Lärare lär IKT
På väg mot en tillgänglig skola
IKTInformations- och kommunikationsteknikInformation and communicationAvailableComputer trainingSocio-cultural learningTillgänglighetDatorerFortbildningSociokulturellt lärande
Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger nyttjade informations- och kommunikationstekniken (IKT) för att göra skolans undervisning tillgänglig för alla elever samt deras uppfattning om vilken betydelse IKT hade för elevers lärande och måluppfyllelse. Utgångspunkten var de nationella satsningar som gjorts på lärares fortbildning inom området IKT och vilken effekt det gett samt tidigare forskning. Den teoretiska ansatsen grundade sig på ett sociokulturellt lärande. Fyra pedagoger inom olika skolformer intervjuades. Resultatet visade att pedagogerna i första hand associerade IKT med datorer och i synnerhet kopplat till läs- och skrivprocessen. Deras allmänna intryck var att IKT ökade motivationen hos eleverna, gav bättre kvalitet på elevernas arbete och gav förutsättning för många elever i svårigheter att nå måluppfyllelse. Samtliga pedagoger hade deltagit i någon form av fortbildning rörande IKT, vilket gav tydliga avtryck i deras resonemang och undervisning. Pedagogerna uttalade också en medvetenhet om teknikens outnyttjade potential.