Sök:

Sökresultat:

6019 Uppsatser om Internal motivation - Sida 54 av 402

Tillbaka till arbetsmarknaden? : Fem individer med sjukersättning resonerar kring att återgå i arbete.

The aim of this study was to examine how individuals with disability pension reason about a return to work. Action theory, as presented by Berglind, was used as theoretical approach. Qualitative interviews were conducted with five individuals who have disability pension due to mental illness. The respondents describe how they weigh benefits and disadvantages against each other. The main reason for a return to work is economical.

Så kan arbetstagare stimuleras till en ihållande kreativ idégenerering : En studie om motivation och kreativitet

För att organisationer ska klara av att möta nutidens stora omställningar samt den ökandeglobala konkurrensen bör de eftersträva en kontinuerlig utveckling och ett systematisktarbete med innovation. Idag talas det om att den kreativa kapaciteten hos individen ochorganisationen utgör grunden för innovation och att organisationer idag är mer beroende avsina kreativa förmågor än sina materiella tillgångar. För att utveckla individens kreativitetkrävs stimulering av expertis, kreativ förmåga och motivation.Syftet med denna studie var att ta reda på hur Volvo CE industriarbetare kanstimuleras för att uppnå en ihållande kreativ idégenerering. Vi har försökt besvara fyraforskningsfrågor för att kunna uppfylla syftet. För att kunna besvara dessa har vi gjortdatainsamlingar genom enkät och gruppintervju.

Ledarnas tankar och teorier vid motivationsarbete : En studie utförd på ett hälsoföretag

ABSTRACTDenna uppsats var en undersökning av motivationsarbetet på ett hälsoföretag i Sverige. Syftet med undersökningen var att beskriva vad hälsoföretaget använder sig av för teorier och metoder för att motivera sina klienter. Uppsatsen baserades på fyra intervjuer och två observationer. Personerna som ingick i undersökningen var alla anställda på företaget. Ledarna använder sig av olika teorier och modeller för att motivera sina deltagare.

Dansundervisning under lupp : En studie i dansundervisning ur ett designteoretiskt perspektiv

In this study we examine trade patterns between Turkey and 13 member states of the European Union and how these have developed over the time period of 1983 ? 2006. To represent the industrial and agricultural goods included in the study we look at the United Nations Standard International Trade Classification (SITC). Following, we investigate internal differences in the EU by selecting four countries each to represent the Northern and Southern countries of the EU. Internal differences were studied in relation to the amount of trade occurring between Turkey and the Northern and Southern countries.

-Jag kan detta, vad kan du? : Ledares och medarbetares uppfattning om kunskaps- och informationsöverföring i ett produktionsföretag

Introduction: More and more companies have realized that keeping and using the knowledge in their companies is getting more important to get or keep a competitive advantage. The companies? organizational culture and knowledge management are essential to create knowledge transfer. Also that the employees and the leaders of the company knows how knowledge- and information transfer arknkoe done best for them. That is why we chose our purpose to be:The aim is to understand the differences between managers and employees perception about knowledge- and information transfer in a manufacturing company.

Motivation på hantverksgymnasium

SAMMANFATTNING Titel: Motivation på hantverksgymnasium. Författare: Stefan Erlandsson och Grete Hallum. Vår studie bygger på kvalitativa intervjuer från hantverksprogrammet, inriktning glas. Syftet med studien är att ta reda på varför eleverna har sökt sig till en så pass udda utbildning samt vad de tycker påverkar deras motivation till lärande i skolan. För att nå detta mål genomförde vi en intervjustudie baserad på sex elevers yttranden samt en litteraturstudie för att få en bild av vad tidigare forskning skrivit om elevers val av gymnasieprogram och deras motivation i skolan.

Relationen mellan monetära belöningar, motivation och prestation: en kvantitativ studie av tillverkande- och tjänsteföretag

Företag betraktar ofta monetära belöningar som ett verktyg för att motivera anställda och få dem att prestera bättre. Tidigare studier har visat att monetära belöningar har en påvisad positiv effekt på motivation samt prestation men det finns även studier som har indikerat motsatsen. Forskare argumenterar för att det existerar faktorer som påverkar relationen mellan monetär belöning, motivation och prestation, dock är det relativt okänt vilka dessa faktorer är. Syftet med uppsatsen är att undersöka relationen mellan olika monetära belöningar, motivation och prestation samt identifiera faktorer som kan inverka på denna relation. Vi ville även undersöka fördelningen av monetära belöningar.

Varför går du till jobbet? : En kvalitativ studie om motivation i arbetslivet

Studiens övergripande syfte är att undersöka motivation i arbetslivet. Studiens syfte bröts ner i tre frågeställningar. Den första handlar om vilka motivationsfaktorer som kan påverka viljan att gå till jobbet. Den andra handlar om vilka motivationsfaktorer som har störst betydelse och varför dessa tillskrivs den betydelsen. Studiens tredje och sista frågeställning handlar om hur de olika motivationsfaktorerna kan användas för att öka medarbetarnas motivation.Den tidigare forskningen utgår från Maslows och Herzbergs teorier om motivation.

Mellanstadieelevers motivation till ämnet idrott och hälsa : en kvantitativ undersökning

BakgrundIdrottsundervisningen i Sverige har genomgått stora förändringar under den tid det funnits i skolan. Det är idag ett populärt ämne bland eleverna på mellanstadiet. Det finns dock elever som inte känner att ämnet är vidare intressant. De verkar sakna motivation för ämnet. Hur undervisningen ser ut, vad den innehåller för aktiviteter och vad eleverna gör på fritiden, kan vara avgörande för elevernas motivation.SyfteSyftet med uppsatsen är att utveckla kunskap om mellanstadieelevers motivation till och syn på ämnet idrott och hälsa.

Har ni tänkt på det här med värdet av underhållning?: En kvalitativ studie av företags investeringar i ståuppkomik

The use of entertainment in various kinds of business events has recently increased in popularity among Swedish firms. Often, stand-up comedians are hired to entertain the employees or customers during these happenings. Generally, the firm invests a considerable amount of money in this service and is furthermore willing to pay a premium for a famous comedian. Although the market for this type of service is fairly large, the knowledge of the motives behind the investments is yet limited.A grounded theory study is carried out exploring the purpose of the entertainment as well as the rationales behind the preference for a famous comedian over an unknown. Two general types of contexts (internal and external) are identified and a number of objectives related to each type are distinguished.

Vilka motivationsfaktorer är det som ligger bakom toppsäljares framgång?

Denna kvalitativa motivationsstudie utfördes på åtta svenska toppsäljare och utgick i från Vallerands hierarkiska modell om inre och yttre motivation (1997) och även från Czikszentmihalyis teori om flow (1990). Syftet med studien var att ta reda på vilka motivationsfaktorer som förenar toppsäljare. Toppsäljarna intervjuades enskilt genom en semistrukturerad intervjuguide. En tematisk analys utfördes på utskrifterna från intervjuerna och analysen undersöktes utifrån tre huvudkategorier: inre motivation, yttre motivation, och flow. Resultatet visade att toppsäljarna hade en stark inre drivkraft att utvecklas, att nå egna mål och uppnå positiva känslotillstånd av själva utförandet.

Learning by doing - En studie om hur små managementkonsultfirmor arbetar med kunskap

Management consulting firms are an important part of the knowledge economy and they capitalize on the analytical ability and knowledge of their employees. Much research have been made on large consulting firms and their management of knowledge, but little is known about how small consultancies manage their knowledge. Even less is known about the management of knowledge in small consultancies specialized in change management. These firms rely solely on senior consultants and focus on the human aspect of organizational development. This thesis aims to show how these firms manage their knowledge and also provide an understanding of why.

Vem är motiverad? : Åtta kvalitativa intervjuer med lärare om motivationsbeteende i religionskunskapsundervisningen

The purpose of my study is to explore teachers reasoning regarding the motivation of students in religious education. I investigate the teachers' expectations of the students' behaviors which are being judged by the teachers, in order to assess whether the students their classes are motivated or not.                      In order to present views of the teachers? reasoning, the study uses qualitative method and is based on interviews, conducted with eight different high school teachers.The results show that teachers tend to expect the motivation of the students to contradict their own expectations before starting a course or they presume that the expectations are going to be confirmed in class. Furthermore teachers seem to have preconceived ideas regarding how motivated or un-motivated students behave in class.

Värdedrivare i buyout-investeringar av noterade private equity-bolag - En empirisk studie av 15 svenska buyout-investeringar 1998-2012

Sweden is a world leader in listed private equity and ranked fifth in the world in market capitalization. The sector is attracting increasing interest from the investment community. However, the private equity industry in Sweden has historically poor reputation and is criticized for creating value through high leverage, multiple riding and severe cuts. This study analyzes value creation drivers in buyouts from the perspective of the private equity firm using a dataset of 15 realized buyouts by private equity firms listed on NASDAQ OMX Nordic Stockholm. The methodology used separates the value contribution of leverage on the private equity firm's return from internal operational improvements and external variations in transaction multiples.

Motivation och självförtroende: kan elevernas motivation
till att tala öka genom att arbeta med individ- och
gruppstärkande övningar?

Syftet med vårt utvecklingsarbete var att göra en kvalitativ studie för att se om elevernas motivation till att tala, kunde öka genom övningar som var inriktade på att stärka elevernas självförtroende. Vi gjorde undersökningen i en klass där vi i samråd med handledaren valde ut sex elever att koncentrera oss på för att underlätta vårt arbete. Dessa sex elever intervjuades två gånger, i början och i slutet av vår undersökning. Eleverna jobbade under fem veckor med grupp- och personstärkande övningar och parallellt med dessa fick de även göra en talövning per vecka. Under hela vårt utvecklingsarbete observerade vi eleverna, och de fick även föra loggbok efter varje övningstillfälle.

<- Föregående sida 54 Nästa sida ->