Sök:

Maskinkonsult AB - en kvalitativ studie om kunders inflytande på ett företags marknadskommunikation

I en tid när vi konsumenter dränks av reklam från företag som är i behov av att visa just deras förträfflighet, blir det mer och mer viktigt hur företagen kommunicerar med oss konsumenter. Hur ett företags marknadskommunikation är utformat är i många fall avgörande när en kund skall fatta ett köpbeslut.Vi fick av företaget Maskinkonsult AB, som koncentrerar sig på försäljning av skotrar och fyrhjulingar, en förfrågan om att titta närmare på hur deras marknadskommunikation skall utformas. Företaget planerar en flytt från utkanten av Sunne in till de centrala delarna. Detta gör de då verksamheten har växt och de i dagsläget inte kan ta emot så många kunder som de önskar. Detta har fått till följd att de har tvingats att hålla igen i sin marknadskommunikation för att på så sätt styra kundtillströmningen. Men i och med flytten blir situationen den motsatta. Nu vill företaget öka sin marknadsandel igen och då krävs det en effektiv marknadsföring av deras produkter.Då Maskinkonsults kunder är mycket trogna valde vi att fokusera på dem under arbetets gång. Vårt syfte med uppsatsen var att ta reda på om det med kundernas hjälp går att utforma en effektiv marknadskommunikation åt Maskinkonsult.För att besvara uppsatsens syfte valde vi att ta hjälp av means-end modellen. Genom ett kvalitativt tillvägagångssätt intervjuade vi fem av företagets kunder på djupet. Resultatet av intervjuerna blev inte riktigt vad vi hade väntat oss. Dock anser vi oss ha kunnat besvara uppsatsens syfte på ett fylligt sätt.

Författare

Erik Norén Magnus Skoglund

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för ekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..