Sök:

Matematik & motivation

kan vardagsrelaterade problemuppgifter öka elevernas motivation för ämnet matematik?


Syftet med vårt examensarbete var att undersöka om man genom att arbeta med vardagsrelaterade problemuppgifter i undervisningen kan öka elevernas motivation för ämnet matematik. Undersökningsmetoden som vi använde oss av var vardagsrelaterade problemuppgifter, observationer och intervjuer. Utvecklingsarbetet pågick under fem veckor och utfördes i år 8 på två skolor i olika kommuner. Resultatet visade att eleverna var mer motiverade under arbetet med de vardagsrelaterade problemuppgifterna, men vi kunde inte se om eleverna blev mer motiverade i ämnet matematik. Vi kom under vårt arbete fram till att uppgifter som motiverar eleverna är sådana som handlar om saker ur deras egen närhet, något som de känner igen. Rätt nivå på uppgifterna för varje individuell elev är också av stor vikt. Den slutsats vi kan dra av detta är att matematikundervisningen bör innehålla inslag av problemlösning och att uppgifterna bör knyta an till elevernas verklighet.

Författare

Tarja Kinnunen Lena Stenman

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..