Sök:

Sökresultat:

1431 Uppsatser om Intra-organizational outsourcing - Sida 5 av 96

Motiv och risker med outsourcing av förvaltningstjänster.

Under de senaste årtiondena har det blivit allt vanligare att företag köper in tjänster från externa leverantörer istället för att producera tjänsterna själva, s.k. outsourcing. Idag väljer en majoritet av alla fastighetsbolag att outsourca delar av sin verksamhet, denna metod kan ge både för och nackdelar. Det är därför intressant att undersöka vad som styr dessa beslut och vilka motiv och risker företag tar i anseende.Syftet med denna uppsats är att beskriva de motiv och risker som påverkar beslutet om out- respektive insourcing av förvaltningstjänster inom ett hyresrättsförvaltande bolag.För att uppnå detta har en kvalitativ metod, i form av en fallstudie valts. Studien granskar det hyresrättsförvaltande fastighetsbolaget HFAB och de motiv och risker de förknippar med outsourcing.

Allokering av kapitalinkomst - en effekt av århundradets skattereform

The aim of this paper is to study intra household allocation of capital income by using data on Swedish observations. The 1991 tax reform was to change the taxation on capital income from a progressive to a flat tax system. Before the tax reform there were incentives to allocate capital income to the spouses with the lowest income of labor in order to reduce the total tax burden. The data describes the year of 1989 and 1993, those we choose to examine. Using Swedish data from LINDA database we estimate a quotient by ordinary least squares (OLS) regression.

Outsourcing : av industriell produktion

Företag verksamma inom tillverkande industrin outsourcar i allt större grad. Outsourcing kan både ses som en trend och som ett sätt att söka profitera på en ökad globalisering. Outsourcing är dock förknippat både med ökade och minskade kostnader. För att företag skall lyckas skapa lönsamhet krävs det att de lyckas optimera nettonyttan av egna och andras aktiviteter. Syftet med uppsatsen är att studera hur outsourcing av industriell produktion påverkar företags värde och värdestruktur.

Affärsrelationer & IT-outsourcing : -En empirisk studie om IT-outsourcingrelationer och påverkande faktorer

Good business relations can contribute to the success of IT-outsourcing, and create new business opportunities. Despite a sharply increasing trend to outsource IT-operations there is a high degree of failures related. The cause may be that some important factors have not been taken into account. The purpose is to investigate elationships within IT-outsourcing and test if specific factors identified by previous research are being concerned in IT-outsourcing relationships and also to investigate the view IT-outsourcing customers and suppliers have on business. Research shows that business relationships are widespread throughout companies. It demonstrated that a small number of business relationships can have a major impact on a company's financial performance and may create stability. Business relationships can be divided into an arm's length relationships and strategic alliances depending on the degree of involvement.

Outsourcing ? Ett verktyg för resurseffektivitet?

AbstractOutsourcing is a business strategy that has developed over the last 40 years. Outsourcing means to let another company do some activity within the company, for example production.The thesis for this paper is: How is outsourcing used in a manufacturing company today and how is the resource efficiency affected by it? The research is divided into two parts, a theoretical part and an empirical part. The theoretical part consists of a study of literature. The works in this study is books, text books, bachelor thesis paper and scientific articles.

En kartläggning av outsourcingen avekonomifunktioner i Västra Götalands län

BakgrundOutsourcing är ett ämne som på senare år har uppmärksammat smer och mer. Outsourcing har även blivit ett allt vanligare begrepp i företagsvärlden. Det finns olika typer av outsourcing och några av dessa är: offshoring och nearshoring.SyfteSyftet med studien är att undersöka hur outsourcingen av ekonomifunktioner ser ut bland aktiebolag i Västra Götalands län.FrågeställningarAv vilka anledningar väljer företag att outsourca sina ekonomifunktioner och vilka för- och nackdelar anser de att outsourcing av ekonomifunktioner bidrar med? Finns det någon relation mellan outsourcing av ekonomifunktioner och företagsbransch eller omsättning?MetodFör att uppfylla studiens syfte genomfördes en kvantitativ undersökning i form av en webbenkät. Studien avgränsades till företag som enskilt eller koncernmässigt omsatte 50 miljoner kronor eller mer avseende år 2010 i Västra Götalands län.

Ideella idrottsföreningar och outsourcing av ekonomifunktionen : En beskrivning om en tänkbar lösning

Det övergripande syftet är att beskriva hur och kartlägga varför ideella idrottsföreningar väljer att outsourca sin ekonomifunktion. Studien ska även öka kunskapen för de effekter outsourcing av ekonomifunktionen medför på den ekonomiska- respektive den sportsliga delen av de ideella idrottsföreningarnas verksamhet. Sammanfattningsvis ska studien också ge rekommendationer till idrottsföreningar som står inför valet att outsourca sin ekonomifunktion. Detta gjordes genom en kvalitativ forskningsmetod där primära källor utgjorts av intervjuer med sex personer verksamma i olika ideella idrottsföreningar. Kända referenser om outsourcing för företag samlades in för att kunna ställas i relation till svaren.

Outsourcingrelationen med fokus på management control och de faktorer som påverkar beslutet att insourca

There is limited research done in the area of management control in the relationship between companies. This study investigates management control in outsourcing relationships and the decision to change sourcing strategy and to insource functions. The empirical research was conducted at an international company, which in this study has been anonymized. The research is mainly based on interviews. To extend and verify the conclusions drawn, another company, AB Ph.

Outsourcing av fondförvaltning : en intresseavvägning mellan kontroll och konkurrenskraft

Uppsatsen behandlar de yttre gränserna för möjligheterna till fondförvaltning, mer specifikt när en fondförvaltare anses ha blivit ett brevlådeföretag samt när en effektiv tillsyn anses kunna utövas. Dessa frågeställningar representerar intresseavvägningen på vilka outsourcingreglerna vilar mellan konkurrenskraft och kontroll..

Knowledge Process Outsourcing; framgångsfaktorer och dess inverkan på produktivitet

Syfte: Författarna ämnar att undersöka om samband finns mellan KPO och produktivitetsförändringar. I samband med detta har vi även för avsikt att undersöka vilka motiv och faktorer som bör tas i beaktande inför en implementering av denna typ av outsourcing. Metod: I uppsatsen används ingen egen insamlad empiri, utan enbart sekundärdata. Dessa sekundärdata är både kvantitativa i form av statistik och rapporter men även kvalitativa i form av en intervju vilka är utgivna av branchföretag. Vi har studerat tidigare forskning och teorier inom ämnet vilket utgör det teoretiska ramverk som vi sedan baserar vår analys på.

Hantering av riskfaktorer för små och medelstora företag vid IT outsourcing

Kurs: Mälardalens Högskola, EIK024, Magisteruppsats i IT-ekonomiFörfattare: Anna Lycksén & Patrik Wallin, VästeråsTitel: Hantering av riskfaktorer för små och medelstora företag vid IT OutsourcingHandledare: Therese HansenNyckelord: IT Outsourcing, SME, riskfaktor, hanteringProblem: Outsourcing av affärsprocesser såsom IT har funnits länge, men fokus hartidigare varit på stora företag av ett antal olika anledningar. För det förstaville outsourcingleverantörerna vinna stora kontrakt för att uppnå stordriftsfördelarså att deras egna kostnader kunde hållas så låga som möjligt.För det andra lyckades inte de mindre outsourcingleverantörerna som försöktege sig in på marknaden för små och medelstora företag (SME) med atterbjuda tjänster som ansågs vara tillräckligt lockande för SME. Slutligen ansågde flesta SME att de inte hade något att tjäna på att outsourca. Tidernahar dock förändrats. IT outsourcing för SME blir allt mer vanligt, men trotsdetta forskas det relativt lite på området.

Prövning av måttet Läpp-till-Lyft (L-t-L) på vuxna utan sväljsvårigheter

Context: Lip-to-Lift (L-t-L) is a bedside-method for measuring oral transit time at swallow. It was designed for a swallowing examination of persons on nursing homes where weight loss was noted in people with average L-t-L-time >5 seconds (Sandin, 2005). The measurement was validated and evaluated by Eriksson, Bremer Zerpe (2008).Objectives: The study objective was to examine L-t-L on a group of young adults without swallowing disorders and as to examine the inter- and intra-judgereliability of the measure.Questions:What is the L-t-L-time for young adults without swallowing disorders?Are there any gender differences regarding L-t-L-time?How high is the inter/intra-judge reliability of L-t-L?Method: Examination of L-t-L-time was carried out on 20 young adults, aged 19-27 years, without swallowing disorders after Sandin?s (2005) instructions. Measurements of 20 swallows per person were made.Results: The average L-t-L-time of young adults without deglutition-difficulties was 1.13 seconds (sd =.14).

Outsourcing av redovisningsfunktionen i mindre företag

Outsourcing är ett aktuellt begrepp som nyttjas flitigt i media. Allt fler funktioner blir föremål för outsourcing, företeelsen närmar sig därmed företagens inre verksamhet. Vi ställer oss framförallt frågande till outsourcing av den centrala redovisningsfunktionen. Hur kan denna funktion med sin närhet till företagets strategiska mål och taktiska beslut läggas ut på extern part? Förutom avgränsningen till redovisningsfunktionen har vi även valt att undersöka endast mindre företag.

Outsourcing eller Business Process Outsourcing : En jämförande studie

Denna studie behandlar de två koncepten outsourcing och business process outsourcing samt möjligheter och risker med nämnda koncept. Genom studier av ämnena business process outsourcing samt traditionell outsourcing har författarna påträffat sådan information som indikerar och tydliggör sådant som i litteraturen uppfattas som centralt då det kommer till möjligheter och risker då med de båda koncepten.Syftet med studien är att beskriva dessa koncept och jämföra dess risker och möjligheter. Någon förförståelse av det studerade området har inte författarna. Med anledning av att leverantörerna av ovanstående tjänster inte haft möjlighet att delge författarna vilka deras kunder är har studien begränsats till skriven litteratur samt leverantörernas uppfattning om risker och möjligheter med dessa tjänster. Studien är utformad dels med en deduktiv metod vilket inneburit litteraturstudier, samt med en kvalitativ metod som inneburit tre djupintervjuer.Genom att studera outsourcing- och BPO-branschen har författarna kommit fram till tre respondenter vilka anses representativa och väl anpassade för studien, då dessa levererar båda ovan nämnda former av tjänster.

Perceptuell bedömning av dysartri: jämförelse av detaljerad kontra övergripande analys

The aim of the present study was to compare two differenttypes of assessment of dysarthria to be able to conclude which methodmight be more suitable for use in research and in clinical practice.Five speech pathologists with extensive experience assessed 20different recordings of individuals with dysarthric speech using twodifferent forms, one more detailed and one designed for a more overallassessment. In the detailed form 30 aspects of voice and speech wereanalyzed. In the short form 5 overall aspects of voice and speech wereanalyzed. Six of the recordings were duplicated to serve forassessment intra-judge reliability for each form. The results show thatthere was a high correlation between the two forms and that theymeasures the same types of speech deviations although on differentlevels of details.

<- Föregående sida 5 Nästa sida ->