Sök:

Sökresultat:

1048 Uppsatser om Intention - Sida 2 av 70

Glad, positiv och serviceminded : Hur ordval i platsannonser för rekryterartjänster påverkar läsarens affekt samt intention att söka tjänsten

Platsannonser är en viktig del av organisationers rekryteringsprocess, då människor kan finna en tjänst intressantare än en annan enbart beroende på platsannonsernas utformning. Potentiella sökande till annonserade tjänster söker hellre vissa tjänster för att annonserna som beskriver dem ökar läsarens positiva affekt. De vanligaste formuleringarna i svenska platsannonser för rekryterartjänster är anglicismer och positivt laddade adjekltiv, och syftet med denna studie var att undersöka hur dessa formuleringars förekomst i platsannonser för rekryterartjänster påverkar läsarens affekt, samt Intention att söka tjänsten. Undersökningsdeltagarna var 118 PAO-studenter. Fyra enkäter användes, varje enkät innehöll en av fyra platsannonser som beskrev samma tjänst men med olika ordval, samt frågor om affekt och Intention att söka.

En Kock i Spåret - En kvantitativ studie om effekten av inkongruenta sponsringssamarbeten på hög- och låglojala kunders respons till varumärken

The increased media clutter requires of brand managers to be innovative and creative in their choices of marketing communications in order for brands to be salient in the minds of consumers. Recent studies emphasize incongruent marketing as a means of "standing out" from this competitive clutter and reaching existing and new potential customers. The aim of this thesis is to examine the effects of brand incongruent sponsorships (sponsorships which are incongruent with established brand associations) on consumer response to well-established brands from the perspective of high and low levels of loyalty. A quantitative survey was conducted and the results show that incongruent sponsorships improve brand attitude, brand interest and brand credibility, while not affecting ad attitude, purchase Intention and word-of-mouth Intention for customers of low loyalty. For highly loyal customers the findings were that brand attitude, brand interest, brand credibility, purchase Intention and word-of-mouth Intention remained unchanged while ad attitude decreased.

Att vara i kroppen och befinna sig i nuet : en studie om mindfulnessbaserad stresshantering på vårdcentral

This is an examinaton of welfare officers and patients experiences of a course in mindfulnessbased stressreduction in primary care. The authors used a qualitative method and a phenomenological hermeneutics scientific philosophical position. The analys of the data appeared by using three theoretical perspectives; cognitive, coping and Antonovskys Sence of Coherence. The purpose was to get a deeper understanding of what mindfulness is, how a course in mindfulnessbased stressreduction can be arranged and how it is comprehended by the welfare officers and previous participators of the course. To get an opinion of the issue the authors wanted to know the welfare officers Intention of the course, to which patients they provide the course, what the participators thought about their situation before and after the attendence and if they had assimilated the knowledge and if so how it was applicable.

Lärarens intention eller elevernas reception i
filmundervisning

Syftet med vårt examensarbete var att undersöka huruvida lärares Intention vid filmvisning överensstämmer med elevernas reception av samma film. Om dessa två faktorer inte överensstämde, ville vi även titta närmare på vad det var som styrde efterarbetet av filmvisningen: lärarens Intention eller elevernas reception? Dessutom ville vi undersöka om det var någon skillnad på elevernas reception om läraren innan filmvisningen antingen berättade respektive inte berättade om filmen eller gav respektive inte gav anvisningar om vad de skulle titta på i filmen. Undersökningen genomfördes med hjälp av intervju med en lärare, observationer under filmen, enkäter i anslutning till filmen och observationer av lärarens eftersamtal med eleverna. Resultatet av vår studie visade att elevernas och lärarens reception av en och samma film divergerar men att det är lärarens Intention som främst styr efterarbetet.

I en grupp eller som en grupp? - Lärares intentioner och förberedelser inför grupparbete.

Tidigare forskning visar att grupparbete inte alltid utmynnar i ett samarbete mellan eleverna. Forslund Frykedal (2008) har observerat olika former av grupparbete som eleverna själva skapar. Hon menar att elever allt som oftast väljer att dela upp arbetet mellan varandra vilket resulterar i ett individuellt grupparbete. Vi vill därför utgå från lärares perspektiv för att undersöka om det är individuellt eller gemensamt grupparbete som är deras Intention med grupparbete.Vi har genom kvalitativ intervju intervjuat fem verksamma lärare om deras Intentioner och förberedande arbete kring grupparbete. Vår studie visar att lärare har en Intention om gemensamt grupparbete men att deras förberedelser i form av uppgift och gruppsammansättning skapar förutsättningar för ett mer individuellt grupparbete.

Värdepåverkande attribut : En gap-analys av fastighetsmäklares och privatpersoners värdebedömning av småhusattribut

The aim of this study was to investigate whether the Swedish Institute of public health care uses paternalistic information in their alcohol publications. My Intention has also been to examine to what extent the paternalistic information is being used. This is determined simply by how frequently paternalistic information is found in the publications. I chose to analyse five publications that contain alcohol related information and had a clear motive. My results show that all five publications use paternalistic methods with the Intention to change readers, or people in their surroundings, alcoholic behaviour. Though this is quite a small essay, I have suggested extended research of the subject ? preferably of all 176 alcoholic publications presented by the Institute of public health care..

Poängen med syftet : Elevers inställning till historieämnets syfte i GY11

This thesis is a study about wether first year students in Swedish senior high schools understand the learning Intentions and the matter of the subject of history specified in GY 11 introduced in July 2011. The overall question that this master tries to answer is: Do the students understand what and why they are studying history? Three classes studying the first history course in the new system answered a survey regarding five of the specified learning Intentions for the course and their overall opinion of grades and level of knowledge and Intentions. By measuring the level of understanding and the students? general opinion the conclusion is following.

Är Folkhälsoinstitutet paternalistiskt? : ? en undersökning av Folkhälsoinstitutets alkoholpublikationer

The aim of this study was to investigate whether the Swedish Institute of public health care uses paternalistic information in their alcohol publications. My Intention has also been to examine to what extent the paternalistic information is being used. This is determined simply by how frequently paternalistic information is found in the publications. I chose to analyse five publications that contain alcohol related information and had a clear motive. My results show that all five publications use paternalistic methods with the Intention to change readers, or people in their surroundings, alcoholic behaviour. Though this is quite a small essay, I have suggested extended research of the subject ? preferably of all 176 alcoholic publications presented by the Institute of public health care..

Linjechefers intention att fullfölja de förändringar en Human Resource Transformation medfört

I föreliggande studie har det undersökts vad som påverkat linjechefer att fullfölja sina förändrade arbetsförhållanden. Förändringarna är ett resultat efter att en större omorganisation har genomförts, en så kallad Human Resource Transformation. Studien baserades på Icek Ajzens Theory of planned behavior, vars utgångspunkt är individens Intention att utföra ett tänkt beteende. Det antogs, utifrån Ajzen (1991), att de tre faktorerna, attityd, subjektiv norm och upplevd beteendekontroll var av betydelse för Intentionen. Sammanlagt svarade 42 linjechefer från Skatteverket på en enkät om attityder, subjektiva normer och upplevd beteendekontroll gentemot de nya arbetsuppgifterna.

Ungdomars attityder till att köra mopedonyktra

Det övergripande syftet med den här uppsatsen var att undersöka vad som påverkar unga mopedförares Intentioner till att köra alkoholpåverkade.  Ytterligare ett syfte var att belysa de generella attityder till alkohol- och trafikrelaterade frågor som finns bland svenska ungdomar. Samtliga resultat och analyser baserades på en enkätundersökning utförd av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Enkäten vände sig till gymnasieelever och i analyserna behandlades svar från 1 933 elever i åldersintervallet 15 ? 21 år.De statistiska analyserna innefattade ?2-test samt en ordinal logistisk regressionsmodell. Resultaten visade att ungdomarna generellt såg det som oacceptabelt att köra moped med alkohol i blodet.

Elever och skolfusk : en studie om attityder, subjektiv norm, upplevd kontroll, intentioner, rättfärdiganden, motivation samt självvärdering - en applikation av The Theory of Planned Behavior

Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan elevers attityder, subjektiv norm, upplevd kontroll, Intentioner, rättfärdiganden, motivation samt självvärdering i relation till benägenhet att fuska eller att avstå från att fuska. The theory of planned behavior (Ajzen, 2006) har använts som teoretisk modell för en enkätundersökning med 122 elever i grundskolans årskurs 9 och i gymnasieskolans årskurser 2?3. Resultatet av studien visar att Intentionen att utföra ett beteende, som i denna studie är fusk, är den viktigaste prediktorn för beteendet i fråga. I föreliggande studie har även kunnat styrkas att rättfärdigande av eget fusk har en avgörande roll vad gäller beteende och Intention.

Attityd och intention till köp av kakel och klinker

Uppsatsens huvudsakliga syfte har varit att mäta vilka attityder och hur starka Intentioner som finns till köp av kakel och klinker. Undersökningen skulle resultera i en kartläggning av både befintliga och potentiella kunders attityd och Intention till inköp av kakel och klinker.För genomförandet av undersökningen valdes en kvantitativ forskningsansats. En enkät med frågor baserade på Ajzen?s teori om det planerade beteendet (The Theory of planned Behavior) delades ut till 9 butiker och besvarades av totalt 167 respondenter vilka har ingått i analysen. Frågorna i enkäten har tagit fasta på kundens attityd till det specifika beteendet, det vill säga till det eventuella inköpet av kakel och klinker, dennes uppfattade subjektiva norm kring köpet samt vilken egenuppfattad förmåga han eller hon har haft till att genomföra beteendet.

Isaac Newton och den matematiska naturfilosofin

In several scientific and technical educations today we meet mathematical studies in differential- and integral calculus. The classic mechanics is a foundation for the physics and it has made it possible for today's technical developments that we in our everyday life meet and make use of. The Intention for this essay is to give a picture of the person behind this discoveries that changed the science and the world. Besides the purpose to bring the reader on a journey through Isaac Newton's life the main Intention is to give an understanding of the way he discovered the binomial theorem, the differential- and integral calculus, the numerical methods Newton-Raphson's and Newton's interpolation-polynomial, Newtons identities and his classification of third-degree curves and elliptic curves. A derivation of Kepler's first law is also included..

Kan samma produkt upplevas olika? - En kvantitativ studie om hur presentationen av en atypisk produkt och konsumenters shoppingmål påverkar attityd samt köpintention

This study explores how consumers' attitudes and Intentions-to-buy towards an atypical product can be influenced by the presentation of the product and consumers shopping goals. Moreover, another product, which was shown together with the atypical piece, was analyzed in order to investigate context effects. The aim of the study is to provide insights into a rather unexplored subject and help retailers in presenting their assortment in a way which will create a better perception and Intention-to-buy towards the assortment. The study was conducted with the help of two studies, the first one aimed to find an atypical item and to see how attitudes could be affected by differences in presentation by comparing it with a typical item within the same category. The second study used the identified atypical piece in order to see the how attitude and Intention-to-buy could be altered by presentation and consumer shopping goals.

Dialogisk undervisning - en studie av sex pedagogers arbete med skönlitteratur

Syftet med denna studie har varit att få insikt i hur arbetet med skönlitteratur kan läggas upp för att nå ett dialogiskt klassrum, under de senare skolåren. Vår Intention har även varit att undersöka vilka arbetsmetoder som är vanligt förekommande hos de lärare som ingått i undersökningen. Undersökningen bygger på intervjuer med sex pedagoger, varav hälften verksamma på grundskolan och hälften inom gymnasieskolan. Resultatet visar att arbetet med skönlitteratur är utbrett och att arbetsmetoderna till viss del kan beskrivas som dialogiska. Lärarnas Intention är att bedriva en undervisning, vilken syftar till dialog och samspel men det används även metoder som främjar envägskommunikation.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->