
Sökresultat:
774 Uppsatser om Innovation - Sida 22 av 52
Entreprenörsjakten AB. : En studie i organisatorisk kommunikation
Från att en organisations främsta fördel skulle vara att vara förutsebar för sin omgivning och spela på säkra kort till kravet på förmågan att uppfylla de roller i det oklara och flytande som värdenätverket kräver, vilket främjar kreativitet och Innovation, är steget långt. Nätverkssamhällets nya och fler platser att sprida information på ger nya möjligheter och krav för utvecklandet av den organisatoriska kommunikativa förmågan. Avgörande för framgång är organisationers utvecklande av ett bredare strategiskt fokus och utvecklandet av entreprenörskap är avgörande för ett optimalt fungerande i det nya nätverkssamhället. (Hamrefors, 2009)Entreprenörsjakten AB är en organisation som kan hjälpa samhället att utveckla människors entreprenöriella förmåga för att dessa i sin tur skall skapa nytt värde eller ekonomisk framgång. Frågan är vilka åtgärder behövs för att Entreprenörsjakten AB skall utveckla sin organisatoriska kommunikativa förmåga så att den stödjer innovativ utveckling, nytt värde eller ekonomiska framgång för organisationen i synnerhet och samhället i allmänhet.Det är de fyra verksamhetsdimensionerna; process, struktur, social interaktion och omvärldsrelationer som spelar avgörande roller vid utvecklande av organisatorisk kommunikativ förmåga.
Produktutveckling av musikinstrument för personer med nedsatt rörelseförmåga i händer och/eller armar
I denna rapport kommer du som läsare kunna ta del av en redogörelse över det arbete som den undertecknade gruppen har utfört i kursen KPP305, Examensarbete produktutveckling, 30hp. Detta arbete har sin grund från en tidigare läst kurs, på Mälardalens Högskola, som gick under namnet Industridesign 2. Under denna kurs utdelades en uppgift som bestod i att ?möjliggöra musicerande för funktionshindrade?, och gruppen tog därmed fram ett visuellt koncept över ett fotanpassat instrument för människor med rörelsehinder i överkroppen. Detta examensarbete kan ses som en fortsättning på den just nämnda uppgiften.Under hela projektet har gruppen haft en nära dialog tillsammans med människor som befinner sig inom berörande branscher såsom instrumentbyggare, reumatiker, funktionshindrade med flera.
Heel Me
High heels ? a fashion that has not gone out of style after hundreds of years. Despite their esthetic advantages, high heels become uncomfortable and harmful after repetitive and long term use. With this as a starting point, Huyen Nguyen ? a student at the Innovation Engineering Program at the University of Halmstad ? decided to make a final thesis project.
The project goal has been to combine the esthetic advantages of high heels and bring a comfortable solution to the equation.
Kategorisering av idésyften : En kvalitativ analys av idéer i Volvo Construction Equipment?s idéhanteringssystem
Syftet med detta examensarbete är att på uppdrag av Volvo Construction Equipment hitta en metod för att hantera och kategorisera idéflödet i deras idéhanteringssystem Interact. Den metod som användes var kvalitativ innehållsanalys. Slutsatsen är att metoden gick att använda för att kategorisera idéflödet men att ett material som sträcker sig över många ämnen tenderar att sänka tillförlitligheten på resultatet. Vidare bedöms materialet som detta arbete har producerat kunna användas för att bättre ta tillvara på idéer, vilket uppskattas av Volvo Construction Equipment..
Design för våra sinnen : En kvalitativ studie över hur design påverkar välbefinnandet
Datum:10 juni, 2013 Nivå:Kandidatuppsats i Innovationsteknik, 15 hp Institution:Akademin för Innovation, Design och Teknik, IDT, Mälardalens Högskola Författare:Philip dos Santos Jadidi , 1990; Amanda Nydahl , 1987 Titel:Design för våra sinnen En kvalitativ studie över hur design påverkar välbefinnandetHandledare:Petra Edoff Nyckelord:EBD (Evidensbaserad design), Design, Välbefinnande, Väntrum, Sinnen. Frågeställning:Hur kan ett ökat välbefinnande skapas via utformningen av den fysiska miljön i ett väntrum utifrån våra sinnen? Syfte:Studiens syfte är att undersöka och skapa riktlinjer för att öka välbefinnandet hos patienter, utifrån att skapa en miljö som tar hänsyn till de fem olika sinnena (syn, lukt, smak, hörsel, känsel). Metod:Studiens tillvägagångssätt genomfördes kvalitativt. Där teori insamlades via en omvärldsanalys från bland annat olika elektroniska databaser som Google, Google Scholar, PsycInfo, Sage Journal, ScienceDirekt och Google Books.
Från idé till förändring: process- och produktinnovation inom processindustrin
Åren mellan 1950-1965 ses som första generationens Innovationsprocess genom att allt fler företag ökade sin användning av Innovationsprocesser i samband med den teknologiska utvecklingen i företagen som kännetecknas av den här perioden. Innovation innebär i korthet att något nytt åstadkoms eller att något redan existerande förnyas. Innovationer är ett måste att använda sig av för att företaget ska ha en chans att hålla sig kvar på markanden trots att konkurrensen bara blir starkare och starkare. Det finns flera typer av Innovationer, två exempel är produktInnovation och processInnovation. Dessa två Innovationstyper är ofta väldigt nära kopplat till varandra och svåra att skilja på.
Från idé till förändring: process- och produktinnovation inom processindustrin
Åren mellan 1950-1965 ses som första generationens Innovationsprocess genom
att allt fler företag ökade sin användning av Innovationsprocesser i samband
med den teknologiska utvecklingen i företagen som kännetecknas av den här
perioden. Innovation innebär i korthet att något nytt åstadkoms eller att
något redan existerande förnyas. Innovationer är ett måste att använda sig
av för att företaget ska ha en chans att hålla sig kvar på markanden trots
att konkurrensen bara blir starkare och starkare. Det finns flera typer av
Innovationer, två exempel är produktInnovation och processInnovation. Dessa
två Innovationstyper är ofta väldigt nära kopplat till varandra och svåra
att skilja på.
Innovationsprocesser i Sverige : Stegen mot en marknadsetablering
Syftet med denna studie är utredande och avser att utifrån Shane & Venkataramans teori om idéers uppkomst, MIRPs teori om Innovationsprocesser och Sarasvathys teori om causation och effectuation explorativt beskriva och deduktivt tolka Innovationsprocesser i Sverige. Problemformuleringen lyder: Hur uppkommer och utvecklas idéer till Innovationer i Sverige?Empirin baseras på fyra intervjuer med representanter för fyra olika objekt vilka alla genomgått en Innovationsprocess. I resultatdelen beskrivs dessa processer för att sedan analyseras utifrån de tre valda teorierna.Slutsatserna i studien är att Innovationsprocesser i Sverige, med varierande avvikelser, uppkommer och utvecklas i enlighet med de tre bakomliggande teorierna..
Informationsförsörjning i intranätmiljöer : Kommunikativ innovation
Kommunikativ Innovation är ett hett forskningsområde med tanke på web 2.0. Interaktion mellan människor uppstår kontinuerligt i vardagen och det är just i dessa konstellationer som ny kunskap genereras, information delas och erfarenhet bekräftas.Uppsatsen fokuserar på innovativ kommunikation i intranätmiljöer. Syftet är att undersöka resultatet från den årliga enkätundersökningen av verksamhetsportalen på företag X med målet att generera nya perspektiv på portalens potential ur ett kommunikativt perspektiv. Intentionen med uppgiften är att generera ett resultat som är i linje med de förväntningar systemets användare har och företagets strategiska målsättning att vara en kunskapsstark, homogen organisation med starkt intern kultur.Strategin har varit en metodkombination med en primär kvantitativ studie omfattande 378 respondenter i en online enkätundersökning samt en kompletterande kvalitativ intervju. Även det vetenskapliga perspektivet är dualistiskt och innefattar såväl en hermeneutisks som en pragmatisk syn på undersökningen.
Skivbolagsbranschen och Internet : En jämförelse mellan major- och indiebolag
Purpose: To analyze and clarify differences between indie and major labels in the use of and attitude towards the Internet as a marketing and distribution channel.Method: In this study, we use mostly qualitative but also quantitative methods. Representatives from four record labels, two indie and two major labels have been interviewed, and we have also examined the companies? activities on the Internet.Conclusions: This study points to a number of differences between indie and major labels. Indie labels are generally more open to business development and Innovation. As for marketing, indie labels make use of web services such as Myspace and Facebook to a greater extent than major labels.
Dokumentation för innovation : Ett försök till användande av KIT Metoden i ett tillverkande företag.
Denna studie bygger ett försök att använda ?KIT Metoden? för att förbättraarbetsmiljön för maskinförare på ?Transporten?, en interntjänst på företaget SSAB.Metoden används då författarna anser att den kan lämpa sig bra för personal utan attdet stör deras arbete. KIT metoden är utarbetad för att fånga ?nuet? och den är intetestad på ett tillverkande företag. Författarna ansåg att förbättringsarbete tillarbetsmiljö kan lida av att de brister som uppkommer under förarens arbetspass ofta ärdolda problem som förarna inte kan kommunicera på något bra sätt till andrainblandade.
Linjärstyrning för aluminiumprofiler : Framtagning av prototyp
This thesis describes the development ofa linear guidance system suited for NORCAN's aluminium profiles. The work took place at LP Innovation, a small technical consulting company, located in Uppsala. The work started with gathering and searching for information. A lot of the information was found in product catalogs, but my supervisor was also a great source of knowledge, as well as the other engineers at the company. I also had the opportunity to work with the rea lprofiles, to get a feeling and greater understanding how they were supposed to be used. With the use of sketching and CAD, a number of concepts were generated.
Badrumsinteriör: Produktutveckling av badrumsserie för Space Interiör
Syftet med detta examensarbete har varit att ta fram badrumsinteriör för företaget Space Interiör innehållande kommod, spegelskåp och högskåp eller motsvarande. Bakgrunden till projektet har varit att uppdragsgivaren önskat att utveckla sitt sortiment för badrumsinredning. Målgruppen för projektet var enligt angivelse personer under 35 år boendes på en yta mindre än 50 m2. Nyckelorden från företaget var smart förvaring samt Innovation.Den teori som behandlats i projektet rör sådan som varit relevant för utvecklingsarbetet så som ergonomi, material och dess underhåll, standarder samt det som påverkar det estetiska uttrycket. Arbetet har varit målstyrt och har därför utförts enligt en stage-gate-modell som lämpar sig för denna typ av projekt.
Innovation i start-up och storföretag : En studie om kommersialisering av modern bioteknik inom skogsindustrin i Sverige
Den svenska skogsindustrin står inför en rad utmaningar inom den närmaste framtiden. Bioteknik anses kunna skapa en rad konkurrensfördelar åt svenska skogsindustriföretag för att möta dessa utmaningar. I denna kandidatuppsats jämförs de två företagsformerna start-up företag och storföretag för att undersöka i vilken organisationsform som bioteknik har störst sannolikhet att lyckas kommersialiseras inom. Företagsformerna jämförs genom att studera tre dimensioner, vilka uppfattats som särskilt viktiga i det teoretiska ramverk som sammanställts i uppsatsen: betydelsen av entreprenören, kunskapen och teknologin. Resultatet visar att den viktigaste förutsättningen för en lyckad Innovationsprocess är en entreprenör som har en stor drivkraft och vision, samt en stor villighet att ta risker.
Var kommer alla idéer ifrån
Uppsatsen handlar om att se om kontexten har någon betydelse för idégenerering. En kvalitativ undersökning har genomförts genom ostrukturerad intervjuteknik. Empirin har samlats från Ericsson, McCann, Imperiet och People för att se hur individer i teknik- respektive tjänsteföretag genererar idéer och om det är någon skillnad mellan de olika kontexterna. Csikszentmihalyis system för kreativitet och Michalkos kategoriseringar av olika sätt att generera idéer inkluderas i den teoretiska referensramen. Slutsatsen som uppsatsen kommer fram till är att förstå att idéer kommer utifrån företaget, och att kontexten har betydelse och att olika idégenererande metoder passar inte i alla kontexter..