Sökresultat:
1144 Uppsatser om Jämförande reklam - Sida 65 av 77
Marknadsföring pÄ kundens villkor ? En studie om möjligheterna att stÀrka företags varumÀrkesimage genom mobila applikationer.
I ett allt tuffare marknadsföringsklimat har det blivit viktigare för företag att differentiera sigfrÄn konkurrenterna. Ett sÀtt som företagen kan göra det Àr genom deras kommunikation medmarknaden. Vid marknadskommunikation kan en stark varumÀrkesimage bli den avgörandekonkurrensfördelen som fÄr konsumenter att vÀlja ett företag framför ett annat. För att byggaen stark varumÀrkesimage kan företag kan differentiera sig frÄn konkurrenterna genom attanvÀnda nya kanaler för att nÄ konsumenterna. Ett exempel pÄ en sÄdan kanal Àrmarknadsföring via mobila applikationer.NÀr kanaler anvÀnds av företag för att kommunicera med deras kunder finns det ett antalviktiga faktorer att ta hÀnsyn till.
VarumÀrkesstrategi : AnvÀndandet av kÀnda personer i reklam i varumÀrkesbyggande syfte
I dagens lÀge dÄ konkurrensen för de större företagen Àr en global företeelse blir jakten pÄ kostnader av primÀr art. Ett sÀtt att minska dessa Àr att flytta tillverkningen till ett lÄgkostnadsland. Allt fler svenska företag har eller kommer inom en snar framtid att expandera sin verksamhet utanför Sveriges grÀnser. Electrolux Àr redan dÀr. Det har dock i studier fastslagits att företag som starkt förknippas med ett visst land kan lida förluster i status i folks uppfattning om deras produkttillverkning flyttas till ett lÄgkostandsland.
Manligt och kvinnligt: en studie om genus och media
JÀmstÀlldhetsfrÄgor Àr stÀndigt aktuella och dÀrför stÀller vi oss frÄgan varför det inte hÀnt sÄ mycket? Trots mÄnga Är av försök till ett jÀmstÀllt samhÀlle verkar det vara svÄrt att uppnÄ. Sverige bedriver en jÀmstÀlldhetspolitik dÀr alla ska ha samma möjligheter och skyldigheter inom alla omrÄden. Alla ska fÄ komma till tals pÄ likadana förutsÀttningar oavsett kön, ras, religion, social tillhörighet med mera. Syftet med denna uppsats Àr att genom en litteraturstudie undersöka hur genus förmedlas via media.
Motivation och kreativitet i grundskolan : En enkÀtstudie om en grupp elevers upplevda lÀrandemiljö i Är 8
Skolverket (2009:5) har i sin alarmerande rapport kommit fram till att resultaten i svensk skola dalar kraftigt. Ma?nga elever na?r inte godka?nda ma?l na?r de la?mnar grundskolan. Anledningen till varfo?r det ser ut sa? a?r sja?lvklart ma?ngfacetterad, men jag funderar pa? om en anledning kan vara att elever idag kanske fa?tt en annan insta?llning till skolga?ng och utbildning.
James Bond : Relationen mellan film och produktplaceringar
Behovet av produktplaceringssamarbeten ökar eftersom traditionell reklam minskar i effektivitet samtidigt som filmproduktioner krÀver större budgetar. Bondfilmer har lockat publik i 50 Är vilket gör det möjligt att studera relationen mellan filmernas karaktÀr och produktplaceringar ur ett historiskt perspektiv. Materialet bestÄr av den första filmen Dr. No (1962) samt den senaste filmen Skyfall (2012). Semiotiska analyser görs av scener med framtrÀdande produktplaceringar.
Renommésnyltning : -de lega lata
Uppslaget till vÄr uppsats har framkommit som ett resultat av diskussioner mellan författarna och handledare. Författarna har alla tre en företagsekonomisk bakgrund och har tidigare studerat de företagsekonomiska aspekterna av omrÄdet varumÀrken och renommésnyltning.VarumÀrken och andra immateriella rÀttigheter Àr i dagens samhÀlle ett viktigt omrÄde för företag. Om ett företag kan visa upp ett starkt varumÀrke med ett gott renommé/anseende kan de skaffa sig konkurrensfördelar pÄ marknaden. I och med att det finns ett vinstintresse bland företag sÄ finns alltid risken att andra företag vill utnyttja ett konkurrerande företags goda renommé för egen vinning skull, alltsÄ renommésnyltning.Att detta problem existerar Àr sedan lÀnge kÀnt och det finns idag lagar och praxis som skall skydda företag frÄn att fÄ sitt varumÀrke/renommé felaktigt utnyttjat. VarumÀrken skyddas frÀmst utifrÄn VarumÀrkeslagen (Vml) medan felaktigt utnyttjande av ett företags renommé i reklam eller saluföring skyddas utifrÄn Marknadsföringslagen (MFL).Uppsatsen Àr baserad pÄ de lagar och praxis som tillÀmpas inom omrÄdet otillbörlig marknadsföring, dÄ med renommésnyltning som primÀrt omrÄdet att studera.
Sponsring i Sverige
The purpose to this study is to find an understanding of the effects of how sponsorship can affect companies and their business and at the same time get a better understanding of how sponsorship is or can be used as a marketing tool in today?s marketing. By using a quality research method we have chosen to use a half structured research method to make it possible to find out how sponsorship as a marketing tool can be used from a company perspective in relation to our chosen thesis. To enhance the readers understanding we describe the base of sponsorship and principals for sponsorship, after that describes a deeper perspective of sponsorship, what sponsorship is, and what factors are needed to be taken into consideration. Further on we illustrate the figure that later on will constitute the analysis with attributes like: association, exposure, relations and integrated communication.
En analys av EPC som modell för energieffektivisering : En djupdykning i energieffektiviseringsÄtgÀrder i UmeÄ kommuns EPC-projekt för att nÀrmare förstÄ EPC som projektform vid energieffektivisering
I detta examensarbete har a?tga?rder i ett energieffektiviseringsarbete av typen EPC analyserats. Umea? kommuns fastighetsavdelning startade sitt EPC-projekt 2008 syftet att energieffektivisera mer a?n 130 byggnader. Detta projekt sades da? vara det sto?rsta av sitt slag i Sverige.
UtvÀrdering av fritidshemmet : Fritidspedagogers syn pÄ förÀldraenkÀter
I Stockholm stad fÄr förÀldrar till barn pÄ fritidshem Ärligen fylla i en sÄ kallad brukarenkÀt. Denna bestÄr av ett antal pÄstÄenden som förÀldrarna fÄr ta stÀllning till. PÄstÄendena har att göra med allt ifrÄn pedagogik, barnets utveckling, trygghet och sÀkerhet. Resultatet av enkÀterna publiceras sedan pÄ Stockholms stads hemsida i anslutning till information om fritidshemmet. Syftet Àr att allmÀnheten ska kunna fÄ veta hur pass nöjda förÀldrarna Àr med verksamheten.Jag vill med hjÀlp av kvalitativa intervjuer som metod undersöka hur fritidspedagoger pÄverkas av dessa enkÀter i sitt arbetsliv.
?Jag kanske Àr för mainstream? - Googlegenerationens syn pÄ Filmfestivalen
Titel?Jag kanske Àr för mainstream? - Googlegenerationens syn pÄ FilmfestivalenFörfattareSara Adolfsson och Maria BörgesonKursExamenskurs i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen förjournalistik och masskommunikation, Göteborgs universitetTerminHöstterminen 2009Handledare Marie GrusellSyfteStudiens syfte Àr att beskriva och förklara ickebesökarnas image av Filmfestivalen.MetodKvalitativ metod, fokusgrupperMaterialFyra fokusgrupper med studenter i Äldrarna 20-30 Är som inte besökt Göteborgs Internationella Filmfestival.HuvudresultatIckebesökarna Àr intresserade av film och helst vill de se den pÄ bio. Vissa pÄtalar den stora bredden av film som visas pÄ Filmfestivalen som ett bra komplement till SF. Samtidigt associeras Filmfestivalen med svÄrare ochsmalare film som man mÄste vara vaken och engagerad för att ta till sig. Till skillnad frÄn att se en film pÄ vanlig bio som associeras med avslappning, verklighetsflykt och att umgÄs med andra.
Söta Husfruar och HÀndiga Ingenjörer : Könsbilder i svensk leksaksreklam 1949 - 2009
Den hÀr uppsatsens syfte har varit att ur ett historiskt perspektiv undersöka den bild av könsroller som förmedlats till barn genom leksaksreklam i Sverige under perioden 1949 - 2009. Samt att stÀlla denna utveckling i relation till utvecklingen av könsbilder och jÀmstÀlldhet i samhÀllet i stort under samma historiska period.För att göra detta har jag genomfört en innehÄllsanalytisk undersökning av ett stort antal annonser, (3906st), i 10 kataloger frÄn 1949 fram till 2009. Jag har tagit fram omfattande statistik över huruvida leksaksreklam har varit riktad mot specifika kön eller inte, hur genuskodningen har gÄtt till, samt över vilka typer av leksaker och vilka attribut som har förknippats med flickor respektive pojkar.Undersökningen visar att vissa förÀndringar har skett under perioden, sÀrskilt gÀllande hur leksaker har marknadsförts mot kön. Marknadsföringen blev överlag mindre könsindelad under 60- och 70-talen, dÄ jÀmlikhet och kvinnokampen var mycket aktuella Àmnen i samhÀllsdebatt och politik. FrÄn 80-talet och framÄt sÄ blev dock reklamen allt mer könsindelad igen, Àven om den explicita könsindelningen försvann och de metoder som anvÀndes blev mer subtila och implicita.Vad gÀller de bilder av genus som leksaksreklamen förmedlar till barn sÄ har de under hela perioden varit genomgÄende traditionellt stereotypiska.
Personalvetarstudenter, var ni verkligen redo? : En kvalitativ studie om fo?re detta personal- och arbetslivsstudenters fo?rha?llningssa?tt till o?verga?ngen fra?n studier till arbetsliv
Personal- och arbetslivsprogrammet a?r en akademisk utbildning som pa? senare tid hardiskuterats som en utbildning i gra?nslandet mellan akademi och yrkesliv. Utbildningen fa?r oftautsta? kritik i samha?llsdebatten da? de nyexaminerade akademikerna, trots flera?rig utbildningsaknar praktiska arbetsrelaterade fa?rdigheter och kunskaper. Programmet finns pa? ma?nga olikaorter i Sverige, men med olika utbildningsuppla?gg.
#Godaremat : En studie om hur en reklamkampanj för ett ekologiskt varumÀrke kan utformas
Syftet med uppsatsen har varit att fördjupa oss i hur teori, metod och beprövad erfarenhet kan anvÀndas vid utformandet av en reklamkampanj. Vi har anvÀnt de kunskaper vi fick till att sammanstÀlla en reklamkampanj Ät uppdragsgivaren Zest som Àr en ekologisk matbar i Karlstad. MÄlet med kampanjen var att visa upp deras unika utbud av mat. För att vi skulle kunna utforma en kampanj som var bÄde visuellt attraktiv och kunde nÄ ut till tÀnkbara kunder pÄ bÀsta sÀtt grundades kampanjen i bÄde teori om grafisk formgivning och dess principer. De principer vi anvÀnde inom grafisk formgivning var layout, bilder och bildkomposition samt typografi.
Betalar du för en tygbit eller en kÀnsla? : vad Àr det konsumenter efterstrÀvar vid köp av klÀder?
I det samhÀlle som vi lever i idag, konsumerar vi inte enbart för att tillfredstÀlla det grundlÀggande behov som alla mÀnniskor har; vÀrme, mat, vatten. Konsumtionen har idag övergÄtt frÄn att vara nÄgot nödvÀndigt till att bli en form av fritidssysselsÀttning, intresse, en form av njutning. Vi utsÀtts dagligen för reklam och media som berÀttar för oss vad som Àr det senaste och hur vi ska se ut. Detta Àr nÄgot som pÄverkar oss alla, men vi kan se det extra tydligt i den lite yngre generationen, tonÄringar och uppÄt.Denna rapport har för avsikt att utreda vad det Àr för behov som frÀmst ungdomarna försöker tillfredstÀlla genom sin konsumtion av klÀder. NÀr vi inte handlar klÀder endast för att hÄlla oss varma, vad Àr det dÄ som gör att vi handlar? Jo, det Àr pÄ grund utav det metavÀrde som varumÀrkena laddas med.
Marknadskommunikation Inom Offentlig Sektor ? Att positionera en stad
Det finns vissa svÄrigheter med marknadskommunikation inom offentlig sektor dÄ produkten och kunden skiljer sig frÄn den privata sektorn. För en stad kan exempelvis produkten ses som en social effekt och kunder ses som medborgare. Samtidigt kan inte medborgarna endast ses som kunder, dÄ de ocksÄ Àr delaktiga i skapandet av stadens produkt och varumÀrke, utan mÄste ocksÄ betraktas som interna medarbetare. SvÄrigheter i marknadskommunikation inom offentlig sektor Àr dessutom att offentliga organisationer mÄste ta hÀnsyn till en mÀngd olika vÀrden.Vi har studerat hur olika vÀrden inom BorÄs Stad tar sitt uttryck i marknadskommunikationen och hur kommunikationen med medborgarna sker. Vi vill kartlÀgga kommunikationen för att se hur BorÄs Stad arbetar för att positionera sig som textilstad, i och med pÄgÄende satsningar pÄ det textila klustret Textile Fashion Center.