Sök:

Outsourcing av IT-tjänster

En utredning av hur och varför motiven kostnadsreduktion och satsning på kärnkompetens har förändrats de senaste fem åren


Outsourcing av IT-tjänster har ökat storartat de senaste tio åren. Det var efter att Rank Xerox år 1994 outsourcade hela sin IT-avdelning som outsourcingen fick sitt stora genombrott (Augustson och Bergstedt Sten, 1999). The Outsourcing Institute (2001) och Augustson och Bergstedt Sten (1999) menar vidare att outsourcingen har förändrats sedan genombrottet. Motiven till varför företag väljer att outsourca sina IT-tjänster är också något som har förändrats sedan genombrottet år 1994. Dock är det troligt att den största förändringen skett de senaste fem åren. Detta på grund av den snabba utvecklingen inom IT, den ökade konkurrensen samt den ökade globaliseringen. Två motiv som har förändrats är kostnadsreduktion och satsning på kärnkompetens. I detta examensarbete har därför undersökts huruvida motiven kostnadsreduktion och satsning på kärnkompetens har förändrats de senaste fem åren och varför. För att undersöka detta användes metoden litteraturstudie för att kunna studera material från och med 1998 fram till och med 2004. Resultatet visar ingen större förändring vad gäller motivens betydelse. Dock går det ana att satsning på kärnkompetensen ansågs vara något viktigare år 1998 och att kostnadsreduktion ansågs viktigast år 2003. Det råder dock ingen entydighet om vilket motiv som var viktigast respektive år.

Författare

Johanna Simonsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..