Sökresultat:
1144 Uppsatser om Jämförande reklam - Sida 55 av 77
Upplevelser hos patienter med trycksÄr gÀllande uppkomst, förebyggande och pÄverkan pÄ det dagliga livet : En kvalitativ intervjustudie
Bakgrund: Studier visar att trycksa?r a?r ett stort problem eftersom det pa?verkar patienterna da? det inneba?r ett lidande och dessutom kostar det samha?llet mycket pengar. Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva upplevelser hos patienter med trycksa?r med avseende pa? trycksa?rets uppkomst, hur det dagliga livet pa?verkas samt deras syn pa? hur trycksa?ret skulle kunna ha fo?rebyggts.Metod: Kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer anva?ndes. A?tta informanter med trycksa?rskategori 2-4 valdes ut genom ett bekva?mlighetsurval pa? ett universitetssjukhus i mellansverige under ho?sten 2013.
Conversation clothes: blue elements jacket
I dag kommunicerar vi som aldrig förr. VÄra möjligheter till att vara i kontakt med och interaktivt integrera med andra mÀnniskor vÀrlden över bara vÀxer. Sociala medier i form av exempelvis bloggar, Facebook, Twitter, Xbox Live, Youtube Àr saker som redan Àr ett moment i vardagen för mÄnga. Och ses inte som nÄgot konstigt. Vi lever för att kommunicera och utrycka oss och skapar vÄr egna kommunikativa kultur utifrÄn de behov vi har.
Genus och bilderböcker En jÀmförelse av könsstereotyper 1950-tal och 2000-tal
I detta arbetet har jag analyserat tio bilderböcker som Àr utgivna pÄ 1950-talet och tio böcker som Àr utgivna i början pÄ 2000-talet. Jag har i min analys anvÀnt mig av en metod som bygger pÄ att jag anvÀnt mig av ett abstrakt schema. Detta schema delar upp könsstereotypa drag beroende pÄ om det ses som maskulint eller feminint.
Jag har ocksÄ lÀst forskning som bedrivits inom nÄgra nÀrliggande omrÄden, lÀseböcker, reklam, feministiska sagor och bilderböcker. Jag har studerat pÄ hur kön konstrueras i bilderböcker frÄn 1950-talet respektive 2000-talet.
En ja?mfo?rande analys av styrdokument fo?r Svenska 3 och Svenska som andraspra?k 3 : Centralt inneha?ll, kunskapskrav och bedo?mningsmatrisen fo?r det nationella provet i kurserna Sve03 och Sva03
Uppsatsen handlar om hur styrdokumenten i form av centralt inneha?ll, kunskapskrav och bedo?mningsmatrisen fo?r det nationella provet ser ut i kurserna Svenska 3 (Sve03) respektive Svenska som andraspra?k 3 (Sva03). Syftet a?r att se eventuella likheter och skillnader samt hur va?l respektive kurs styrdokument o?verenssta?mmer med bedo?mningsmatrisen fo?r det nationella provet. Fokus ligger pa? att ja?mfo?ra kursernas styrdokument utifra?n begreppet likva?rdighet i bedo?mning som a?r ett tungt va?gande argument fo?r de nationella proven enligt Skolverket.
Geronimo eller Goyathlay? : Hur en apacheindian presenteras i sin sja?lvbiografi samt i annan litteratur.
Denna studie a?r en analys av Geronimos sja?lvbiografi samt annan litteratur ro?rande honom och apacheindianerna. Syftet a?r att underso?ka apacheindianens sja?lvbild och klargo?ra eventuell pa?verkan av den amerikanska kulturen efter kolonisationen och krigen. Vidare underso?ks hur da?tidens nybyggare uppfattade Geronimo och apacherna fo?r att fo?rsta? ba?da parters handlande.
"Mens Àr inte blod, mens Àr mens" : En uppsats om unga tjejers upplevelse av och fö?rhÄ?llningssÀ?tt till sin menstruation
I denna uppsats har jag diskuterat och analyserat hur unga tjejer upplever och fo?rha?ller sig till sin menstruation. Jag har insamlat materialet till denna uppsats genom en semi-strukturerad kvalitativ gruppintervju, i vilken fyra tjejer pa? gymnasiet deltog. Det insamlade materialet analyserade utifra?n den tolkande, fenomenologiska analysmetoden IPA (Interpretative Phenomenological Analysis), som syftar till att underso?ka individens levda erfarenhet och meningsskapandet kring sina upplevelser.
Unga musikkonsumenter : En studie av vad som pÄverkar unga konsumenters val av populÀrmusik
Den uppsats som i följande beskrivs har syftat till att ur ett konsumentperspektiv undersöka och förstÄ vad som gör att unga konsumenter vÀljer att lyssna pÄ den populÀrmusik de lyssnar pÄ. Detta för att förstÄ hur marknadsförare ska marknadsföra artister i den förÀndrade musikindustrin. För att uppnÄ detta syfte har tre stycken fokusgrupper genomförts med ungdomar i Äldrarna 16-18 Är frÄn Stockholm. De frÄgor vi formulerat till fokusgrupperna baserades pÄ hur unga konsumerar musik, hur de skaffar information om musik, vilken roll spelar andra ungdomars musikval, vad som skulle fÄ dem att betala för musik, hur de definierar sin personlighet, samt hur de visar grupptillhörighet. Svaren tolkades utifrÄn teorier inom konsumentbeteende och marknadskommunikation.
Tyst i klassen. Upplevelser av muntliga klassrumsaktiviteter
I skolans undervisning ingÄr momentet tala, vilket vissa elever upplever som oerhört krÀvande och frustrerande. Under senare tid har kommunikativa fÀrdigheter alltmer betonats som avgö-rande inom utbildning och arbetsliv, men trots att elevers muntliga fÀrdigheter anses sÄ vikti-ga, organiseras undervisningen inte alltid sÄ att elevers muntliga förmÄgor trÀnas och utveck-las. De elever som sÀllan eller aldrig deltar i muntliga aktiviteter i klassrummet, riskerar att inte nÄ mÄlen och hamnar dessutom lÀtt i ett utanförskap, stigmatiserade av identiteten som ?tyst? elev.I denna kvalitativa studie undersöks nÄgra elevers upplevelser av muntliga aktiviteter i klass-rum. FrÄgestÀllningarna som besvaras Àr om alla elevers röster blir hörda, hur eleverna upp-levt aktiviteterna och hur man kan öka elevers deltagande i muntliga aktiviteter.
NÀr livet tar en ovÀntad vÀndning. : NÀrstÄendes upplevelse av sin förÀndrade livssituation nÀr stroke drabbar deras nÀra
De fo?rsta olympiska spelen i modern tid, a?r 1896 i Aten, drabbades ur ett tyskt perspektiv av politiska fra?gor som framfo?r allt representerades av konflikten mellan de tyska gymnasterna och olympiadens fo?respra?kare. Syftet med den fo?religgande uppsatsen a?r att belysa problematiken om ett tyskt deltagande i Aten 1896 mellan a?ren 1894 och 1896, en tidsperiod da? de olympiska spelen var pa? va?g att a?terupptas, genom att besvara fo?ljande fra?gor: Vilka fo?rutsa?ttningar ledde till att de olympiska spelen a?terupptogs 1896? Vilka anledningar la?g till grund fo?r att Tysklands deltagande i Aten tidvis var sva?rt att fo?resta?lla sig, och vilka anstra?ngningar kra?vdes fo?r att Tyskland slutligen skulle komma att delta? Underso?kningens fokus ligger, vid sidan av olympiadens grundare Pierre de Coubertin, pa? Willibald Gebhardt, chef de mission fo?r det tyska laget 1896. Ba?de Coubertins och Gebhardts inverkan i processerna fo?r att a?teruppta de olympiska spelen och att lo?sa ma?ngtaliga utrikes- och inrikespolitiska konflikter underso?ks med hja?lp av en sociokulturell teori av Pierre Bourdieu.
Etik - en lyxvara i reklambranschen? : En studie av reklametik i teori och praktik
In this interview study I have examined eleven Swedish advertisers and professional communicators and their view of ethics in the advertising industry. The purpose of the study was to shed light on how they see their ethical responsibilites, as well as trying to understand how they reason in regard to ethics as a whole. The main research questions regard the distinction between business and economic responsibilities towards their clients and societal ethical responsibilities, which ethical questions are of importance to them, and how they believe the industry should be regulated.The theoretical framework of the study uses media ethics, social responsibility theory, media accountability theory, and stockholder and stakeholder theory as its base. The study was performed using a qualitative method through interviews and the interpretation of these. The results of the study finds that the consulted advertisers have set opinions of what they themselves would decline to work with for ethical reasons, and has also been able to identify five main categories of ethical issues that they attach great importance to.
Den störande grannen : En kritisk analys av reglerna om störningar i olika boendeformer
Det ha?r a?r en rapport da?r konstruktionen av en Utforskandemiljo? fo?r matematik och teknik beskrivs. Vi har utformat en Utforskandemiljo? med varierande material fo?r ett kollaborativt utforskande inom a?mnesomra?dena matematik och teknik, samt ett kompletterande multimodalt arbetsmaterial i form av korta filmer som ska ha en introducerande och inspirerande verkan. Va?rt sa?tt att ta?nka om kunskap och la?rande utga?r fra?n ett konstruktionistiskt perspektiv och barnen som i fo?rsta hand ska fa? ta del av utforskandemiljo?n a?r i a?ldern ett till tre a?r.
Strategiska beslut och pÄverkan : En analys av kampanjen Dubbelstöten
Denna uppsats har till syfte att undersöka hur organisationen Visita genom sin kampanj Dubbelstöten försökte pÄverka Socialdemokraterna. FrÄgestÀllningarna berör varför kampanjen initierats och hur den formulerats och genomförts och hur utomparlamentariska organisationer agerar pÄ en politisk marknad. Undersökningen genomfördes genom att bÄde analysera intervjuer med Visitas kommunikationschef om hur kampanjen framkommit och genomförts samt att genom semiotisk analys undersöka den reklam som kampanjen anvÀnt sig av. Intervjuerna pÄvisar behovet för organisationer att ha bÄde hög intern och extern legitimitet för att kunna genomföra pÄverkanskampanjer. De semiotiska analyserna visar ocksÄ att reklambilderna Àr formulerade med tydliga anklagelser och att fördubblad moms pÄ restaurangmat och fördubblade arbetsgivaravgifter för unga medför digra konsekvenser för bÄde besöksnÀringen och ungdomar som vill ha ett arbete. Analysen pÄvisar ocksÄ att kampanjen Dubbelstöten för det mesta gÄr att relatera till Kjell Nowaks och Karl-Erik WÀrneryds kampanjmodell men att det funnits brister i hur dess kommunikationsobjekt varit definierat samt att de inte försökt pÄvisa den allmÀnna opinionens tillstÄnd för Socialdemokraterna. Efter riksdagsvalet har Socialdemokraterna och Miljöpartiet bildat regering vilket medfört att momsen pÄ restaurangmat förblir pÄ dess nuvarande nivÄ medan arbetsgivaravgifterna verkar komma att höjas..
Har företagen dig i ett (h)jÀrngrepp? : En kvantitativ studie om konsumentens attityd mot Neuromarketing
Neuromarketing kan beskrivas som ett redskap som företag kan anvÀnda för att förbÀttra effektiviteten i sin reklam. Beslutprocessen Àr komplex och emotioner, fördomar samt andra faktorer kan pÄverka konsumentens beslut. Det kan dÀrför vara svÄrt att genom traditionella marknadsundersökningar producera valida resultat som inte skadas av förutfattade meningar och eventuella efterkonstruktioner. Detta nya företagsekonomiska multidisciplinÀra omrÄde neuromarketing vÀcker bÄde nyfikenhet och intresse men Àven kritik och ifrÄgasÀttanden. FörmÄgan att tyda konsumentens hjÀrnaktivitet skulle kunna medföra att neuromarketing öppnar konsumentens svarta lÄda, vilket innefattar dennes kÀnslor och preferenser.
?En a?rbar delegation av tyska atleter? : Problematiken om ett tyskt deltagande pa? de olympiska spelen 1896 och Willibald Gebhardts inverkan i konfliktlo?sningen
De fo?rsta olympiska spelen i modern tid, a?r 1896 i Aten, drabbades ur ett tyskt perspektiv av politiska fra?gor som framfo?r allt representerades av konflikten mellan de tyska gymnasterna och olympiadens fo?respra?kare. Syftet med den fo?religgande uppsatsen a?r att belysa problematiken om ett tyskt deltagande i Aten 1896 mellan a?ren 1894 och 1896, en tidsperiod da? de olympiska spelen var pa? va?g att a?terupptas, genom att besvara fo?ljande fra?gor: Vilka fo?rutsa?ttningar ledde till att de olympiska spelen a?terupptogs 1896? Vilka anledningar la?g till grund fo?r att Tysklands deltagande i Aten tidvis var sva?rt att fo?resta?lla sig, och vilka anstra?ngningar kra?vdes fo?r att Tyskland slutligen skulle komma att delta? Underso?kningens fokus ligger, vid sidan av olympiadens grundare Pierre de Coubertin, pa? Willibald Gebhardt, chef de mission fo?r det tyska laget 1896. Ba?de Coubertins och Gebhardts inverkan i processerna fo?r att a?teruppta de olympiska spelen och att lo?sa ma?ngtaliga utrikes- och inrikespolitiska konflikter underso?ks med hja?lp av en sociokulturell teori av Pierre Bourdieu.
FramstÀllning av tryckta produkter. FöljdÀndring av kundernas beskattning granskat ur ett rÀttssÀkerhetsperspektiv
Uppsatsen behandlar rÀttslÀget pÄ mervÀrdesskatteomrÄdet efter EU-domen C-88/09 Graphic Procédé. I mÄlet fastslog domstolen att framstÀllning av tryckta produkter skulle betraktas som leverans av varor och inte tillhandahÄllanden av tjÀnster enligt mervÀrdesskattedirektivet 2006/112/EG. I svensk skatterÀtt Àr följden av domen att framstÀllning av tryckta produkter inte ska betraktas som tjÀnster som beskattas med en normalskattesats om 25 procent enligt 7:1 st. 1 ML, utan att dessa ska betraktas som framstÀllning av varor. Vissa tryckta produkter som exempelvis böcker, tidningar och broschyrer ska sÄledes beskattas med en skattesats om 6 procent enligt 7:1 st.