Sök:

Guldäggstävlingens Påverkan på Reklamköpare


Syftet med uppsatsen är att studera Guldäggstävlingens påverkan på reklamköpare. Vi har använt oss av en kvalitativ metod i form av telefonintervjuer. Empirin utgörs av svar från projektledare på reklambyråer och uppdragsgivare från reklamköpande företag, som under åren 2001-2004 erhöll Guld- eller Silverägg i kategorierna dagspress- och tidskriftsannonsering i Guldäggstävlingen. Då undersökningens resultat visade att den största påverkan skedde på kreatörerna på reklambyråerna valde vi att använda oss av Maslows behovsteori för att visa på vilka individuella plan som Guldäggstävlingen motiverar kreatörerna. Vi använde oss även av teorier kring kreativ reklams genomslagskraft i annonsträngseln (som utgör en del av bruset i Shannon & Weawers kommunikationsmodell) för att visa på hur reklamköpare påverkas av kreatörernas ansträngningar. Våra slutsatser indikerar att Guldäggets påverkan på reklamköpare är indirekt på det sätt att den reklam de köper får större kreativ höjd vilket har visat sig vara positivt i dagens annonsträngsel på marknaden. Inga negativa effekter av Guldäggstävlingens närvaro har kunnat påvisas men två av uppdragsgivarna identifierade risken att reklambyråer eventuellt strävar efter att få Guldägg vilket skulle kunna åsidosätta de officiella målen med kampanjen.

Författare

David Dahlenius Raul Molnar Patrick Höglund

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..