Sökresultat:
257 Uppsatser om Isometrisk träning - Sida 16 av 18
Oligopolets fall? : En analys av EU kommissionens förslag till att lösa upp revisions-och rÄdgivningsbranschens marknadskoncentration
Sammanfattning Examensarbete i företagsekonomi, Internationella handelshögskolan i Jönköping, Revision, Magisteruppsats, VT 2011. Författare: Caroline Lillevang & Anna Norrsell Karlsson Handledare: Gunnar Rimmel & Fredrika Askenmalm Titel: Oligopolets fall? ? En analys av EU kommissionens förslag till att lösa upp revisions- och rÄdgivnings-branschens marknadskoncentration Bakgrund och Problem: Enligt den utgivna Grönboken Àr det nödvÀndigt för den finansiella stabiliteten att re-visions- och rÄdgivningsbranschen och dess marknadsstruktur utvecklas. EU kommissionen vill lösa upp mark-nadskoncentrationen och diskuterar bland annat ett införande av krav pÄ gemensam revision för större bolag samt krav pÄ byrÄrotation. Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka huruvida Grönbokens förslag Àr rÀtt vÀg att gÄ för att uppfylla EU kommissionens önskan om att förÀndra revisions- och rÄdgivningsbranschens marknadsstruktur.
Problemlösning pÄ vÀg mot lean production: en studie pÄ
Sandvik Band
Detta examensarbete kom till eftersom Sandvik Band ville ha en utredning till stÄnd gÀllande sin problemlösning. Detta dÄ Band hade skÀl att anta att problemlösningen i mÄnga fall skedde i form av ?brandslÀckning? med alltför begrÀnsad uppföljning. Syftet med examensarbetet blev att kartlÀgga hur problem i produktionen upptÀcks, löses, följs upp och dokumenteras. Förslag pÄ hur eventuella fel och brister i denna process skulle kunna elimineras skulle ocksÄ tas fram.
Problemlösning i matematik för elever inom autismspektrumtillstÄnd. à tta matematiklÀrares uppfattningar om styrkor, svÄrigheter och stödjande undervisningsformer
Syfte: Syftet med studien var att undersöka matematiklÀrares uppfattningar om vilka styrkor och svÄrigheter elever inom autismspektrumtillstÄnd (AST) uppvisar betrÀffande problemlös-ning i matematik i Äk 6-9 och hur lÀrarna anser att undervisning kan bedrivas för att eleverna ska nÄ mÄlen inom omrÄdet i Äk 9.Teori: Studien utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv, dÀr kommunikativa processer Àr cen-trala i mÀnskligt lÀrande och utveckling (SÀljö, 2000). I det sociokulturella perspektivet Àr lÀrande en aspekt av all mÀnsklig verksamhet; i varje samtal, handling eller hÀndelse finns en möjlighet att erhÄlla nÄgonting som man kan anvÀnda sig av i framtiden. LÀrande blir i den meningen sÄledes vad individ och kollektiv tar med sig frÄn sociala situationer, genom inter-aktion mellan mÀnniskor och vad man brukar i framtiden. Initialt verkar kunskap i samspel mÀnniskor emellan och blir dÀrefter en del av den enskilde individen och hans eller hennes tÀnkande alternativt handling (ibid.).Metod: Studien utgÄr frÄn en kvalitativ forskningsansats, dÀr halvstrukturerade intervjuer har anvÀnts som datainsamlingsmetod. Intentionen med den metod som valts Àr att kunna beskri-va lÀrares egna uppfattningar om förutsÀttningar för lÀrande betrÀffande problemlösning i ma-tematik för elever med diagnos inom AST.
"MÄste vi prata om det hÀr igen?" : En undersökning om hur gymnasielÀrare behandlar hÀlsa och livsstil i undervisningen i Àmnet Idrott och hÀlsa.
Syftet med studien var att underso?ka gymnasiela?rares, i a?mnet Idrott och ha?lsa, erfarenheter av undervisningen i ha?lsa, vilka utmaningar de sta?lls info?r i sin ha?lsaundervisning samt deras va?rderingar kring a?mnets betydelse.MetodMetodvalet fo?r studien fo?ll pa? en kvalitativ samtalsintervju, eftersom det var relevant fo?r studien att fa? ta del av de intervjuades bera?ttelser utifra?n den enskilde personens perspektiv. Pa? sa? sa?tt kunde de intervjuade inga?ende bera?tta om sina egna erfarenheter och tankar kring de olika teman som var relevanta fo?r studien. Intervjuerna var halvstrukturerade och en a?ndama?lsenlig intervjuguide konstruerades fo?r att fa? till likva?rdiga intervjuer.
SmÄ citroner gula : En studie i hur estetiska lÀrprocesser iscensÀtts, vÀrderasoch realiseras, samt hur en lÀrmiljö med ? ?The Wow Factor?pÄverkar inlÀrning pÄ gymnasienivÄ
Uppsatsens syfte Àr att studera hur estetiska lÀrprocesser anvÀnds för att stimulera lÀrandet och utveckla eleverna pÄ gymnasial nivÄ i Àmnet religionskunskap. För att fÄ svar har under-sökningen fokuserat pÄ hur estetiska lÀrprocesser iscensÀtts i praktiken, kopplat till teori om hur dessa lÀrprocesser kan pÄverka och stimulera elevens utveckling och lÀrande. Studien grundar sig pÄ kvalitativa intervjuer gjorda pÄ tvÄ olika skolor, en privat skola och en kom-munal med gymnasielÀrare i Àmnet religion. Intervjutexterna har tolkats hermeneutiskt för att inte bara synliggöra samtalet mellan informanter och forskare, utan Àven belysa den tolkade texten som pÄ sÄ sÀtt Àven den kan ses som ett samtal mellan tolkare, lÀsare och text. Studien har anvÀnt ett teoretiskt ramverk dÀr tre teoretiska perspektiv belyst estetiska lÀrprocesser samt kringliggande problematik i Àmnet.
Behovsbaserad framtagning av informationssystemet ReFlex : Verksamhetsanalys och systemutveckling
Flextronics Design i Linköping tillverkar prototypskretskort till telekomindus-trin. Examensarbetet tog de fram eftersom de upplever att de har problem medolika omrÄden inom den funktion dÀr sjÀlva tillverkningen sker, SMA (SurfaceMount Assembly). De var inte sÀkra pÄ exakt vilka problemen var men de vis-ste att de rör rutiner, kommunikation, samt materialtillförsel. Genom att i ettexamensarbete definiera och lyfta fram problemen samt ta fram ÄtgÀrdsförslag,hoppades företaget att vissa av problem skulle kunna uppmÀrksammas ochlösas och pÄ det sÀttet skulle kvaliteten i processerna öka. Genom att förbÀttravissa omrÄden hoppades de Àven kunna bli effektivare i sitt arbetssÀtt vilketi sin tur skulle kunna frigöra vÀrdefull kapacitet, nÄgot som Àr mycket viktigtför Flextronics i Linköping, eftersom de har hög belÀggning.Syftet med examensarbetet var att genom en kartlÀggning tydligt definieraproblemen och ta fram förbÀttringsomrÄden.
Samband mellan kroppens substratutnyttjande, energiomsÀttning och antropometriska mÄtt hos överviktiga barn och ungdomar
Ăvervikt och fetma har ökat lavinartat bland barn och ungdomar de senaste 25 Ă„ren. Fetma medför bĂ„de fysiskt och psykiskt lidande för de drabbade barnen och de löper Ă€ven en stor risk att drabbas av sjukdom i vuxen Ă„lder. Prevention av övervikt och fetma Ă€r dĂ€rför av högsta vikt. Forskning och olika studier kan bidra med utveckling av behandlingsmetoder, hitta nya orsaker och samband till varför fetma uppstĂ„r. Syftet med denna studie var att utvĂ€rdera om det finns samband mellan RQ-BMR (respiratorisk kvot, basalmetabolism), antropometriska mĂ„tt och kroppssammansĂ€ttning hos överviktiga barn och ungdomar i Ă„ldrarna 10-13 Ă„r.
Musikidolers inverkan pÄ ungdomars attityder till alkohol och droger
Alkohol och droger medför pÄ mÄnga sÀtt problem i samhÀllet. Det innebÀr stora kostnader ekonomiskt, men framförallt kommer mÀnniskor till skada bÄde direkt och indirekt av dess följder. Det finns anledning att utforska olika omrÄden för att fÄ ett brett perspektiv pÄ vilka orsaker som kan leda mÀnniskor till missbruk.Musik Àr nÄgot mycket positivt i mÄnga mÀnniskors liv, men det kan ocksÄ finnas negativa förebilder i form av artister som föresprÄkar liberala attityder till droger och alkohol. Syftet med undersökningen har varit att undersöka om det gÄr att se kopplingar mellan musikstilar och ungdomars syn pÄ droger och alkohol? Mina frÄgestÀllningar Àr: 1.
LÀsförstÄelsestrategier - intervjuer och observationer om lÀrarens roll för barn i behov av sÀrskilt stöd
Syfte och frÄgestÀllningar:UppmÀrksamheten var stor dÄ resultatet efter senaste PISA -undersökningen redovisades. Resultatet visar en fortsatt försÀmring av svenska 15-Äringars lÀsförstÄelse. Mot bakgrund av detta undersöks i denna studie hur lÀrare arbetar med lÀsförstÄelsestrategier i klassrummet. Syftet med studien Àr att undersöka och utveckla kunskap om vilka metoder lÀrare anser vara framgÄngsrika för att underlÀtta lÀsförstÄelse för elever i behov av sÀrskilt stöd.Studiens frÄgestÀllningar Àr:Vad uppfattar lÀrarna att lÀsförstÄelse innebÀr?Vilka lÀsförstÄelsemetoder beskriver lÀrarna att de anvÀnder i sin undervisning och vilka lÀs-förstÄelsemetoder observerar denna studies undersökare i undervisningsverksamheten? Vilka aktuella lÀsförstÄelsemetoder och begrepp finns för att underlÀtta lÀsförstÄelse och vilka uppfattar lÀrarna att de anvÀnder? PÄ vilket sÀtt kan arbetet med lÀsförstÄelsestrategier gynna elever i behov av sÀrskilt stöd?Teori, ansats och metod: Studien Àr kvalitativ och utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv genom undersökning av so-ciala praktiker i klassrumssituationen.
KartlÀggning och visualisering av processer : Utveckling av styrsystem till drivlina
Detta examensarbete har utförts pÄ Scanias forskning och utvecklingsavdelning, i Söder-tÀlje, under hösten 2007. Dess huvudsakliga syfte Àr att kartlÀgga och visualisera arbets-processen hos avdelningen som utvecklar styrsystem för drivlinan, alltsÄ motor och vÀx-ellÄda. Anledningen till att en visualisering skulle tas fram var för att skapa en helhetsbild över arbetet att ha som utgÄngspunkt för fortsatta diskussioner om processen samt för-bÀttringar av den. Denna bild blir Àven ett sÀtt att samla det organisatoriska lÀrandet och underlÀtta kunskapsöverföring.KartlÀggningen har skett genom intervjuer med cheferna pÄ avdelningen samt genom en workshop. Information som erhölls under dessa tillfÀllen sammanstÀlldes till en nulÀgesbeskrivning av avdelningens arbete.
SkadestÄndslagen 2 kap. 2 § : Utvecklingen avseende ersÀttning för ren utomobligatorisk förmögenhetsskada
SkadestÄndslagen reglerar det utomobligatoriska skadestÄndsansvaret medan inomkon-traktuella skadestÄnd styrs av kontrakt. I skadestÄndslagen Äterfinns tvÄ huvudtyper av skada, ideell skada och ekonomisk skada. Ekonomisk skada omfattar i sin tur person-, sak- och förmögenhetsskada. Ren förmögenhetsskada finns definierat i 1 kap. 2 § ska-destÄndslagen och Àr sÄdan skada som uppkommer utan samband med person- eller sak-skada.
Integrerat vÀxtskydd i rapsodling
Under andra delen av 1900-talet utvecklades ett stort antal kemiska bekĂ€mpnings-medel (pesticider) som gav goda kontrolleffekter mot ogrĂ€s och vĂ€xtskadegörare. Dessa medel blev vanliga att anvĂ€nda inom det konventionella lantbruket. Under senare Ă„r har dock resistens mot bekĂ€mpningsmedel börjat utvecklas hos insekter, svampar och ogrĂ€s. Vidare har antalet tillgĂ€ngliga pesticider minskat pĂ„ marknaden beroende bland annat pĂ„ ökade krav pĂ„ lĂ„g miljöpĂ„verkan. Ă
r 2009 tog Europeiska unionen (EU) beslut om direktivet ?HÄllbar anvÀndning av bekÀmpningsmedel?.
Vital tandblekning - en litteraturstudie med inriktning pÄ peroxidernas skadeverkan
I dagens moderna samhÀlle blir vÄrt yttre allt viktigare, sÄvÀl utsida som insida ska mÄ bra. Detta speglar sig Àven i tandvÄrden, dÀr munnens estetik blir lika vÀrdefull som dess funktion. Patienternas ökande intresse och efterfrÄgan stÀller höga krav pÄ oss behandlare, som mÄste kunna tillgodose dessa önskemÄl. Detta krÀver en bred och djup kunskap om sÄvÀl verkningsmekanismer som marknadsutbud.
VĂ„rt syfte med studien Ă€r att ta reda pĂ„: Ăr blekning skadligt för tĂ€nderna? Hur fungerar blek-ning - vekningsmekanismer? Vilka eventuella biverkningar finns? Hur mycket vetenskap finns kring blekning? Hur tillförlitlig Ă€r denna vetenskap?
För att svara pÄ vÄra frÄgestÀllningar valde vi att göra en litteraturstudie som baserades pÄ material frÄn PubMed.
FörÀndringsagenter inom Àldreomsorgen?
Uppsatsen behandlar sÄdana frÄgor som kan uppstÄ pÄ grund av att det i forumregeln i SkL 3:10 föreskrivs att en kÀrande som vill stÀmma staten pÄ skadestÄnd enligt SkL 3:2 med anledning av ett normgivningsbeslut frÄn regeringen eller riksdagen skall vÀcka sin talan direkt i HD. Uppsatsens övergripande syfte Àr att ÄskÄdliggöra hur forumregeln i SkL 3:10 förhÄller sig till dagens skadestÄndsrÀttsliga och processrÀttsliga landskap sÄsom det ser ut efter det att EU-domstolen i fallet Francovich lanserade möjligheter för enskilda att krÀva skadestÄnd av staten med anledning av övertrÀdelser av EU-rÀtten. För att uppnÄ det övergripande syftet fokuserar jag pÄ följande frÄgestÀllningar. För det första undersöker jag forumregelns rÀttsliga bakgrund, vad den egentligen syftar till och hur den tillÀmpas i praktiken. För det andra utreder jag hur forumregeln förhÄller sig till principen res judicata.
Mobilprat i fordon, ett minne blott?
Uppsatsen behandlar sÄdana frÄgor som kan uppstÄ pÄ grund av att det i forumregeln i SkL 3:10 föreskrivs att en kÀrande som vill stÀmma staten pÄ skadestÄnd enligt SkL 3:2 med anledning av ett normgivningsbeslut frÄn regeringen eller riksdagen skall vÀcka sin talan direkt i HD. Uppsatsens övergripande syfte Àr att ÄskÄdliggöra hur forumregeln i SkL 3:10 förhÄller sig till dagens skadestÄndsrÀttsliga och processrÀttsliga landskap sÄsom det ser ut efter det att EU-domstolen i fallet Francovich lanserade möjligheter för enskilda att krÀva skadestÄnd av staten med anledning av övertrÀdelser av EU-rÀtten. För att uppnÄ det övergripande syftet fokuserar jag pÄ följande frÄgestÀllningar. För det första undersöker jag forumregelns rÀttsliga bakgrund, vad den egentligen syftar till och hur den tillÀmpas i praktiken. För det andra utreder jag hur forumregeln förhÄller sig till principen res judicata.