Sökresultat:
22558 Uppsatser om Individuellt arbete och lärares val - Sida 27 av 1504
Organisatoriska grundvÀrderingar: RiktmÀrke eller tomma ord? - en studie om ledarskap och vÀrderingar
Syftet med denna explorativa studie har varit att skapa en bild av chefens upplevelse gĂ€llande organisationens grundvĂ€rderingar och dess betydelse i dennes ledarskap, genom att undersöka hur de resonerar kring vĂ€rderingar i relation till sitt arbete, organisatoriska vĂ€rderingars funktion och det vĂ€rderingsarbete som bedrivs. Ă
tta semistrukturerade intervjuer genomfördes med chefer pÄ olika organisatoriska nivÄer inom en produktionsenhet pÄ ett företag inom kemi och lÀkemedelsbranschen. Studien har en kvalitativ och hermeneutisk forskningsansats och data bearbetades genom tematisk analys. Studien visar pÄ att cheferna upplever organisationens grundvÀrderingar som generella och allmÀnmÀnskliga, och de anser att det Àr frÀmst genom sitt handlande som de förmedlar dessa till medarbetarna. GÀllande frÄgan vilken funktion grundvÀrderingarna fyller i deras ledarskap Àr cheferna motstridiga i sina svar, bÄde individuellt och om man jÀmför de intervjuade med varandra.
Linkfire
Planen var att konstruera en PCI-Express-till-PCI brygga för fyra MoCA radiokort. Problem uppstod dÄ det visade sig att PLC8112 inte kunde hantera fyra PCI samtidigt som var utlovat frÄn tillverkaren av bryggan. För att lösa problemet fick PCI6152 lÀggas till i designen. Det Àr en PCI-till-PCI brygga som ocksÄ ska klara att hantera upp till fyra PCI enligt tillverkaren. Fyra MoCA radiokort förbrukar mycket ström.
Lycka(s) i socialt arbete? En kvalitativ litteraturstudie om hur vetenskapen om lycka kan vara relevant i socialt arbete
Syfte: Syftet med denna studie Àr att undersöka hur vetenskapen om lycka kan vara relevant isocialt arbete.FrÄgestÀllningar: Mina frÄgestÀllningar Àr:- Vad Àr lycka och vilka Àr dess bestÀmningsfaktorer?- Hur kan lyckans bestÀmningsfaktorer förstÄs i relation till perspektiv i socialt arbete?- Vad kan lyckoforskningen bidra med i socialt arbete?Metod: Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ litteraturstudie - en sÄ kallad litteraturöversikt - sommetod, och har haft en hermeneutisk ansats. Jag har haft för avsikt att skapa en överblick överlyckoforskningen och perspektiv i socialt arbete, samt förstÄ och finna skÀrningspunkter mellande tvÄ vetenskaperna.Sammanfattning och resultat: Lyckoforskningen visar att de viktigaste kÀllorna till denindividuella lyckan Àr fÄ till antalet och att det som gör oss mÀnniskor lyckliga Àr ganska sjÀlvklarafaktorer som finns i vardagslivet. Sammanfattningsvis visar mina resultat och min analys att detfinns flera skÀrningspunkter mellan perspektiv i socialt arbete och lyckoforskningen. Vetenskapenom lycka kan vara relevant i socialt arbete och ge socialarbetaren lÀrdomar och vÀgledning iarbetet med mÀnniskor..
Anstesipersonalens perspektiv av kritiska hÀndelser i samband med traumaomhÀndertagande pÄ akutmottagning
Traumaskadade inkommer ofta till akutmottagningen med kort förvarning dÀr situationen kan vara dramatisk. OmhÀndertagandet av den traumaskadade sker enligt speciella fastslagna principer, utfört av ett multidisciplinÀrt team dÀr anestesipersonal innehar en av nyckelfunktionerna. Syftet med dennas studie var att identifiera anestesipersonalens erfarenhet och hantering av kritiska hÀndelser i samband med traumaomhÀndertagande pÄ akutmottagning.Kritisk incident teknik (CIT) har anvÀnts som metod för att identifiera avgörande hÀndelser kring traumaomhÀndertagandet. Totalt utfördes och analyserades 12 intervjuer med anestesisjuksköterskor (n=8) och anestesilÀkare (n=4). Analysen genomfördes med en induktiv manifest innehÄllsanalys.Totalt 209 kritiska incidenter samlades in dÀr fyra teman identifierades.
Röster frÄn de ohörda kvinnorna : En studie av fem utlÀndska kvinnors tankar och erfarenheter kring feminism och jÀmlikhet
Uppsatsen fokuserar pÄ fem utlÀndska kvinnors tankar och erfarenheter kring feminism och jÀmlikhet. Genom att intervjua dessa kvinnor individuellt och praktisera pÄ en kvinnoorganisation, försöker jag analysera kvinnornas förhÄllningssÀtt till den underordning som tilldelas dem av vÀsterlÀndsk feminism.Resultatet visar att kvinnorna alltid Àr tvungna att förhÄlla sig till dessa tillskrivna beskrivningar samt att detta Àven pÄverkar deras sjÀlvbild. De ifrÄgasÀtter vÀsterlÀndska feministers etnocentrism. De kÀnner ofta att deras tidigare erfarenheter försummas och att man endast ser de som ?passiva offer?..
Ingen kedja Àr starkare Àn sin svagaste lÀnk : Fyra studier om förhÄllandet mellan verksamheters vision och praktik
Vi lever alla i olika typer av organiserade sammanhang men vad innebÀr det i praktiken? Antologin bygger pÄ studier av fyra olika verksamhetsomrÄden. Vi har studerat ideella arbetare i ett ungdomsförbunds verksamhet, anstÀllda och deras upplevelser av jÀmstÀlldhetsarbete pÄ en arbetsplats, personal som möter frigivna kvinnor i eftervÄrdsarbete och slutligen modersmÄlsundervisningen i en skola genom flersprÄkiga elever och modersmÄlslÀrare.Den vetenskapliga metoden för studien har varit grundad teori som för oss har inneburit att vi arbetat med etnografiskt fÀltarbete genom observationer och kvalitativa intervjuer. UtgÄngspunkten för arbetet har varit ett socialkonstruktivistiskt perspektiv dÀr individer anses vara delaktiga i skapandet av sÄvÀl sin identitet som sin omgivning.VÄr fokus har varit hur aktörer verkar inom verksamheter med uttrycka mÄl och visioner och deras relation till de institutionella sammanhangen.Genom vÄra studier har vi sett att det finns ett glapp mellan verksamheternas visioner och mÄl och hur dessa verkstÀlls pÄ lokal nivÄ. Vi har sett hur bristande resurser i form av kontakter, samarbete, materiella resurser, kunskap och informationsförmedling verkar utgöra ett hinder för arbetet.
Att sanktionera eller inte sanktionera : En intervjustudie om nyexaminerade la?rares fo?resta?llningar om vilka faktorer som pa?verkar deras sanktionsuto?vning
Denna studie har haft syftet att underso?ka vilka fo?resta?llningar nyexaminerade la?rare har vad ga?ller sanktioner i klassrummet och vad som pa?verkar dem i uto?vandet av sanktioner. Fra?gesta?llningarna ringar in vilka beteenden som anses oacceptabla, vilka sanktioner som la?rarna anva?nder sig av samt vad som pa?verkar la?rarna i sanktionsuto?vningen.Studien har sta?tt pa? en behavioristisk grund. Fra?mst ga?llde detta centrala begrepp, vilka var viktiga fo?r att analysera resultaten.
Att ge stöd till nÀrstÄende som vÄrdar en person i hemmet i palliativt skede : sjuksköterskors erfarenheter
SAMMANFATTNINGDe nÀrstÄende har en betydelsefull uppgift i vÄrden av svÄrt sjuka personer, men det Àr vanligt att de nÀrstÄende inte har tillrÀckligt med kunskaper och Àr inte förberedda pÄ den nya situationen. VÄrd i livets slutskede Àr ofta beroende av stora insatser frÄn nÀrstÄende och det Àr dÀrför viktigt att vÄrden utformas tillsammans med de nÀrstÄende och att deras önskemÄl beaktas sÄ lÄngt det Àr möjligt. Den palliativa vÄrden har ett grundlÀggande helhetsansvar för bÄde patient och nÀrstÄende och det stÀlls stora krav pÄ sjuksköterskor som jobbar inom palliativ vÄrd. Sjuksköterskan ska kunna göra helhetsbedömningar angÄende behov hos bÄde patient och nÀrstÄende. Sjuksköterskan har en central uppgift i att stödja patient och nÀrstÄende för att Ästadkomma en sÄ god livskvalité som möjligt.Syftet var att belysa sjuksköterskors erfarenheter av att ge stöd till nÀrstÄende som vÄrdar en person i palliativt skede som Àr ansluten till avancerad sjukvÄrd i hemmet (ASIH).Kvalitativ ansats med beskrivande design har anvÀnts.
"Jag vet inte vad jag har lÀrt mig..": En kvalitativ studie om gymnasieelevers lÀrandeupplevelser i en konstnÀrlig skapande process
Syftet med studien var att genom ett kvalitetsarbete fÄ en förstÄelse för gymnasieelevers upplevelser av sitt eget lÀrande i en konstnÀrlig, skapande process. Kvalitetsarbetet genomfördes pÄ dansinriktningen vid ett estetiskt program i Norrbotten dÀr jag under min verksamhetsförlagda utbildning lÀt eleverna arbeta individuellt med att skapa en koreografi, ett solo, som de senare redovisade. Soloredovisningarna filmades och inspelningen anvÀndes som minnesstimulerare vid de kvalitativa intervjuerna enligt metoden Stimuladed recall. Resultatet visar att eleverna upplever ett lÀrande dÄ de arbetar i en individuell, konstnÀrlig skapandeprocess. Eleverna uttrycker sin kunskap och sina förmÄgor med sin kropp, dock Àr det tydligt att eleverna med varierat resultat kan förmedla detta verbalt..
Lyssna pÄ vÄra tankar om hur vi lÀr oss bÀst!
VÄr studie syftar till att undersöka hur yngre elever talar om och uppfattar sitt eget lÀrande för att pÄ sÄ vis försöka förstÄ vilka villkor och förutsÀttningar i undervisningssituationer som eleverna anser pÄverkar deras möjligheter att lÀra. För att kunna besvara vÄrt syfte har vi valt forskningsfrÄgor som utgÄr frÄn en del av Lev Vygotskijs tankar vad det gÀller lÀrandet, det sociala samspelet med lÀraren och klasskamraterna (gruppen) som hjÀlpande verktyg, mediering, artefakter och miljö. Vi har valt att anvÀnda det sociokulturella perspektivet som utgÄngspunkt nÀr vi analyserar och tolkar vÄra informanters utsagor dvs. vÄrt resultat. I vÄr studie har det varit viktigt för oss att utgÄ frÄn barnperspektivet, att om möjligt komma Ät elevernas egna uppfattningar formulerade av dem sjÀlva för att verkligen komma nÀra och försöka förstÄ hur de ser pÄ och uppfattar det egna lÀrandet.
Ămnesövergripande arbete i matematik och samhĂ€llskunskap
Denna studies syfte Àr att undersöka möjligheter och hinder med Àmnesövergripande arbete i Àmnena matematik och samhÀllskunskap. Samarbete mellan disciplinerna medför en ökad verklighet-sanknytning och helhetssyn för eleverna. UtifrÄn studiens möjligheter och hinder ges förslag pÄ hur man kan arbeta vidare för att möjliggöra ett utökat Àmnesövergripande arbete mellan dessa Àmnen..
Handens kunskap : en undersökning om hÀndernas kreativa arbete i en lÀrprocess
Den hÀr undersökningen behandlar frÄgorna:Hur kan erfarenheter och lÀrande formuleras genom hÀndernas kreativa arbete hos en grupp elever i ett hantverkspedagogiskt projekt? och Hur kan handens kunskap fungera som sprÄkligt verktyg i en lÀrandesituation? Undersökningen tog plats i en workshop utformad kring handens kunskap och kreativitet. En grupp döva och hörselskadade elever fick arbeta kreativt med hÀnderna med broderi och praktiskt arbete i ett försök att se hur erfarenheter och lÀrande formuleras i grupp och individuellt. Min ambition var Àven att utforska hur det gÄr att kommunicera med handens kunskap.Jag har utfört en hantverkspedagogisk undersökning inspirerad av etnografisk metod, vilket i praktiken har inneburit deltagande observationer och samtal med deltagare i en workshop. Jag har arbetat utifrÄn sociokulturell teori med rötter i Lev S Vygotskijs tÀnkande och som utvecklats av bland andra Roger SÀljö.
Singellivet - en önskad eller oönskad frihet?
Titel: Singellivet ? en önskad eller oönskad frihet?Författare: Isabelle Collin & Sabina RemmertHandledare: Christoffer KindbladExaminator: Marta CuestaTyp av arbete: C-uppsats i sociologiSyfte: Syftet blir i denna undersökning att fĂ„ en ökad förstĂ„else av varför de kvinnoroch mĂ€n i Ă„ldrarna 25-35 Ă„r lever som singlar och vad de vill bevara i sina liv. Ăven att se pĂ„ vilka yttre faktorer som pĂ„verkar denna status och dess fortlevnad.Problemformulering: VĂ„r huvudfrĂ„ga som vi utgĂ„r ifrĂ„n Ă€r; Vad avgör valet mellan attleva som singel eller ingĂ„ i en tvĂ„samhet?Teoretiska perspektiv: Den teoretiska referensramen har skapats utifrĂ„n sociologiska teorier inom omrĂ„det mĂ€nskliga beteenden i grupp och individuellt.Metod: Studien Ă€r en fallstudie med ett hermeneutiskt synsĂ€tt. Detta val har lett till att en kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade intervjuer.Empiri: Vi har stĂ€llt frĂ„gor kopplade till singellivet samt Ă€ven nĂ„gra frĂ„gor omtvĂ„samheten.
Utformning av ett framgÄngsrikt belöningssystem: en fallstudie av tvÄ företag
Allt fler företag har börjat anvÀnda nÄgon form av belöningssystem i sin verksamhet, frÀmst för att motivera medarbetarna till att prestera mot företagets mÄl. För att fÄ ett vÀl fungerande belöningssystem mÄste företag gÄ igenom en utformningsprocess samt ta en mÀngd viktiga faktorer i beaktning vid utformningen av systemet. Med denna uppsats vill vi skapa förstÄelse för utformningsprocessen av individuella respektive gruppbaserade belöningssystem. DÀr studien genomförts genom en kvalitativ fallstudie med utgÄngspunkt frÄn ett aktörssynsÀtt. Resultatet av studien blev att de företag vi undersökte anvÀnde sig av fyra olika teman i utformningsprocessen, det vill sÀga belöningssystemets syfte, utformning av belöningssystem, typ av belöningar och typ av belöningssystem.
Personer med dubbeldiagnos - behov och behandlingar
Detta Àr en studie om personer med dubbeldiagnos, ett begrepp som kan betyda mycket men som i vÄr uppsats betyder psykossjukdom kombinerat med ett missbruk. Det vi frÀmst ville fÄ reda pÄ var vad det innebÀr för individen att ha en dubbeldiagnos. För att fÄ reda pÄ det fick vi först studera litteraturen som behandlar psykossjukdomar, frÀmst schizofreni, och missbruk/beroende. Det vi ocksÄ ville fÄ reda pÄ var om dessa patienter har nÄgra specifika behov och vilka behandlingar som erbjuds dem, detta ville vi fÄ svar pÄ genom ett tjÀnstemannaperspektiv. Vi genomförde sÄledes en kvalitativ studie med fem intervjuer pÄ verksamheter dÀr denna patientgrupp finns representerad.
Vad vi i slutresultatet sÄg, och som vi förstod redan pÄ vÀgen, var att det Àr otroligt individuellt hur denna problematik pÄverkar patienten.