Sök:

"Neej, inte matte..."

hur en varierad matematikundervisning
kan påverka eleverna till en positivare syn och ökad
motivation till ämnet


Syftet med föreliggande arbete var att undersöka om en varierad undervisning i matematik kan påverka eleverna till att få en positivare syn och ökad motivation till ämnet. Undersökningen genomfördes i en år 4 med 18 elever. Vi gjorde ett utvecklingsarbete som omfattade sju lektionstillfällen, som genomfördes i en lektionsserie, med varierat innehåll och upplägg. En enkät lämnades ut som en förundersökning och en annan lämnades ut efter avslutad undervisningsserie. Deltagande observationer skedde kontinuerligt under den verksamhetsförlagda utbildningen. Av undersökningens resultat framgår att elevernas inställning till matematik har förändras till det bättre efter undervisningsserien. Detta resultat är fastställt genom en statistisk undersökning, som visade att den statistiskt säkerställda skillnaden låg på 99% nivå. I en för- och efterundersökning där eleverna fick rangordna ämnet matematik bland sex andra skolämnen, kunde vi även där fastställa en statistisk säkerställd skillnad men då på 95% nivå. Genom fastlagda resultat går det att se att en varierad undervisning skapar en positivare inställning och ökad motivation till ämnet matematik hos eleverna.

Författare

Anna Norén Theresa Nyström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..