Från idé till förändring
process- och produktinnovation inom processindustrin
ProcessinnovationProcess innovationProcess developmentProduktinnovationProduct developmentManufacturing process
Åren mellan 1950-1965 ses som första generationens innovationsprocess genom
att allt fler företag ökade sin användning av innovationsprocesser i samband
med den teknologiska utvecklingen i företagen som kännetecknas av den här
perioden. Innovation innebär i korthet att något nytt åstadkoms eller att
något redan existerande förnyas. Innovationer är ett måste att använda sig
av för att företaget ska ha en chans att hålla sig kvar på markanden trots
att konkurrensen bara blir starkare och starkare. Det finns flera typer av
innovationer, två exempel är produktinnovation och processinnovation. Dessa
två innovationstyper är ofta väldigt nära kopplat till varandra och svåra
att skilja på. Frågan är hur samspelet mellan dessa begrepp egentligen ser
ut? Lager och Hörte (2002) menar att de olika tänkbara framgångsfaktorerna
inte är samma när det gäller produktinnovation, som när det gäller
processinnovation. Är det verkligen så när det gäller processbaserade
produkter att framgångsfaktorerna som gäller för produktinnovation inte kan
kopplas samman med processinnovation?
Syftet med uppsatsen är att
- Beskriva och analysera samspelet mellan processinnovation och
produktinnovation i processindustrin
- Beskriva framgångsfaktorer för processinnovation samt analysera huruvida
framgångsfaktorer för produktinnovation även gäller för processinnovation
Studien genomfördes som en fallstudie med Billerud Karlsborg, SSAB Tunnplåt
samt LKAB som fallföretag, vilka alla är företag inom processindustrin. Det
genomfördes två telefonintervjuer per företag med respondenter som var
aktiva inom produktinnovation och/eller processinnovation. Studien visar att
det finns ett samspel mellan produktinnovation och processinnovation.
Processinnovation och produktinnovation går ofta in i varandra när det
kommer till det praktiska arbetet. Innovationstyperna kombineras och bidrar
med möjligheter för varandra och är därmed beroende av varandra. Studiens
resultat visar även att många framgångsfaktorer för produktinnovation är
framgångsfaktorer för processinnovation inom processindustrin. Följande
framgångsfaktorer för produktinnovation är gällande även för
processinnovation inom processindustrin: kunderna, tekniska specifikationer,
kunskap om produktion/processer, tillräckliga resurser, kunnigt och
kompetent humankapital, tvärfunktionella projektgrupper och uppmuntra
kreativitet. Studien visade även att beställning och beställare är två
viktiga framgångsfaktorer för processinnovation.