Sök:

Allvarligt fel i yrkesutövningen

En studie av begreppets innebörd i LOU


Regler för upphandling inom den offentliga sektorn har utvecklats sedan början av 1900-talet. Idag regleras upphandlingsområdet av flertalet lagar, bland annat LOU. Lagen syftar till att skattebetalarnas pengar ska användas på ett så effektivt sätt som möjligt, att leverantörerna som lämnar anbud i upphandlingarna ska konkurrera på lika villkor samt att hänsyn ska tas till de grundläggande principerna i EU-rätten. Beställarens intresse i upphandlingar är att erhålla upphandlingsföremålet till ett konkurrensutsatt pris samt tilldela kontrakt till seriösa leverantörer som kan fullfölja det. Leverantörens intresse är att konkurrera på lika villkor och vinna upphandlingar.För att försäkra sig om att offentliga kontrakt tilldelas seriösa leverantörer kan beställarna, med hjälp av den fakultativa regeln i 10 kap. 2 § 1 st. p. 4 LOU, utesluta leverantör - er som gjort sig skyldiga till allvarligt fel i yrkesutövningen. Vilka förfaranden som omfattas av begreppet och vilka förutsättningar som krävs för att regeln ska bli tillämpbar har exemplifierats i praxis de senaste åren. Eftersom LOU bygger på ett EU-direktiv ska bestämmelserna i LOU tolkas mot bakgrund av EU-rätten. De grundläggande EU-rättsliga principerna ska beaktas vid bedömningen av om uteslutning ska ske och ändamålet med LOU utgör gränsen för vad som kan omfattas av begreppet. EUD har endast i ett fall prövat vad som utgör allvarligt fel i yrkesutövningen och konstaterat att alla felaktiga förfaranden som inverkar på leverantörens trovärdighet, begåtts i leverantörens verksamhet och begås med felaktig avsikt eller av vårdslöshet innefattas. Beställaren måste göra en konkret och individuell bedömning av leverantörens inställning för att avgöra om uteslutning ska ske.Enligt domstolarna finns ytterligare omständigheter, vilka ska utgöra del i bedömningen av om det skett ett allvarligt fel och om uteslutning är en proportionerlig åtgärd. Om felet begåtts mot beställaren som vill utesluta en leverantör bör hänsyn tas till hur beställaren agerat i den tidigare upphandlingen. Dessutom läggs vikt vid om förfarandet utsatt människors liv för fara samt verksamhetens art. Det finns inga begränsningar avseende vem felet ska ha begåtts mot för att uteslutning ska få ske. Det är leverantören eller en företrädare för leverantören som ska ha begått det allvarliga felet. En företrädare är en person som har en faktisk och reell möjlighet att fatta beslut i och påverka leverantörens verksamhet. Tiden som passerat mellan att felet begicks och beslutet om uteslutning tagits är en viktig faktor och vad som är tillräckligt lång tid fastställs genom en individuell bedömning av varje enskilt fall där samtliga omständigheter beaktas.

Författare

Caroline Haag

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/AffärsrättFilosofiska fakulteten

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..