Sök:

"Måste vi prata om det här igen?"

En undersökning om hur gymnasielärare behandlar hälsa och livsstil i undervisningen i ämnet Idrott och hälsa.


Syftet med studien var att underso?ka gymnasiela?rares, i a?mnet Idrott och ha?lsa, erfarenheter av undervisningen i ha?lsa, vilka utmaningar de sta?lls info?r i sin ha?lsaundervisning samt deras va?rderingar kring a?mnets betydelse.MetodMetodvalet fo?r studien fo?ll pa? en kvalitativ samtalsintervju, eftersom det var relevant fo?r studien att fa? ta del av de intervjuades bera?ttelser utifra?n den enskilde personens perspektiv. Pa? sa? sa?tt kunde de intervjuade inga?ende bera?tta om sina egna erfarenheter och tankar kring de olika teman som var relevanta fo?r studien. Intervjuerna var halvstrukturerade och en a?ndama?lsenlig intervjuguide konstruerades fo?r att fa? till likva?rdiga intervjuer. Urvalet var ett sa? kallat bekva?mlighetsurval och underso?kningen omfattade totalt a?tta intervjuer. Majoriteten av dem genomfo?rdes tillsammans, fo?r att kunna utnyttja att tva? intervjuare har sto?rre mo?jlighet att sta?lla adekvata fo?ljdfra?gor.ResultatStudiens resultat uppvisade en bild av undervisningen i Idrott och ha?lsa som handlade mycket om fysisk aktivitet. La?rarna menade ocksa? att undervisningen i ha?lsa var av stor betydelse. Det framgick att ett antal ramfaktorer pa?verkade ha?lsaundervisningen, bland annat tiden som var allokerad till a?mnet och tillga?ng till funktionella faciliteter. A?mnets traditioner och elevernas uppfattningar om vad a?mnet bo?r behandla upplevdes som en sva?righet, eftersom fysisk aktivitet ? i synnerhet bollsporter ? var dominerande. Teoretiska undervisningsmoment mo?tte da?rfo?r motsa?ttningar fra?n eleverna. De intervjuade la?rarnas egna erfarenheter ro?rande ha?lsa var na?got som uppvisade betydande inverkan pa? ha?lsaundervisningens utformning. Dessa erfarenheter pa?verkade ocksa? vad la?rarna ansa?g var a?mnets viktigaste uppgift, vilket handlade om ett livsla?ngt intresse fo?r fysiska aktiviteter och att skapa ha?lsosamma vanor a?ven efter gymnasiet. Analysverktygen fo?r studien erho?lls utifra?n ett pragmatiskt perspektiv. Mer specifikt handlade det om erfarenhetsbegreppet, meningsskapande och det transaktionella perspektivet inom pragmatismen.DiskussionUtifra?n studiens resultat gick det att se likheter mellan det de intervjuade la?rarna beskrev och den situation som beskrivs fo?r a?mnet i den forskning som studerats fo?r fo?religgande studie. Det ga?llde framfo?rallt den dominans som fysisk aktivitet har i a?mnet och den starka kopplingen mellan ha?lsa och fysisk aktivitet som de intervjuade la?rarna lyfte fram. Forskning inom omra?det visar att a?mnet fortfarande a?r ett ro?relsea?mne, med ha?lsa kopplat till kondition och tra?ning. Olika tolkningar av ha?lsaundervinsingen bland la?rare leder till att teoretiska och praktiska moment fa?r olika mycket plats i undervisningen, vilket pa?verkar elevernas erfarenheter av ha?lsa och sa?ledes hur relationen till ha?lsa ser ut i framtiden. A?mnet fa?r i detta avseende betydelse fo?r folkha?lsan, da? a?mnet kan skapa intresse fo?r ha?lsofra?mjande vanor. 

Författare

Oscar Zettergren Mathias Erkkilä

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..