Sök:

Personalvetarstudenter, var ni verkligen redo?

En kvalitativ studie om fo?re detta personal- och arbetslivsstudenters fo?rha?llningssa?tt till o?verga?ngen fra?n studier till arbetsliv


Personal- och arbetslivsprogrammet a?r en akademisk utbildning som pa? senare tid hardiskuterats som en utbildning i gra?nslandet mellan akademi och yrkesliv. Utbildningen fa?r oftautsta? kritik i samha?llsdebatten da? de nyexaminerade akademikerna, trots flera?rig utbildningsaknar praktiska arbetsrelaterade fa?rdigheter och kunskaper. Programmet finns pa? ma?nga olikaorter i Sverige, men med olika utbildningsuppla?gg. I denna studie underso?ks personal- ocharbetslivsprogram vid tva? universitet i Sverige. Syftet med studien a?r att underso?ka hur tidigarestudenter fra?n personal- och arbetslivsprogram upplever att utbildningen har fo?rberett dem fo?rarbetslivet. De fra?gesta?llningar som vi a?mnar besvara i och med uppsatsen a?r fo?ljande: Vilkaattityder finns hos informanterna gentemot utbildningen vad ga?ller de erfarenheter ochkunskaper som genererats? Vilka likheter och/eller skillnader finns hos informanterna fra?n deolika utbildningsprogrammen vad ga?ller upplevelser om i vilken ma?n utbildningen varitfo?rberedande fo?r yrkeslivet? Hur kan dessa fo?rklaras i relation till olika sa?tt att fo?rha?lla sig tillsin utbildning generellt? Fo?r att besvara va?ra fra?gesta?llningar har vi genomfo?rt a?tta intervjuermed fo?re detta studenter fra?n personal- och arbetslivsprogram. Som ett komplement till dettahar a?ven tva? telefonintervjuer genomfo?rts med programansvarig pa? respektive universitet somvalts ut fo?r studien. De teoretiska utga?ngspunkter som anva?nts i underso?kningen a?r delsGranbergs (2009) olika kunskapstyper, Olofssons (2012) teori om utbildningskontraktet,Lindbergs (2009) modell fo?r olika perspektiv pa? utbildningar samt Dimena?s (2012)begreppsdefinition av begreppet ?bepro?vad erfarenhet?.Va?rt resultat visar pa? att de fo?re detta studenterna generellt sett a?r no?jda med sin utbildning,majoriteten fo?respra?kar dock fler inslag av praktiska moment kopplat till yrkeslivet.Informanterna upplever i dagsla?get inte utbildningen som sa?rskilt yrkesfo?rberedande. Det finnsen skillnad i hur de tva? programansvariga vid respektive universitet fo?rha?ller sig tillutbildningen. Vi finner a?ven vissa skillnader mellan de fo?re detta studenterna ro?rande i vilkenma?n utbildningen varit fo?rberedande fo?r yrkeslivet beroende pa? vilket universitet de tillho?rt.Avslutningsvis lyfter vi de aspekter som hade kunnat go?ras annorlunda, samt ger ett fo?rslag tillvidare forskning. 

Författare

Hanna Lindroth Sandra Ottosson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..