Sök:

Att positionera företagsnamnet som varumärke

en fallstudie av Älvsbyhus


I samband med att konkurrensen ökar inser företag vikten av att positionera det egna företagsnamnet som varumärke för att lyckas på marknaden. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur företag internt använder sitt företagsnamn vid positionering. För att uppnå syftet genomfördes personliga intervjuer med VD, marknadsdirektör och produktionschef på AB Älvsbyhus. För att skapa en unik och svårimiterad position har det framkommit att företag är beroende av hur väl det internt lyckas med att bygga det egna företagsnamnet som varumärke. Studien visar att företag internt positionerar det egna företagsnamnet som varumärke genom att stå fast vid sin övertygelse om vad varumärket står för och förmedla denna bild till de anställda och intressenterna. Vidare försöker företag styra kulturen för att lyckas få de anställda att förmedla den bild av företagsnamnet som varumärke som ledningen önskar. För att lyckas med intern positionering av företagsnamnet som varumärke krävs det även att företag är lyhörda och lyssnar till intressenternas uppfattning för att på så vis uppnå företagets önskvärda image.

Författare

Carina Zolland Ulrike Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..