Sökresultat:
328 Uppsatser om Interaktiv hälsokommunikation - Sida 11 av 22
Multimedia eller inte multimedia, det Àr frÄgan.
Is it possible, and suitable, to use multimedia in classic literature studies at Swedish upper secondary school? What alternatives are there? Is there any foundation in the curriculum for an expanded conception of text as in multimedia? Will the conception literacy support use of multimedia in classic literature studies, and in what ways? How do we generally look upon the definition text, is it only printed letters, or something more? To get an answer to the questions we decided to examine a number of theories, Gardner?s theory about the different intelligences, the conception literacy and the expanded text concept. In these three theories we took our starting-point for the following work. The main subjects became two interactive sights on Internet and one CD-ROM, all containing classic literature. Our previous knowledge in this subject field was very meager. This work has given us an opportunity to discover some of the multimedia that is available, and the result we have come to is that multimedia absolutely belongs in studies of classic literature as well as in other subjects.
Personalstrategier i IT-företag
De tydligaste slutsatserna vi har kommit fram till i vÄr undersökning, Àr att företag bör satsa pÄ att erbjuda, de mjukvaruutvecklare som har en anstÀllning, intressanta och roliga arbetsuppgifter. De arbetssökande, som Ànnu inte har en anstÀllning, motiveras frÀmst av ett bra arbetsklimat. Företagen bör inte, oberoende om de ska attrahera arbetskraft eller fÄ personal att stanna kvar, konkurrera med lönesÀttning dÄ, individerna i vÄr undersökning, ansÄg att det endast gav effekt tills att de nÄtt en viss lönenivÄ. I jÀmförelsen mellan företagen har vi inte observerat nÄgon speciell skillnad, gÀllande vilka faktorer som företagen tror motiverar mjukvaruutvecklarna. Eftersom Sony Ericsson Àr ett större och mer vÀlkÀnt företag mÄste mindre företag, som Ajilon, anpassa sina personalstrategier sÄ att de blir mer attraktiva.
Förenklad akustiksimulering för interaktiv miljö
Detta examensarbete Àr gjort i samarbete med iOpera AB i Kramfors. iOpera Àr ett företag som just nu arbetar med ett projekt som innefattar virtuell musikteater pÄ internet. Deras vision Àr att skapa ett större intresse för opera dÄ den genren har kommit i skymundan i den nya musikindustrin pÄ internet. Denna uppsatts handlar om att hjÀlpa iOpera med akustiksimuleringar eftersom akustiken i den virtuella miljön Àr vÀldigt viktigt för att skapa ett mervÀrde i deras projekt.Med hjÀlp av datorprogrammet CATT-Acoustic kan man simulera akustiken i ett rum. Genom att definiera absorptionskoefficient och diffusionskoefficient pÄ rummets alla ytor samt placera ut kÀlla och mottagare skapas möjligheten att simulera.
Vad möjliggör den interaktiva skrivtavlan i undervisningen? : LÀrarens förhÄllande till en artefakts meningserbjudanden
Studien behandlar lÀrares förhÄllningssÀtt till den interaktiva skrivtavlan som artefakt i matematikundervisningen. Syftet Àr att, genom videobservation och intervju med tre lÀrare, se vilka potentiella nya möjligheter den interaktiva skrivtavlan genererar till och varför lÀrarna vÀljer att arbeta med den under matematiklektioner. VÄrt fokus ligger pÄ artefaktens relation till lÀrandet samt tidsaspekten. Materialet bearbetades utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv dÀr fokus lÄg pÄ lÀrares och elevers samspel med den interaktiva skrivtavlan som artefakt. Vi har Àven sett till lÀrarnas anvÀndande i relation till begreppet meningserbjudande, affordance.
SÀljarens företagsöverlÄtelse : Resultatet av entreprenörens historia
Vi vill i studien skildra tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€ttet vid en överlĂ„telse för att fĂ„ en förstĂ„else för vad processen innebĂ€r för den enskilda företagaren. För det andra vill vi redogöra sĂ€ljarens perspektiv pĂ„ vĂ€rden som finns i det existerande företaget och som inverkar i överlĂ„telseprocessen.En kvalitativ fallstudie med utgĂ„ngspunkt i en induktiv ansats har genomförts med strukturerade och ostrukturerade intervjuer. Samtliga intervjuobjekt har varit anonyma för att möjliggöra informationsdelgivande. ĂverlĂ„telsen skedde parallellt med studiens gĂ„ng och dĂ€rför har studien Ă€ven haft en interaktiv forskning.Hur överlĂ„telseprocessen blir beror pĂ„ företagarens tidigare erfarenheter. Egenskaperna en företagare besitter samt mĂ„len som finns för överlĂ„telsen och dess finansieringsbehov Ă€r andra pĂ„verkande faktorer.
Visualisering av banarbeten med hjÀlp av ArcIMS
Denna rapport behandlar ett examensarbete som har genomförts pÄ Banverket. NÀr Banverket utför banarbeten kan det bli störningar i tÄgtrafiken och de som trafikerar jÀrnvÀgen mÄste informeras. Idag finns denna information i tabellform i en databas och tabellerna kan vara svÄra att förstÄ. Examensarbetets syfte var att visa hur man med hjÀlp av GIS (Geografiska Informationssystem) kan presentera banarbetena pÄ ett tydligt sÀtt. En interaktiv karta pÄ Banverkets intranÀt har gjorts med hjÀlp av programvaran ArcIMS (Arc Internet MapServer).
UPPLEVD RUMSKLANG : En studie i olika gestaltningar av rumsklang med en visuell referens
Denna rapport undersöker om olika gestaltningar av rumsklang ger högre gradperceptuellt realism med en visuell referens. Undersökningen baseras pÄ denforskning inom rumsklang och perception av dessa som skett tidigare. I dessa fall utanen visuell referens. I detta fall undersöks gestaltningen som ges av konvolutionsreverb,fördröjningsnÀtsreverb och en kombination av dessa. För att undersöka detta skapadestre videoklipp med samma bild och samma ljudeffekter med skillnad i denreverbteknik som anvÀndes.
LÀrares uppfattning om bedömningsmatriser pÄ Hotell/restaurangprogrammet och Livsmedelsprogrammet
Syftet Àr att undersöka vilken uppfattning en grupp lÀrare i Hotell och restaurang- och Livsmedelsprogrammet har om bedömning och betygsmatriser för att fÄ ett underlag till bedömningsmatriser. Vi har genomfört en kvalitativ intervjuundersökning pÄ tre olika gymnasieskolor i tre olika kommuner. Resultatet av undersökningen visar pÄ en positiv instÀllning till bedömning och betygsÀttning, resultatet visar ocksÄ pÄ en tveksamhet bland lÀrarna till sjÀlva utformningen av kriterierna, som inte ger en stabil grund för en likvÀrdig bedömning. Ett mer samlat och fortlöpande underlag i matriser kunde underlÀtta betygsÀttningen nÀr kursen Àr slut. Slutsatsen i vÄrt arbete Àr att det har varit intressant och nya vinklingar pÄ problemen har stÀndigt dykt upp med nya tankar och lösningar som följd pÄ detta.
Datorspel för lekfull och interaktiv teckeninlÀrning: utvÀrdering och vidareutveckling av en prototyp
The aim was to evaluate and suggest improvements for the prototype TIVOLI (sign-learning via computer-based playful interaction). The game purposed to give children who need signing as augmentative and alternative communication enhanced signing skills. Three children in need of signs played TIVOLI at home during 4-5 weeks. Data contained parental interviews, Talking Mats interviews, assessment of signing competence before and after the evaluation period and game protocols. One game interaction per child was filmed.
Varseblivning av objekt i digital grafik : pÄverkan vid förÀndring av textur.
Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur förÀndring av material pÄverkar varseblivningen av objekt nÀr formen lÀmnas oförÀndrad. Detta kan vara av intresse dÄ spel med realistisk grafisk stil blir mer och mer högupplöst vilket samtidigt stÀller högre krav pÄ de grafiska utvecklarna att framstÀlla verklighetstrogna material.Jag har utfört en kvalitativ undersökning med personintervjuer av sex personer. Dessa sex personer har fÄtt se tre objekt dÀr de fÄtt definiera objektets syfte. Intervjupersonerna fick sedan se objekten med olika material dÀr mina frÄgor haft som mÄl att fÄ respondenten att motivera uppfattat material samt det uppfattade materialets egenskaper. De intervjuades motiveringar om objekt och material har jag sedan tolkat utifrÄn litteratur om psykologi, frÀmst om kategorisering som George Lakoffs bok "Women, Fire, and Dangerous Things" (1990) beskriver.Min undersökning har visat att uppfattningen av textur kan förÀndra ett objekts syfte och funktion.
Simulerad interaktiv arbetsmiljö : FrÄn teori till design och implementering
This is a thesis on D-level. In a previous course, at our program Computer Science, we came up with an idea of how to improve/complement training for new employees who are situated in a stressful workplace at companies who are in a constant need of rehiring. We developed this concept and came up with an idea for a simulator that could train staff as well as relieve stress and tension for new employees. The idea matured and became a Serious Game simulator based on a dual-wield Wii-controlled PC-based simulator with Bluetooth support.The purpose of this paper is to produce a design concept for a simulator as well as conducting research on the topics: mental and physical learning abilities, psychomotor abilities, visual perception, hand-eye coordination, confidence, simulators and Serious Games. The conducted research will be the foundation for the design concept which will be implemented in our co-workers', Henrik Djerf & Daniel Gomez-Ortega, prototype.
IKT inom den pedagogiska verksamheten : Ur ett sociokulturellt perspektiv
Denna litteraturstudie avser att behandla IKT inom den pedagogiska verksamheten. UtgÄngspunkten Àr att konkretisera IKTs artefakter, sÄ som datorer och interaktiva skrivtavlor av bÄde lÀrare och elever. Genom en systematisk litteraturstudie har vi hittat aktuell forskning som problematiserar vÄrt syfte. Den aktuella forskningen pekar mot att elever övervÀgande anvÀnder datorn till att skriva med i skolan, men Àven att söka information för att fÄ mer kunskap. Det framkommer Àven att det Àr förnuftigt att lÄta elever anvÀnda datorer i tidig Älder för att bli förtrogen med den, dÄ datorn anvÀnds genom hela skolgÄngen.
Grafisk formgivning : Ăstersjöfestivalen
I denna slutreflektion beskriver vi tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€ttet för att skapa en grafisk profil och webbplats för Ăstersjöfestivalen i Karlshamn. MĂ„let var att skapa en profil som passade en bred mĂ„lgrupp och förmedlade den kĂ€nslan Ăstersjöfestivalen ger till besökarna. Vi presenterar hur det har varit att arbeta med en kommun som klient, hur det har varit att skapa en interaktiv webbapplikation med funktioner som sammanfogar en karta med en gĂ€stbok, samt hur det har varit att producera nĂ„got som kommer synas av en stor publik. Utöver detta reflekterar vi över denna process och ger vĂ„ra tankar och Ă„sikter om projektets gĂ„ng. In this final project essay we will describe the procedure for making a graphic profile and website to Ăstersjöfestivalen in Karlshamn.
Vidareutveckling av Bokia.se : en interaktiv mötesplats pÄ Bokia.se
HÀlsingelivs Àr en idéel organisation som hjÀlper lokala producenter i hÀlsingland att fortbilda sig inom omrÄden, som berör deras verksamhet och erbjuder tjÀnster för att utveckla nya produkter.De har idag en egen hemsida som behandlar nyheter inom organisationen och intressanta artiklar för producenter i omrÄdet.VÄr uppgift Àr att skapa en digital plattform för HÀlsingelivs, att anvÀnda i sin utbildning, som erbjuder sÄvÀl kontakt mellan producenterna. Samt möjlighet till att hitta och ta in digitalt lagrade media i form av filmer och text.Rapporten gÄr igenom tankeprocessen, planeringen och utförandet samt teoretiska och praktiska lösningar att arbeta i HTML, PHP programmering, SQL, CSS samt JavaScript för att skapa en digital mötesplats som innehÄller forum, anvÀndarfunktioner, uppladdning av media, profildesign, sökfunktioner mm. Den ger Àven en överblick i att jobba med Google API för sökfunktion samt phpbb3-anpassning av en redan fungerande login/registreringsfunktion pÄ den egna sidan. Rapporten gÄr Àven igenom teoretiska problem gÀllande anpassningen till öppen kÀllkod och implementering av externa system..
Ett brinnande intresse, Ett aktionsbaserat utvecklingsprojekt
BAKGRUND: BorÄs brandkÄrsmuseum var i behov av en ny hemsida med pedagogiska funktioner och anvÀndarvÀnligt grÀnssnitt. Uppdraget gavs till den pedagogiska institutionen vid högskolan i BorÄs och resulterade till slut i det hÀr examinationsarbetet. SYFTE: Att skapa en lÀrande och interaktiv hemsida, frÀmst riktad till skolungdomar, som förmedlar den historia BrandkÄrsmuseet i BorÄs representerar. Samtidigt kommer vi att studera den process dÀr vi tillsammans med uppdragsgivarna utformar hemsidans innehÄll och funktion METOD: En aktionsbaserad ansats med inspiration av Lev Vygotskijs lÀrandeteorier. För systemutvecklingen har man utgÄtt frÄn ?Vattenfallsmodellen? och ?TvÄstegsmodellen?.