Sökresultat:
1678 Uppsatser om Invandrare pć arbetsmarknaden - Sida 16 av 112
Mellan integration och kulturell mÄngfald? : En kvalitativ studie av ett stadsdelsbibliotek i Uppsala
Enligt IFLA:s mÄngkulturella biblioteksmanifest och Unescos folkbiblioteks- och skolbiblioteksmanifest har folkbibliotek ett ansvar att frÀmja kulturell mÄngfald. Samtidigt pÄvisar forskning att folkbibliotek kan fungera som en förlÀngd arm i den sÄ kallade integrationsprocessen. Med detta som bakgrund har uppsatsen som syfte att studera bibliotekarier vid ett stadsdelsbibliotek i Uppsala och analysera de villkor som prÀglar deras verksamhet riktad mot invandrare. Uppsatsens teoretiska ramverk Àr inspirerat av ett sociokulturellt perspektiv sÄ som det beskrivs av pedagogikprofessorn Roger SÀljö i LÀrande i praktiken ? Ett sociokulturellt perspektiv och LÀrande och kulturella redskap: om lÀrprocesser och det kollektiva minnet.
Att börja frÄn noll. En studie i storstadssatsningens försök att öka det politiska deltagandet hos Malmös invandrare
This thesis title starting from zero alludes to storstadssatsningen's democratic work being accomplished among immigrants in Malmö. My thesis examines which types of political participation storstadssatsningen were trying to increase. The goal was to turn the immigrants into political participants, but in many of the projects the democratic work had to focus on building a ground for democratic participation by bringing isolation to an end and teaching the Swedish language. This may have been the reason that there were not extensive forms of resources to put into projects actually raising the political awareness. Some of the projects can however be said to increase a very large number of types of political participation, both temporary and every day participation.
Hur ser fördomar ut mot svenskar hos barn till invandrarfamiljer som lever mer eller mindre segregerade i det svenska samhÀllet?
Till Sverige kommer det Ärligen ca 80 000 invandrare. Invandrarna kommer frÄn olika kulturer och har med sig olika vÀrderingar, normer och sociala influenser. De har en identitet som skapats utifrÄn det samhÀlle de tidigare levt i. Orsaken till att man vÀljeratt leva i ett annat land kan variera. Studier, arbetskraftsinvandring och flyktingar Àr tre vanliga svar till varför man flyttar.
Bedömning i svenska som andrasprÄk pÄ individuella programmets introduktionskurs för invandrare : Fyra lÀrares uppfattningar
AbstractSyfteSyftet med denna studie var att studera fyra lÀrares uppfattningar om andrasprÄksbedömning inom Àmnet svenska som andrasprÄk. Bakgrunden till undersökningen Àr svÄrigheterna med att bedöma sprÄkkunskaper och sprÄkutveckling. Ett specifikt problemomrÄde Àr bedömningen av sprÄknivÄer vid inplacering och gruppering av elever som börjar studera svenska som andrasprÄk pÄ individuella programmets introduktionskurs för invandrare (IVIK), men Àven bedömningen i den löpande undervisningen. Fokus riktades pÄ det arbetssÀtt eller de underlag som tillÀmpades vid bedömning och möjliga sÀtt att utveckla bedömningsprocessen.MetodDen metod som tillÀmpades var halvstrukturerade intervjuer som genomfördes med fyra lÀrare som arbetade med att undervisa i svenska som andrasprÄk pÄ ett IVIK-program. Intervjuerna föregicks av en provintervju och merparten av frÄgorna hÀmtades frÄn en samtalsguide utgiven av Myndigheten för skolutveckling.ResultatResultaten visade att de underlag för bedömningar som anvÀndes var frÀmst elevernas prestationer i det dagliga arbetet.
Pigornas Äterkomst? : En studie av ett skatteavdrag pÄ hushÄllsnÀra tjÀnster
hushÄllstjÀnster. Det Àr framförallt transaktionskostnader, normer samt vem av individerna i ett hushÄll som har störst grad av förhandlingsmakt som pÄverkar valet för bÄde individer och hushÄllen. Dessa faktorer pÄverkas inte av ett skatteavdrag. Vidare konstateras att de individer som utför tjÀnsten pÄ den svarta marknaden troligen kommer att utföra motsvarande tjÀnst vitt efter ett införande av ett skatteavdrag. För att effekter som en ökad sysselsÀttning ska uppkomma mÄste hushÄllen förÀndra sin efterfrÄgan.
Se upp för dörrarna, dörrarna stÀngs. : Invandrare med akademiska utbildningar
Uppsatsen belyser invandrade akademikers erfarenheter av Söderhamns kommuns Insteg till Svenskt Arbetsliv, en kurs för att underlÀtta intrÀdet pÄ svensk arbetsmarknad samt invandrade akademikers syn pÄ hur de kan fÄ jobb i Sverige. Det Àr svÄrt för invandrade akademiker att fÄ arbete som motsvarar deras utbildning. Metoden för undersökningen har varit semistrukturerade intervjuer med fyra invandrade akademiker. Resultatet visade att ISA-kursen gav information om hur man söker jobb i Sverige och hur den svenska arbetsmarknaden fungerar, kontakt med arbetsgivare samt trÀning i att prata svenska. Resultatet visade att det behövs kurser i svenskt facksprÄk och ekonomiskt stöd för att studera svenska pÄ hög nivÄ. Resultatet överensstÀmmer med Svenskt NÀringslivs Äsikt att brist pÄ effektiva utbildningar i svenska gör att Sverige inte kan förvalta hitflyttad vÀlutbildad arbetskraft.
"Media kan allmÀnt skapa identitetsproblem eftersom de gör att man vill tllhöra en viss grupp" : En studie om hur invandrare och utlÀndska personer betraktar sig sjÀlva utifrÄn det som medierna konstruerar
MÄnga utlÀndska personer som flyttar till Sverige, eller som Àr födda i Sverige och har förÀldrar som har invandrat, kan komma att uppleva nÄgon form av identitetsproblem, det vill sÀga att man inte riktigt vet var man kommer ifrÄn eller Àr osÀker pÄ var man tillhör. Mitt intresse för det hÀr Àmnet har ökat alltmer efter att ha lÀst en del om mediernas konstruktion, om hur medierna skildrar bilden av invandrare, grÀnsdragningen mellan ?vi och dem?, men samtidigt som jag sjÀlv personligen upplevt det som kallas för identitetsproblem. Jag vill i denna studie knyta samman dessa tvÄ Àmnen och ta reda pÄ hur personer med utlÀndsk bakgrund upplever och betraktar sig sjÀlva utifrÄn det som medierna konstruerar, och inte om hur medierna konstruerar och skildrar invandrare. Jag kan tÀnka mig att det hÀr Àmnet Àr intressant för mÄnga utlÀndska personer som upplever, eller har upplevt, nÄgon form av identitetsproblem.
Jag Àr finsk och svensk : En studie om finska andragenerationens identitet
AbstractAn extensive migration from Finland to Sweden took place in the 1960?sand 1970?s.The Finnish immigrant children were brought up with twodifferent sets of values and attitudes; one at the home domain and a differentone at school. Being caught between two different cultures affected thechildren in different ways.The aim of this study is to investigate how the Finnish second generationperceive and identify themselves.Keywords: Finnish background, identity, ethnicity, migrationAbstraktDen omfattande emigrationen frÄn Finland till Sverige under 1960- och1970-talet medförde att mÄnga finska barn anlÀnde till Sverige. De finskainvandrarbarnen uppfostrades med tvÄ olika kulturer; en hemma och enannan i skolan och detta kom att pÄverka barnen pÄ olika sÀtt.Syftet med denna uppsats Àr att belysa vilken etnisk identitet finskaandragenerationsinvandrare uppger att de har. Vidare undersöks omkunskaperna i det finska sprÄket Àr en betydande faktor för bevarandet avden finska identiteten.Nyckelord: finska invandrare, identitet, etnicitet, emigration.
Det sociala na?tverkets betydelse pa? arbetsmarknaden : En kvantitativ studie om sambandet mellan na?ra va?nner och arbetslo?shet
Denna kandidatuppsats syftar till att underso?ka hur antalet na?ra va?nner spelar roll fo?r sannolikheten att ha varit arbetslo?s. Vidare syftar uppsatsen till att studera om sambandet mellan antal na?ra va?nner och arbetslo?shet pa?verkas av hur ma?nga av de na?ra va?nnerna som a?r arbetslo?sa eller utlandsfo?dda. Bland de na?ra va?nnerna finns anva?ndbara resurser som kan bidra med information, inflytande, sociala referenser och bekra?ftelse av identitet, vilket kan skapa fo?rutsa?ttningar fo?r individen att la?ttare etablera sig pa? arbetsmarknaden.
Det kulturella mötet mellan vÄrdpersonal i Sverige och personer med invandrarbakgrund : en litteraturstudie
Invandringen i Sverige har ökat under de senaste decennierna, detta har gjort att Sverige gÄtt frÄn att bestÄ av relativt fÄ kulturer till att bli mÄngkulturellt. Att beskriva faktorer som pÄverkar förstÄelsen för kulturella olikheter i mötet mellan vÄrdpersonal i Sverige och personer med invandrarbakgrund var syftet med litteraturstudien. Studien baserades pÄ nio vetenskapliga artiklar och materialet bearbetades genom innehÄllsanalys. Resultatet visade att det finns kulturella olikheter i mötet mellan vÄrdpersonal och personer med annan kulturell bakgrund Àn den svenska. MÄnga invandrare har svÄrt att anpassa sig till sitt nya hemland, bÄde sprÄkligt och kulturellt, vilket avspeglas som ett problem i den allmÀnt stereotypa vÄrden.
?Jag Àr kluven (?) Jag Àr uppvuxen sÄ ju.? : En studie av etniska identifikationer och vÀnskapande bland ?nya andra generationen? invandrare
BenÀmningen ?den nya andra generation invandrare? innefattar barn som immigrerat tillsammans med sina förÀldrar. Med fokus pÄ denna generation har syftet med denna studie varit att söka efter former för och variationer av erfarenheter, förestÀllningar och förhÄllningssÀtt vid vÀnskapandet (valet av vÀnner). Studien behandlar tre utbildningsperioder: grundskolan, gymnasiet och högskolan. Den övergripande frÄgan Àr hur etnicitet inverkar pÄ vÀnskapande.
Mitt och Ditt Sverige : Att vara invandrare i Samhall
The theme of this bachelor thesis in sociology has been developed through the perspective of ?grounded theory?, where the writers starting point touched the subject of integration in the organization Samhall in Sweden, an organization that hires disabled individuals that do not have enough working abilities to be hired any place else. From there, the methodology moved into a qualitative research through interviews with first generation immigrants hired at Samhall, where the result presented clear patterns of integration problems such as identification with an organization that does not have a normal way of working, the feelings of security which led to an unwillingness to leave the organization (which actually is the main goal of Samhall) and the stigmatized presumptions of the organization as such that makes it even harder to get a regular job on the open work market. These patterns were then put together with theories of stigma, cultural sociology and organizational identification, which three were the theoretical framework of this thesis. This study has contributed with an enlightenment of how it is to be an immigrant in a state governed organization and the consequences that follow when integrating an immigrant in a work disabled working environment. .
Integrationsarbetet i Helsingborgs stad
This essay is about the integration work in Helsingborg. It's main focus bases on the collaboration concerning the integration work, between the immigrant's organisations in Helsingborg and the municipality. It's also focusing on the results of the survey, Integrationsbarometer 2003, which was carried out in Helsingborg.We wanted to know if the results altered the integration work in the community. The results of the Integrationsbaometer 2003, proved, among other things, that the inhibitants of Helsingborg, regarded dwelling areas whith a large number of immigrants, as negatively, when they choose where to live. Finally, we wanted the politicians perspective of the integration work as well.We interviewed 6 informants in Helsingborg.
Att dra sitt strÄ till stacken : En studie om arbetsmarknadens inverkan pÄ individen
Arbetslivet och frÄnvaron av arbete Àr en stor del av en individs identitetsskapande. Samtidigt pÄgÄr stora förÀndringar pÄ arbetsmarknaden och individen mÄste vara anpassningsbar, till att vara i en ny situation och omdefiniera sin egen identitet. Den första delen i antologin handlar om hur den flexibla arbetsmarknaden har för inverkan pÄ en individs identitet och livsvillkor. Studien visar att informanterna lever i olika stor grad i denna verklighet ch har en inverkan pÄ dess identitetsskapande. NÀsta bidrag belyser hur det sociala samspelet ser ut mellan olika etniska grupper pÄ arbetsmarknaden.
SprÄkpolitik i Sverige och Tyskland : En kontrastiv studie med fokus pÄ organisation av andrasprÄksundervisning för nyanlÀnda vuxna invandrare
Syftet med min studie var att belysa och jÀmföra sprÄkpolitiken i Sverige ochTyskland med sÀrskilt fokus pÄ styrdokument som gÀller sprÄkundervisning avnyanlÀnda vuxna invandrare. FrÄgestÀllningarna som studien skulle besvara varföljande: Vad Àr det som anges i den nationella lagstiftningen om den enskildestillgÄng till sprÄk bÄde vad gÀller modersmÄl och andra sprÄk? Hur organiserasundervisningen i andrasprÄk för vuxna nyanlÀnda i Sverige respektive Tyskland?Vilka likheter och skillnader finns mellan Tyskland och Sverige vad gÀllerorganisation av andrasprÄksutbildning för nyanlÀnda vuxna?Jag anvÀnde mig av en kvalitativ metod, dÀr materialurvalet bestod av tyska ochsvenska lagtexter inom relevant omrÄde.Resultatet visade att Sveriges sprÄklag garanterar den enskildes tillgÄng till sprÄk bÄdevad gÀller modersmÄl och annat sprÄk Àn modersmÄl. Tyskland saknar sprÄklag, somtyder pÄ att Tyskland inte kÀnner behovet av att reglera det tyska sprÄket i förhÄllandetill andra sprÄk. Tyska Àr ett starkt sprÄk inom ett nationellt och internationelltsammanhang.