Sök:

Från idé till förändring

process- och produktinnovation inom processindustrin


Åren mellan 1950-1965 ses som första generationens innovationsprocess genom att allt fler företag ökade sin användning av innovationsprocesser i samband med den teknologiska utvecklingen i företagen som kännetecknas av den här perioden. Innovation innebär i korthet att något nytt åstadkoms eller att något redan existerande förnyas. Innovationer är ett måste att använda sig av för att företaget ska ha en chans att hålla sig kvar på markanden trots att konkurrensen bara blir starkare och starkare. Det finns flera typer av innovationer, två exempel är produktinnovation och processinnovation. Dessa två innovationstyper är ofta väldigt nära kopplat till varandra och svåra att skilja på. Frågan är hur samspelet mellan dessa begrepp egentligen ser ut? Lager och Hörte (2002) menar att de olika tänkbara framgångsfaktorerna inte är samma när det gäller produktinnovation, som när det gäller processinnovation. Är det verkligen så när det gäller processbaserade produkter att framgångsfaktorerna som gäller för produktinnovation inte kan kopplas samman med processinnovation? Syftet med uppsatsen är att - Beskriva och analysera samspelet mellan processinnovation och produktinnovation i processindustrin - Beskriva framgångsfaktorer för processinnovation samt analysera huruvida framgångsfaktorer för produktinnovation även gäller för processinnovation Studien genomfördes som en fallstudie med Billerud Karlsborg, SSAB Tunnplåt samt LKAB som fallföretag, vilka alla är företag inom processindustrin. Det genomfördes två telefonintervjuer per företag med respondenter som var aktiva inom produktinnovation och/eller processinnovation. Studien visar att det finns ett samspel mellan produktinnovation och processinnovation. Processinnovation och produktinnovation går ofta in i varandra när det kommer till det praktiska arbetet. Innovationstyperna kombineras och bidrar med möjligheter för varandra och är därmed beroende av varandra. Studiens resultat visar även att många framgångsfaktorer för produktinnovation är framgångsfaktorer för processinnovation inom processindustrin. Följande framgångsfaktorer för produktinnovation är gällande även för processinnovation inom processindustrin: kunderna, tekniska specifikationer, kunskap om produktion/processer, tillräckliga resurser, kunnigt och kompetent humankapital, tvärfunktionella projektgrupper och uppmuntra kreativitet. Studien visade även att beställning och beställare är två viktiga framgångsfaktorer för processinnovation.

Författare

Angelica Hedlund Marielle Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..