
Sökresultat:
2141 Uppsatser om Innovation strategy - Sida 9 av 143
Tvärvetenskap på EHL - Ett måste för fortsatt innovation.
Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka och skapa en större förståelse för hur tvärvetenskaplig forskning tillämpas på Ekonomihögskolan i Lund för att skapa innovation. Vårt mål är att tillämpa befintlig teori på insamlad empiri för att tillsammans med vår uppfattning få insikt i hur en kunskapsintensiv organisation i universitetsmiljö följer de teoretiska referenser som finns till en sådan organisation. Genom en deskriptiv ansats undersöker vi empirin genom ett induktivt förfaringssätt. Vi använder en kvalitativ metod som bygger på intervjuer med personer i ledningspositioner på Ekonomihögskolan i Lund. I fallstudien används teorier kopplade till kunskapsintensiva företag och styrning av dessa.
Innovation på de sju haven : En studie av SMF vilka etableras i komplexa globala nätverk genom specialiserade resurser
Syftet med denna uppsats är att studera hur små- och medelstora företag (SMF) genom resurser kan etableras och utvecklas inom globala affärsnätverk. Detta för att öka förståelsen teoretisk, samt att förklara den empiriska situation vilken uppsatsen bygger på. Där innovativa svenska SMF under senare år skapat nya möjligheter på en global offshoremarknad genom innovation. En marknad där de är små aktörer gentemot sin omgivning, men ändå tillåts inneha en stark position. Vidare har uppsatsen har en kvalitativ ansats och fallstudie har tillämpats.
Bättre strategiska beslut i dagligvarubutiker- En arbetsmetod där finansiell information kombineras med marknadsinformation
The thesis tries to answer how a combination of financial metrics and marketing metrics can improve strategic decision making. The purpose is to develop a strategic working method for general dealers. The method is based on the two theoretical frameworks "The strategic resource model" and "The importance-performance matrix". The suggested method is being tested in a small retail store environment on the Swedish market. The result of the test shows that a better suited strategy can be developed when this strategic method, which combines financial metrics with marketing metrics, is being used.
Främjande och hämmande faktorer för innovationsspridning inom sjukgymnastik: En litteraturöversikt
Behovet och förekomsten av innovation och forskning inom sjukgymnastik ökar, däremot finns brister i innovationsprocessen som gör att de senaste innovationerna inte används i praktiken. Anledningen till detta kan vara många och finnas på olika nivåer i vårdprocessen. Innovationens och yrkesutövarens egenskaper, patienten, socialt och organisatoriskt och ekonomisk och politisk bakgrund kan vara områden som påverkar innovationsspridningen Syftet med studien var att undersöka förutsättningarna för innovationsspridning inom sjukgymnastikens arbetsfält. Rapporten var en systematisk litteratursammanställning. Databaserna som användes för sökningen var AMED, PubMED och ProQuest.
Prestationsmätning ur ett kostnadsledarstrategiskt perspektiv : En fallstudie på Gekås Ullared AB
Bachelor thesis, Business Administration and Economics Programme, School of Business and Economics at Linnaeus University in Va?xjo?.Spring of 2015 Title: Performance measurement from a cost leadership perspective - A case study on Gekås.Authors: Adrienn Csiszer, Hannah Lundberg & Helena WennerströmTutor: Eva GustavssonExaminer: Karin Jonnergård Keywords: Performance measurement, Performance measurement systems, Generic strategy, Cost leadership strategy, Financial and non-financial measurements. Purpose: The purpose of this study is to examine how a company with a clear cost leadership strategy chooses to work with performance measurements, with a view to comparing a practical example to theorethical approaches. Methodology: The method chosen for this paper is a case study on Gekås AB. The presented data were collected through interviews conducted with four employees on Gekås. Conclusion: The study concludes that for a business with cost leadership strategy the financial measurements are more important than non-financial meausurements. For Gekås it is important to keep the performance measurement simple and understandable for the employees. They only use three measurements (sales, hours and sales per hour) in planning and in evaluation.
Två börsnoterade industriföretag : Om och hur de använder sig av personalen som innovativ kraft
Sammanfattning:Denna uppsats syftar till att undersöka om och hur stora industriföretag använder sig av personalen som en innovativ kraft. Olika teoretiker beskriver innovation på olika sätt. Bland annat så hävdar Parker och Kerrie (2003) att det är ett proaktivt beteende som leder till innovationer, och att det är tillvägagångssättet i sig som är en innovation. Drucker (2000) och Dobni (2005) tycks vara ense om att en innovation är ett tankesätt. Jag fann ett intresse i att undersöka hur mina valda företag tycks uppleva innovationer.
Crowdsourcing: hur motiveras deltagande och vad innebär det för innovation? : En kvalitativ studie baserad på Etsy.com
Innovation är ett väl debatterat ämne inom företagsvärlden liksom för forskningsvärlden och beskrivs oftast som motorn för ett företags tillväxt. Dess betydelse är någonting som har forskats på långt bakåt i historien. Men på senare tid, har en kombination av olika faktorer, för att inte nämna de teknologiska framsteg som gjorts de senare decennierna, haft ett stor inflytande på hur innovation idag har förändrats. De närmaste åren har innovation och dess process blivit allt kortare och den aktiva konkurrens som sker i dagens marknad har lett fram till en ny sorts innovation, så kallad Öppen innovation (Chesbrough H. , 2003a), vilken tillför till dagens innovation nya sätt för företag och organisationer, inte bara att verka inom företagets ramar, utan att även interagera med sin näromgivning för att skapa innovation.
Informations- och Kommunikationsteknologins betydelse för affärsmodeller i förlagsbranschen
Syfte: Syftet med vår undersökning är att bidra med en bredare förståelse för
komplexiteten som ICT kan ge upphov till i framtagandet av nya affärsmodeller.
Genom en bredare förståelse vill vi bidra till att förbättra de förutsättningar
som ICT kan möjliggöra till för mindre svenska bokförlag på en digitaliserad
marknad.
Metod: Vi har använt oss av primärdata i form av kvalitativa intervjuer, samt
sekundärdata bestående av relevant statistik gällande priskänslighet och
benägenheten att vilja läsa e-böcker. För att nå en tillförlitlig slutsats har
vi valt att lyfta fram teori som berör affärsmodeller och förändringen av
dessa.
Slutsats: ICT har viss betydelse hos mindre svenska förlag i arbetet med att
utveckla nya affärsmodeller.
En Mobil Jukebox : Undersökning av Intresset För en Innovationsprodukt
The mobile jukebox is an idea for a new kind of smartphone application that would allow users to dictate the music playing at various establishments. The mobile nature of the innovation allows for the possibility of a more ubiquitous service. Conducting a quantitative as well a qualitative study, the authors have found significant interest in this innovation service among potential users and potential distributors of the service. Furthermore, it is shown what aspects are important for decision makers to make a decision on whether to integrate the service into the operation of potential distributors of the service. .
The Innovation Process - from Invention to Innovation: A case study of the company True
Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva och förklara hur processen av att omvandla en invention till en innovation kan se ut. Detta genom att granska de olika steg som lyfts fram som centrala inom existerande teorier kring innovationsprocesser. Vidare syftar vi till att utifrån dessa teorier undersöka om de fullt ut kan användas för att förklara ett företags fall eller framgång vid en innovationsprocess. Metod: Vi har utfört en abduktiv fallstudie där vi samlat primärdata dels genom personliga intervjuer, dels via telefonintervjuer. Sekundärdata kommer från internet i form av de berörda företagens officiella hemsidor, samt presentationsmaterial från företaget True.
Hur utövas makt när innovationer skapas?
I dagens samhälle sker förändringar mycket snabbt och därigenom är innovation en nödvändig förutsättning för framgång och kanske till och med för överlevnad av organisationen. Det är på grund av detta som innovation har tagit sig till toppen av agendan i organisationer runt om i världen. Innovation, som tidigare endast sågs som en output från forskning och utveckling, har idag fått hög prioritet i företagen och berör alla anställda på ett företag. Effektiv innovation behövs för att förbättra en organisations förmåga att vara konkurrenskraftig. Företag behöver utveckling, nya idéer och nya produkter för att vara konkurrenskraftiga i framtiden.
Human Stem Cell - European National Innovation Systems and Patents
The purpose of this paper is for the reader to realise how national innovation systems are deeply intertwined with the legal background of a country and to understand the processes that involves national innovation systems specifically regarding the stem cell / genetics research and how the need for specific community law must be considered targeting the stem cell patents. The legal part will try to answer: Why is it important given the actual state of the European stem cell national innovation systems for the European Commission to take a stand and tackle issues regarding the patenting of the human stem cell innovations? This is done from a country industry analysis (business approach) and then linking it with competition law from a community stand point of view (that tackles biotechnology issues). In order to achieve this the paper is divided into three separate analyses beginning with a theoretical background of general biotechnology / genetic terms that will enable the reader to have a general understanding of the importance of this kind or research ( genetics / stem cell research). The chosen countries case studies exemplify very diverse economies and development perspective from the traditionally R&D intensive to the least and from the biggest countries in Europe to one of the smallest, thus giving cultural, legal, economic and scientific variety..
Drivkrafter & Bromsklossar för Innovation i Professional Service Firms - En fallstudie av två Big Four byråer
SAMMANFATTNING Examensarbetets titel: Drivkrafter & Bromsklossar för Innovation i Professional Service Firms ? En fallstudie av två Big Four byråer Seminariedatum: 4 juni 2008 Ämne/kurs: FEKK01, Examensarbete kandidatnivå, 15 poäng Författare: Noel Lindell, Sebastian Sedeki, Christofer Österlindh Handledare: Håkan Lagerquist Nyckelord: Tjänsteinnovation, Processinnovation, Professional Service Firm, Big Four, Innovation Syfte: Syftet är att skapa en djupare förståelse för hur man arbetar med innovation och vilken syn man har på innovation i Big Four byråerna. Vi strävar efter att förklara hur man arbetar med att tillvarata inventioner, hur innovation uppstår inom olika fält och i vilken utsträckning. Ambitionen är att vårt resultat ska vara normativt för hur man ska kunna öka innovationsgraden i en Big Four byrå. Metod: Studien är en kvalitativ fallstudie med abduktiv ansats.
Flerkanalspublicering och dess påverkan på journalisters arbetssituation : en studie av flerkanalspublicering i olika stadier
Purpose/Aim: The aim of this thesis was to examine how multi channel publishing in different stages effect the work for journalists.Material/Method: The thesis is based on ten case studies selected from the literature and one conducted especially for this thesis. The case studies have been categorized according to a model that describes three strategies for multi channel publishing. The first strategy is to have a primary publishing channel, the second is to have separate editorial staffs for all publishing channels and the third is to treat all publishing channels equally.Main results: Journalists working for companies using the first strategy have not experienced any major differences in working conditions or work practices. For journalists employed by companies using the second strategy for multi channel publishing the effects on the journalists was noticeable but not major. The effects on journalists in companies using the third strategy are mainly stress and an uncertainty regarding how to use special media techniques..
Ryanair - ett innovativt flygbolag?
Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse kring innovationsförmågan hos flygbolaget Ryanair och undersöka vilka innovationsstrategier de har tillämpat för att positionera sig på den europeiska marknaden. I denna uppsats använder vi oss utav en kvalitativ metod och har valt ut tre informanter via ett bekvämlighetsurval. Det insamlade materialet från informanterna har transkriberats och vi har valt att använda selektiva citat för att bygga upp större delar av empirin. En abduktiv ansats har tillämpats vid insamling av primärdata och sekundärdata för att besvara vår forskningsfråga. Studiens undersökning verifierar att Ryanair är ett innovativt flygbolag och har tillämpat ett innovativt tänk i sina strategier för att bli ett framgångsrikt och lönsamt flygbolag.