Sök:

Sökresultat:

1431 Uppsatser om Intra-organizational outsourcing - Sida 12 av 96

Hållbar stadsutveckling : En studie om begreppets inneboende motsättning och målkonflikt, med kvarteret Seminariet i Uppsala som exempel

Denna uppsats syftar till att utreda, precisera och analysera innehållet i den förhållandevis okända kontraktstypen outsourcingavtal. Det faktum att outsourcing idag är en vanligt förekommande transaktion gör det både möjligt och angeläget att fånga de gemensamma dragen i outsourcingavtal. Undersökningar visar också att långt ifrån alla som begagnar sig av outsourcing är nöjda med det avtal som reglerar deras affär. Den rättsvetenskapliga ansatsen är därför att belysa denna avtalstyp på samma sätt som mer konventionella avtalstyper, som exempelvis köpavtal, entreprenadavtal och hyresavtal men också mer moderna avtalstyper som franchising och leasing, har behandlats inom doktrinen..

Outsourcing av IT-tjänster : En utredning av hur och varför motiven kostnadsreduktion och satsning på kärnkompetens har förändrats de senaste fem åren

Outsourcing av IT-tjänster har ökat storartat de senaste tio åren. Det var efter att Rank Xerox år 1994 outsourcade hela sin IT-avdelning som outsourcingen fick sitt stora genombrott (Augustson och Bergstedt Sten, 1999). The Outsourcing Institute (2001) och Augustson och Bergstedt Sten (1999) menar vidare att outsourcingen har förändrats sedan genombrottet. Motiven till varför företag väljer att outsourca sina IT-tjänster är också något som har förändrats sedan genombrottet år 1994. Dock är det troligt att den största förändringen skett de senaste fem åren.

Gör som jag menar - En studie om budskapets betydelse samt dess påverkan på inre upplevelse och yttre beteende

The purpose of this paper was to understand internal communication?s critical tradition by studying the interface of the subjective experience and the objective behavior within a management team. During almost two years this group was observed, several semi-structured interviews were conducted and a specific incident was analyzed. The interview texts where analyzed, using the Meaning Constitution Analysis developed by Roger Sages (2010) at Lund University. The observations were summarized in sociograms showing relationships in the organization.

Outsourcing av IT-tjänster : en studie av det geografiska närområdets betydelse

Denna magisteruppsats är skriven inom området internationellt företagande. Det är en granskande studie av de tre största nordiska IT-konsultföretagen som bedriver outsourcing av IT-tjänster i Baltikum och Tjeckien. Dessa är TietoEnator, EDB och WM-data. Vi har även studerat två leverantörer av IT-tjänster i Baltikum, Mandator och Dati.Syftet med den här undersökningen har varit att se vilka faktorer som gör att företag i stor utsträckning fortsätter att outsourca delar av verksamheten, trots att ett flertal forskningsrapporter visar att det inte alltid är lönsamt.Analyserna visar att de faktorer som främst förmår företag att fortsätta outsourca är att de anser sig uppnå effektivitet och kostnadsbesparingar. Andra faktorer som anses avgörande är att inblandade parter har lätt att samarbeta och förstå varandra.

Fastighetsförvaltning på entreprenad - effekter vid outsourcing

Outsourcing, som innebär att ett företag köper in tjänster från ett annat företag, har blivit allt vanligare bland fastighetsbolag i dagens samhälle. De outsourcade aktiviteterna rör sig mest om fastighetsförvaltning, men kan även innefatta mycket av de administrativa delarna i en organisation. De fastighetsbolag som idag använder sig av outsourcing pekar gärna på de positiva effekterna som externt upphandlade tjänster innebär så som kostnadsbesparingar, ökad flexibilitet samt möjlighet att kunna fokusera på det som är viktigt. Men att lägga ut tjänster på entreprenad innebär inte bara positiva effekter, det finns även nackdelar. Samtidigt som man kan fokusera på det som är viktigast genom att lägga ut en mindre viktig aktivitet på entreprenad innebär det även förlorad kontroll.

Försäkringskassans förnyelsearbete : en studie av organisatoriskt lärande vid förändringsarbete

The Swedish government corporation Försäkringskassan is currently undergoing large organizational changes. Modifications are made regarding the national insurance system and work procedures. In this study we have investigated the procedures of change with the aim of identifying which pedagogical processes in work procedures that enables organizational learning. Furthermore, the study aimed at gaining insight of how the work procedures enable organizational learning in a learning organization. We have utilized case study tradition to examine specific occurrences in their natural environment to thereby understand the matter of investigation.

Hur företagskulturen påverkar designers arbetssätt : En fallstudie på ett IT-företag

Through a case study at an IT company we have attempted to ascertain how a company's organizational culture affects its designers' way of working. By examining what ?type? of designers the employees are and how this is reflected in their work, we hope to have correctly determined what their organizational culture looks like and thereby have achieved a plausible result in our study.Aside from two interviews with the company's CEO, we also performed eight observations at the company, where we tried to blend in with the employees, to better determine their way of working together.We have found that the designers' trust in their own instincts has led them to rarely act on feedback from clients ? they only pick out the proposals which have a ?mainstream? potential. We have also discovered that their design approach is something they don't feel inclined to discuss amongst themselves. As it is often ?indescribable?, they go with their intuition and unspoken design conventions..

"Hej hej, här kommer jag!" : En studie om små barns köns- och subjektskapande genom lek i förskolerummet

Vi har i den här uppsatsen undersökt hur de yngsta barnen i förskolan skapar sig som könade subjekt genom lek i förskolans rum. För att undersöka detta har vi gjort videoobservationer på en förskoleavdelning med barn i åldern 1-3 år. Inspirationen till de teoretiska perspektiven har framförallt kommit från Hillevi Lenz Taguchis arbeten om feministisk poststrukturalism och begreppet intra-aktion. Intra-aktion syftar till förhållandet mellan människor samt mellan människor och materialitet, så kallat icke-människor.Genom att titta på det inspelade materialet har vi valt ut ett antal situationer som transkribe-rats och närlästs. På så sätt har markörer, avbrott, intensifiering och skiften i leken samt mel-lanrummet mellan barn och material kunnat synliggöras.

Handelsutvecklingen efter Lettlands självständighet : En studie om ekonomisk transition under perioden åren 1993 fram till 2004

The main purpose of this essay is to investigate if Latvia´s pattern of trade has become more similar to the mature market economies, after Latvia´s independence 1991.Today, the intra-industry trade (IIT) dominates the trade of mature market economies. One of the pioneers of intra-industrial trade is Paul Krugman, who was the first to emphasize the importance "of scale and consumers' desire for variety" in explaining the basis for modern commerce. Customers get more variety and usually cheaper goods when the market gets bigger. I mainly use the modern trade theories to explain the trade pattern in Latvia. To measure how Latvia has developed its intra-industry trade, and thereby is approaching the mature market economies´ trade pattern, I use the Grubel-Lloyd index (GL-index).

Kontorsskiftets påverkan på organisationskulturen : - Ett skifte från cellkontor till öppet kontor -

The essay discusses the effects that changes to the office plan have on organizational culture. Information about actual change as well as expected change in organizational culture was gathered before the empirical research was initiated. The empirical research was carried out at the Customer Logistics department at Ericsson through: an interview with a manager in charge of the relocation and design of the office, a manager for the specified department and also five employees of this department. The empirical studies show that there was a significant change in organizational culture and that results were not always as expected. There was a loss in symbolic actions, which needed to be compensated for, a perceived reduction in spontaneous communication, and a mixed response of perceived change in social interaction.

Affective organizational commitment: Känslomässigt engagemang till en av Sveriges största arbetsgivare

Dagens arbetstagare anses vara mer intresserade av att göra karriär än att vara lojal mot en enda arbetsgivare (Parment & Dyhre, 2009). Vad kan då arbetsgivaren göra för att skapa ett engagemang och en lojalitet som knyter arbetstagaren till organisationen så att denne stannar kvar? Denna studie handlar om känslomässigt engagemang, så kallat affective organizational commitment, och är en kvalitativ undersökning. Genom semistrukturerade intervjuer med åtta förskolepedagoger/arbetsledare samt två anställda inom Human Resources (HR) avdelningen på Stockholms stad undersöktes känslomässigt engagemang till organisationen. Resultatet visade att det finns ett starkt känslomässigt engagemang hos personalen till sin enhet men inte till Stockholms stad i sin helhet.

Framgång i det kreativa företaget

From a management point of view, enabling organizational creativity is often referred to as reducing immediate control, increasing autonomy and enhancing the access to slack resources. At the same time, the business environment of today is fiercer than it was only a decade ago, and this renders a quest for more efficient approaches to competitively run a business. This paper aims to examine creative industries and more specifically try to identify a set of elements that are common for successful companies. As this industry has not been subject to any considerable array of studies, this thesis seeks to establish a structure for how to take both organizational models and leadership theories into account when developing an understanding for the process, organization and leadership of the creative business. By studying six separate creative companies, our findings suggest that conventional theories on organizational creativity do not adequately account for all factors that contribute to these companies' creative success.

Intranät uppifrån och nedifrån : Skillnader i åsikter mellan ledning och personal ? en fallstudie

Our society has become more and more digitalized and we have access to more information than ever before, which has had an effect on both our personal and professional lives. This change has naturally also changed the way in which organizations are structured and how they communicate ? both internally and externally. Intranets, e-mail and other technical channels are an important part of most organizations in-house communication today.The aim of this study is to examine how the internal communication in a medium-sized firm, CranabSlagkraft in the north of Sweden, works. The focus in the study is on the existing intranet, and if there are any differences in the opinions between the firms leaders and the employees that works in the production.

Outsourcing ? motarbete eller samarbete

Det är idag vanligt att företag outsourcar drift, förvaltning och utveckling av sina IT-system till större konsultföretag. Detta görs bland annat för att uppnå effektivisering genom att ta del av stordriftsfördelar som väntas medföra en kostnadsbesparing för företaget. Andra orsaker är kvalitetsförbättring, kompetensförsörjning och flexibilitet. Det finns många strategiska mål som skall uppfyllas och dessa bygger på ett partnerskap där många inblandade individer skall samarbeta. Vi tror att huruvida en outsourcing fungerar eller inte avgörs i samarbetet mellan beställare och utvecklare och att ett dåligt fungerande samarbete kan generera stora kostnader.

Organisationsklimatets betydelse för anställdas välbefinnande

The main aim of the study was to examine the importance of organizational climate for affective job-related wellbeing. A further aim was to investigate potential differences in employee level in the experience of organizational climate and wellbeing. Another purpose was to see if there was agreement in the view of the organizational climate among the employees. Questionnaires were collected from 44 employees at a chain store. Results showed that Integration, Involvement, Supervisory Support, Training, Welfare, Innovation and Flexibility, Goal Clarity, Efficiency, Effort, Performance Feedback, Pressure to Produce and Quality had a great influence on Enthusiasm but only Pressure to Produce and Welfare correlated with Anxiety.

<- Föregående sida 12 Nästa sida ->