
Sökresultat:
383 Uppsatser om Johan af Donner - Sida 20 av 26
Utanför lådan : En studie av effekten av designkommunikation inom förpackningsdesign.
Syftet med arbetet är att i samarbete med företagen Stora Enso Packaging ochGuldfågeln AB göra en undersökning för att påvisa effekten avdesignkommunikation inom förpackningsdesign. Utifrån undersökningen formgesen ny tryckmässig layout på Guldfågeln AB:s 2 kg kycklingbröstfilé förpackning.Våra frågeställningar är:· Vad ska den befintliga förpackningen kommunicera?· Hur upplever konsumenten den befintliga förpackningen utifrånförpackningens innehåll?· Vilken betydelse har en produktbild för konsumenten gällande produktenskommunikation?· Vilken effekt har typsnitt, färg, bild och illustration på vad förpackningenkommunicerar?Grunden till arbetet är en intervju med Johan Ekerot, marknads- ochförsäljningschef på Guldfågeln AB. Utifrån en sammanställning av denna gjordesen konsumentundersökning. Intervjuer med referenspersoner, professionellaformgivare, genomfördes för att få synpunkter på Guldfågeln AB:s förpackningoch idéer till den nya layouten.
Investeringbenägenheten för M2M lösningar i drivmedelsbranschen
Sammanfattning
Titel: Investeringsbenägenheten för M2M lösningar i drivmedelsbranschen
Författare: Johan Apell och Tom Ohlsson, Blekinge Tekniska Högskola
Nivå: Kandidat uppsats
Handledare: Anders Hederstierna
Nyckelord: Maskin till maskin, Machine to machine, Maskinkommunikation, M2M,
Mobilitet, Investeringsbenägenhet, Investeringsbedömning, Standard, Beslut och
Beslutsfattande
Beskrivning av situationen
Idag går endast ett fåtal av de aktiva företagen på M2M marknaden med vinst,
och ett antal har gått i konkurs under det senaste året. M2M branschen tycks ha
bristande kunskap om potentiella kundsegment och därmed har man svårt att
identifiera sina kunders verkliga behov. Drivmedelsbranschen har börjat titta
på M2M lösningar och inlett en rad pilotprojekt inom området. Få aktörer har
dock fattat beslut om genomgripande satsningar på M2M lösningar. Hur ser
drivmedelsbranschen på M2M lösningar och vilka hinder kan identifieras för
detta synsätt?
Syfte
Att öka förståelsen mellan användare och leverantörer på en ännu omogen M2M
marknad, genom att studera en specifik bransch.
Wireless Fidelity - A Scenario Analysis
AbstractTitle: Wireless Fidelity ? A Scenario Analysis Authors: Mellberg Ola, Technology Management, Lund UniversityMårtensson Jens, Technology Management, Lund University Tutors: Andersson Jens A, Faculty of Engineering LTHKarlberg Johan, Sony Ericsson Mobile Communication ABSvensson Claes, Lund University Discussion: The most significant impacts on the telecom industry over the past decades have been the rapid growth of the Internet and mobile telephone services. Currently these two worlds are converging. Moreover, the fast expansion of wireless high capacity Internet access, increased distribution of local/public hotspots and rapid development of wireless network cards have opened new opportunities for the mobile telecom industry. Research Questions:To what extent could the explosion of local and public wireless networks, using WiFi technology, affect the future telecom industry? Who will ultimately master the WiFi innovation and to what degree could this innovation open new possibilities for external players to enter the mobile voice industry? Purpose: The purpose of the Master Thesis is to provide Sony Ericsson Mobile Communication AB with the most transformational scenarios, which will enable employees to recognise patterns and interpret the meaning of WiFi-related events as they unfold.
Debuterande fastighetsmäklares socialiseringsprocess och dess etiska prägel
Titel: Debuterande fastighetsma?klares socialiseringsprocess och dess etiska pra?gelNiva?: C-uppsats i fo?retagsekonomi Fo?rfattare: Maria Hall & Philip Stra?dal Handledare: Lars-Johan A?ge Datum: 2014 ? majSyfte: Intresset va?cktes ur uppfattningen om fastighetsma?klares generellt la?ga fo?rtroende bland allma?nheten samt deras rapporterade etiska snedsteg i media. Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka hur den organisatoriska socialiseringsprocessen av debuterande fastighetsma?klare pra?glas av etiska aspekter med avsikt att fra?mja framtida etiska ageranden.Metod: Uppsatsens metod baseras pa? valet av intervjuer fo?r att fa? kvalitativ data. Intervjuerna semi- strukturerades utifra?n en operationaliserad intervjuguide.
Häxprocesser i Gävle och Ockelbo på 1600-talet
In this C-thesis, I investigate the sudden outbreak of the Swedish witch-hunts during the 17th century, mainly focusing on Gävle and Ockelbo in Gästrikland.To show the extension of the Swedish witch-hunts, I have included an introductory part of the thesis, where this is described. Another important part of the thesis is the one about views upon women and the functions of their bodies, which had to do with female sexuality. Women were indeed considered a threat, by men in powerful positions, and very often it was sheriffs, judges, commanders and governors who most strongly claimed this.People believed that the witches went to Blåkulla, which could be practically anywhere. It could be a mountain, an open area, a rock or a heath. It seems, however, to have been situated far north.My investigation mainly concerns the witch-hunts in Ockelbo and Gävle.
?Trivs man inte med sina arbetskamrater så trivs man inte på sitt arbete heller? : En socialpsykologisk studie om sociala bands beskaffenhet och dess betydelse för emotionell energi & motivation på en arbetsplats.
I föreliggande C-uppsats behandlar vi ämnet sociala band och dess beskaffenhet i en verksamhet i södra Sverige. Vi undersöker även huruvida dessa band är en påverkande faktor för emotionell energi och hur detta i sin tur påverkar motivationen i arbetet. Intresset har också varit att titta på om det existerar en skillnad i dessa processer, beroende på om respondenterna i verksamheten befinner sig i nära anslutning till varandra eller ej. Dessa frågor har vi undersökt genom kvalitativ metod samt hermeneutisk ansats, vilket innebär att vi inte är ute efter absolut sanning eller fakta utan det vi kommer fram till är en tolkning av respondenternas egna upplevelser. Materialinsamlingen har skett genom nio semistrukturerade intervjuer och sedan analyserats utifrån fyra teorier ? Johan Asplunds teori om social responsivitet och asocial responslöshet, Thomas J.
BASEL III : En studie om baselregelverkets påverkan på den svenska banksektorn
Titel: Basel III ? En studie om baselregelverkets påverkan på den svenska banksektorn Nivå: D-nivå (30 Högskolepoäng) inom ämnet företagsekonomi Författare: Nour Reda 891029-xxxx, Johan Laryd 850131-xxxx Handledare: Per-Olof Bjuggren, Professor inom nationalekonomi; Economics, Finance and Statistics, Internationella Handelshögskolan.Louise Nordström, Doktorand inom nationalekonomi; Economics, Finance and Statistics, Internationella Handelshögskolan. Datum: Jönköping, Maj 2011 Frågeställningar: (i) Vilka behov finns för att det befintliga regelverket skall kompletteras? (ii) Hur kommer införandet av Basel III ändra kostnadsfördelningen mellan banken och dess kunder? (iii) Kommer införandet av Basel III leda till en stabilare finansiell marknad? Syfte: Det övergripande syftet med denna studie är att beskriva och undersöka Basel III:s påverkan på den svenska banksektorn. Metod: Författarna har inom studien använt en kvalitativ metod med en deduktiv ansats som tillvägagångssätt. De intervjufrågor som vi tagit fram har grundats på studiens tre frågeställningar. Respondenterna som intervjuats är personer som är ansvariga eller delaktiga i arbetet mot införandet av Basel III. Det har lämnats stort utrymme för respondenterna att kunna föra sina egna diskussioner för att vidare mynna till väldefinierade resultat. Resultat Resultatet av denna studie visar att de svenska storbankerna är positivt inställda mot införandet av Basel III och tror att det nya regelverket kommer bidra till en stabilare finansiell marknad.
Balanserat Styrkort : Vad skulle det kunna tillföra verksamhetstyrningen i små och medelstora företag?
Sammanfattning Titel: Balanserat styrkort ? vad skulle det kunna tillföra verksamhetsstyrningen i små och medelstora företag? Nivå: Kandidatuppsats Författare: Johan Björk Tommy Granath Handledare: Stig Sörling och Tomas Källquist Datum: 2014 - Maj Problem: Tidigare forskning tyder på att verksamhetsstyrningen i små och medelstora företag kan behöva kompletteras och att ett balanserat styrkort skulle kunna vara ett lämpligt verktyg för detta. Trots det används inte ett balanserat styrkort i någon större utsträckning i små och medelstora företag vilket medfört att flertalet forskare efterlyst mer forskning kring hur ett balanserat styrkort skulle kunna påverka verksamhetsstyrningen i små och medelstora företag. Syfte: Syftet med studien är att belysa vad ett balanserat styrkort skulle kunna tillföra verksamhetsstyrningen i små och medelstora företag. Metod: Studien har genomförts med en hermeneutisk forskningsansats. En kvalitativ ansats har använts där data samlats in genom fjorton semistrukturerade intervjuer med respondenter som representerar olika företag. Dessa har sedan analyserats inom ramen för tre stycken teoretiskt framarbetade teman. Bidrag: Studien belyser att ett balanserat styrkort skulle kunna tillföra verksamhetsstyrningen i små och medelstora företag följande aspekter: helhetsbild ur fyra perspektiv, kontroll över viktiga faktorer, som verktyg för strategi implementering, komplettera budgetarbetet samt ge underlag för välgrundade beslut. Förslag till fortsatt forskning: Vi har genom vår studie tagit fram två förslag på vidare studier:- Det vore intressant med en studie som studerar vilka specifika karaktärsdrag ledare i små och medelstora företag anser att de karakteriseras av för att med den utgångspunkten resonera kring vad ett balanserat styrkort kan tillföra verksamhetsstyrningen i små och medelstora företag.- Nästa studie som vore intressant är en studie som fokuserar på hur generation tre av ett balanserat styrkort skulle kunna anpassas för att stämma överens med de för små och medelstora företag specifika karaktärsdragen. Nyckelord: SMEs, balanserat styrkort, verksamhetsstyrning, prestationsmätning.
Kampen om kompetensen - En studie av företags interna och externa arbetsprocesser i syfte att utreda vad som utmärker en attraktiv arbetsgivare
Sammanfattning Uppsatsens titel: Kampen om kompetensen ? En studie av företags interna och externa arbetsprocesser i syfte att utreda vad som utmärker en attraktiv arbetsgivare Seminariedatum: 2007-01-18 Ämne/Kurs: FEK 582 Kandidatuppsats, 10 poäng Författare: Jeanette Mårtensson Ann Svensson Steinberger Johan Uldall-Jörgensen Handledare: Per Magnus Andersson Peter Jönsson Fem nyckelord: Attraktiv arbetsgivare, Belöningssystem, Employer Branding, Kompetens, Motivation Syfte: Studien syftar till att beskriva och analysera hur företag arbetar internt och externt med att upprätthålla sin status som attraktiv arbetsgivare i syfte att rekrytera och behålla medarbetare. Metod: Vi har valt att genomföra studien med en kvalitativ metod och samla in empiri genom en fallstudieansats i form av Små-N-studier. Teoretiska perspektiv: Studiens teoretiska bas består av relevanta teorier inom belöningssystem, motivation och branding, vilka ligger till grund för analysen av företagens interna och externa arbetsprocesser. Empiri: Empirin utgörs av kvalitativa intervjuer med respondenter på sex av Sveriges tjugo attraktivaste arbetsgivare, enligt Universum Communications undersökning ?Attrack Professionals? 2006.
Judiska högtider i tre läroböcker En jämförande analys av hur judiska högtider framställs i tre läroböcker avsedda för Religionskunskap 1 på gymnasiet
The purpose of the study is to analyse the representations of Jewish festivals and how they affect the teaching in three textbooks for Religious Education 1 in Secondary Upper Education. The textbooks are Religion och livet (2007) written by Börge Ring, Religionskunskap för gymnasiet (2009) written by Lars-Göran Alm and Religion 1 för gymnasiet (2012) written by Lennart Göth, Katarina Lycken Rüter and Veronica Wirström. The basis for the study is the phenomenological perspective as described by Émile Durkheim and in particular Carl-Henrik Grenholm and Karl-Johan Illman. It tells that religion cannot purely be understood as a religious belief without its rituals. This phenomenological perspective on religion both the curriculum and syllabus encourages.
Leverera Mera : En fallstudie på Volvo Trucks
Titel: Leverera mera ? En fallstudie på Volvo Trucks Författare: Erik Bylund & Johan Kristensson Handledare: Ulf Aagerup Nivå: Kandidatuppsats, Internationell Marknadsföring (15hp), VT 2014. Nyckelord: Sponsring, Leveraging och Ambush Marketing Problemformuleringar: - Hur använder Volvo Trucks leveraging i samband med deras sponsorskap?- Hur motverkar Volvo Trucks Ambush Marketing i samband med deras sponsorskap? Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka och beskriva hur ett aktivt sponsrande multinationellt företag på B2B-marknaden använder sig av leveraging i samband med deras sponsorskap för att öka nyttan av deras investering. Vi vill även undersöka undersöka och beskriva hur de motverkar Ambush Marketing i samband med deras sponsorskap för att skydda deras investering. Teoretisk referensram: Kapitlet inleds med grundläggande teorier kring sponsorskap för att sedan gå vidare till beskrivning av termerna leveraging och Ambush Marketing. Metod: Fallstudien har genomförts med en kvalitativ undersökningsmetod och en induktiv ansatts. Personliga intervjuer med högt uppsatt och kompetent personal inom Volvo Trucks legat till grund för insamlingen av våra data. Empiri: Empirin presenterar de kvalitativa intervjuer som gjorts med respondenter inom Volvo Trucks. Analys: Analysen jämför den insamlade empirin gentemot den teoretiska referensramen. Slutsats: Volvo Trucks använder sig av en omfattande leveragingstrategi där de genom sin 360-approach försöker vara närvarande på samtliga plan och kanaler. Det finns ett klart fokus på aktiverande leveraging med avsikt att bygga och stärka kundrelationer.
Sverige som dykdestination : förutsättningar för dykturism
SammanfattningTitel: Sverige som dykdestinationFörfattare: David Nilsson, Danny Selvåg & Johan ÖhrlingKurs: Turismvetenskap IIIInstitution:Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet i KalmarHandledare: Hans WessbladProblem: Den svenska dykturismen är relativt outvecklad. Trots detta tillhör Sverige de länder i världen som har flest dykare per capita. Dykdestinationer runt om i Sverige måste se till de förutsättningar som finns för att skapa destinationer eller dykplatser som dykare vill besöka. Svenska dykares egenskaper och motivation till dykning är inte undersökt som vi ser det då vi enbart har stött på undersökningar om dykare i andra länder. Den svenska dykarens attityd mot dykning är intressant att se till för att skapa en undersökning om förutsättningarna för dykturismen framväxt i Sverige.Metod: Vi har genomfört en deduktiv undersökning då vi utgår från insamlad teori och sedan testar den på vår empiri.
CSR integrerat i affärsidén- har det någon betydelse för företagens framgång?
Titel: CSR integrerat i affärsidén ? har det någon betydelse för företagens framgång?Nivå: Kandidatuppsats i ämnet företagsekonomi, 15 hpFörfattare: Aida Mekonnen & Victoria KlyukinaHandledare: Agneta SundströmExaminator: Lars-Johan ÅgeDatum: 2014- JuniSyfte: Syftet med studien är att undersöka hur små och medelstora företag arbetar med CSR och att analysera om det finns en koppling mellan framgångsrika företag och integration av CSR i deras affärsidén.Metod: Arbetet grundar sig på både kvantitativ och kvalitativ sekundär data. Empirisk data har samlats in från 100 slumpmässigt utvalda svenska företag som listas i Högskolans databas FRAMFÖR. Vi har utgått från kvantitativ metod när vi samlat in data från Internet, företagens omsättning (åren 2010-2012), samt genom statistiska beräkningar. Den kvalitativa metoden har använts när vi samlat in data i FRAMFÖR-databasen som tar upp företagens affärsidésbeskrivning.Resultat: Resultatet visar att cirka 80% av företagen i studien strävar efter att implementera CSR i verksamheten.
Ligabyten för svenska ishockeyklubbar : Hinder och möjligheter ur ett marknadsperspektiv
ABSTRACT Titel: Ligabyten för svenska ishockeylag ? Hinder och möjligheter ur ett marknadsperspektiv. Nivå: D-uppsats i ämnet företagsekonomi, 15 hp. Författare: Johan Delleskog och Kristoffer Birkkjaer Andersson. Handledare: Stig Sörling. Datum: 2010 ? juni. Syfte: Bakgrunden till denna uppsats är att vi vill undersöka hinder och möjligheter för svenska ishockeylag som vill byta liga till en utländsk. Idag drivs elitishockeylag som vinstdrivande företag. Vi vill undersöka om teorier för företag inom marknadsföringsområdet kan överföras på idrottsföretag. Syftet är att se hinder och möjligheter, ur ett marknadsperspektiv, för svenska ishockeylag att byta liga till en internationell liga. Metod: Vår metod består av att på ett kvalitativt sätt analysera vår teori och empiri.
Det förvärvade innanförskapets tecken på utanförskap : En diskursanalytisk studie av Dagens Nyheters rapportering kring Ludmila Engquist
Abstract Titel: Det förvärvade innanförskapets tecken på utanförskap. En diskursanalytisk studie av Dagens Nyheters rapportering kring Ludmila Engquist. Författare: Ulrika Apell Syfte: Syftet med denna uppsats är främst att undersöka om, och i sådana fall hur, konstruktionen av Ludmila Engquist har skiftat vid olika tillfällen i hennes karriär. Detta görs utifrån ett intersektionellt perspektiv, där hänsyn tas till aspekterna genus, nationalism, etnicitet och utanförskap. Ett annat syfte är att, utifrån teorin om ?the human interest story?, undersöka hur den mediala berättelsen om Engquist konstrueras i Dagens Nyheter. Metod/Material: Undersökningen utgörs av en reflexiv diskursanalys i tre steg av de artiklar om Engquist som publicerats i Dagens Nyheter från december 1995 till december 2001.