Sök:

Sökresultat:

1431 Uppsatser om Intra-organizational outsourcing - Sida 14 av 96

Behåll korna men lägg ut lagår´n : En kvalitativ studie om beslutsprocessen vid outsourcing

SammanfattningI takt med att marknaderna blir allt mer globala ställer det högre krav på effektivitet i företag för att de skall behålla sin konkurrenskraft. Företaget måste fokusera på sin kärnverksamhet för att behålla sin spetskompetens på marknaden. Outsourcing har länge varit ett medel för att koncentrera sin verksamhet till de områden som är mest konkurrenskraftiga.Vi fann det därför intressant att studera hur beslutsprocessen ser ut i de företag som väljer att lägga ut hela eller delar av en process på en extern leverantör. Vilka är de faktorer som företagen beaktar och vilka risker ser de med outsourcing? Vårt syfte med denna uppsats är att skapa en ökad förståelse för den beslutsprocess som företagen går igenom vid outsourcingbeslut.

Etik vid outsourcing - förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare

Syftet med vår uppsats är att skapa förståelse för vilka etiska frågeställningar som aktualiseras i förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare i outsourcingsituationer. Outsourcing, eller utkontraktering innebär att företag lägger ut sin verksamhet till underleverantörer eller lägger ner verksamheten och köper produkter externt. Tidigare forskning har varit koncentrerad kring de ekonomiska konsekvenserna av utkontraktering. Etiska aspekter vid outsourcing mellan arbetstagare och arbetsgivare belyses i denna uppsats med hjälp av relevant lagstiftning, den praktiska situationen och teori om företagsetik och outsouricing. Ett etiskt perspektiv anläggs genom att använda pliktetik och konsekvensetik.

Styrning av en outsourcad ekonomienhet: en fallstudie av en outsourcing relation

I dagens hårda globala konkurrens blir det allt viktigare för företagen att dra ner på kostnader och koncentrera sig på sin kärnverksamhet. Ett svar på detta är outsourcing som blir allt vanligare bland företag. De tjänster som outsourcas blir också mer kvalificerade, det kan till exempel vara en hel ekonomiavdelning. Detta sker dock inte helt utan problem, att outsourca något strategiskt viktigt som en ekonomiavdelning ställer stora krav på bra styrning. Undersökningen ämnar identifiera hur en gemensam styrning av en outsourcad ekonomienhet kan utformas, samt identifiera hur styrningen kan utformas för att tillgodose både det levererande och de köpande organisationernas mål.

Främjandet av expansivt lärande i samband med en organisationsförändring : En studie med utgångspunkt i Engeströms teori

In connection with that the last few decades have been characterized by major changes where also the rate of change has increased, changes in organizations has become a natural part of today's organizational activities. Every change involves a learning challenge and because of that every change is unique, its output is unclear. However, there is much research that highlights various factors critical to creating an effective change, among others internal communication.The purpose of this study is to investigate whether Engeström's theory can be applied to a completed organizational change and see whether an expansive learning has been promoted in connection with this. This is accomplished through interviews with six employees, all working in one of Sweden's leading property companies. Engeström's theory of expansive learning is applied in order to analyze whether learning is promoted in connection with the organizational change.The result of the study shows that Engeström's theory can be applied to a completed organizational change in order to analyze whether an expansive learning has been promoted in connection with this.

Distansarbete och dess p?verkan p? organisationskultur

This thesis explores how remote work impacts organizational culture and identifies leadership strategies that can preserve and strengthen the culture in a remote work environment. By employing a theoretical framework related to organizational culture, remote work, and strategies, along with a methodology based on qualitative interviews, the study aims to fulfill its specified purpose. Theories such as Schein?s three levels of culture and McKinsey?s 7S Framework are applied to understand and analyze the collected empirical data. The empirical data, presented through four themes, is based on respondents? experiences and opinions regarding remote work can lead to reduced social interaction and sense of belonging, but strategic digital initiatives and adaptive leadership can help maintain organizational culture despite the lack of physical presence.

Insourcing, en framtidslösning? : Hur insourcing kan vara ett alternativ till internationell outsourcing

Outsourcing, att flytta egenägd produktion till en extern leverantör kan vara ett effektivt verktyg som hjälper företag att minska sina kostnader, fokusera på sin kärnverksamhet eller etablera sig på en ny marknad, om det används rätt. Innan beslutet om outsourcing ska tas är det viktigt att tänka igenom och eventuellt använda sig av befintliga beslutsmodeller för att fatta beslut baserat på rådande förhållanden. Det finns flera typer av beslutsmodeller, varav två tas upp i rapporten: flödesorienterade och ekvationsorienterade beslutsmodeller. Att ha produktionen långt ifrån sin övriga verksamhet där regelbundna kontroller inte kan göras, kan i längden orsaka problem. Leverantören har kontrollen över tillverkningen och känslig information riskerar att spridas.

Hur påverkas ett regionalt nätverk av outsourcing? : en studie av klusterinitiativet Tunga fordon

AbstraktTitel Hur påverkas ett regionalt nätverk av outsourcing? - en studie av klusterinitiativet Tunga fordonForskningsproblemet Outsourcing, flytt av produktion till extern part belägen utomlands, är ett led av den konstanta utveckling och globalisering som har lett till nya möjligheter för företag. Att företag utför outsourcingaktiviteter är en bidragande faktor till att tillväxten i Sverige minskar då den regionala utvecklingen hämmas. Detta ställer krav på regioners förmåga att vara innovativa och effektiva för att stärka sin konkurrenskraft. Industristaden Ljungby i Småland har ansetts vara en stark region men samtidigt sårbar då företag inom mindre regioner ofta är inriktade mot en specifik bransch.

Kommunikation inom offshoring : Hur skapas och upprätthålls engagemang, sammanhållning och klarhet i offshoringprojekt?

This paper is about the importance of engagement, cohesion and clarity in offshore outsourcing projects. The focus is on how the communication is handled between co-workers in different countries. My research is based on qualitative studies of literature on the subject, along with interviews with leaders in various companies in Sweden that utilize offshoring to countries in Asia. This study shows that the companies interviewed who utilize offshoring are all taking care to create engagement, cohesion and clarity in their offshore offices. It also shows that companies can succeed with their offshore strategy without using agile development methods, contrary to what literature on the subject recommends.

Informationshantering och organisatoriskt lärande i samband med företagens etiska handel

The purpose of this essay is to examine how four Swedish retail companies describe their information management in connection to ethical trade. My purpose is also to examine how this information management relates to organizational learning. My questions at issue are ? ?Which activities related to information management in connection to ethical trade is described by the companies?? and ?How can these activities and statements be related to organizational learning?? My method of investigation is to perform qualitative interviews with representatives from the retail companies and relate the results to theories on information management and organizational learning, mainly theories of double-loop- and single-loop learning. The information management literature address issues such as information needs, information sources and information seeking.

Outsourcing av IT ? En jämförande studie av motiv och effekter

Dagens hårda konkurrens och den ökande globaliseringen har medfört att företag måste utvärdera sina verksamheter för att kunna bedöma sin konkurrenskraft. Det gäller numera att kunna vara flexibel, vilket har lett till att under de senaste tio åren har företag sett outsourcing som ett bra verktyg för att uppnå konkurrenskraft och bli flexiblare. IT-funktionen är en resursintensiv del av verksamheten där det sker ständiga förändringar inom tekniken och metoderna hur den används. Detta har gjort att många företag har valt att outsourca delar av sin IT-verksamhet för att kunna fokusera på sin kärnverksamhet och därmed bli konkurrenskraftigare.Syftet med vår uppsats är att utifrån en jämförelse mellan svenska företag, oberoende av bransch, identifiera och analysera motiv och effekter av användandet av outsourcing gällande IT-funktioner. Vi vill därmed bidra med relevant information för teoretiker.Studien har avgränsats till att enbart fokusera på totalt fyra stycken medelstora till stora företag som har valt att outsourca IT-aktiviteter.

Outsourcing av kundtjänst : - Vilka företag bör callcentren rikta sig mot?

Information technology and globalization has led to an increasing competition and service production has been more and more independent of locations. This has made a market of outsourced telephone costumer service possible. Due to high establishment the market has been saturated and with that price has sunk. Customer companies have the last few years got more negative to outsourcing of their telephone customer service as they through operating the customer service internally want to get closer to their customers.In the empirical study the writers try to figure out which companies the callcenters should try to aim towards to get long and profitable cooperation. This will be done through deducing guiding principles from theories about how different factors around companies costumer service should look like.

Svenska Basketbollförbundets Regionsutvecklingsprojekt U15 : En studie av förändringsprocessen för regionsutvecklingsprojektet och regionsledarnas attityder till organisationsförändringen

In 2009, the Swedish Basketball Federation started a Region U15 development project in order to change the structure of the regional organization to get into a more transparent and similar operations throughout the country. My purpose is to study the attitudes to the change among the region leaders in the regional operations and evaluate the change from an organizational perspective. The study is primarily based on the following questions: What are the experiences of the change process among the region leaders in the regional organization? How involved have region leaders been in the changing process? Which are the positive and negative aspects with the regional operation today? What can be done further to develop the regional operation and to what extent do the organizational change follow general organizational theories? In my study, a qualitative method was used in terms of interviews with 8 regional leaders to understand their attitude to the project and the changing process. To analyze the results of the region leaders ?responses, a transcription have been made.

Demokratins omedvetna språkrör : En studie av kommunikatörers arbete för organisatorisk demokrati

Organizational democracy has been a popular research area in recent decades but the implementation in real organizations is slow (Kokkinidis, 2012; Verdorfer, Weber, Unter Rainer & Seyr, 2013). Several researchers (Schön Jansson, 2012; Falkheimer, Heide & Johansson, 2013) argue that communication practitioners have a key role in democratic processes and that because their job role is under constant change there are only a few modern studies regarding the subject. The purpose of this study is to illustrate how communication practitioners in private and public organizations experience their role in the process of internal communication and to what extent they are aware of, and work with internal organizational democracy.The practitioners we interviewed had a strong feeling that they were a support function for the business and the organizational management. As a result of the study it is clear that communication practitioners are very loyal to their employers and to the organization they work for. They are, therefore, not neutral in their professional role and argue that their task is to represent the management's interests.

Lost In Translation : Betydelsen av Kultur utifrån Nationalitet, Lingvistik samt Organisation i Multinationella Team

As a result of globalization, multinational teams are being more frequently used in today´s businesses. This specific type of team can be described as heterogeneous when it comes to nationality and linguistics. The aim of this study was to explore the concept of multinational teams. This was made using culture as a main concept, and nationality, linguistics, and organizational culture in order to describe it. We intended to say something about how this type of team´s efficiency; when it comes to satisfaction and performance; was affected by national and linguistic heterogeneity within the team.

IT offshoring och offshore outsourcing: en affärsstrategi mellan Sverige- Indien ? vikten av kommunikation och förståelse av skilda aspekter

Att finna nya vägar för att reducera och effektivisera verksamheten blir allt vanligare bland dagens företag. Världen blir mindre och företag finner möjligheter att utveckla sin verksamhet med hjälp av andra företag. Detta innebär att de nationella gränserna alltmer börjar suddas ut, att söka internationella partners har därmed blivit allt vanligare för att integrera ny teknik och innovationer i verksamheten. Att välja att offshora delar av verksamheten till Indien innebär ofta nya utmaningar för företaget. I denna affärsrelation kommer företaget att möta kulturella, kommunikativa och organisatoriska skillnader.

<- Föregående sida 14 Nästa sida ->