers in two preschools in Botkyrka municipality.