
Sökresultat:
2060 Uppsatser om Imageöverföring - Sida 22 av 138
Kriminalideologier i svensk politik.
Authors: Patrik JĂ€verbo & Jon LindheTitle: Greener on the other sideLevel: Bachelor of JournalismLocation: University of GothenburgLanguage: SwedishIn later years the strict laws and policies surrounding cannabis use have been questioned around the world by several influential leaders, among them US president Barack Obama and former UN secretary general Kofi Annan. It has been argued that the ?War on Drugs? has done more harm than good and in some American states and a number of European countries the drug have been legalized or decriminalized. Everybody does not agree however, that legalization is the best course of action and in Sweden the emotions have sometimes run high in the discussions taking place in television shows and newspapers.The purpose of this study is to examine the image media portrays of cannabis; based on the theory that mass media is an important influence on the individual and the way in which he or she views the world. To put the result into a context the Swedish media image will be compared with the one in Denmark and Norway.
Den enes död, den andres bröd : En fallstudie i Fonus kriskommunikation
Denna studie undersöker hur begravningsbyrÄn Fonus valde att bemöta en kritisk artikel, publicerad i Aftonbladet, med ett pressmeddelande som lades upp pÄ den egna hemsidan. Uppsatsen undersöker först vilka retoriska verktyg som har anvÀnts i skapandet av detta meddelande, och sett frÄn Benoits teori om Image Repair, vilka strategier som anvÀnts och hur anvÀndningen av dessa har sett ut.DÀrefter söker studien att praktiskt undersöka detta budskap genom att lÄta en utvald grupp respondenter ta del av materialet samtidigt som de i personliga intervjuer fÄr svara pÄ frÄgor om det de lÀst. HÀr utsÀtts respondenterna först för negativa pÄstÄenden riktade mot Fonus för att fÀrga deras Äsikt om företaget innan de fÄr ta del av pressmeddelandet. Syftet Àr att undersöka om Fonus textbaserade kriskommunikation kan pÄverka respondenterna och deras attityd mot företaget i en positiv riktning.Undersökningens slutsats Àr att ett budskap som utformats med en vÀl balanserad retorik och ett vÀl avvÀgt bruk av Benoits strategier, utgör ett fruktbart sÀtt att pÄverka mottagaren i den önskade riktningen..
Ett företag i det socialt oacceptabla
Den svenska MMA marknaden Àr idag under hÄrd kritik. MÄnga mÀnniskor menar att det endast Àr kriminella som hÄller pÄ med kamsport och att de tÀvlingar som arrangeras Àr ren brutalitet. Trots det hÀr sÄ har vi idag vÀldigt stora aktörer pÄ den svenska marknaden som inte bara klarar sig utan Àven vÀxer. Men organisationerna har fortfarande den allmÀnna opinionen emot sig. Företagen försöker att framstÄ som sÄ sportsliga och godartade som möjligt och de menar att MMA inte Àr vÄld utan en idrott.
Kirunafestivalen: En omvÀrldsanalys- och upplevelseproduktionsbaserad konceptutveckling
FestivalnÀringen Àr en stor turismverksamhet i Sverige, som lockar tusentals besökare till stÀder runt om i Sverige varje Är. Men för att kunna sticka ut i den stÀndigt vÀxande branschen, krÀvs det en image och nÄgot unikt som lockar besökare. Kirunafestivalen ville ha hjÀlp att stÀrka sin position för att kunna sticka ut pÄ Sveriges festivalmarknad. DÀrför har vi genom teorier frÄn upplevelseproduktion samt en omvÀrldsanalys tagit fram ett koncept för att stÀrka Kirunafestivalens position och image. Till uppsatsen valde vi att arbeta positivistiskt med en deduktiv ansats.
FörtÀtning av film till stillbild
During this project a photographer and an illustrator have explored if a single image can communicate a bigger whole, in this case a movie. By analysing five motion pictures with visual communication theories, semiotics and colour symbolism as tools, ten images was created. These images do not only consist of symbols, but also communicate the overall feeling and colour scheme of the movie.These images have been tested in interviews with six individuals, who, except for one, work with visual communication of some kind. They have studied the communication skills of the images from their own experiences.The result of the interviews showed that all images could not communicate a movie. One reason for this was that only a few of the test persons had seen two of the selected movies.
Varje litet liv ska vara en vÀn : om djurens rÀtt till hÀnsyn och rÀttvisa
Ăland?s Business Office is on the verge of developing a strategy for the island?s future tourism. Before any work with developing Ăland can be carried out, it is essential to gain an understanding of how the place is perceived today.The purpose of this essay is to study the island?s current image and make recommendations for how the place brand could be developed.The methods used are literature studies and qualitative group interviews. The participants have been inhabitants of Ăland and returning visitors from the Kalmar region.
Rekryteringsstrategier för företag inom skogssektorn : en undersökning om hur skogsbrukande och trÀförÀdlande företag bygger sitt arbetsgivarvarumÀrke
The forest industry is anonymous among the young people of today. Many youngsters do not
know what the forest industry has to offer. As a result of this, many schools and forest have a weak recruitment. This is not a problem for Sweden and the forest industry only, many other businesses companies suffer from in Sweden and other countries in Europe share the same image problem.
The interest and values of young people drives them to look for opportunities in other betterknown sectors with better image and reputation. Many companies report having problems with recruiting the best and right employees and fear that the recruiting-problems will increase when the older generation born in the 1940?s will retire.
Kvinnors upplevelser av förÀndrad kroppsuppfatting och sexualitet efter mastektomi : En litteraturstudie
Breast cancer is the most common form of cancer affecting women. The treatment of breast cancer may lead to forcing the woman to remove her breast. The breast is a symbol of femininity and sexuality for many women. The purpose of this literature-based study is to describe women's experiences of altered body image and sexuality after mastectomy. This may provide a better understanding of the nurse in responding to these breast cancer patients.
Ordets tillblivelse : aspekter av Nietzsches tidiga sprÄkfilosofi
The thesis examines the nineteenth century German philosopher and philologist Friedrich Nietzsche?s early notion of how a word is generated in the process of perception. It does so by looking at the ?metaphorical transitions? Nietzsche talks about in the essay ?Ăber Wahrheit und Lu?ge im auĂermoralischen Sinne? (?On Truth and Lie in an Extra-MoralSense?). According to the relevant passage in ?On Truth and Lie?? an image is first created as a metaphor for a stimulus and a word is then created as a metaphor for the image.
Samarbeten mellan modebranschens tvÄ olika vÀrldar : En varaktig företeelse?
The purpose of this study has been to examine how collaborations between clothingcompanies and fashion designers can influence their brands. Our ambition has been todescribe this phenomenon by describing how collaborations can affect and influencethe clothing companies? brand identity, image and positioning. Furthermore, we wantto describe how these collaborations have changed the fashion industry and what thefuture holds for it. We find this topic relevant since collaborations are becoming anadvantage for companies in a competitive industry that is constantly in change.
Krisen kommer! - En analys av uttalanden för att förhindra att en förtroendekris uppstÄr
Syfte: Studiens syfte Àr att studera hur Göteborgs Stads och Staffanstorps kommuns kommunikation har sett ut för att förhindra att en förtroendekris uppstÄr i samband med Uppdrag gransknings avslöjanden om deras anvÀndningav skattepengar. Metod och Material: Textanalys med hjÀlp av dialogisk analys av transkriberingarna av tvÄ avsnitt av Uppdrag granskning och texter publicerade pÄ kommunernas och inblandade bolags hemsidor. Teoretisk utgÄngspunkt i image repairtheory och situational crisis communication theory. Huvudresultat: Den vanligaste huvudstrategin i denna studie var att minska hÀndelsens anstötlighet. Detta resultat överensstÀmmer inte med vad aktuell forskning inom omrÄdet rekommenderar vid den typ av kris som Àr aktuell för denna studie. .
NK : En studie angÄende uppfattningar kring ett varumÀrke
Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att studera kommunikationen mellan ett varumÀrke som avsÀndare och dess kunder som mottagare för att se hur vÀl varumÀrkets identitet stÀmmer överens med dess image, samt om denna överensstÀmmelse pÄverkas av kunders olika egenskaper.Teori: Olika teorier kring begreppet varumÀrke med fokus pÄ Kapferers identitetsprisma.Metod: En kvalitativ undersökningsmetod i form av individuella intervjuer med 26 stycken av NK:s kunder.Slutsatser: Efter att ha genomfört intervjuer med NK:s kunder kan vi dra slutsatsen att deras uppfattning om varumÀrket endast delvis stÀmmer överens med företagets avsedda identitet. Resultatet visar ocksÄ att olika kundegenskaper har en stor betydelse för hur ett varumÀrke uppfattas och Àr Àven i det hÀr fallet anledningen till gapet mellan identiteten och imagen..
VarumÀrkesbyggande genom marknadskommunikation : En fallstudie av varumÀrket Hollister
This study aims to describe how a company behind a well-established brand in the fashion industry has strategically chosen to communicate with their target market. Interviews with four individuals in different positions within the company have generated qualitative data, which is presented and analyzed in relation to the theoretical frame of reference in this study. The results show that the company does not use conventional marketing, but relies rather on marketing based word-of-mouth generated by its customer base due to its unique store concepts. Previous research has shown that this type of marketing strategy is effective and beneficial to the brand equity, a conclusion that is demonstrated to also apply to the survey object of this study. Furthermore, it is also shown that this is largely due to the distinct and coordinated image that the company maintains through strict standardization..
Best?m det eller inte! En korpusanalytisk unders?kning av nominalfrasen i svenska hos inl?rare med franska som L1
Denna studie anv?nder sig av korpusbaserade metoder f?r att analysera inl?rartexter
skrivna av inl?rare i svenska med franska som modersm?l. Huvudsyftet ?r att ta reda
p? i vilken grad dessa inl?rare anv?nder best?mdhet i svenska nominalfraser enligt
m?lspr?ksnormen. Med kvantitativa metoder inringas de tendenser bland avvikelserna
som finns i korpusen.