Sök:

Sökresultat:

430 Uppsatser om Informationsćldern - Sida 3 av 29

BÀttre processer och mÀtsystem inom den grafiska industrin : ProduktivitetsförbÀttringar med stöd av informations- och produktionslogistik

NÀringslivet internationaliseras och globaliseras alltmer samtidigt som ny teknik utvecklas. Kunder stÀller allt högre krav pÄ kvalitet och produkternas livscykler blir allt kortare. Detta stÀller höga krav pÄ flexibel produktion och korta stÀll- och ledtider.Syftet med denna uppsats Àr att ta fram en handlingsplan för att förbÀttra processerna, ar-betsmetoderna och mÀtsystemet pÄ en reproavdelning inom den grafiska industrin för att öka dess produktivitet.UtifrÄn teori frÄn omrÄdena informations- och produktionslogistik har vi byggt upp en referensram och en kunskapsplattform. Detta har legat till grund för processkartlÀggningen och nulÀgesanalysen av den reproavdelning som studerades i fallstudien. UtifrÄn detta arbe-te togs ett förslag pÄ lÀmpligt mÀtsystem inklusive mÀtspecifikationer fram, dÀr hÀnsyn ocksÄ togs till de krav som finns pÄ verksamheten, bÄde internt och externt.

Hur fungerar information och kommunikation inom Àldreomsorgen?: en survey-undersökning om offentlig Àldreomsorg i tvÄ kommuner i VÀsterbotten

Information och kommunikation Àr tvÄ viktiga faktorer som pÄverkar hur effektivt en organisation fungerar. Hur informationen och kommunikationen fungerar pÄverkas av mÄnga olika saker. Dessa Àr bland annat hur den organisatoriska strukturen ser ut, företagskulturen, om ledaren uppmuntrar till öppna debatter och dialoger etcetera. Syftet med uppsatsen var att med den offentliga Àldreomsorgen som undersökningsobjekt identifiera hur kommunikationen mellan chefer och anstÀllda sÄg ut att fungera och varför den fungerade som den gjorde samt om det fanns skillnader mellan hur individer inom olika hierarkiska nivÄer uppfattade att kommunikationen fungerade. Vi genomförde en survey-undersökning som omfattade Àldreomsorgen i tvÄ kommuner i VÀsterbottens lÀn.

Patientens behov av information och kunskap vid diabetes typ 2 : En undersökande studie om informations- och kunskapsbehovet utifrÄn kön, HbA1c, Älder, utbildning och duration

BakgrundDiabetes typ 2 Àr en av de snabbast vÀxande sjukdomarna i bÄde Sverige och resten av vÀrlden. Vid diabetes typ 2 utgör egenvÄrd en betydande del av behandlingen och för att klara detta behövs kunskap om sjukdomen. I sjuksköterskeyrket ingÄr att förse patienter med information och kunskap, bland annat genom patientundervisning. Ett flertal studier beskriver hur information och kunskap uppfattas av patienter och hur det pÄ bÀsta sÀtt förmedlas till dem. DÀremot saknas ett instrument som mÀter patienternas befintliga kunskap om sjukdomen och hur de vÀrderar information.SyfteSyftet med arbetet Àr att undersöka hur informations- och kunskapsbehovet vid diabetes typ 2 varierar utifrÄn kön, HbA1c, Älder, utbildning och duration samt identifiera de frÄgor dÀr informations- och kunskapsbehovet Àr störst respektive lÀgst.MetodArbetet grundas pÄ en kvantitativ enkÀt utformad efter The Toronto Informational Needs Questionnaire-Breast Cancer och Àr analyserat utifrÄn data frÄn 86 patienter.  FrÄgor ur denna enkÀt har behandlats i dataprogrammet Statistical Package for the Social Sciences och presenteras som deskriptiv statistik.

?Feral rats? : ? en analys av rÀtten att definiera hÀndelser, i BBC:s bevakning av upploppen i England 2011 

Denna C-uppsats analyserar genom kvalitativt inneha?llsanalytiska metoder utvalda delar av BBC:s bevakning av upploppen i England i augusti 2011. Metodmodellen a?r egenkonstruerad, men anva?nder element ur kritisk diskursanalys (CDA, Faircloughs tilla?mpningar), samt delar av de metodverktyg som tas upp i Selby och Cowderys metodhandbok How to Study Television. Materialet underso?ks i fyra steg: konstruktion, kategori/genre, inverkan/agency samt diskursiv praktik/nyhetsva?rdering.

LÀrare lÀr IKT : PÄ vÀg mot en tillgÀnglig skola

Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger nyttjade informations- och kommunikationstekniken (IKT) för att göra skolans undervisning tillgÀnglig för alla elever samt deras uppfattning om vilken betydelse IKT hade för elevers lÀrande och mÄluppfyllelse. UtgÄngspunkten var de nationella satsningar som gjorts pÄ lÀrares fortbildning inom omrÄdet IKT och vilken effekt det gett samt tidigare forskning. Den teoretiska ansatsen grundade sig pÄ ett sociokulturellt lÀrande. Fyra pedagoger inom olika skolformer intervjuades. Resultatet visade att pedagogerna i första hand associerade IKT med datorer och i synnerhet kopplat till lÀs- och skrivprocessen.

AnvÀndningen av olika informations- och kommunikationskanaler inom företag

Informations- och kommunikationskanaler har ett stort inflytande vad gÀller framgÄngsrikheten inom företag. Studier har visat att mÄnga organisationsförÀndringar resulterar i en negativ effekt pÄ grund av bristande kommunikation. Anledningen kan vara att antingen för fÄ eller för mÄnga kanaler anvÀnds. Syftet med undersökningen var att bidra med beskrivande kunskap om vilka kommunikationskanaler som anvÀnds internt inom företag. Undersökningen bidrog Àven med kunskap om vilka skillnader vad gÀller anvÀndandet av informations- och kommunikationskanaler mellan större företag och mindre företag. Olika teorier beskrevs i ett teorikapitel som anvÀnts i undersökningens forskningsomrÄde.

Mot en ökad förstÄelse för teknikstressens orsaker : Ett distribuerat perspektiv pÄ interaktionen mellan mÀnniska och teknik

Datorer och annan informations- och kommunikationsteknik har pĂ„ flera sĂ€tt underlĂ€ttat arbetet för mĂ„nga anvĂ€ndare, men kan ocksĂ„ bidra till kognitiva arbetsmiljöproblem och teknikstress. För att undersöka hur teknikstress uppstĂ„r pĂ„ den moderna arbetsplatsen, dĂ€r tekniken Ă€r en mobil och integrerad del av anvĂ€ndarnas arbetsmiljö, behövs ett perspektiv pĂ„ interaktionen mellan mĂ€nniskan och tekniken som utforskar hela omgivningen. I den hĂ€r uppsatsen föreslĂ„s ett distribuerat perspektiv pĂ„ mĂ€nniskans interaktion med teknik för att skapa en ökad förstĂ„else för teknikstressens orsaker. Det distribuerade perspektivet har tagit undersökningen ut pĂ„ fĂ€ltet för att genom direktobservation och videoinspelning studera olika aspekter av interaktionen med teknik som över tid kan leda till teknikstress för anvĂ€ndaren. Även en vĂ€lbeprövad enkĂ€t om teknikstress delades ut för att samla in information om den kognitiva arbetsmiljön.

Ett nytt affÀrssystems pÄverkan pÄ det interna materialflödet

Tillverkande företag har ett stort behov av att ett tillförlitligt informationsflöde stödjer det interna materialflödet. Det kan ske med hjÀlp av affÀrssystem, vilka Àr komplexa och verksamhetsövergripande informationssystem. Denna studie behandlar hur ett nytt affÀrssystem kan pÄverka det interna materialflödet i ett tillverkande företag. Syftet med studien var att undersöka vilka verksamhetsförÀndringar som sker vid ett affÀrssystemsinförande och vilka förÀndringar som uppkommer i informations-, arbets- och materialflödet i detta samband. Tyngdpunkten ligger i att förklara om informationsflödet, som genereras ur affÀrssystemet, via arbetsflödet, har haft en inverkan pÄ materialflödet.

Vad bidrar till en anstÀllds arbetstillfredsstÀllelse? : En jÀmförelse mellan vÄrd- och bankanstÀllda

Arbetstillfredssta?llelse har ma?nga varierande definitioner. Gemensamt a?r att det handlar om hur tillfreds individen a?r med sitt arbete. Syftet med studien var att ja?mfo?ra va?rd- och bankansta?llda fo?r att se hur de skiljer sig a?t i upplevelsen av inre, yttre och generell arbetstillfredssta?llelse, var skillnaden ligger och hur viktig arbetsmotivationen a?r fo?r arbetstillfredssta?llelse.

Ska vi lÀgga pennan Ät sidan? : en studie om för- och nackdelar med att skriva sig till lÀsning med dator utifrÄn sex lÀrares perspektiv

Syftet med undersökningen Àr att framhÀva pedagogers perspektiv pÄ för- och nackdelar med arbetet kring strategin att skriva sig till lÀsning. Metoden vi valt Àr kvalitativa intervjuer. Intervjuerna genomfördes med sex verksamma pedagoger som alla arbetar med att skriva sig till lÀsning med hjÀlp av dator. Pedagogerna fick inte nÄgra frÄgor innan intervjutillfÀllet. Forskningsbakgrunden tar upp ett historiskt perspektiv pÄ lÀs- och skrivinlÀrningen, verksamma lÀrare som arbetar med pedagogiken samt hur anvÀndandet av tekniken i strategin fungerar.

Patientperspektiv pÄ e-hÀlsotjÀnster : En fallstudie om patienters uppfattningar om informations- och interaktionsbehov gÀllande e-hÀlsotjÀnster specifikt och generellt

Formgivning och organsiering av ett nytt operahus. Strukturering av befintligt program, val av material, konstruktion och struktur, klimat, hÄllbarhet..

John Blund i Cyberspace : En undersökning om ungdomars sömn kopplat till deras anvÀndning av Informations- och Kommunikationsteknik

Sömnstörningar hos ungdomar anses vara ett vÀxande problem. Det finns misstankar om att ungdomarnas ökade anvÀndning av Informations- och Kommunikationsteknik (IKT) Àr boven i dramat. Ungdomar upplevs spendera en allt större del av sin tid framför datorn, samtidigt som mobilen gÄr varm av samtal och SMS. Det saknas dock utförlig forskning kring sambanden mellan IKT-anvÀndande och sömn. Syfte: Att undersöka huruvida ungdomar lider av sömnstörningar och om det i sÄ fall kan kopplas till deras IKT-anvÀndande.

Polisens informationsskyldighet mot brottsoffer : Hur efterlevs den?

Jag tÀnker med denna rapport visa vilka informationsskyldigheter polisen har mot brottsoffer, och hur brottsoffer tycker att polisen lever upp till dessa. Jag kommer Àven visa pÄ eventuella problem med uppgiften att informera brottsoffer pÄ ett korrekt sÀtt. Polisens informations och underrÀttelseskyldighet kommer jag att klarlÀgga efter lagtext, och dÄ frÀmst genom Förundersökningskungörelsens regler om polisens informationsskyldighet i § 13. Med hjÀlp av intervjuer av poliser pÄ olika myndigheters brottsoffergrupper kommer jag Àven att ta reda pÄ om de i sitt arbete ser nÄgra problem med informationen, eller om de tycker att den fungerar som den ska. Via litteratur ska jag i detta arbete ocksÄ visa om brottsoffer anser att polisens information har nÄtt ut till dem enligt reglerna.

FramgÄngsrecept för organisationer i en osÀker omvÀrld, vilka Àr ingredienserna?: en surveyundersökning i informations och kommunikationsteknologibranschen

Organisationer som Àr verksamma inom forsknings- och utvecklingsintensiva branscher befinner sig idag i en bÄde dynamisk och komplex omgivning, vilken erbjuder stÀndigt uppkommande möjligheter och hot. För att en organisation ska kunna ta till vara pÄ stÀndigt uppkommande förÀndringar förutsÀtter det i sin tur en adaptiv förmÄga. Denna uppsats avhandlar den kombination av adaptiva kapabiliteter som en organisation mÄste tillskansa sig för att en sÄdan adaptiv förmÄga ska kunna uppnÄs. Uppsatsen Àr indelad i tvÄ delar. Den första delen Àmnar beskriva de adaptiva kapabiliteter som kan anvÀndas för att en adaptiv förmÄga ska uppnÄs.

BĂ€ttre undervisning med Flipped Classroom?

Denna uppsats syftar till att undersöka vad som har föranlett nÄgra lÀrare i grund- och gymnasieskolan att tillÀmpa Flipped Classroom i undervisningen och vilka möjligheter, utmaningar och nackdelar de anser detta sÀtt att utnyttja IKT i undervisningen innebÀr..

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->