Sök:

Sökresultat:

1107 Uppsatser om Individuell mćlplan - Sida 16 av 74

Sofia, en elev med specifika matematiksvÄrigheter - en fallstudie

Syftet med examensarbetet Àr att förvÀrva kunskap och förstÄelse för elever med specifika matematiksvÄrigheter som ska ligga till grund för vÄrt kommande yrke som matematiklÀrare. Vi avser att undersöka hur elever med specifika matematiksvÄrigheter identifieras samt hur elevens vardag pÄverkas. För att uppnÄ detta har vi gjort en fallstudie av en elev med specifika matematiksvÄrigheter. Vi har studerat relevant litteratur i Àmnet, utfört kvalitativa intervjuer samt observerat eleven i en specialpedagogisk miljö. Resultatet visade att eleven uppvisar en hel del tecken som innefattas av specifika matematiksvÄrigheter.

KlarsprÄk och tillgÀnglighet pÄ nÀtet : - En analys av LÀnsstyrelsens webbtexter

Med rötter i hermeneutiken och fenomenologin Àr föreliggande arbete en livsvÀrlds-fenomenologisk studie dÀr tvÄ gymnasieelever med diagnosen Asperger syndrom (AS) har följts under tre Är genom en individuell kurs Individ och omvÀrldsuppfattning. SjÀlva undersökningen bygger pÄ personliga intervjuer efter avslutad gymnasietid.Syftet med studien Àr att ta reda pÄ de tvÄ ungdomarnas upplevelser av olika skolsituationer i gymnasieskolan- en del av en skola för alla. I intervjumaterialet utkristalliseras nio omrÄden eller grupper. Dessa Àr följande:MissförstÄnd uppfattade av eleverna i förhÄllande till lÀrarenOro eller nervositet i en skolsituationEgenheterKompisrelationerFörÀndringarIndividuell stödkursLÀrares agerandeStödReflektioner över egna framtiden samt vad man bör tÀnka pÄ i skolanI resultatet framkom att bÄda eleverna ansÄg att den individuella kursen har betytt mycket för den personliga utvecklingen, men ingen av dem skulle vilja ha stöd som syntes eller som nÄgra klasskompisar visste om. Den ena eleven har genom den individuella kusen distanserat sig till AS och betraktar nu AS sÀr-skilt frÄn den egna personligheten.

UpphovsrÀtten i informationssamhÀllet

I nuvarande upphovsrÀttslagstiftning Àr grundtanken att ett verk Àr ett resultat av konstnÀrligt skapande och att upphovsmannen har en individuell ensamrÀtt till sitt verk. EnsamrÀtten inskrÀnks i vissa delar, i syfte att tillgodose allmÀnhetens behov att utnyttja verk. Den tekniska utveckling som skett i samhÀllet innebÀr nya förutsÀttningar för upphovsrÀtten. Föreslagna lagÀndringar strÀvar efter att begrÀnsa omrÄdet för tillÄtlig anvÀndning av tekniska hjÀlpmedel vid utnyttjandet av verk. I anledning av detta förs en argumentation angÄende vilka vÀrden som kan anses vara centrala för upphovsrÀtten.

Patienters upplevelser av en hjÀrtinfarkt

Det finns brister i kunskapen om hur patienters upplevelser efter en hjÀrtinfarkt ser ut. Syftet Àr dÀrför att undersöka patienters upplevelser av en hjÀrtinfarkt. Syftet Àr ocksÄ att ta reda pÄ hur patienter upplever stöd och information frÄn sjuksköterskor och annan vÄrdpersonal samt vilken information som Àr viktig för dem. En litteraturstudie har genomförts dÀr vetenskapliga och kritiskt granskade artiklar anvÀnts. Elva artiklar har granskats enligt Polits m fl (2001) kriterier för vetenskaplighet.

Chefers upplevelser och tankar kring coaching : PĂ„ gott eller ont

Coaching har sitt ursprung i idrotten men Àr idag vanligt inom nÀringslivet, och frÀmst bland chefer. Det finns idag mÀngder av litteratur kring Àmnet coaching men det saknas studier som Àr gjorda utifrÄn den coachades perspektiv. Denna kvalitativa studie utgÄr dÀrifrÄn och bygger pÄ semistrukturerade intervjuer med personer i ledande befattning frÄn organisationen Sida. Samtliga deltagare hade genomgÄtt individuell coaching dÀr arbetsgivaren stod som finansiÀr. Syftet var att fÄ en djupare förstÄelse för chefens upplevelser och tankar av coachingen.

Förskolepedagogers arbete mot mobbning inom förskolan

Enligt lÀroplanen framgÄr tydligt att, alla som arbetar i skolans verksamhet aktivt ska motverka diskriminering, samt krÀnkande behandling. Det Àr pedagogens uppdrag att förebygga samt motverka alla former av detta. Med stöd av skollagen blir det klart att om det ÄsidosÀtts har barnet som utsÀtts för krÀnkningen, rÀtt till skadestÄnd. Idag existerar metoder att förebygga samt ÄtgÀrda mobbning effekterna Àr dock diskuterade. Syftet med följande studie var att beskriva hur pedagoger inom förskolan, arbetar mot mobbning.

Utvecklingsarbete med inriktning pÄ gruppsamverkan

The idea to create authentic learning situations where students are highly integrated made me want to try to develop a new method in the course Restaurant and Catering B MAKU 1208 (another field practicing cuisine). In my quest to do just the practical part as rewarding, stimulating and efficient as possible for the student, I planned for a training model with   focus on group interaction.The implementation of the model for learning was to strengthen students confidence both in themselves and in each other, stimulated to greater cooperation and it has also provided an incentive to the student's own development but not least, a growing self-confidence for many students. Several have also had an increased sense of knowing something, to have something to contribute and that their labour input actually was needed. While highlighting that further education to seek knowledge strengthens the individual's skills and consolidates and increases deeper knowledge in the professional field.In conclusion, training should be done in both individual and group basis for optimal learning process..

Matematik & motivation: kan vardagsrelaterade problemuppgifter öka elevernas motivation för Àmnet matematik?

Syftet med vÄrt examensarbete var att undersöka om man genom att arbeta med vardagsrelaterade problemuppgifter i undervisningen kan öka elevernas motivation för Àmnet matematik. Undersökningsmetoden som vi anvÀnde oss av var vardagsrelaterade problemuppgifter, observationer och intervjuer. Utvecklingsarbetet pÄgick under fem veckor och utfördes i Är 8 pÄ tvÄ skolor i olika kommuner. Resultatet visade att eleverna var mer motiverade under arbetet med de vardagsrelaterade problemuppgifterna, men vi kunde inte se om eleverna blev mer motiverade i Àmnet matematik. Vi kom under vÄrt arbete fram till att uppgifter som motiverar eleverna Àr sÄdana som handlar om saker ur deras egen nÀrhet, nÄgot som de kÀnner igen.

VÀgledare och stress. En undersökning av studie- och yrkesvÀgledares upplevelse av stress.

Syftet med examensarbetet var att undersöka orsakerna till varför studie- och yrkesvÀgledare i grundskolan upplever, eller inte upplever, stress, samt om detta pÄverkar utförandet av arbetsuppgifterna. Urvalet av informanter gjordes med avsikt att de skulle representera skolor med olika sociala miljöer i TÄstad. Undersökningen har utförts genom en litteraturstudie och en kvalitativ intervjuundersökning med mestadels öppna frÄgor sÄ att informanterna gavs möjlighet att beskriva tankar, kÀnslor och upplevelser. Undersökningen visar att upplevelsen av stress Àr individuell. Flertalet av studie- och yrkesvÀgledarna, som ingÄtt i studien, upplever stress periodvis, Àndock uppfattas det allmÀnt sett inte som nÄgot större problem.

"Jag mÄste kÀmpa..." : Elevers perspektiv pÄ gymnasieskolans individuella program

 Syftet med studien Àr att undersöka nÄgra elevers uppfattning av sin studiegÄng pÄ det individuella programmet (IV). Samt belysa i vilken utstrÀckning utbildningen individanpassas. En kvalitativ forskningsmetod anvÀndes. Sju elever intervjuades som gÄr sitt första Är pÄ det individuella programmet. Undersökningen belyser hur eleverna trivs pÄ IV och vad de tycker om sin utbildning.

Upplevelse av gruppbehandling för kvinnor som varit utsatta för vÄld i nÀra relation

Syftet med studien har varit att fÄ fördjupade kunskaper om hur kvinnor som varit utsatta för vÄld inÀra relation upplevt att delta i gruppbehandling som ett led i utvecklandet av gruppbehandlinginom kommunal familjerÄdgivning/krismottagning.En kvalitativ studie gjordes utifrÄn data frÄn tvÄ olika verksamheter. Tre kvinnor svarade pÄ öppnaenkÀtfrÄgor och ytterligare tre kvinnor djupintervjuades. Materialet analyserades medinnehÄllsanalys.Resultaten beskrevs utifrÄn kategorierna: Den vÀrdefulla gruppen, En dömande omvÀrld, Upplevdabrister med gruppbehandlingen, Behov av fortsatt terapi.Sammanfattningsvis visar studien att gruppbehandling upplevts mycket vÀrdefull, att det Àr viktigtatt behandlingen Àr tillrÀckligt lÄng och att individuell psykoterapi bör erbjudas eftergruppbehandlingen. Gruppbehandlingen bör dÀrmed göras lÀngre och kan Àven förbÀttras genom attlÀgga till interventioner utifrÄn KBT..

Allvarligt fel i yrkesutövningen : En studie av begreppets innebörd i LOU

Regler för upphandling inom den offentliga sektorn har utvecklats sedan början av 1900-talet. Idag regleras upphandlingsomrÄdet av flertalet lagar, bland annat LOU. Lagen syftar till att skattebetalarnas pengar ska anvÀndas pÄ ett sÄ effektivt sÀtt som möjligt, att leverantörerna som lÀmnar anbud i upphandlingarna ska konkurrera pÄ lika villkor samt att hÀnsyn ska tas till de grundlÀggande principerna i EU-rÀtten. BestÀllarens intresse i upphandlingar Àr att erhÄlla upphandlingsföremÄlet till ett konkurrensutsatt pris samt tilldela kontrakt till seriösa leverantörer som kan fullfölja det. Leverantörens intresse Àr att konkurrera pÄ lika villkor och vinna upphandlingar.För att försÀkra sig om att offentliga kontrakt tilldelas seriösa leverantörer kan bestÀllarna, med hjÀlp av den fakultativa regeln i 10 kap.

Att samsas som vattenresursen : vattenskyddsomrÄdens pÄverkan pÄ jordbruksverksamhet och kommuners administrativa arbetsbörda i fyra kommuner i Sverige

Coaching har sitt ursprung i idrotten men Àr idag vanligt inom nÀringslivet, och frÀmst bland chefer. Det finns idag mÀngder av litteratur kring Àmnet coaching men det saknas studier som Àr gjorda utifrÄn den coachades perspektiv. Denna kvalitativa studie utgÄr dÀrifrÄn och bygger pÄ semistrukturerade intervjuer med personer i ledande befattning frÄn organisationen Sida. Samtliga deltagare hade genomgÄtt individuell coaching dÀr arbetsgivaren stod som finansiÀr. Syftet var att fÄ en djupare förstÄelse för chefens upplevelser och tankar av coachingen.

Pedagogisk handledning -mer Àn bara samtal mellan kolleger : En kvalitativ studie om pedagogisk handledning.

Abstract:Syftet med denna kvalitativa undersökning var att undersöka hur dagens specialpedagoger arbetar med handledning ute i sina verksamheter. Vi ville Àven undersöka om deras handledningsarbete stÀmmer överens med deras tankar om handledning. Vi Àmnade ocksÄ undersöka om specialpedagogerna ansÄg att deras specialpedagogiska utbildning gett dem tillrÀcklig kunskap inom omrÄdet. I vÄr litteraturgenomgÄng har vi belyst följande omrÄde inom pedagogisk handledning: vad handledning Àr, individuell handledning, grupphandledning, handledarens kompetens och uppgifter, handledningens funktioner och möjligheter, hinder för handledning samt systemteori och Kolbs lÀrcirkel. I vÄr kvalitativa undersökning som bestod av 10 intervjuer med yrkesverksamma specialpedagoger sÄ kom vi fram till att vÄra respondenter var positiva till pedagogisk handledning och de ansÄg att det stÀrkte och stöttade personalen och ledde deras arbete framÄt.Nyckelord: Handledning, pedagogisk handledning, specialpedagogik och specialpedagogisk kompetens..

En Kulturell Resa : En studie om en grupps upplevelser och förÀndring under ett kulturmöte

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka vad som hÀnder med en grupp studenter dÄ de Äker ivÀg för att ta del av en frÀmmande kultur. Kulturmötet Àgde rum i Senegal dÀr studenterna lÀrde sig spela djembetrumma och dansa afrikansk dans. Det ingick ocksÄ för dem att besöka olika skolor och Àven försöka hÄlla i lektionsundervisning pÄ dessa. Studien Àr gjord pÄ ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt dÀr jag intervjuat studenternas lÀrare som följer med pÄ resan, hÀlften av de sex studenterna och sen har jag Àven pÄ plats gjort egna observationer som innefattar hela gruppen.   Resultatet av studien visar pÄ att studenterna i början av vistelsen försöker hÄlla samman gruppen men efter en tid uppstÄr det en individuell splittring frÄn var och en av studenterna. Det visar sig att viljan till att uppleva den nya kulturen i sÄ hög grad som möjligt stÄr över viljan till att hÄlla samman den resande gruppen.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->