Sök:

Skriftspra?kliga kvalitetsdrag

En ja?mfo?rande studie av elevtexter skrivna inom och utanfo?r det nationella provet


Studiens syfte a?r att underso?ka huruvida det finns skriftspra?kliga skillnader mellan texter skrivna inom ramen fo?r det nationella provet och texter fo?rfattade under annan skoltid. Fra?gesta?llningarna har varit: Vilka spra?kliga skillnader ga?r att se i ja?mfo?relse av elevers texter fra?n nationella provet och lektionstexter pa? tre spra?kliga niva?er (o?vergripande niva?, menings- och ordniva?). Materialet besta?r av 38 elevtexter varav 20 uppsatser a?r fra?n nationella provet ht-11 i svenska 1 och 18 debattartiklar som 18 av dessa 20 elever skrivit i samma kurs. Resultatet har genom en kvantitativ textanalysmetod, med materialets resultat fra?n de olika spra?kliga niva?erna sammansta?llt i ett formula?r, analyserats och ja?mfo?rts mellan betyg, ko?n och tidigare forskningsresultat. Det min studie visar, och det resultat jag kan utla?sa fra?n underso?kningen, a?r att sto?rst skillnader vad ga?ller skriftspra?kliga kvalitetsdrag ga?r att hitta vid na?rmare analys av ordvariation samt anva?ndning av substantiv och verb. 

Författare

Maja Ohlsson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..