Sök:

Sökresultat:

801 Uppsatser om Internt varumärkesarbete - Sida 2 av 54

Valet att inte outsourca - En kvalitativ studie av synen pÄ supportfunktioner hos tvÄ fallföretag.

De tvÄ fallföretagen, Kronosept AB och Unilever Bestfoods AB,vÀljer att inte outsourca en specifik supporttjÀnst pÄ grund av ett ifrÄgasÀttande av outsourcingens möjligheter till kostnads-reducering, samt den upplevda risk för en nedsÀttning av kvalitén. Kronosept AB upplevde Àven en ökning av företagets flexibilitet till följd av att behÄlla funktionen internt, samt att vÀrderingen avföretagets personal hade en pÄverkan pÄ beslutet. Unilever Bestfoods AB ser möjligheterna i att behÄlla supportfunktionen internt för att ytterligare utveckla densamma. Supportfunktionen blev dÄ ett komplement till företagets kÀrnkompetens..

Att implementera ett internt socialt nÀtverk : En anpassning för en mindre organisation

Under de senaste Ären har anvÀndningen av interna sociala nÀtverk (ISN) markant ökat. En orsak till detta kan vara den ökade anvÀndningen av publika sociala nÀtverk (sÄ som Facebook eller Twitter) pÄ arbetstid, dÄ detta tenderar att sÀnka arbetsmoralen och effektiviteten hos de anstÀllda. Ett ISN fungerar i princip som ett socialt medium, men dock innanför ett företags eller organisations interna vÀggar och fokuserar mer pÄ att frÀmja samarbete, kommunikation och kunskapsutbyte. Detta examensarbete utreder hur man kan implementera ett ISN i en mindre organisation och fÄ det att leva i ett företags vardag. Vanligtvis anvÀnds ISN inom större företag för att frÀmst hitta och dela kunskap inom organisationen.I denna avhandling kommer jag (baserat pÄ genomförda metoder) skrÀddarsy ett grÀnssnitt för Xtractor Interactive AB i ett ISN som heter Totara Social.

Graybox-baserade sÀkerhetstest : Att kostnadseffektivt simulera illasinnade angrepp

Att genomföra ett penetrationstest av en nÀtverksarkitektur Àr komplicerat, riskfyllt och omfattande. Denna rapport utforskar hur en konsult bÀst genomför ett internt penetrationstest tidseffektivt, utan att utelÀmna viktiga delar. I ett internt penetrationstest fÄr konsulten ofta ta del av systemdokumentation för att skaffa sig en bild av nÀtverksarkitekturen, pÄ sÄ sÀtt elimineras den tid det tar att kartlÀgga hela nÀtverket manuellt. Detta medför Àven att eventuella anomalier i systemdokumentationen kan identifieras. Kommunikation med driftansvariga under testets gÄng minskar risken för missförstÄnd och systemkrascher.

Ekonomistyrning i kommuner : -Hur uppnÄs effektiv resursanvÀndning till en bra kvalitet?

Den offentliga verksamhetens effektivitet och kvalitet Àr nÄgot som diskuterats flitigt de senaste Ären. Syftet med uppsatsen Àr att föreslÄ förbÀttrade arbetssÀtt för en effektiv resursanvÀndning för vissa kommunala verksamheter. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ metod i huvudsak baserad pÄ intervjuer för att fÄ reda pÄ hur olika kommuner resonerar kring frÄgan. Den teoretiska referensramen har tillkommit efter att intervjumaterialet analyserats och dessa komponenter har efter en problemdiskussion utmynnat i en slutsats.För att effektivt utnyttja sina resurser krÀvs dels en respekt för att budgetar inte fÄr överskridas, ett bra internt samarbete mellan politiker och tjÀnstemÀn och en gynnsam organisationskultur. Yttre goda omstÀndigheter som exempelvis ett bra geografiskt lÀge och en god infrastruktur kan skapa attraktivitet och dÀrigenom höja skatteunderlaget och dÀrigenom skapa stordriftsfördelar vilket i sin tur sÀnker kostnaderna per brukare.

Avsaknaden av internt upparbetade varumÀrken i de finansiella rapporterna : ett problem för investerare?

År 2005 infördes IASBs redovisningsstandarder i EU-lĂ€nderna. IASBs förestĂ€llningsram innehĂ„ller kvalitativa egenskaper vars Ă€ndamĂ„l Ă€r att öka de externa anvĂ€ndarnas anvĂ€nd-barhet av informationen i företagens finansiella rapporter. De ökade kravet pĂ„ anvĂ€ndbarhet har lett till att fokus pĂ„ immateriella tillgĂ„ngar ökat och en sĂ„dan immateriell tillgĂ„ng Ă€r varumĂ€rken. Idag fĂ„r internt upparbetade varumĂ€rken inte redovisas i de finansiella rapporterna enligt IAS 38. Åsikterna gĂ„r isĂ€r huruvida avsaknaden av internt upparbetade varumĂ€rken i balansrĂ€kningen har betydelse för investerare eller ej nĂ€r de fattar investeringsbeslut.Syftet med denna uppsats Ă€r att ge lĂ€saren en fördjupad förstĂ„else för investerarnas intresse angĂ„ende att internt upparbetade varumĂ€rken inte fĂ„r redovisas i de finansiella rapporterna och om detta har nĂ„gon betydelse för deras investeringsbeslut.

CSR ur ett medarbetarperspektiv : hur pÄverkas medarbetaren och hur integreras CSR i företagskulturen?

År 2005 infördes IASBs redovisningsstandarder i EU-lĂ€nderna. IASBs förestĂ€llningsram innehĂ„ller kvalitativa egenskaper vars Ă€ndamĂ„l Ă€r att öka de externa anvĂ€ndarnas anvĂ€nd-barhet av informationen i företagens finansiella rapporter. De ökade kravet pĂ„ anvĂ€ndbarhet har lett till att fokus pĂ„ immateriella tillgĂ„ngar ökat och en sĂ„dan immateriell tillgĂ„ng Ă€r varumĂ€rken. Idag fĂ„r internt upparbetade varumĂ€rken inte redovisas i de finansiella rapporterna enligt IAS 38. Åsikterna gĂ„r isĂ€r huruvida avsaknaden av internt upparbetade varumĂ€rken i balansrĂ€kningen har betydelse för investerare eller ej nĂ€r de fattar investeringsbeslut.Syftet med denna uppsats Ă€r att ge lĂ€saren en fördjupad förstĂ„else för investerarnas intresse angĂ„ende att internt upparbetade varumĂ€rken inte fĂ„r redovisas i de finansiella rapporterna och om detta har nĂ„gon betydelse för deras investeringsbeslut.

Spelar kontrollokus och frivillighet roll för upplevelser  av anstÀllningsotrygghet?

FörĂ€ndringarna pĂ„ arbetsmarknaden har lett till en ökadkĂ€nsla av anstĂ€llningsotrygghet för arbetskraften.(Hartley,Jacobson, Klandermans, & van Vuuren, 1991) Syftet med denhĂ€r studien var att undersöka om ett internt kontrollokus ochfrivillighet för anstĂ€llningsformen samt yrket samverkar föratt ge mindre anstĂ€llningsotrygghet. Även variablernafrivillighet, kontrollokus, anstĂ€llningsbarhet samt ett pardemografiska variabler undersöktes för att prediceraanstĂ€llningsotrygghet. Urvalet bestod 69 stycken lokalvĂ„rdaresvarade som pĂ„ enkĂ€ten. Den multipla hierarkiskaregressionsanalysen visade att ett internt kontrollokus ochfrivillighet inte samverkar för att ge lĂ€gre anstĂ€llnings-otrygghet . DĂ€remot framkom att Ă„lder, vĂ„rdnadsform ochkontrollokus kunde predicera anstĂ€llningsotrygghet.Resultaten beror troligen pĂ„ att variabeln frivillighet ensaminte gav mindre anstĂ€llningsotrygghet, vilket kan ha berott pĂ„att urvalsgruppen var homogen vad det gĂ€ller bland annatĂ„lder, kön och anstĂ€llningsform. .

Web Services: visioner, fördelar, nackdelar

Integration av system har varit ett aktuellt omrÄde under de senaste Ären. Det har dÄ frÀmst handlat om integration av system internt pÄ företag. En av anledningarna till det stora intresset av web services Àr möjligheterna att integrera olika system, exempelvis stordatorbaserade och Windowesbaserade system med varandra. Web services handlar om att kunna integrera system, bÄde internt pÄ ett företag och externa mellan olika företags olika typer av system. Allt detta görs via Internet och bygger pÄ att man utgÄr i frÄn standards nÀr man bygger web services.

Internt upparbetade elitfotbollsspelare -En tillgÄng eller kostnad?

Bakgrund och problemdiskussion: De senaste decennierna har andelenkunskapsföretag ökat i samhÀllet. Det Àr personalstyrkan som, via sinakunskaper och fÀrdigheter, Àr en grundförutsÀttning för att företaget ska kunnagenerera intÀkter, vilket ocksÄ Àr fallet för fotbollsklubbar. SvFF införde 2001 enelitlicens med krav pÄ svenska elitfotbollsklubbars ekonomi. I denna elitlicenstillÀts klubbarna att aktivera externa spelarförvÀrv som immateriella tillgÄngar ibalansrÀkningen. Vi anser att Àven de internt upparbetade tillgÄngarna bordeaktiveras enligt rekommendationerna i RR 15.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur det vore möjligt för svenskaelitfotbollsklubbar att aktivera internt upparbetade spelare i balansrÀkningen,och att ÄskÄdliggöra andra eventuella förÀndringsomrÄden.Metod: Studiens empiri bygger pÄ primÀrdata som insamlats genom strategisktutvalda intervjuobjekt.

Identifiering av viktiga steg vid processen att utveckla och implementera en IT-strategi

IT-strategier Àr komplexa och det kan för ett mindre företag i nÀringslivet vara svÄrt att selektera vad som bör ingÄ i en IT-strategi. FrÀmst kan det vara svÄrt att veta hur tillvÀgagÄngssÀttet ser ut för att internt utforma en IT-strategi utan extern hjÀlp.För att undersöka problemomrÄdet har ett antal intervjuer genomförts med experter inom omrÄdet. Studien visar att det övervÀgande antalet organisationer idag utvecklar sin IT-strategi internt utan extern hjÀlp. IT-strategierna har formulerats och implementerats pÄ ett lyckosamt sÀtt vare sig informell- eller formell metod anvÀnts. Dock visar studien att formella metoder leder till ett mer strukturerat och vÀldokumenterat arbete.

Var finns kundvÀrdet?: en fallstudie om hur B2B-företag
hanterar kundvÀrde i sin verksamhet

Att förstÄ sina kunder Àr en grundlÀggande faktor för att bedriva en framgÄngsrik affÀrsverksamhet. Men hur gör man för att förstÄ sina kunder och hur ökar man det upplevda kundvÀrdet? Företag Àr idag allmÀnt dÄliga pÄ att ta reda pÄ vad kunderna egentligen efterfrÄgar, stora resurser lÀggs pÄ utveckling av omrÄden som företaget internt anser Àr viktigt. Men inte nödvÀndigtvis kunderna. Vi utförde en fallstudie med tre svenska företag, för att ta reda pÄ hur man gÄr till vÀga för att utveckla kundvÀrde samt hur synen internt i företaget kan skilja sig beroende pÄ vad man har för arbetsuppgifter.

KÀrnvÀrden - nÄgot att luta sig tillbaka mot : En studie om betydelsen av ett företags kÀrnvÀrden

Denna kvalitativa uppsats har studerat hur ett företag i Mellansverige arbetar med att internt vara en attraktiv arbetsgivare. Vidare har uppsatsen identifierat att företagets vÀrderingar har en viktig betydelse för det interna arbetet med employer branding. Företagets grundlÀggande vÀrderingar benÀmns kÀrnvÀrden och Àr nÄgot som genomsyrar hela verksamheten. PÄ grund av att företaget lÀgger stor vikt vid sina kÀrnvÀrden var vi intresserade av att ta reda pÄ hur företaget arbetar med dessa. Vi identifierade att företaget anvÀnder sig av olika kÀrnvÀrden internt och externt och ville dÀrför undersöka om detta skapade nÄgra problem för personalen.

Design och dimensionering av internt kabelnÀt för havsbaserad vindkraftpark

För att kunna upphandla ett elsystem med erforderlig prestanda till en havsbaserad vindkraftpark krÀvs att köparen stÀller krav pÄ sÀljaren. För att kunna göra detta krÀvs att ett antal utredningar görs. För detta behöver bl.a. ett internt kabelnÀt designas. En kabels vÀxelströmsresistans bestÄr av en likströmskomponent och en tillsatskomponent.

NÀr tiga Àr silver och tala Àr guld - hur organisationer behandlar negativ publicitet internt

Syftet med uppsatsen Àr att öka förstÄelsen för hur organisationer som utsÀtts för negativ publicitet bör kommunicera med medarbetarna, för att bibehÄlla deras förtroende för organisationen. Vi har genomfört en kvalitativ fallstudie dÀr vi samlat in vÄr empiri genom semistrukturerade intervjuer. UpprÀttandet av en dialog Àr det effektivaste kommunikationsmedlet för att kommunicera med medarbetare. För stora organisationer Àr det svÄrt att upprÀtta en genomgÄende dialog pÄ alla nivÄer, och Àven om den i viss mÄn förekommer i den dagliga kommunikationen, sÄ uppstÄr svÄrigheter nÀr negativ publicitet ska kommuniceras pÄ ett internt plan. Trots att begrÀnsade resurser kan hindra optimal kommunikation vid negativ publicitet, Àr det viktigt att ledningen inte tiger, utan kommenterar det intrÀffade.

Den stÀndiga förÀndringen : En komparativ studie i vinstdrivande fo?retag och ideella organisationers varuma?rkesarbete pa? sociala medier

AbstractTitle: The constant change - A comparative study of profit companies and nonprofit organizations' brand management through social mediaAuthor: Agnes Nobel & Matilda VallgrenTutor: Daniel LövgrenPurpose: The purpose of this thesis was to study profit companies and nonprofit organizations? branding and strategic communication on social media. If social media has supported with new interaction with stakeholders and hence affected the branding work. Also if there are any differences between profit companies and nonprofit organizations.Method/Material: The method that is used in the article is a qualitative research. The research is based on conversations interviews conducted with eight organizations, four profit companies and four nonprofit organizations.Main results: The main result showed that all organizations are actively involved with social media in their strategic communication when in order to increase the interaction with stakeholders and thus strengthen their brand identity. It turned out that all organizations have not adapted the brand to social media, but worked with the organizations values ??and only applied the trademark on social media.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->