Sökresultat:
17487 Uppsatser om Information Overload - Sida 47 av 1166
Val av källor : En studie av de anställdas informationssökning inom företaget Viking Line
Nine out of ten larger companies have an intranet today which is supposed to improve the communication withinthe company and save money. A great part of these intranets were established in the beginning of the 1990?swithout giving any thought to the users and their needs. How does the communication inside the corporationslook like when the intranets that are supposed to be the source for every information request, aren?t usable? Whatother sources do the users use and how much?The aim of this master thesis is to examine information source selection at a specific company.
Kreditbedömning: vilka faktorer banker använder vid en kreditbedömning
Kreditbedömningar har utvecklats genom tiderna, detta speciellt efter en
ekonomisk kris på 1990-talet. Bankerna har försökt hitta bättre metoder för
kreditbedömning för att förhindra motsvarande situation. Ett sätt har varit
att lägga mer fokus på icke-finansiell information för att kunna bedöma
eventuella framtida händelser. Syftet med denna uppsats är att beskriva
vilka faktorer som påverkar bankernas kreditbedömning för nya respektive
etablerade företag. Ämnesområdet kreditbedömning har studerats tidigare men
vi ville koppla samman finansiell och icke-finansiell information med nya
och etablerade företag.
Kreditbedömning: vilka faktorer banker använder vid en kreditbedömning
Kreditbedömningar har utvecklats genom tiderna, detta speciellt efter en ekonomisk kris på 1990-talet. Bankerna har försökt hitta bättre metoder för kreditbedömning för att förhindra motsvarande situation. Ett sätt har varit att lägga mer fokus på icke-finansiell information för att kunna bedöma eventuella framtida händelser. Syftet med denna uppsats är att beskriva vilka faktorer som påverkar bankernas kreditbedömning för nya respektive etablerade företag. Ämnesområdet kreditbedömning har studerats tidigare men vi ville koppla samman finansiell och icke-finansiell information med nya och etablerade företag.
Föreställningar, kunskap och information om ländryggssmärta hos patienter med långvarig ländryggssmärta
I Sverige drabbas 60-70 % av befolkningen någon gång i livet av ländryggssmärta, av dessa blir 90 % besvärsfria inom tre månader medan resterande får bestående eller återkommande problem. Patienters föreställningar om ländryggssmärta är viktiga för hur de förhåller sig till och hanterar sin smärta, föreställningar i sin tur har visats kunna påverkas av information. Syfte: syftet med studien var dels att undersöka och beskriva aspekter av föreställningar om ländryggssmärta och dels kunskap om ryggens struktur/funktion samt erhållen/sökt information om ländryggssmärta, hos patienter med långvarig ländryggssmärta som har sjukgymnastkontakt. Metod: i studien inkluderades 49 patienter med långvarig ländryggssmärta som sökt sjukgymnastkontakt på öppenvårdsmottagningar. Mätinstrument: svensk version av Back Beliefs Questionnaire (S-BBQ) användes för att mäta föreställningar om ländryggssmärta och dess konsekvenser för det fortsatta livet.
Föräldrars erfarenhet av vårdgivares information då deras barn har cancer.
När ett barn insjuknar i cancer rasar världen samman för hela familjen och föräldrarna hamnar i en svår krissituation. Information och kommunikation är då av största vikt för att föräldrar ska få de bästa förutsättningarna för att klara av resan under sitt barns cancerbehandling.Syftet med denna litteraturgenomgång var att belysa föräldrars erfarenhet av information under behandlingstiden hos ett cancersjukt barn. Detta gjordes genom att söka efter kvalitativa artiklar utifrån sökorden; child, parents, neoplasm/cancer, childhood cancer, information, information needs, education, education needs, communication, communication needs, oncology care, nursing care, teaching. Artiklarna analyserades utifrån Ewans analysmodell.Tre kategorier utifrån föräldrarnas stora behov av information framträdde;1. Att informationen/undervisningen sker på ett sätt så att jag kan förstå och ta den till mig2.
Kommunikation mellan två medium
The aim of this project is to find a concept solution for a wireless transmitting system, installed to transmit data from a hydrophone of the ocean floor down by a wave power generator to the office on shore. The project is a literature review in which previous observations and tests are analyzed and put together to find a solution. The result was a comprehensive solution that includes an acoustic modem to transfer captured information from the bottom to the surface, wirelessly through the water. The information is then sent fron the surface on radio waves through the GSM network to the office on land. Between under and over water there are components to convert information between acoustic waves and radio waves, but also various types of modulation, such as amplitude and frequency modulation is required..
Intranät - Upplever intranätanvändaren sig som mer produktiv?
För det första konstaterade jag att det är väldigt svårt att mäta
produktivitetsförändringar inom IT-området. Trots svårtigheterna att mäta
förändringar var det en som uttryckligen lyckats åstadkomma mer under
arbetstiden eftersom intranätet medfört att han kunnat byta ut restimmar mot
arbetstimmar.
Dessutom kom jag fram till att alla respondenter erhåller mer information än
vad de behöver till sina respektive arbetsuppgifter. Situationen är mest akut
för människor som är ute och reser mycket, och därför inte har en daglig
kontakt till intranätet. Många av intranätanvändarna väljer hellre att ta
avstånd från intranätet än att riskera att drabbas av för mycket
information.Det är inte många av intranätanvändarna som sitter och letar efter
information. Utan hittar de inte informationen på intranätet tar de kontakt med
personer som de tror ?sitter med informationen?.
Kärnverksamhetsdriven Information Assurance : Att skapa tilltro till beslutskritisk information
Examensarbetet är utfört på uppdrag av Generic Systems i syfte att bl.a. utreda begreppet Information Assurance (IA) utifrån given definition (IA is the process of establishing trust for the information we use in our business). Fokus kom att hamna på taktiska militära ledningssystem inklusive ingående individer.Det finns ett stort behov av en sådan här studie av flera anledningar bl.a. eftersom det just nu pågår ett paradigmskifte; från förvaltar- till förbrukarattityd och från need to know till need to share. Det innebär alltså att ett helt nytt synsätt på information håller på att växa framFörsta slutsatsen som drog var att IA är ett verkligt multidisciplinärt ämne som kräver djupa kunskaper inom många och vitt skilda områden t.ex.
En studie i användbarhet: En kritisk analys av användbarhetsstudier i biblioteks- och informationsvetenskap
Usability studies are not a central field of research in library and information science. Although literature in library and information science treats the importance of usable user interfaces quite extensively, the literature does not significantly treat potential problems in measuring usability. The aim of this master thesis is to investigate, through a critical analysis, the methods used when conducting usability studies in library and information science. The critical analysis is based on potential problems in measuring usability identified through a literature review from the field of studies Human-Computer Interaction, the concept of usabilitys original domain. The material which is to be analysed, is chosen from one library and information science journal Journal of the American Society for Information Science and Technology.
IT system för vägtransporter och tillhörande terminalverksamhet
We have chosen to write our thesis within a transport company. The work was carried out at DHL activities in Uppsala. DHL is one of the leading transport companies worldwide. Our interest lies in more efficient and advanced transportation and terminals, as globalization and new trends require effective solutions.The aim of our work is to explain the need for information technology applications in road haulage and associated terminal operations. Furthermore, we analyses terminal and applied information technology.
Informationskällor under internationalisering : Svenska små företags tillvägagångssätt för att tillägna sig kunskap och information
There is an ongoing process where the free market within the European Union is expanding, partly through the incorporation of new member states, partly through the signing of association agreements with nearby countries and regions. When trade barriers are removed in different ways more companies consider an internationalization of the company. However, the procedure of the internationalization of companies is a rather new and unexplored area in the context of research. The focus of this study is therefore to examine how a few companies situated in Sweden, has proceeded while searching for knowledge during the internationalization process. Data has been collected through interviews that have been balanced with information from Internet and other sources.
BIM Building Information Model : Hinder & Drivkraft
The construction industry is a costly business such in respect of capital for most construction defects which then require rework, tear down and rebuild again. This study is meaningful awareness of tools that can reduce this best through communication and information sharing between the parties. The construction industry is known as temporary projects organizations, where the construction project consists of several actors who have to communicate and share information between them to avoid mistakes later in the build time. These actors are bounded together thus for the duration of the project, then broken when the project has reached its end. The challenge here is for these actors to apply a tool that can help and simplify communications, information sharing, and perhaps the most important aspect is to create a routine for the association and the shattering of these actors. To implement such behavior using a tool such as BIM in the industry whose size perhaps is indescribable may be a very hard task. BIM (Building Information Model) could be seen as the solution to this problem because it acts as a portal where the actors involved must sign in and communicate, share information, and eventually create a behavior, a routine for this association and division of the actors following the end of the project. The technology could help the involved from the beginning of the project, already in the model stage, break down and prevent any construction barriers when the building has been placed in the works.
Bibliotekariens val av informationsresurs. En studie av nio folkbibliotekariers arbete med tio referensfrågor
The aim of this thesis was to study librarians approach upon reference questions and available resources and also to find out if there is any connection between the nature of the reference question and the choice of resource. The purpose was also to give a deeper understanding of the reference work. Nine librarians were given ten reference questions and their reference work was tape recorded. The study was completed with seven interviews sent by email. Some of the reflections were translated under the headlines of form, subject, time, language and availability.
Informationsöverlastning : Effekten av informationskvalitet på konsumentens urvalsprocess
Teknisk komplicerade produkter såsom datorer, digitalkameror och mobiltelefoner har blivit en del av vardagen, vilket även har breddat gruppen av konsumenter. Detta betyder att tillverkare och försäljare har en större marknad att rikta sig till och att man måste anpassa och ändra sina vanor för hur man presenterar produkterna. Många av de nya konsumenterna är inte intresserade av teknisk information utan är mer intresserade av funktionen hos produkterna. Studien undersöker kvalitet och kvantitet av information och försöker utreda hur graden av informationsöverlastning påverkas när dessa förändras. Genom att förändra antalet attribut och mängden komplicerad information mäts urvalskvalitet och urvalseffektivitet samt subjektiva gensvar hos försökspersonerna.
Barnperspektiv - Information till asylsökande barn och deras rättighet att komma till tals på Migrationsverket
Nyckelord: asylsökande barn, barnperspektiv, information, Migrationsverket, rätt att komma till tals.
Denna uppsats synliggör asylsökande barns rätt till information och rätt att komma till tals ut-ifrån den teoretiska utgångspunkten barnperspektiv som denna uppsats utgår ifrån. Vilken in-formation barnen har fått ta del av, och om och när barnen får komma till tals på Migrationsverket diskuteras i denna uppsats. Migrationsverket har uppmärksammat att myndigheten inte har riktad information till asylsökande barn. Detta ledde till projektet Riktad information till asylsökande barn startades, för att framställa informationsmaterial till asylsökande barn.