Sökresultat:
1144 Uppsatser om Jämförande reklam - Sida 41 av 77
Gemensam pensionsrätt : - en studie av nyttan med gemensamma annuiteter inom ramen för DC-system
I Sverige finns till skillnad fra?n ma?nga andra la?nder inget fullt efterlevandeskydd fo?r efterlevande na?r det ga?ller pensionerna. Ett info?rande av gemensamma pensionsra?tter har tagits upp som fo?rslag i Statens offentliga utredningar men har a?nnu inte genomfo?rts.1 I denna uppsats analyseras hur gemensamma pensionsra?tter pa?verkar levnadsstandarden under pensionstiden fo?r par och fo?r den efterlevande i paret. Detta genomfo?rs genom en sammansta?llning av tolv par och bera?kningar av hur stora utbetalningarna blir med individuella respektive gemensamma pensionsra?tter.
Kvinna, Liv, Frihet: En antropologisk studie om betydelsen av den feministiska protestr?relsen i Iran f?r svensk-iranska kvinnor
Jina Mahsa Aminis d?d har uppm?rksammats ?ver hela v?rlden d?r omfattande manifestationer och
reaktioner i den politiska v?rlden har n?lat fast kvinnors r?ttigheter p? den politiska tavlan. Denna
studie unders?ker betydelsen av den feministiska protestr?relsen i Iran f?r svensk-iranska kvinnor
genom att titta p? den komplexa fr?gan om kulturell identitet och dess p?verkan. Studien visar att
kvinnornas erfarenheter av patriarkala strukturer och kulturella normer spelar en betydande roll i
deras inst?llning till f?r?ndring och hur de f?rh?ller sig till sin kulturella identitet.
?-Jag tror det är bra och avdramatisera det här med alkohol!? : En kvalitativ studie utav Systembolagets samhällsinformerande reklamfilmer med antilangningsfokus
Syftet med uppsatsen är att titta på hur stereotyper och intersektionalitet förekommer eller inte förekommer i Systembolagets samhällsinformerande reklamfilmer med antilangingsfokus. De fyra filmerna är Sanningen (2011), Likör (2013), Avdramatisering (2013), Antilangning (2014). Dessa filmer valdes ut för att en blandning utav manliga och kvinnliga huvudpersoner skulle finnas med. Dessa reklamfilmer har analyserats med hjälp utav en bildanalys av semiotisk karaktär. Analysen gjordes utifrån en transkribering utav de fyra filmerna.
Makt och konflikter vid inko?p av affa?rssystem : En fallstudie om maktfo?rdelningen inom en projektgrupp
Studien underso?ker maktfo?rdelningen i en projektgrupp, tillsatt fo?r att ko?pa in ett affa?rssystem. Syftet med studien a?r att studera hur och varfo?r makt delas i en projektgrupp, samt hur anva?ndandet av makt kan leda till konflikter inom projektgruppen. Fo?r att besvara syftet sta?lls tre fra?gesta?llningar (1) Hur formas maktfo?rdelningen inom en projektgrupp? (2) Hur anva?nds makt och hur pa?verkar den konflikter inom projektgruppen? (3) Hur pa?verkas maktfo?rdelningen av konflikter?Fo?r att besvara fra?gesta?llningarna anva?nds teorier om inko?psprocessen fo?r affa?rssystem, beslut i projektgrupper, olika typer av makt samt teorier om konflikter.
Skyddsv?rt? En explorativ studie om generativ AI och musikaliska verk?
Denna uppsats a?mnar utreda den upphovsra?ttsliga problematiken som uppsta?r vid anva?ndandet av generativ AI, med sa?rskild inriktning pa? musikbranschen. Uppsatsen underso?ker anva?ndningen av upphovsra?ttsligt skyddade verk som input i AI-system samt den genererade musikens upphovsra?ttsliga status. I syfte att utforska de tva? dimensionerna av generativ AI och upphovsra?tt fokuserar uppsatsen pa? relationen mellan input och output, med ma?let att belysa det komplexa sambandet mellan tra?ningsdatan och musiken som genereras.
Se mig f?r den jag ?r
Bakgrund: Psykisk oh?lsa ?r en folksjukdom i det svenska samh?llet och m?nga beh?ver
v?rd f?r detta. Sjuksk?terskans roll i den psykiatriska v?rden inneh?ller ansvar f?r omv?rdad
och utf?ra medicinska behandlingar men ocks? att fr?mja individens sj?lvbest?mmande och
delaktighet. Sjuksk?terskan anmodas att arbeta med personcentrerad ansats d?r relationen till
patienten ?r avg?rande.
Syfte: Att unders?ka patienters och sjuksk?terskors upplevelse av v?rdrelationen i psykiatrisk
v?rd.
BLOD, SKATT OCH JORDEB?CKER. En j?mf?rande fallstudie om informationskapacitet i det postkoloniala Latinamerika
Tax revenue is crucial in order for states to survive. States vary a lot in terms of tax revenue
however, and different explanations are frequently debated among political scientists. Recently,
scholars have argued that the variations in tax revenue among European states today can largely be
explained by their ability to collect information about the citizens and their belongings during the
early modern period (1450-1800). States that were early in acquiring this information in so called
cadasters, could use it in order to collect tax. This fiscal capacity thereafter sustained in a path
dependent manner.
Lever kostekonomstudenter som de lär? - En undersökning om frukost
Det huvudsakliga syftet med vårt examensarbete har varit att ta reda på hur kostekonomstudenters frukost ser ut. För att få reda på detta har vi skickat ut en kostregistrering med kompletterande frågor till kostekonomstudenter i Umeå och Göteborg. Resultatet visar att kostekonomstudenter har en positiv inställning till frukost och att de är nöjda med sin frukost. Det har även framkommit att studenterna säger att de åt som de brukar under kostregistreringen. Av resultatet kan man även utläsa att studenterna har ett för lågt intag av energi.
"Världens bästa reklamfilm" : En studie i hur reklamfilmerna från ICA är konstruerade för att locka kunderna till konsumtion
This paper sets out to investigate how companies can create advertisement that focus not only on selling but also on entertainment. The research is based on seven TV-commercials produced by the Swedish food chain ICA. The commercials were analyzed according to the methods of discourse analysis, semiotic analysis and rhetorical analysis. Furthermore, the research compares the analysis made with the thoughts and ideas of Tobias Karlsson, Head of marketing and communications development at ICA to find out how the comprehension of the commercials correlate with the original intentions made by the company.The study shows that ICA creates a commercial that contains the perfect mix of rhetorical approaches, communication strategies and entertainment mixed with gravity. The study also shows that ICA fails with its primary goal which is to sell selected products; however, by producing the entertaining commercials, they manage to strengthen their brand.
EN KONTINENT I KRIS ? MIGRATION, INTEGRATION OCH INKLUDERING- En j?mf?rande studie av kommissionens handlingsplaner f?r integration i Europa
When migration to a country increases, the integration of the migrants becomes extra
important for the host country?s society, economy and culture. In the last decade, Europe has
faced several crises, such as the refugee crisis and the covid-19 pandemic, which has affected
both migration and integration policy. The challenges that have characterized European
society in recent years makes it interesting to study how the measures highlighted by the
European Commission to integrate migrants has developed. Therefore, the paper aims to
compare the Commission?s action plans for integration published in 2016 and 2020 based on
the threat theory and the contact theory to see how both perspectives can contribute to
understanding the differences between the years and which theory is best suited to understand
the Commission?s current visions of integration.
Algoritm för automatiserad generering av metadata
Sveriges Radio sparar sin data i stora arkiv vilket gör det svårt att hitta specifik information. På grund av denna storlek blir uppgiften att hitta specifik information om händelser ett stort problem. För att lösa problemet krävs en mer konsekvent användning av metadata, därför har en undersökning om metadata och nyckelordsgenerering gjorts.Arbetet gick ut på att utveckla en algoritm som automatisk kan generera nyckelord från transkriberade radioprogram. Det ingick också i arbetet att göra en undersökning av tidigare arbeten för att se vilka system och algoritmer som kan användas för att generera nyckelord. Dessutom utvecklades en applikation som generar färdiga nyckelord som förslag till en användare.
Med musik som försäljningsredskap : En studie av musikens kommunikationsvärde i TV-reklam
This essay examines the persuasive side of music and its affect on consumer behavior when utilized in television commercials. It includes an interpretation of twelve study cases, in which three groups of four people is presented the same commercial, with different music being the only item dividing the groups. This is followed by a few questions about the product. The aim is then to see how the answers differ from one group to another, and how they match the music?s presupposed connotations suggested in the theory part of the essay, thus, observing the communicative, and eventually persuasive, power of music in television commercials.
? - En vecka till nästa avsnitt, nej du, det går inte jag med på?: om hur ungdomar väljer att se sina tv-serier
Syftet med denna uppsats var att undersöka hur folk väljer att se på sina tv-serier och varför. För att ta reda på detta genomfördes två stycken fokusgruppsintervjuer där deltagarna svarade på frågor om tv-serier, dvd- boxar, play-tjänster och fildelning. För att skapa mig en förståelse för dessa val använde jag mig av Users & Gratification theory som en vetenskaplig teori. Resultaten från fokusgruppsintervjuerna användes senare för att sammanställa en frågeguide som besvarades av representanter för de största svenska tv-kanalernas play-tjänster. Anledningen till att kontakta tv-kanalerna var att jag ville ha både producenternas och konsumenternas åsikter med i uppsatsen.
KONTRASTERANDE V?GAR TILL EKONOMISK TILLV?XT En j?mf?rande studie av utl?ndska direktinvesteringars inverkan i Serbien och Montenegro
Foreign direct investment (FDI) is widely regarded as a significant catalyst for economic development especially in emerging and developing economies. While previous research has found different effects from foreign direct investments in different countries this study aims to explore the varying effects of FDI in Serbia and Montenegro. The study focuses on how FDI influences key economic indicators, specifically GDP per capita and employment rates, in the context of their aspirations to join the European Union (EU). Employing a comparative approach, the thesis examines the differing trajectories of Montenegro and Serbia in utilizing FDI for economic advancement. The research reveals that while Serbia shows significant positive correlation between FDI and both GDP per capita and employment rates, Montenegro displays no significant relationship in these aspects.
Va?derskydd ? Dimensionering och ja?mfo?rande analys
I tidigare projekt sa? har man kunnat pa?visa att va?derskyddets inta?kter ofta a?r i samma storleksordning som kostnaden den tillfo?r. Det har dessutom varit tydligt att fo?rdelarna med ett va?deroberoende byggande ofta la?ngt o?verva?ger nackdelarna. Trots detta sa? kan det vara sva?rt fo?r byggentrepreno?ren att fa? med va?derskydd i kalkylen och vinna upphandling da? va?derskyddet ej inga?r i fo?rfra?gningsunderlaget.