Sök:

Affective organizational commitment

 Känslomässigt engagemang till en av Sveriges största arbetsgivare

Dagens arbetstagare anses vara mer intresserade av att göra karriär än att vara lojal mot en enda arbetsgivare (Parment & Dyhre, 2009). Vad kan då arbetsgivaren göra för att skapa ett engagemang och en lojalitet som knyter arbetstagaren till organisationen så att denne stannar kvar? Denna studie handlar om känslomässigt engagemang, så kallat affective organizational commitment, och är en kvalitativ undersökning. Genom semistrukturerade intervjuer med åtta förskolepedagoger/arbetsledare samt två anställda inom Human Resources (HR) avdelningen på Stockholms stad undersöktes känslomässigt engagemang till organisationen. Resultatet visade att det finns ett starkt känslomässigt engagemang hos personalen till sin enhet men inte till Stockholms stad i sin helhet. Den tematiska analysen visar att identitet, frihet och ansvar, trygghet, utveckling, tillhörighet och samsyn, ledarskap samt stolthet har betydelse för ett engagemang i denna organisation. HR-avdelningens inverkan på känslomässigt engagemang undersöktes och visade sig genom chefstöd gynna en högre grad av affective organizational commitment. Med tydligare värderingar och enhetlighet skulle detta engagemang kunna höjas.Nyckelord: Affective organizational commitment (AOC), Organizational commitment (OC) och känslomässigt engagemang.

Författare

Caroline Jonsson Marika Lilja

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..