Sökresultat:
1072 Uppsatser om Innovativ problemlösning och kreativitet - Sida 36 av 72
Bildskapande : Redskapet för bÀttre sjÀlvuppfattning?
AbstractThe purpose of this investigation is to find out how the pupils can discover and to feel joy in their creative art activity and also to believe in their own ability. The aim is to figure out if creative art activity is able to raise the pupil?s self-image. By literature, pedagogue interviews, and interviews with pupils at the age of ten years old and by action research is the way that I have searched for an answer for my question. The main result is that fantasy, creativity, courage and lust are important parts to develop in the job of raising the self-image.
Kan havregrynsgr?t till frukost p?verka aptiten hos vuxna? En systematisk litteratur?versikt
Syfte: Syftet med den h?r systematiska litteratur?versikten ?r att unders?ka det
befintliga vetenskapliga underlaget g?llande om havregrynsgr?t till frukost
p?verkar aptiten inf?r n?stkommande m?ltid hos vuxna.
Metod: I den h?r systematiska litteratur?versikten har en litteraturs?kning genomf?rts i
tv? olika databaser, Scopus och PubMed. Datum f?r litteraturs?kningen var
2023-01-25. PICOTSS formulerades f?r att systematiskt inkludera relevanta
artiklar.
Inneklimatet pÄ Skoklosters slott : en studie av ett klimatexperiments första Är
Inneklimatet pa? Skoklosters slott a?r pa? vissa ha?ll problematiskt. Mögelangrepp förekommer i somliga rum, frÀmst sÄdana som a?r bela?gna i norrla?ge och da?rmed lite kallare a?n o?vriga rum. Fo?r att finna en lo?sning pa? mo?gelproblemen inleddes va?ren 2013 ett trea?rigt experiment vars syfte var att utro?na om mo?gelproblemen skulle kunna undvikas med aktiv klimatstyrning, vilket inte funnits innan experimentet.
Innovativ utmatningsteknik : Mediumstor bulkförvaringslösning
This master thesis was done for a company called BRUKS which is active in woodprocessing,bio-energy and bulk material handling industry. The idea for the master thesis wasto develop a new reclaiming method for silos where wood chips are being stored. A mediumsegment of between 1000 ? 5000 m3was defined as the segment with the most sales potential.Two different concepts were produced, one for new constructions and one for rebuildingalready existing silos.In the beginning of the master thesis a lot of time was spent on visiting different BRUKSoffices and customers to get an overview of the industry and the product. This informationwas the basis when the idea generating phase began.
Marknadschefens bÀsta vÀn i framtiden
Att faststÀlla en strategi ? det Àr fokus för denna uppsats. För företag i en starkt förÀnderlig
bransch blir lÄngsiktig fokusering mycket betydelsefullt. Med denna uppsats Àmnar vi skapa
förstÄelse för reklambranschens utveckling och framtida krav för att utgöra underlag för en
strategiutformning för framtidens byrÄ - vi vill identifiera marknadschefens bÀsta vÀn i framtiden.
För att möjliggöra detta har vi utgÄtt frÄn följande tre nyckelomrÄden: Det första berör den
produkt som marknadchefen kommer att efterfrÄga för att tillgodose sina krav pÄ
kommunikation i framtiden. Det andra omrÄdet berör den typ av relation och det arbetssÀtt som
marknadschefen önskar att sin byrÄ prÀglas av.
Bland mÄlarfÀrg och toner : En kvalitativ studie om förskollÀrares syn pÄ estetik
Syftet med studien var att, utifrÄn en kvalitativ ansats, undersöka nio förskollÀrares syn pÄ estetik i förskolan. Genom kvalitativa, semistrukturerade intervjuer ville vi ta del av förskollÀrarnas personliga tankar om och erfarenheter av estetik. Vi Àmnade undersöka hur de beskriver den estetiska verksamheten, deras roll och förhÄllnings-sÀtt till omrÄdet. Resultatet visade att förskollÀrarna framhÄller estetik som betydelsefullt, men att begreppet Àr svÄrtolkat. FörskollÀrarna redogjorde för att estetiska aktiviteter sker dagligen, dÄ frÀmst via musik och bild.
En grisbil eller en grisbilen?: en undersökning av andrasprÄkselevers samarbete vid skriftlig övning
Syftet med detta arbete var att studera hur nÄgra andrasprÄkselever pÄ SFI anvÀnder varandra som resurser vid tvÄ olika samarbetsuppgifter. Datainsamlingen bestÄr av transkriberade bandinspelningar frÄn första respektive andra skrivuppgiften. Vi utgick frÄn hypotesen att samarbetsinlÀrning resulterar i positiv interaktion som i sin tur gynnar sprÄkutvecklingen. Resultatet av denna undersökning visar att det som diskuteras mest under dessa samarbetsuppgifter Àr innehÄllsepisoder. Uppgifter som ger utrymme för kreativitet och fantasi visar att de ger fler antal repliker.
AnvÀndandet av poesi i undervisningen : effekter pÄ barns sprÄkutveckling
The study focuses on the use of poetry in language teaching in the lower grades in the Swedish school. Poetry has a reputation of being an art form with such specific rules and structures that children and teachers think that it is something that they do not have the ability to work with. The purpose of this study is to get an understanding of how poetry is used in educating children. My research is based on the following questions. To which extent is poetry being used in schools and how is it being used?Can you as a teacher see any effects on childrens language development by using poetry?As a part of my study I have met with and interviewed four different people, who in one way or another is involved in teaching children. Two working teachers in the lower grades, one pedagogical resource and one artist that work with teachers in reaching different goals through the help of aesthetic processes.
Skaparlust och inspiration i slöjden : Vad inspirerar elever och hur arbetar lÀrare för att inspirera eleverna?
Uppsatsen bygger pÄ kvalitativa intervjuer i grupp med elever ur Ärskurs 6 och 8, samt individuella intervjuer med lÀrare i textil och trÀslöjd. Jag undersöker inspirationens betydelse i slöjden och om det finns nÄgot specifikt som kan öka lusten att skapa, och som lÀrare - öka möjligheterna att inspirera. Jag finner att inspirationen ur elevperspektiv i stort Àr platsbunden och att den förvÀntas infinna sig i slöjdsalens miljö och genom lÀrarens engagemang. Andra faktorer som pÄverkar inspirationen Àr uppgifternas utformning och innehÄll samt existensen av förlagor. LÀrarna förvÀntar sig att eleverna sjÀlva till större del ska finna inspiration och lust frÄn sin omgivning utanför skolan.
Handen och tanken : Den kreativa processen i slöjdÀmnet
Sammanfattning:Uppsatsens syfte har varit att undersöka hur slöjdlĂ€rare ser pĂ„ den kreativa processen i slöjdĂ€mnet, den sĂ„ kallade slöjdprocessen, vilken funktion den kan fylla och hur den kan lyftas fram i undervisningen. För att söka svar pĂ„ dessa frĂ„gor har jag intervjuat fem verksamma slöjdlĂ€rare om deras syn pĂ„ processen och vilka metoder de tillĂ€mpar i sin undervisning. En genomgĂ„ng av litteratur i Ă€mnet visar att elever har svĂ„rt att förstĂ„ vad som Ă€r syftet med slöjdundervisningen. Ămnet anses inte ha betydelse varken för framtida arbetsliv eller fortsatta studier. Jag menar i den hĂ€r studien att slöjdĂ€mnet, förvaltat pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt, kan ha stor relevans för bĂ„de framtida studier, arbetsliv och inte minst elevernas utvecklande av sjĂ€lvkĂ€nnedom.
Design i Slöjdundervisningen
Design Àr en stor del av vÄrt samhÀlle. Som studenter pÄ slöjdlÀrarutbildningen vid Göteborgs universitet har vi upplevt att design fÄr en allt större plats i undervisningen. Studien undersöker vilka kopplingar det finns mellan design och slöjd och hur man kan arbeta med det i skolan. I studien har 10 designstudenter vid Göteborgs universitet och Linköpings universitet blivit intervjuade. I studien anvÀndes kvalitativa intervjuer som metod.
En Uppdaterad Arbetsplats
MÄlet för mig i det hÀr examensarbete har varit att skapa en kollektion möbler anpassade för mitt koncept om en uppdaterad arbetsplats. Syftet har varit att dÀr igenom bidra till utvecklingen av alternativa konceptuella arbetsplatser med utrymme för mycket kreativitet.Med utgÄngspunkt i litteraturstudier, företagsanalyser och det formulÀr jag bad ett antal nyckelpersoner att besvara har jag bildat mig en egen uppfattning om hur ett nytt alternativ till kontorsarbetsplats kan komma att se ut för att fungera pÄ bÀsta sÀtt och lÄtit den uppfattningen styra utformningen hos de enskilda komponenterna.Resultatet Àr en kollektion av fjorton delar som utmanar förestÀllningen om hur en kontorsmöbel ska se ut och dÀr form, materialmöten, och hantverkskaraktÀr stimulerar det kreativa sinnet. Jag tÀnker mig en arbetsplats med ett utbud av sociala ytor för sammarbete och kommunikation, drivkraften bakom ett kreativt företag, men ocksÄ möjligheter till avskÀrmning. Inga platser eller möbler Àr personliga utan istÀllet inbjuds till flexibel rörlighet och variation i sittandet. Konceptet passar bÄde större och mindre företag, nya som gamla..
Vilka faktorer pÄverkar Generation Y:s arbetsmotivation?
Det sker förÀndringar pÄ arbetsmarknaden samtidigt som det sker ett generationsskifte. En ny generation ? Generation Y ? har gjort sitt intÄg. Hur denna generation ser pÄ sin arbetsmotivation och vilka faktorer de drivs av var utgÄngspunkten för denna studie. I studien deltog tio individer anstÀllda inom en sÀljorganisation, dÀr data samlades in med kvalitativa intervjuer.
Simulerat kreativt resonemang i matematikförelÀsningar
Empirical research shows that a possible reason why Swedish students mathematical knowledge deteriorates can be a too big focus on imitative reasoning, i.e. recalling solutions or follow algorithms, and a lack of creative mathematical reasoning, i.e. when a student construct his/her own solution and motivates its plausibility with mathematically well-founded arguments. The purpose of this study is therefore to examine if, and in what way, lecturers can provide students an opportunity to learn creative reasoning by simulating creativity in their presentations of examples. Six lectures were observed and 22 task situations were analyzed with respect to three aspects; reflection, plausibility and mathematical foundation, which are to be present in the situation if the reasoning will be seen as simulated creative.
Styrda bildskapande aktiviteter i förskolan : Hur de sker och vad Àr mÄlsÀttningen med aktivitetrna?
Föreliggande studie har som syfte att ta reda pÄ hur en mÄngkulturell skola bemöter mÄngfalden samt studera hur pedagogerna tar tillvara pÄ den mÄngfald som rÄder. Det hÀr Àmnet ses som aktuellt dÄ mÄnga skolor idag har en mÄngfald. För att kunna skapa oss en bild över hur pedagogerna ser pÄ den mÄngkulturella skolan har vi Àven valt att ta reda pÄ deras syn pÄ skolan samt hur dem ser pÄ begreppet mÄngfald. Dessa frÄgor bör stÀllas för att kunna ta reda pÄ hur skolan sedan bemöter mÄngfalden och om pedagogerna tar tillvara pÄ den mÄngfald som rÄder. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod som Àr i form intervjuer.