Segmentrapportering - innebär utökade upplysningskrav en konkurrensnackdel för företag?
IFRS 8SegmentrapporteringKonkurrensnackdelägarkostnaderVerkstads- och läkemedelsbranschenManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Segmentrapportering är ett ämne som diskuterats alltmer de senaste åren och analytiker ställer allt högre krav på att få mer detaljerade upplysningar om företags segment. Detta har slagit igenom även hos IASB som nyligen utfärdade IFRS 8, en standard om segmentrapportering som kommer att träda i kraft den 1 januari 2009. Standarden innebär bland annat att företag ska redovisa samma information om sina segment externt som ledningen använder sig av internt för att fatta beslut. Dessa krav om mer detaljerad information har väckt en debatt angående de konkurrensnackdelar som det kan innebära för företag. Andra intressenter än just analytikerna har också tillgång till företagets finansiella rapporter, vilket innebär att exempelvis konkurrenter, kunder och leverantörer kan utnyttja denna information för att tillgodogöra sig fördelar på det upplysande företagets bekostnad. Genom att beskriva och analysera reglerna kring segmentrapportering är det vår avsikt att utreda huruvida mer detaljerade upplysningar kan innebära en konkurrensnackdel för företag.