Sök:

Uppmärksamhet av Internetannonser

En studie om de kognitiva uppmärksamhetsprocesserna

Idag exponeras varje person för upp till flera tusen annonsbudskap per dag. Annonseringen på Internet ökar och människor översköljs med färgglada, blinkande annonser så fort de går in på Internet ? men forskning har visat att många av annonserna helt ignoreras. Författarna till denna studie hade för avsikt att studera den bakomliggande psykologiska processen som förklarar varför vissa annonser på Internet uppmärksammas medan andra helt ignoreras, samt studera faktorer som påverkar denna process. Genom litteraturstudier, observationer och intervjuer har författarna förstått att det finns två kognitiva uppmärksamhetsprocesser: den exogena/stimulansdrivna processen som härrör från den varseblivande processen och den endogena/målstyrda processen som härrör från en samverkan mellan läsbeteendet på Internet och hjärnans minnessystem. Hjärnan tillämpar de olika processerna vid olika tillfällen. Då en person söker efter information tillämpas den endogena/målstyrda processen av hjärnan och då hon surfar utan specificerat mål tillämpas den exogena/stimulansdrivna processen. Hjärnan tycks kunna skifta mellan de olika processerna utan ansträngning när syftet med surfandet ändras. Influerande faktorer till processerna har i slutsatserna identifierats som: (i) övertygelse, attityder och värderingar, (ii) kontroll, (iii) psykologiska faktorer, (iv) Internetannonsernas sammanhang, (v) stimulanser, (vi) engagemangsnivå, (vii) förmåga och kunskap, (viii) behovsmedvetande, (ix) innehållsrelevans och (x) tidspress.

Författare

Gertrude Katende Maria Alriksson

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..