Glad, positiv och serviceminded
Hur ordval i platsannonser för rekryterartjänster påverkar läsarens affekt samt intention att söka tjänsten
Platsannonser är en viktig del av organisationers rekryteringsprocess, då människor kan finna en tjänst intressantare än en annan enbart beroende på platsannonsernas utformning. Potentiella sökande till annonserade tjänster söker hellre vissa tjänster för att annonserna som beskriver dem ökar läsarens positiva affekt. De vanligaste formuleringarna i svenska platsannonser för rekryterartjänster är anglicismer och positivt laddade adjekltiv, och syftet med denna studie var att undersöka hur dessa formuleringars förekomst i platsannonser för rekryterartjänster påverkar läsarens affekt, samt intention att söka tjänsten. Undersökningsdeltagarna var 118 PAO-studenter. Fyra enkäter användes, varje enkät innehöll en av fyra platsannonser som beskrev samma tjänst men med olika ordval, samt frågor om affekt och intention att söka. En MANOVA visade inga signifikanta skillnader i positiv eller negativ affekt beroende på annons (p>.05), och en envägs oberoende ANOVA visade inga signifikanta skillnader i intention att söka beroende på annons (p>.05). Resultatet diskuteras, och förslag ges till fortsatt forskning.