Sökresultat:
1144 Uppsatser om Jämförande reklam - Sida 18 av 77
VĂ€gen mot ett klick
Vi har funnit att fyra faktorer tillsammans kan bidra till ett ökad CTR. Dessa Àr: design/utformning, mÄlgruppsanpassning, involvement och varumÀrkeskÀnnedom.
Mun-till-mun-marknadsföring ? GrÀddfilen förbi mediebruset
Varje dag överöser företag oss mÀnniskor med budskap genom reklam ochannonser. Nya kanaler sÄsom bloggar, ett ökat utbud av TV-kanaler ochökningen av antalet svenska och utlÀndska tidningar har bidragit till att flerreklambudskap trÀngs pÄ marknaden. Vi mÀnniskor har dÀrför tvingats lÀraoss att stÀnga av och ignorera reklam. DÀrför uppfattar vi inte ens en brÄkdelav alla de budskap som cirkulerar runt omkring oss. För företag gÀller detdÀrför att hitta nya sÀtt att komma igenom kaoset och nÄ fram sina kunder.IstÀllet för att anvÀnda sig av konventionella marknadsföringsmetoder somannonsering och TV-reklam, har företag börjat försöka fÄ mÀnniskor attprata om produkten.
Reklam, Kroppsideal och Kroppens verklighet
Syftet med denna studie Àr att undersöka hur olika storlekar pÄ modeller i reklamsammanhang pÄverkar köplusten hos konsumenter. UtifrÄn kriterierna reklam, kroppsideal och kroppens verklighet har vi utvecklat en teoretisk modell för att fÄ en klarare bild av relationen mellan dessa tre. Vi lÀgger fokus pÄ att undersöka om konsumenter föredrar att identifiera sig med modeller eller hellre ser dem som ett ideal. Vi har i undersökningen avgrÀnsat oss till sÄvÀl kvinnliga modeller som konsumenter. För att undersöka detta har vi valt att anvÀnda oss av experiment och fokusgrupper som bestÄr av kvinnliga respondenter i Äldersgrupperna 17-35.
FörvÀrvad hjÀrnskada i tonÄren ? kognitiva svÄrigheter och konsekvenser i vardagen : - en litteraturstudie
Bakgrund: Att drabbas av fo?rva?rvad hja?rnskada och kognitiva sva?righeter i tona?ren pa?verkar delaktighet och aktivitetsutfo?rande inom fleralivsomra?den. Att som arbetsterapeut arbeta med ungdomar med kognitiva sva?righeter kra?ver ta?lamod och energi. En fo?rva?rvad hja?rnskada kan pa?verka ungdomars mo?jlighet till delaktighet i samha?llet.Syfte: Att beskriva konsekvenserna i vardagen na?r en person i tona?ren drabbas av kognitiva sva?righeter efter la?tt/ma?ttlig fo?rva?rvad hja?rnskada.Metod: Studien a?r gjord i form av en integrativ litteraturstudie utifra?n vetenskapliga artiklar publicerade mellan 2002-2013.
Matens mervÀrden ? en studie av hur mervÀrden uttrycks sprÄkligt i svensk matreklam
Kandidatuppsats, 15 hp Svenska sprÄketHT 2012 Handledare: Inga-Lill GrahnExaminator: Maja Lindfors.
En studie av upplevelser kring hur medarbetares idéer och kompetens tas tillvara i kunskapsprocesser : Möjligheter och hinder
Den la?rande organisationen ka?nnetecknas av parallella processer, samarbete o?ver gruppgra?nserna och kollektivt la?rarande. La?randet har visat sig vara en stor konkurrensfo?rdel. Den kunskapsbaserade organisationens ka?rna a?r de ma?nniskor som arbetar i den och deras samlade kompetens.
Kulturella Dimensioner : och deras relevans vid tolkning av TV-reklam
ABSTRACTTitle: Cultural dimensions? and their relevance in the interpretation of TV commercialsThe purpose of this study has been to explain the cultural dimensions masculinity versus femininityand individualism versus collectivism and see what their impacts on interpreting commercials are.We also wanted to see if there are any other important aspects to consider when looking at theinterpretation of TV-commercials. To fulfill this purpose we also used this research question:?How are the cultural dimensions relevant when it comes to interpreting TV-commercials?We used a qualitative approach when conducting this study. We found that the dimensionindividualism versus collectivism seemed the most applicable, while the respondents? answers fittedthe best to the highlighted theories.
Dansk och svensk reklamutformning ur ett kulturellt perspektiv
För att effektivt utforma reklam samt integrera denna över nationsgrÀnser Àr det viktigt att ha en god förstÄelse för vad som skiljer lÀndernas kulturer Ät. Det Àr dessutom viktigt att kunna hantera dessa skillnader för att nÄ fram med det tilltÀnkta budskapet. Med utformning menas pÄ vilket sÀtt en reklam Àr presenterad, vilket kan liknas med manuset till en film. Syftet med denna uppsats Àr att diskutera och analysera dansk och svensk reklamutformning ur ett kulturellt perspektiv, för att utveckla en förstÄelse för kulturens betydelse vid utformningen av reklam riktad till Danmark respektive Sverige. Vi har utifrÄn det stÀllt oss frÄgan: Hur bör reklam utformas med hÀnsyn till kultur för att effektivt kommuniceras till danskar respektive svenskar? För att kunna besvara frÄgan har olika kulturforskares studier jÀmförts för att fÄ en förstÄelse för dansk och svensk kultur.
Att investera i kreativitet istÀllet för pengar
Denna uppsats behandlar dagens mediala samhÀlle dÀr det blir allt svÄrare för marknadskommunikatörer att nÄ ut med sitt budskap och skapa en mening hos mottagarna. De som lever i dagens samhÀlle har utvecklat en reklambarriÀr som gör att vi inte lÀngre uppmÀrksammar reklam sÄ som vi gjorde för ett antal Är sedan. Okonventionella förhÄllningssÀtt Àr ibland lösningen för att nÄ ut och förbi reklambarriÀren hos konsumenter som tröttnat pÄ traditionell reklam. I takt med att medielandskapet stÀndigt utvecklas blir konsumenten svÄrare att attrahera. Det har lett till att reklambranschen har blivit tvungna att utveckla sina metoder och tillvÀgagÄngssÀtt för att nÄ ut.Olika faktorer som mÄlgrupp, trender, kunder och varumÀrkesassociationen spelar roll dÄ en kampanj ska formas.
The Borg
Vi har gjort vĂ„rt examensjobb pĂ„ reklambyrĂ„n Aptera. PĂ„ efterfrĂ„gan av Ăventyrshuset Bodaborg, en av Apteras kunder, fick vi uppdraget att göra ett litet spel för reklamsyften. Som ett sĂ€tt att nĂ„ ut till konsumenterna pĂ„ ett underhĂ„llande och lite nytĂ€nkande sĂ€tt. I reklambranschen Ă€r det viktigt att man har bra och nyskapande koncept för att folk ska lĂ€gga mĂ€rke till, och Ă€nnu viktigare, gilla reklamen. Och reklam finns ju i alla möjliga former, sĂ„ det kĂ€ndes som ett naturligt steg att Ă€ven anvĂ€nda dataspel som ett reklammedium.
"Att bli mÀnniska" : en grundad teori om musiklekens legitimitet i fo?rskolans toddlarverksamhet
Uppsatsen behandlar fra?gan om musiklekens betydelse fo?r de yngsta barnen (1-3 a?r) i fo?rskolan. I just denna ma?lgrupp a?r gra?nserna fo?r omsorg, lek och la?rande ta?mligen flytande. Den svenska fo?rskolan har en la?ng tradition av att anva?nda sig av musikaliska aktiviteter i verksamheten vilka kan uppfattas som tagna fo?r givna.
Jag finns ocksÄ : Barns erfarenheter nÀr en förÀlder fÄr cancer
Na?r en fo?ra?lder drabbas av cancersjukdom blir a?ven barnen pa?verkade. Tidigt i livet utvecklar barn en ra?dsla av att bli o?vergiven av sin fo?ra?lder. Da? en fo?ra?lder drabbas av sjukdom kan barnet uppleva det som ett hot eftersom barnet a?r oroligt o?ver att fo?ra?ldern kan do?.
Nu kör vi! : Mot jÀmstÀlldhet i ÄkerinÀringen med ett AIL-perspektiv
Syftet med denna uppsats Àr att analysera hur mÀn och maskulinitet framstÀlls i reklam riktad till olika mediegenerationer genom olika TV-plattformar. FrÄgestÀllningarna har sitt fokus i att tydliggöra hur mÀnnen framstÀlls i reklaminslagen genom bland annat hur de agerar, vilka personlighetstyper som uppvisas och Àven vilka likheter och skillnader som kan pÄvisas mellan de olika mediegenerationerna. Studiens urval har sett till att analysera reklaminslag pÄ bÄde traditionell TV och webb-TV för att pÄ sÄ sÀtt pÄvisa en skillnad mellan dessa, dÄ reklam idag mer specifikt kan riktas till en speciell mÄlgrupp. Urvalet har ocksÄ bestÄtt i att urskilja olika mediegenerationer dÀr dessa har legat till grund för den efterföljande resultatdelen. Detta har studerats genom en kvantitativ innehÄllsanalys dÀr ett kodschema har skapats och resultatet sedan kodats i IBM SPSS.
AktivitetsförmÄga, kognitiv funktion samt risk för trycksÄr, undernÀring och fall : - Àldre personer med ÄterinlÀggning inom medicinsk akut slutenvÄrd
Bakgrund: Att drabbas av fo?rva?rvad hja?rnskada och kognitiva sva?righeter i tona?ren pa?verkar delaktighet och aktivitetsutfo?rande inom fleralivsomra?den. Att som arbetsterapeut arbeta med ungdomar med kognitiva sva?righeter kra?ver ta?lamod och energi. En fo?rva?rvad hja?rnskada kan pa?verka ungdomars mo?jlighet till delaktighet i samha?llet.Syfte: Att beskriva konsekvenserna i vardagen na?r en person i tona?ren drabbas av kognitiva sva?righeter efter la?tt/ma?ttlig fo?rva?rvad hja?rnskada.Metod: Studien a?r gjord i form av en integrativ litteraturstudie utifra?n vetenskapliga artiklar publicerade mellan 2002-2013.
Bland Jackpottar och extra spins : -En analys av hur spelföretag försöker locka kunder samt hur manligt och kvinnligt framstÀlls i reklamfilmer.
Syftet med uppsatsen har varit att undersöka vilka kommunikationsstrategier som anvÀnds i reklamfilmer för spelbolag samt vilka gemensamma drag och olikheter som finns i de olika spelbolagens marknadsföring dÄ tv-reklam utgör mediet. Jag har i min uppsats besvarat följande frÄgestÀllningar:? Hur byggs reklamfilmerna upp för att locka specifika mÄlgrupper att spela pÄ just deras sajter?? Hur gestaltas manligt och kvinnligt i reklamfilmerna?Jag har analyserat fem reklamfilmer frÄn fem olika spelföretag; Karamba, Maria, Jackptjoy, Vera & John samt Mr Green. Jag har analyserat reklamfilmerna utifrÄn begreppen: humor, metafor, ljud, bild, kvinnlighet och manlighet. Dessa begrepp Àr formade utifrÄn Jens Elmelund Kjeldsen, Maria Nikolajeva samt Ulf Dahlqvist och Magnus Lindes teorier om retorik, genusschema och reklamutformning.